נגנז בגנזך 12.06.16: בואו, הולכים לשאול הרבה שאלות ביחד…

[נגנז בגנזך הוא טור שבועי שאוסף פוסטים ישראליים מהשבוע החולף. הוא נכתב בעזרת פורטל הבלוגים העברייםגנזך הרשתתעשו לבלוג לייק]

הערת הכותבת: הפעם יש לנו הרבה שאלות בטור. לשאול שאלות זה סוג של תנועה בלי שינוי במרחב הפיזי. זה חשוב בסביבה כה רועשת שבלתי אפשרי למצוא בה קול שרוצים להקשיב לו. קול שדובר אמת.

בעולם האינטרנט נוצר מעמד מתווכים שאמורים להנחות למי להקשיב. אם הם מתווכים נחמדים, הם גם יפרטו למה להקשיב לקול זה ולא לאחר.

למתווכים אלו יש כוח רב. ברוב המקרים, הם רק נותנים את האשליה שהרכבנו בעצמנו את פסיפס המידע שמופיע מולנו. אבל האמת היא, שהפיד שלנו לא יכול להיות רחוק מזה.

הייתי רוצה לפרט ולשרטט קווים מנחים למתווכים אמיתיים, כדי שנוכל לסמוך עליהם לעשות עבודה טובה.יכולתי לתאר מקום שאוכל לקבל ממנו מידע אמין ועשיר. מקום שיכיר אותי וידע שאני לא בהכרח רוצה לקרוא דברים שמאשרים את הדעות שלי. לא רוצה דברים מובנים וקלים לעיכול. אבל זה לא המקום לפרט את הדגם האידיאלי של דבר כזה.

במקום האידיליה, נתמקד בלינקים שנוגעים בנושא בעקיפין. כי בעצם הטור הזה הוא סוג של מתווך בעצמו.

היות והטור מונע רק מעולמי המצומצם, אין לכם מה לדאוג. אבל אל תורידו הגנות לגמרי, ואתם מוזמנים להמשיך לשאול שאלות בתגובות.

button_ginzachi

 

1. מה קורה בסוריה? ב'עין השביעית' שואלים למה האלימות של משטר אסד, שלא נופלת באכזריותה מדאע"ש, מקבלת פחות חשיפה תקשורתית.

2. ראיון אחד בטור. אין שום סיבה להקשיב לאדם הזה לעומת אדם אחר, אבל בכל זאת, הוא הצליח לפתח אצלי כמה קווי מחשבה שהיו רופפים.

למה לעזאזל אין לישראל תוכנית אסטרטגית לטווח ארוך? תודו שזו שאלה טובה.

3. קלינגר שואל אם אפשר להשפיע על הליכים משפטיים בעזרת אותם מתווכים שהזכרתי.
הוא מתאר ניסוי היפותטי. לא ניתן לבצע את הניסוי, אבל שאלת המחקר לגיטימית.

4. נעשה הפוגה קצרה מהנושא המרכזי להזכיר את חביב הטור: אמסטרדמסקי ומלחמתו החדשה (יחסית) בסוכר. זה התחיל בפוסט בבלוג שלו ועבר לתחקיר מפואר ואינטראקטיבי בכלכליסט: החיים שלנו הם לא תותים הם סוכר.

נגנז בגנזך 12.06.16:  בואו, הולכים לשאול הרבה שאלות ביחד…
[מקור. CC]

5. פוסט ב'אורבנולוגיה' מתייחס קצת אחרת לתחום הקרימינולוגיה. במקום לשאול מי הפושע הם שואלים היכן מתרחש הפשע ומה אפשר ללמוד מזה.

6. זה קשור ולא קשור לנושא שהתחלתי איתו. פוסט מעניין על למה צריכים לעשות 'רעש' בשביל להתחמק ולבלבל את 'האח הגדול'.

7. סוג נוסף של מתווכים (איירבנב, אובר ואחרים) הפעם בתחום הכלכלי. הפוסט הזה מתמקד בכלכלה שיתופית שלמראית עין אמורה להביא עימה סוג של בשורה להמונים אבל ייתכן והיא סובלת מלא מעט כשלים.

8. הכי אידיאלי לטור הזה הוא פוסט מאלכסון שכותרתו היא "מה למדתי מהפשיזם?"

282328029_0bc892636c

1. סרטון סטופ מושן יפיפה לסיפור "הנסיך הקטן".
2.  רשימה של כנראה 12 הרומאנים הגדולים של המאה ה-21. מתווך מתחום הספרות.
3. אתר משעשע ששואל האם הניה כבר מת?
4. גם במוזיקה צריכים מתווכים, במהלך הכתיבה שמעתי מוזיקה מהפוסט הזה.

3 תגובות

  1. אירית הגיב:

    טקסט הפתיחה יפהפה. תודה.

  2. D! פה ועכשיו הגיב:

    אורבנולוגיה תמיד טוב

    אחלה של סיכום

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting