נגנז בגנזך 31.01.16: מילים שיש רק בעברית, מאחורי המדור 20 שאלות, חדרי שינה של נשים, הקללה "כוס אחותך" בתקשורת העולמית, המסעדה הירוקה ועוד ועוד

[נגנז בגנזך הוא טור שבועי שאוסף פוסטים ישראליים מהשבוע החולף. הוא נכתב בעזרת פורטל הבלוגים העברייםגנזך הרשתתעשו לבלוג לייק בפייסבוק]

הערת הכותבת: הגענו לטור מספר 5. כבר יש לי שיטת עבודה קבועה: איסוף הלינקים במהלך השבוע, פינוי צהרי\ערב שבת לכתיבה וכמה חברים ששולחים לי דברים בכדי שאתעלם מהם (סתם לא, תודה נדב!). זה הפך להיות משהו שאני מחכה לו,

לכתוב זה כיף, אבל יותר חשוב: גיליתי שצריך משהו שיגרום לך לכתוב. זה לא פשוט להתחיל מול דף (מסמך וורד) ריק. אבל אחרי כמה זמן הוא מתמלא, וזו הרגשה די טובה, אני חייבת לציין.

ואז בא הדוקטור, עורך, מנסח, מוריד ובעיקר משפר… תודה!

בקיצור, אני מקווה שגם אתם נהנים.

כרגיל, לינקים והצעות משלכם בתגובות.

button_ginzachi

1. למה קיימת מילה מסוימת בשפה אחת ולא באחרת? לרוב זה תלוי תרבות. יש את הסיפור הידוע על שבט נידח, שהסתפק במילים אחד, שניים, שלוש ו"הרבה" כדי לספור. לאסקימוסים, יש לכאורה כמה וכמה מילים ל'שלג'.

הכי אהובה עלי זו האגדה שטוענת, שכשסינים לא מבינים משהו, הם אומרים "זה כמו עברית בשבילי".

הפעם לקחו מילים בעברית שאין בשפות אחרות, זה מרתק באותה מידה, ודרך טובה להסביר לאנשים אהובים שלא דוברים עברית כשפת אם כמה מהמושגים.

הייתי מוסיפה את "בקטנה" שלקח לי זמן להסביר לאחותי, ואת "מעפן" שזה לא בדיוק בעברית. יש לכם עוד הצעות?

2. זו אולי הפעם היחידה שאקשר לחשבון הטוויטר של מדור הספורט של עיתון "הארץ" אבל זה מצחיק אפילו בלי להבין את הנפשות הפועלות בסיפור. זה גם מתקשר לסעיף הקודם: כי תנסו אתם להסביר את הקללה "כוס אחותך" למישהו שאינו דובר עברית. פלוס התיקון וההבהרה שפורסמו אחר כך.

3. אני לא אוהבת את רשימות סטייל "12 הדברים הכי …" (כן, אני מודעת לאירוניה סטייל אלאניס מוריסט). היה לי קשה לחשוב מה אפשר לחדש לי בתחום הזה, אבל הם הצליחו:

16 עובדות שסביר להניח שלא ידעתם על משפחת סימפסון. את העובדה שהיא עדיין משודרת ידעתם?

4. זה לא עוד לינק לפוסט על הקמפיין של ברני סנדרס והבחירות בארצות הברית. אולי הוא מתחיל כך, אבל מהר עובר למצב כאן בארץ ושואל שאלות חשובות.

זו לא הפעם הראשונה שבבחירות מנסים להגדיר מחדש "מה אמריקאי?" כמו המלחמה שאנחנו מנהלים כאן בישראל והקרב המעייף על "מיהו ישראלי?"

התשובה שהולכת ונכתבת לשאלה הזו, והדרך בה זה מתרחש, מדהימה. זו מלחמה מסוג אחר על עיצוב התודעה, על ההמונים ועל כוחות בלתי נראים …אולי פשוט אצטט מהפוסט:

" זה קרב מילולי, נראטיבי ואידיאולוגי שיש לו השפעה ישירה ודרמטית על המציאות."

5. רק למקרה שמישהו פספס, כי עד שהגיע סוף השבוע זה פורסם בכמה מקומות. סדרת תמונות של חדרי שינה של נערות / נשים מכל העולם.

הן צבעוניות, עשירות בפרטים, יפיפיות ובעיקר שונות (הכוונה לתמונות!). לא בטוחה אם זו רק אני אבל המוטיב החוזר שמצאתי ברוב התמונות הוא נעליים.

6. מאז 1926 ביצענו קפיצת דרך משמעותית בשידורי הטלוויזיה. אבל זה הסיפור שהתחיל הכול. הידען על ג'ון לוגי ביירד ושידור הטלוויזיה הראשון.

7. מדי פעם, בימי שישי, יוצא לנו, קבוצה של כמה חברים, לנסות לפתור את המדור 20 שאלות של עיתון "הארץ". בראיון של העין השביעית עם מי שעומדת מאחוריו, נחשפים כמה סודות. למרבה ההפתעה, זו דרך לגיטימית להציע נישואים או למישהי לצאת איתך. אני בעד מסרים נסתרים.

8. ב"פה שם" כותבים על אובססיה והטלפון סלולרי. זה נושא שהייתי רוצה לכתוב עליו יותר מפסקה או לפחות לא להיכנס לסטטיסטיקה המפחידה הזו, אבל אני משועבדת כמו כולם. אז לפחות נתחיל בצעד הראשון של 'להודות בבעיה'. אחר כך לעבור לניתוח של 'איך לעזאזל פותרים אותה?!'

9. יש פוסט בבייגלה על אהבה למסעדה בהונג קונג שנסגרה ונפתחה מחדש.

לא בטוח שמישהו יתעניין בזה, אבל יש לנו סיפור משפחתי דומה עם "המסעדה הירוקה" בסינגפור. קראנו לה ככה כי הצבע השולט בעיצוב שלה היה ירוק (גם לא היה לנו מושג ירוק איך קוראים לה). אחרי כמה שנים שלא ביקרנו שם היא הפכה למסעדה הוורודה. לפחות חמישים אחוז מהקוראים של הטור יתחברו לפוסט, כי הם מהמשפחה שלי.

10. באלכסון מבקשים לנסות להקשיב לצד השני בוויכוח ולא לנסות לנצח.

בעצם יש בפוסט הרבה מעבר לזה. הם מבקשים לצאת מאזור הנוחות הווירטואלי שלנו, בו אנו משתפים דברים שאנחנו יודעים שאנשים ישמח ויאהבו לקרוא (ואז גם יעשו לייק). באותו המטבע, אנחנו גם נחשפים רק לדברים מהסוג הזה. איך אפשר לגלות ככה דברים חדשים? להיפתח לדברים אחרים?

אני מכריזה על קמפיין חדש של גיוון ה"פיד" שלי. סלוגן עדיין בתהליכי עבודה.

282328029_0bc892636c

1. התמונה בפוסט נעשתה בשיטה נחמדה שמוסברת כאן. הרעיון הוא שכל תמונה שלכם מפייסבוק או אינסטגרם אפשר לעשות בקלות בגרסת ASCII בצבע. לצפייה משופרת כאן וכאן.

7 תגובות

  1. D! פה ועכשיו הגיב:

    לא מבין מה הם רוצים באמריקה מכוס אוחותוך they should take it in the small

    וחוץ מזה, לפחות לחלק מהמילים/ביטויים יש מקבילות בשפות אחרות, או שהן שאולות משם.
    זה נחמד אבל לא יותר מזה.

    אחלה של פוסט, דרך אגב. נהניתי.

  2. שיה הגיב:

    א. לפי החישובים שלי זה הטור הרביעי. ב. הטור לא אמור להביא לינקים לפוסטים שלא נכנסו לגנזך? כי את מביאה לינקים לאלכסון וגם מאבד תמלילים שהזכרת בעבר וכו'… ג. יש פה יותר מדי שטויות של בנות. ד. תתעלמי מהטון התוקפני וכל הכבוד על ההשקעה. ה. אני מאוד אוהבת את תנועת הסלאו (האטה) http://slow.org.il/
    יש להם הבלוג משובח במיוחד ואשמח אם הוא יתווסף לגנזך.

    • ניימן הגיב:

      הפ הפ הפ, לא ללכלך על הגנזך. זה כנראה האתר הכי מושלם ברשת (העברית), ועל כן אנו *מעודדים* לקיחת לינקים ממנו! 😉

      וברצינות: סלואו כבר בגנזך.

    • Reef הגיב:

      א. זה הטור החמישי, השלישי נחשב ועוד איך
      ב. הטור יכול לעשות מה שהוא רוצה עד שהדוקטור יחליט אחרת או אני או הטארדיס.
      ג. קטע אבל אני בת אז זה די מתאים. אולי בטור הבא נעשה חלוקה של לינקים לפי מגדר
      ד. תודה רבה 🙂
      ה. כמו שניימן כתב סלואו כבר בגנזך ואני אוסיף שמעבר לזה שהגנזך אכן מושלם הוא גם הכי מגניב ויעיל ברשת!

  3. איילת הגיב:

    יש תוכניות לגרסה סלולרית של הגנזך? זה יהיה מאוד נחמד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting