חדשות מדע בדיוני ופנטזיה 17.01.2014

[יש לבלוג עמוד בפייסבוק. הוא ישמח אם תעשו לו לייק!]

ו.. ברוכים הבאים לפוסט המד"ב הזה שמסכם כל מיני לינקים והגיגים מהשבועיים האחרונים.

סיכומי 2014 כבר תמו, אז אין חדשות גדולות הפעם. אבל שלל חדשות קטנות זה גם משהו, לא?

נפתחה ההצבעה להוגו 2015. עכשיו זה שלב די משעמם בו כולם שולחים את המועמדים שלהם אבל הכל נסתר ומסתורי כזה. אז הנה הימורים שלי לכמה מהמועמדים לספר הטוב ביותר של השנה.

Anscillary Sword – אן לקי. ההמשך ל – Ancillary Justice. כתבתי במועדון הקריאה שהוא מקבל ביקורות לא טובות, אבל כנראה קראתי במקומות הלא נכונים. יש לו שלל מעריצים שבטח יכניסו אותו להוגו.

The Goblin Emperor – קתרין אדיסון. אני קורא לאט לאט את הסיפור האיטי ויוצא הדופן הזה על חצי-גובלין שהופך למלך האלפים.

Annihilation/Southern Reach – ג'ף ונרדמיר. התרחקתי מהספר הזה כי אני קצת מצולק מהרומן היחיד של ונדרמיר שקראתי: שריק. לא ששריק לא היה טוב, אבל הוא פשוט היה כל כך מאתגר לקריאה שאין לי כוח להתחיל משהו נוסף כזה. מצד שני, אין להכחיש ש – Annihilation/Southern Reach אוגר שבחים כאילו אין מחר.

J – הווארד ג'יקובסון. רומן פוסט אפוקליפטי על עולם בו ספרים חוקיים, אבל אף אחד לא קורא אותם בגלל לחץ חברתי.
—————————–

בטח שמעתם שלפני יומיים העלו אמאזון את הפיילוט של האיש במצודה הרמה ע"פ הספר של פיליפ ק' דיק (פק"ד). הוא חלק מעונת הפיילוטים של אמאזון, בה הם נותנים לצפייה, חינם, המון המון המון פיילוטים, ובסוף מפיקים סדרה מאלו שהקהל הכי אהב.
—————————-

אם אתם קוראים ספרים (לא אלקטרונים!) באנגלית, אתם בטח מכירים את ה – paperback. ספרים בעלי כריכה רכה. יש להם נייר זול, הדפים שלהם מודבקים, האיכות נמוכה והמחיר? almost nothing. בישראל היו כאלה לפני כמה עשרות שנים. כיום הצרכן הישראלי המפונק מצפה ליותר.

ל – paperback יש השפעה חזקה על התפתחות ספרי המדע הבדיוני. כי עד סוף שנות הארבעים, לא היו באמת ספרי מדע בדיוני. היו מגזינים עם סיפורי מד"ב שנמכרו בדוכני העיתונים. רק מתי מעט זכו ל"ספר".

איך גדלה התעשיה משם לספרי המד"ב עם הכריכה הרכה שהיא כיום? Kirkus עם כתבה נהדרת (וארוכה) על העלייה של ה – paperback.
—————————-

ברנדון סנדרסון מסביר למה כל כך קשה לכתוב ספר על סופר גיבורים (ובדרך גם תומך בתיאוריה שלי שהערפילאיים היה ספר גיבורי על בעולם פנטזיה). בפשטות? היעדר מסורת.

אם כי היעדר מסורת היא לא הבעיה היחידה. גם דברים יותר מהותיים בז'אנרים. למשל? קחו את אחד האלמנטים העיקריים בספרי קומיקס: אקשן. בקומיקס "קל" (יחסית) לצייר אקשן. הוא מאד דומה לאקשן הוליוודי. בספרים? רק יחידי סגולה כמו סקאלזי כותבים אקשן איכותי.
——————

לכל דור ודור יש את הקומיקס שאומרים שהוא יצירת המופת של הזמן שלו. Alex Brown אומרת שיש קומיקסים טובים, יש קומיקסים מדהימים, יש יצירות מופת ואז יש את Saga.

אם הביקורת שלו לא ממירה אתכם לפאנטים של קומיקס שקוראים את Saga אז אני לא יודע מה כן.
——————

הייתם מאמינים שאני מקשר בפוסט חדשות מד"ב לקבוצת שיח פמיניסטיות בפייסבוק? שם שאלו למה בספרי פנטזיה אין אורקיות אלא רק אורקים בנים?

לגבי הספרים הישנים התשובה ברורה (זה היה עולם של גברים), לגבי הספרים החדשים? אני לא בטוח שהיא נכונה. סנאף של טרי פרצ'אט מלא בטרוליות למשל.
—————–

יצא ההמשך ל Rising Red. אחד הספרים הסוחפים (גם אם קצת בעייתיים) שקראתי בשנה החולפת. הביקורת? מהללת! נמצא בקינדל שלי מאז אתמול.


—————-

קישורי 2015:

51 סרטי מדע בדיוני ופנטזיה ששווה לחכות להם ב – 2015.
המדריך האולטמטיבי לסדרות מד"ב ופנטזיה מהדורת 2015.
מדריך חורף 2015 לסדרות אנימה.
—————

רציתי להתעלם אך לא הצלחתי, כי יותר מדי מקומות כתבו על זה. ג'יי.קיי. רולינג תכתוב 12 סיפורים קצרים חדשים על הארי פוטר החודש. מישהו מתרגש?
————

מסתבר שיש אנשים שחושבים שטד צ'יאנג, גדול סופרים סיפורי המד"ב הקצרים אי פעם, לא כותב באמת מד"ב! מי האנשים האלה? לא אני, נופ, אני בכלל לא קראתי את צ'יאנג אז למה שאחשוב ככה. אבל אחרים. והמאמר הבא נכנס בהם.
————

אח… החברה מ – tor יודעים שיווק מהו. מתי לתת חינם ומתי לגבות כסף. עכשיו הם נותנים את הספר Some of the Best from Tor.com להורדה חינם בפורמט אלקטרוני. 26 סיפורים קצרים שהם חלק מהסיפורים הטובים ביותר שפירסמה ההוצאה השנה.
———–

כתבה בניו יורק טיימס על מייקל מורקוק מכתירה אותו בתור ה"אנטי-טולקין". מורקוק חושב שהקטלוג הרחב של שמות, מקומות, טבעות קסם ומלכי גמדים של טולקין, הוא "עדות עשירה לפשיטת הרגל המוראלית של המעמד הבינוני".

מחכים לי על המדף שני ספרי אלריק הראשונים של מורקוק. דמות שהוא יצר לא מעט בתור ביקורת על טולקין.


[סדרת האנימה Military! עונת חורף 2015]
———-

בינתיים לבד על מאדים (the martian) של אנדי וייר מסתמן בתור הוול החדש. הוא החל כסדרת פוסטים שפירסם וייר בבלוג שלו. חלק מהקוראים רצו ספר אלקטרוני – אז הוא יצר. חלק אחר רצה ספר לקינדל, אז הוא החל למכור אותו באמאזון ב – 0.99 דולר לעותק.

תוך ארבעה חודשים הגיע הספר, בלי לפרסום, לראש רשימת רבי המכר המד"ביים של אמאזון! חודשיים מאוחר יותר הוא כבר חתם עיסקה עם הוצאת ספרים, ומכר את זכויות הסרט. לסיפור המלא וראיון.
————

כמה ספרים אתם קראתם מתוך רשימת 105 ספרי הפנטזיה הכי טובים של רדדיט? רשימה שנוצרה ע"י דירוג של כמעט 53 אלף אנשים.

התוצאות שלי: 47 מתוך 105 ספרים (או סדרות). שזה מקום 17 מתוך 882 האנשים שלקחו את השאלון לפני. פייר? התאכזבתי.
————-
רשימת קריאה:

כל העיתונים הנחשבים, ה – New York Time והגרדיאן, כתבו על Station Elevent בחודשים האחרונים. הוא צעד נוסף בכניסת הספרות היפה למדע הבדיוני. הסופרת מאמינה ב"ספרים שקטים". ספרים שנפרשים לאט, עם איכות מזוקקת וחן. עם כל הפילוסופיה הזאת היא כתבה רומן פוסט אפוקליפטי.

הנקרומניה של פין פנסי נראה כמו ספר חמוד עם הומור שחור. על אדם שנרדף על עיסוקו בכישוף אפל, ונעזר באחיו שמאמין שהוא איש-זאב (למרות שהוא לא) ואחותו שאלרגית לקסמים.

השמועה לגבי The Bees אומרת שהוא גבעת ווטרשיפ של הדבורים.

6 תגובות

  1. נגה הגיב:

    הפניות מצוינות! תודה

  2. מה שההוא אמר לגביי סאגה – צודק 🙂 חוץ מזה, אחלה פוסט כמו תמיד.

  3. יעל ר. הגיב:

    בבריטניה נתקלתי בלא מעט ספרים, כולל מוכרים ונמכרים, בגרסת עטיפה רכה וקשה לבחירתכם. עוזר להוזיל קצת מהמחיר, וגם מהמשקל. מה רע?

    • ניימן הגיב:

      גם בארה"ב זה ככה.

      אבל עזבי, כריכה רכה יש בישראל. בעצם, זה כמעט כל מה שיש. זה הנייר הזול שלא תפס פה (למרות שיש לי ספרים ממש ישנים שעשויים ממנו). יכול להיות שגם לא שווה להדפיס עם נייר זול בכמויות שמוכרים בישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting