המדף הז'אנרי: עולמות חדשים – רוברט היינלין

באחד מספרי המוסד, נראה לי, כתב אסימוב, ש'תמיד יהיו אנשים שפורחים בזמן מלחמה'. הם ירוצו לאחוז בנשק כדי להילחם בדעאש. אבל לא תראו אותם מתגייסים לעזור לרעבים באפריקה.

מי שלקח את זה ברצינות הוא רוברט הינליין. שהספרים שלו מלאים במלחמות, ובאנשים שמשגשגים במלחמות.

והנה, ב – 1951, כחלק מסדרת המד"ב לנוער שלו (ספר אחד בשנה ע"פ חוזה עם הוצאת סקריבנר), רגע לפני שפרסם את הרומן הראשון שלו למבוגרים (השליטים), הוציא היינליין את עולמות חדשים. ספר מלחמה על נער ששונא מלחמות.

התוצאה היא ספר עם יותר רבדים, דילמות ועומק משאר ספרי הנוער של היינליין, אבל גם עלילה פחות שלמה ומרתקת מהסטנדרט הרגיל שלו.

דון הרווי הוא נער בלי זהות. הוא נולד במאדים, בילה את ילדותו בוונוס, את שנות נעוריו העביר בכדור הארץ – והוא לא מרגיש קשר מיוחד לאף אחד מהם. בשפה המודרנית מכנים אותו Third culture kid.

איתרע מזלו של הרווי והוא חי בתקופה בה המתח בין המושבות החלשות בוונוס לבין כדור הארץ החזק הולך וגדל. מזכיר משהו את Leviathan Wakes.

המלחמה מרחפת באוויר. דון לא שייך לאף כוכב לכת באמת, ולכן כל כוכב רואה בו חלק מהאויב. הוא נאלץ לבחור נאמנות – למרות שהמלחמה מעניינת את הרדיוגרם שלו (אימייל, בלשון הספר שנכתב לפני שהומצא האימייל).

אז הוא בוחר לברוח למאדים. כוכב שנמצא מחוץ למלחמה. רק שהמלחמה פורצת מוקדם מדי, ודון מוצא עצמו תקוע על וונוס.

עכשיו הוא חלק ממאבק שממש לא מעניין אותו.הוא מתפתה לרגע להתגייס לצבא, מכיר בכך שהרעיון מטופש, מתלבט, חושב, מנסה לשרוד וכך שורד סיפור שלם.

התוצאה היא רומן היינלייני לנוער מאד לא טיפוסי. ראשית, כי הוא מציג מלחמה באור מאד לא-רומנטי. וזה היינליין! שלא סתם האשימו אותו בדר"כ בהיותו פשיסט.

שנית, כי הסיפור מוזר. כל הספר מרגיש כמו אקספוזיציה למלחמת כוכבים ענקית. רק שהוא נגמר הרבה לפני המלחמה. הוא נגמר גם הרבה לפני שסיפורו של דון מסתיים. משהו פה מרגיש.. לא שלם.

אבל זאת התלונה היחידה שלי כמעט לספר. כי כל שאר הרכיבים ההיינליינים נמצאים שם. כתיבה משובחת, עלילה ותתי עלילות מבריקים ודמויות נהדרות (כולל הדרקון הכי מלכותי מאז 'דרקון הוד מלכותו'!). היינליין לא יכול לכתוב רע.

מעניין לבחון את עולמות חדשים מול הידע שלנו היום. הפתיע, נגיד, לגלות שוונוס של היינליין היא עולם ביצות מלא חייזרים (דרקונים!) עם אטמוספרה שאפשר לנשום. באמת לא ידעו יותר טוב מזה ב – 1950?

תרגיל כתיבה מעניין יכול להיות לכתוב סיפור קצר במערכת השמש סטייל היינליין, עם טכנולוגיה פוסט סינגלוריות מודרנית. סתם אומר.

מבחינת האקשן והמגניבות, עולמות חדשים נמצא בתחתית רשימת ספרי הנוער של היינליין. מבחינת העומק, הוא אחד הבוגרים והאפלים שבהם.

בכל אופן, כמו כל סדרת הנוער של היינליין, הוא מומלץ מאד לקריאה.

[עולמות חדשים. Between Planets. שנה: 1951 אנגלי, 1979 עברים (הוצאת רמדור). 242 עמודים קטנים ומהירים בעברית]

4 תגובות

  1. מירי הגיב:

    האם אצלך, ניימן, קראתי המלצה על ספרי המתח של פרד וארגס?
    אני לא מוצאת פה המלצה כזו, אבל בטוחה שקראתי עליהם ביקורת מזמינה איפשהו, כזו שגרמה לי לחפש אותם.
    אז אם זה פה – המון המון תודה.
    ואם לא – אני בטוחה שתאהב אותם, הם משהו מיוחד ונראים לי יושבים עליך בול.
    [סליחה על ההתפרצות הבלתי-קשורה לספר הספציפי הזה].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting