ההיסטוריה של הפיזיקה, וקונטרול: דברים שראיתי לאחרונה

נו…….. עוד פוסט שולי אחד וזהו.

1. ארבעה חודשים לפני פטירתו, נתן יובל נאמן* את אחת ההרצאות המדהימות בהן חזיתי בחיי. במסגרת אירועי המועדון האסטרונומי של אוניברסיטת ת"א, דיבר נאמן על תולדות הפיזיקה והאסטרונומיה – וליהטט בין נושאים כגון: מקור שמות ימות השבוע, מדידת רדיוס כדור הארץ (בשנת 250 לפנה"ס), המספר פאי בתנ"ך, טעויות הרות גורל שתרמו לגילוי אמריקה – וכו' וכו'. הכל שזור בעשרות סיפורים מההיסטוריה המדעית ומסופר בחן ורהיטות מרשימים.

מעבר למידע, הבנתי באותו הערב שאני מאזין לאינטלקט גדול. עובדות נשלפו על ימין ועל שמאל, פרטים דוקדקו עד לפסיק האחרון – כאשר ההרגשה הכללית הייתה של הצצה-בלבד למעין הידע שמסתתר שם. תענוג.

היום גיליתי שההרצאה צולמה, וניתנת לצפייה באתר המועדון האסטרונומי [לינק לדף ההרצאות. לינק ישיר להרצאה]. חזיתי בה שוב – ולמרות שדבר לא ישווה להרגשה של להיות שם באותו יום חורף קפוא בשורה הראשונה – זו עדיין חוויה יוצאת דופן. מומלץ גם למי שאין לו כלל קשר למדע.


[לא ברור למה, אבל אני חש שתמונה זו הולמת פה. גם שכחתי מה מקורה, ואשמח לעדכונים בנידון]

2. כשיאיר רווה נהנה ממשהו, הוא עושה זאת עד תום ומכריח אותך ללכת ולחזות (הנה פה). אז השבוע צפיתי בקונטרול, סרטו של אנטון קורבין על סולן להקת ג'וי דיויז'ן: איאן קרטיס. והתלהבתי, אהמ, קצת פחות.

מדובר בסרט שחור לבן, המבוסס על אוטוביוגרפיה של אלמנתו, ומספר את סיפור הלהקה מנקודת המבט של קרטיס – ו, לא נעים לאמר, אבל גם של האלמנה. בסופו של דבר מדובר בביוגרפיה מצולמת מהוקצעת ומדויקת (כנראה) עם פסקול נהדר. יש כמה סצינות פנטסטיות, אבל רוב הזמן הרגשתי כאילו אני צופה בתיעוד העובדות הידועות על קרטיס, ולא ביצירה קולנועית. אין, למשל, שום הגשה של תהליך היצירה, איך, איפה ולמה הוא כתב שירים** – או בכלל: מה גורם לגאון מוזיקלי לתקתק.

הסרט גם מאד אחיד בהצגת קרטיס כדמות טרגית – כבדה, עצובה, דכאונית – ואיכשהו נותן את התחושה של הנצחת הסטריאוטיפ של זמר אינדסטריאל, ולא העברת אופי דו-מימדי של אדם אמיתי.

יצוין שלמרות שאני מכיר את שירי הלהקה, ואף אוהב אותם – אינני נמנה על מעריציה הכבדים. מצד שני, שותפתי לצפייה כן נמנית עליהם, הכירה את מרבית פרטי הטריוויה מראש – והתרשמותה דמתה מאד לשלי.

ציון סופי: 3 כוסות בירה (מתוך 5 – הכמות המומלצת לערב שתיה).
[ביקורות: אחת, שתיים ושלוש]

בקטנה:
1. אפילו מקרינים את קונטרול עוד שעה וקצת בטרום בכורה באוזן השלישית. 20-25 ש"ח: אחלה מחיר לסרט.
2. לא רק אצלנו: בתאילנד הרגו 60,000 ציפורים עקב שפעת העופות. עוד פריט טריוויה חסר ערך מוגש בחסות ניימן.
————-
* יובל נאמן: זוכה פרס ישראל למדעים מדויקים, ממייסדי החוג לפיזיקה באוניברסיטת תל אביב, מקימי הפקולטה להנדסה – ובכלל, אחד המוחות הגדולים שהיו לנו.
** מראים את ההשראה לכמה מהשירים, אבל זה לא מספיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting