משחק אותה ולווט – בליכטנשטיין

הוגנב לידי העותק האחרון של העיתון Vaterland (מולדת) של ליכטנשטיין! הוא יוצא פעמיים בשבוע, ומהווה את השופר העיקרי לארץ פצפונת זו (35,000 תושבים). העיתונות עוד משחקת תפקיד חזק ביותר במקום בלי  תחנות רדיו או טלוויזיה משלו.

להלן סיקור קצר של הגליון – למען קוראי הבלוג שסקרנותם לא יודעת גבול.


[ליכטנשטיין. תמונה הררית שצולמת בין שבילי כרם הנסיך]

הכותרת הראשית: הנסיך האנס-אדם השני הזמין, בצעד יוצא דופן, את מועדון העיתונאים הליכטנשטייני לטירתו לסשן שאלות! אירוע חשוב במדינה שפתאום מצאה עצמה החודש במשבר עם מוסד הנסיכות שלה.

למה? בגלל הפלות. כמו נשיא ישראל, גם נסיך ליכטנשטיין הוא יישות מעוטת סמכויות. כמו הנשיא בישראל, גם כאן תפקידו לשמש חותמת גומי לחוקי הפרלמנט. תיאורטית יכול הנסיך להטיל וטו על חוק שאושר בפרלמנט ובמשאל עם – אבל מעשית, למה לו לעשות זאת? זה לא שבאמת בא לו לבדוק אם הגליוטינה הליכטנשטיינית עודנה חדה.

הפלות, ובכלל דת, הן אחד מנושאי המחלוקת העיקריים בליכטנשטיין. כיום החוקיות שלהן מוגבלת. במשאל עם מהשנה קיבלה רוב הצעת חוק להכשרת חוקיות ההפלות – ורגע לפני החלת החוק הודיע יורש העצר והנסיך בפועל, אלואיס, שהוא מתכוון להטיל וטו על אישור החוק.

מאז המדינה בסערה, והעיתון חוגג על זה. עיקר השיחה עם הנסיך היא בנידון (מהמעט שקראתי, הוא לא באמת אומר כלום אלא מתחמק בדיפלומטיות). מעבר לראיון עם הנשיא ישנה כתבה בת עמוד על ישיבת מפלגת VU והחלטתה בנידון – כמו גם משאל: האם תשתמשו בעת הצורך בהפלות, במידה והנסיך יסיר את הוטו שלו?

המשאל משבוע שעבר, אגב, היה: האם להעביר את חגיגות יומולדת הנשיא – אחד החגים הלאומיים של ליכטנשטיין שחל באמצא אוגוסט – מארמון הנסיך לכיכר המרכזית? הרוב התנגדו. מסורת זו מסורת – וזו גם אחת ההזדמנויות היחידות לראות את טירת הנסיך מבפנים. שאר השנה היא סגורה למבקרים.

מה עוד? כמעט עמוד מוקדש לארגון ליחסים בינלאומיים-קרובים, ששומר על שיתוף הפעולה בין ליכטנשטיין והערים השכנות משוויץ ואוסטריה. רבע עמוד מדבר על יוזמת התנדבות חדשה: ליכטנשטיינים מתנדבים בכמויות היסטריות. שילוב של המון כסף, מעט עבודה יחד עם תרבות ישנה בה אחוז ניכר מהנשים הן עקרות בית משועממות.

ידיעות נוספות: עכבר בית מסוג חדש הגיע לנסיכות, מחקר חדש על עלוקות בליכטנשטיין (גם הועברה עליו הרצאה השבוע במרכז הכנסים בשאאן. דילגתי עליה) ותערוכת מטבעות במוזיאון. כל אחת בין רבע לחצי עמוד.

האייטמים האהובים עלי: אייטם מזל טוב לתושבי הממלכה שעברו את גיל ה – 80! הפעם יש שניים כאלה. מסיבות לא ברורות מצויינת הכתובת שלהם בכתבה. כנראה שעניין שוד הקשישים לא רווח שם כמו בארץ. ועוד: חצי עמוד על משמרות הזהב, לאור שנת הלימודים שמתחילה בקרוב. שלא ידרסו לי מאופניים בטעות.

ולסיום: חצי עמוד של מזג אוויר. שזה באמת מצחיק למדינה בגודל בול עם 13 "ערים" (=כפרים). למרבה הפלא מזג האוויר בכל המקומות זהה עד כדי סטיית תקן. אני תוהה אם הם כותבים אותו בקטע אירוני מודע לעצמו שכזה.

7 תגובות

  1. קארין הגיב:

    יואו!!!! אייך שאני אוהבת מקומונים!!!

    רוצה עוד ידיעות

  2. ניימן הגיב:

    גם אני מת על מקומונים. זה של ליכטנשטיין מגניב אותי במיוחד כי זו לכאורה מדינה. אבל נראה לי שאוותר על שאר הגליונות שלו מפאת חוסר זמן.

  3. יעל ר. הגיב:

    האייטם של בני ה-80 מעולה. איזה מקומון. מזכיר לי שבאיי פוקלנד העיתון הלאומי נקרא "חדשות הפינגווין" – אכן שם לעיתון רציני…
    ובניו זילנד מדווחים כבר חודשיים וחצי על קורותיו של פינגווין צעיר ששחה בטעות למדינה מהקוטב (אני באמת צריכה לכתוב עליו לבלוג הנטוש שלי).

  4. ניימן הגיב:

    את יודעת כמה התעסקו בברלין בעלילות הדב שלהם, קנוט? :]

  5. יעל הגיב:

    מענייין באיזה תמהון יקראו את המקומון של פרדס חנה כרכור אם יתגלגל לליכטנשטיין, בטעות כמובן… רוב הכתבות שם על מפגעי תברואה, שחיתויות מטעם והישגים של בתי ספר מצטיינים (שזה בד"כ רק אחד, והוא דתי..) טוב שאירופה נשארת באירופה. לא צריך לערבב. רק הגיג בבוקר שישי צח…

  6. ניימן הגיב:

    נשמע כמו רוב המקומונים בעולם. רק שהעיתון של ליכטנשטיין הוא העיתון הראשי של מדינה – לא מקומון. מה שעושה אותו מיוחד. איזה מקומון מדווח על עלילות הנסיך בשבוע האחרון? זמן קמלוט? :]

  7. יעל ר. הגיב:

    האמת היא שהפינגווין הזה בניו זילנד הוא באמת יוצא דופן – מדובר על התגייסות של ממש, השקעה של עשרות אלפי דולרים של הרשויות ושל תרומות התושבים כדי לעזור לציפור צעירה מהקוטב להחלים ולחזור הביתה. אבל זו מדינה משוגעת לדבר. יש להם איזה תוכי נכחד, חסר מעוף ועצום בגודלו שנראה כאילו האבולוציה בעצמה מעוניינת כבר להעיף אותו וזהו, ובניו זילנד עשו מהניסיונות להצילו פרויקט לאומי שנמשך כבר כמה עשורים ואפילו השביתו כמה איים לצורך הפיכתם למקום מושב בלעדי של התוכים ללא הפרעות אנושיות (עכשיו כבר האוכלוסייה העולמית שלו הגיעה לכ-120 תוכים).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting