טאק: משחק הלוח מהספר "פחדיו של האדם החכם" של פטריק רות'פוס תורגם לעברית

[פוסט אורח מאת אופיר קדרוני]

טאק הוא משחק לוח אסטרטגי המופיע בספר פחדיו של האדם החכם של פטריק רות'פוס. לפני כשנתיים, פנה אל רות'פוס יוצר המשחקים ג'יימס ארנסט וביקש ממנו לכתוב חוקים למשחק, ולהפוך אותו למשחק אמיתי, המבוסס על הספרים והרעיונות הכלליים של רות'פוס לגבי המשחק.

טאק: משחק הלוח מהספר “פחדיו של האדם החכם” של פטריק רות’פוס תורגם לעברית

בנובמבר 2015 פרסם ארנסט את חוקי המשחק בגרסת בטא פתוחה, והוא נהיה להצלחה מיידית. סביב המשחק התגבשה קהילה אדוקה של שחקנים. נבנה אתר אינטרנט המאפשר לשחק את המשחק אונליין (בחינם), נכתבו כ5-6 בינות מלאכותיות עבורו, 2 בלוגים הדנים באסטרטגיות, ערוץ יוטיוב ואפילו אגודת "טאק" רשמית בארה"ב. הקהילה מארגנת טורנירים עבור המשחק מעת לעת ומספקת משוב מתמיד ליוצרי המשחק (שעדיין נמצא בשלבי בטא)
.
באפריל התחיל ארנסט Kickstarter לגיוס כספים להפצת המשחק. תוך חודש הוא קיבל 1.3 מליון דולר (פי 30 מהסכום הנדרש). המשחק אמור לצאת בסוף 2016-תחילת 2017.

אני שמעתי על טאק מהבלוג של פטריק רות'פוס, ולמרות שמעולם לא הייתי חובב נלהב של משחקי אסטרטגיה אבסטרקטיים (כמו שחמט, דנקה או אבאלון), משהו במשחק הזה מצא חן בעיני. החוקים שלו נורא פשוטים ובכל זאת אפשר לבצע בו מהלכים מורכבים ומרשימים.

כבר במשחק השלישי שלי (נגד קרוב משפחה) היה לנו רצף של חילופי "שחים" שנמשך 8 תורות. זאת הייתה הפעם הראשונה שהתרגשתי במהלך משחק אסטרטגיה. אחרי עוד כמה משחקים באינטרנט (נגד רובוטים ושחקנים אנושיים) החלטתי לבנות לעצמי סט משחק מעץ (אפשר גם לאלתר את כלי המשחק מחפצים יומיומיים). היום אני לוקח את הסט הזה איתי לכל טיול ומשחק נגד חברים כשיש זמן פנוי (לא צריך לוח, אפשר לשחק על הרצפה/שולחן/סלע) וכבר יצא לי ללמד את המשחק לכל מיני זרים שהמראה המוזר סקרן אותם.

החלטתי להפיץ את הבשורה באינטרנט ואפילו תרגמתי את החוקים לעברית כדי להנגיש את המשחק למי שמעדיף לקרוא בעברית. כן, אני עושה את זה מתוך הרבה כוונות טובות וקצת שעמום, לא מקבל על זה שקל.

אז שניה לפני הקישורים, הנה למה אני אוהב את המשחק הזה:
1. החוקים שלו נורא פשוטים, אבל האסטרטגיות מפותחות ומעניינות.
2. זמן משחק בדרך כלל הוא סביב ה20-30 דקות (ללוח 5×5). עבורי זה פרק זמן אידיאלי למשחק. אם אתם מעדיפים משחקים ארוכים/קצרים יותר, בלוח 4×4 משחק נמשך כ10-15 דקות, ובלוח 6×6 משחק יכול להימשך גם שעה (בעיקר בקרב שחקנים "מקצוענים").
3. המשחק נמצא בחיתוליו, זאת אומרת שהמטא משתנה כל הזמן. אסטרטגיות ועקרונות משחק חדשים צצים כל יום, ואסטרטגיות שהיו פופולריות לפני חודש נחשבות היום ללא יעילות.
4. המשחק נייד מאוד, אפשר לשחק בלי לוח, ושק קטן עם אבני המשחק יכול להיכנס לרוב הכיסים.
5. המשחק פשוט אלגנטי (או פשוט ואלגנטי). גם כשהפסדתי, ראיתי יופי במהלכים של היריב שלי. יש חשיבות לאופן המשחק, לא רק לתוצאה, וזה נפוץ מאוד להחמיא ליריב על מהלך/משחק מרשים, בין אם ניצח או הפסיד.

קישורים:
סרטון הדגמת המשחק וחוקים בסיסיים.
חוקי הבטא (באנגלית).
חוקי הבטא (בעברית) (תורגם על ידי) .
playtak.com: אתר המאפשר לשחק נגד המחשב / שחקנים אנושיים מקומית או דרך האינטרנט.
הסאב-רדיט של המשחק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting