האיש במצודה הרמה, פיילוט

עונת הפיילוטים, חורף 2015, של אמאזון החלה. זה אומר שאמאזון שיחררו השבוע מסה של פיילוטים לרשת. אלו שיזכו לתגובות הכי חיוביות מהקהל יורחבו לסדרות.

אחת מהסדרות האלה היא האיש במצודה הרמה. היא מבוססת על ספר מד"ב מיתולוגי של פיליפ ק' דיק מ – 1962. זה מד"ב היסטוריה אלטרנטיבית. כלומר, ספר ששואל את השאלה 'מה אם?'. למשל, 'מה אם גרמניה ויפן היו מנצחות במלחמה וכובשות את ארה"ב?". זה גם אחד מהמקרים בהם התרגום העברי של השם יפה בהרבה משפת המקור.

קראתי את הספר בתיכון ואני לא זוכר יותר מדי מהעלילה שלו. אז אני לא עומד להשוות בין הסדרה לספר. מה שאני כן זוכר, זה שהוא מורכב מכמה עלילות נפרדות עם קשר קלוש ביניהן. המטרה העיקרית שלו הייתה להראות את ארה"ב הטוטליטרית המאד מפחידה תחת שלטון הנאצים והיפנים. אם אני זוכר נכון.

הפיילוט עושה את זה פשוט מצוין. זוהי ארה"ב עם צלב קרס תלוי בטיים סקוור. המדינה, כמו שהיה עם גרמניה במציאות, מחולקת לשניים: ארה"ב המערבית וארה"ב המזרחית.

בארה"ב המערבית שולטת גרמניה, והיא עושה את זה בחדווה הנאצית שכולנו מכירים מסרטי השואה. בארה"ב המזרחית שולטים היפנים, והם עושים את זה בדרכם היפנית שאני מכיר קצת פחות טוב.

העלילה מתמקדת בכמה מורדים אמריקאיים (שלא לאמר, טרוריסטים). כל אחד בדרכו שלו. מעל כולם מרחף "האיש במצודה הרמה": דמות מסתורית שיוצרת סרטי מחתרת על עולם בו ארה"ב ניצחה במלחמה. כמו בספר, יש כמה דמויות עיקריות וכמה עלילות נפרדות עם קשר ביניהן.

קשה לשפוט את העלילה על פי פרק ראשון שנראה כמו התחלה של סיפור אפי. אז מה שיש לשפוט זו האווירה. העיצוב. העולם.

הוא פשוט מדהים. אפל וסיקסטיזי כאחד. היטלר מגיח פה ושם כדיקטטור זקן וחולה שעוד מעט יוחלף. הסמלים הנאצים והיפנים מככבים בכל פינה על המסך. גם על שלט דרכים מרוט. אפילו בתור לא-אמריקאי, לראות את הגירסה הזאת של ארה"ב עושה לא נעים בבטן. לראות את הנאצים והיפנים מנצחים ואת האמריקאים מתרפסים.

וזאת בדיוק המטרה של הסידרה. לעשות את הלא-נעים הזה בבטן. לגרום לנו לחשוב על כמה נורא יהיה אם הטוטליטריות יכבשו אי פעם את הארצות שלנו (ישראל, למרות מה שאומרים מדי פעם בפייסבוק שלי, עדיין לא טוטליטרית).

כבר איבדתי את הספירה לאחרונה איזה יצירות מד"ב מועברים לטלוויזיה. רק השבוע עלו 12 קופים, יצא הפיילוט של האיש במצודה הרמה והטריילר של The Expanse.

אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לתור הזהב הטלוויזיוני של ספרי המד"ב.

תגובה אחת

  1. קפה הגיב:

    צפיתי בפרק הראשון. הפתיחה לא פחות ממדהימה. העיצוב הנאצי/יפני בהחלט מרתק. המשחק והעלילה כ״כ גרועים שאני בספק אם ארצה לראות את הפרק ההשני, אם מישהו אי פעם יחליט להפיק אותו. סדרות אמריקאיות זה חרא של דבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting