ניימן מגלה את אמריקה: מסעות ארץ ישראל של עולים יהודים

מתי החלטתי לוותר על מהות הבלוג כעל מקור לחדשות עדכניות? זה קרה באיזור הפוסט השני. עת הבנתי שמי שמתחייב לדווח על מה שחדש לעולם סוג של מתחייב גם להתעלם מהעבר. אז ירדתי מהקטע, ולכן אני יכול להעלות פה פוסט על משהו שבאמת לא עדכני לאיש מלבדי.


[ציור דמיוני של בנימין מטודלה במסעו בא"י ב – 1170 בערך. התמונה נלקחה ממיזם ויקישיתוף]

מכל מיני סיבות ביליתי השבוע שעות בבית אריאלה קורא על היסטוריית ארץ ישראל. חיפשתי בעיקר מקורות על התקופה שבין נפילת בית שני לתחילת הציונות. תקופה שהיא סוג של חור שחור בהשכלה התיכונית שלי. לבסוף נתקלתי, להתרגשותי הרבה, ב"מסעות ארץ ישראל של עולים יהודים". אוסף מאמרים מ – 1946, שמכיל לא פחות מ – 33 יומני מסע של נוסעים יהודיים בארץ ישראל. התקופות? אמצע המאה ה – 12 ועד סוף המאה ה – 19. התחלתי לקרוא בו, וזה הולך לאט. מסתבר ש – 783 עמודים של עברית ישנה מלאה הערות וביאורים הם לא עניין קריא כמו שהייתם חושבים.

אניווי, יש גבול לכמה יכול אדם לשבת בבית אריאלה. אין שם מוזיקה והקפה מגיע חם מדי. חיפשתי פתרונות אחרים לקריאה ברשת, וכך גיליתי את האתר Hebrew Books, ספריה וירטואלית חינמית שמפעילה האגודה לשימור ספרים בעברית. וכן, גם אותי שעשע שלאתר שמתמחה בשימור ספרים בעברית יש שם לועזי. יש שם יותר מ – 45 אלף ספרים. עיקרם ספרי קודש, שגם בהם ניתן למצוא עניין רב כמובן, אולם אותי מעניינים כרגע בעיקר החיבורים ההיסטוריים היהודיים.

שתי שניות מאוחר יותר מצא מסעות ארץ ישראל של עולים יהודים עצמו בדיסק הקשיח שלי בפורמט pdf. וכך קיבלתי אני חומר לקריאה איטית ומבוקרת בחודשים הקרובים, ואתם קיבלתם פוסט מיותר, שמי שהמידע פה רלוונטי לו וודאי כבר ידע עליו מבעוד מועד :]

[האתר Hebrewbooks. הספר להורדה ]

4 תגובות

  1. שירה הגיב:

    לא מיותר, לא מבעוד מועד ולא ערדליים

    תודה
    🙂

  2. סטיב כהנה הגיב:

    פעם דיפדפתי בספר שיש לחבר שלי "מתי ואיך הומצא העם היהודי" של פרופסור החוקר לעומק את ההיסטוריה שאותנו מלמדים באופן דוגמטי בתיכון ומגלה שהמציאות ההיסטורית בקשר לעם היהודי רחוקה מלהיות ברורה. מדובר שם גם על ימי הביניים, האימפריה הכוזרית שכמעט ולא נותר ממנה רישום, וכו' . עשה רושם של ספר רציני למרות שאני לא מתעניין…

  3. ניימן הגיב:

    יש תיאוריה שהצד האשכנזי ביהדות, או חלק ממנו, הגיע מאיזה מלך כוזרי שהכריח אי שם במאה ה – 11 את נתיניו להתגייר. הבחור היה משוגע על יהדות. האמת היא שזה נושא די מרתק, מאיפה באנו וכו'.

    אצטרך לבדוק את הספר בהזדמנות :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting