ספרי המד"ב והפנטזיה הטובים ביותר אי פעם ע"פ לוקוס

ב – 21 לדצמבר, מתוך חשש סביר שזהו יומה האחרון של האנושות, פרסם מגזין המדב"פ לוקוס את הספרים הטובים ביותר במאה ה – 20 וה – 21. הם ניסו למנף את סוף העולם כדי למנוע דיונים טרחניים ברשימה. אז אה הא! כבר נזפו בי בדיון פייסבוק.

חשבתי שזה מועד גרוע לסכם את ההיסטוריה; כולם עכשיו בטרנד של סיכום 2012. אבל טעיתי, אורי אביב בישראל היום, ודידי חנוך בבלוג של הוצאת גרף התייחסו לנושא.

באגואיסטיות אין קץ אתייחס רק לנקודת המבט שלי על הרשימה.


[מקור]

ספרי המד"ב הטובים ביותר במאה ה – 20
קראתי 37 מתוך חמישים הספרים. מהעשיריה הראשונה חסרים לי צד שמאל של החושך של אורסולה לה-גווין – סתם מתוך חוסר חיבה לארבעת הספרים של הסופרת שכן קראתי – ופרנהייט 451. יושלם בקרוב, פרטים בבלוג.

אישית הייתי מחליף בין המקום הראשון (חולית) לשני (אנדר) – ואז מוריד את חולית עד למקום המאה, משם קצרה הדרך לצאת מהרשימה. מי יבוא במקומו? מלבד הכלב של קוני ויליס. ממתק בצורת ספר.

ספרי הפנטזיה הטובים ביותר במאה ה – 20
נראה לי יותר נכון בפנטזיה להשוות סדרות ולווא דווקא ספרים בודדים.

קראתי 34 מתוך חמישים הספרים ברשימה. הפתעה: הייתי סבור שקראתי יותר פנטזיה ממד"ב בחיי. אישית, ושוב – זה רק אישית, אל תקחו את זה ללב – הייתי מעיף את ההוביט, שנהנה מיציאת הסרט החדש סמוך למועד ההצבעה, לתחתית הרשימה ומעלה את אמבר למקום השני.

את צבע הכשף של פראצ'ט, הראשון בסדרת עולם הדיסק, הייתי מוציא לחלוטין מהרשימה. הרבה ספרים קיבלו מקום גבוה בגלל היותם הראשונים בסידרה; ככה התברג, למשל, הספר הראשון של הארי פוטר – לא ממש החזק ביותר בסידרה – במקום התשיעי(!).

יש שני ספרים ברשימה שלא הצלחתי לקרוא עד הסוף: הסילמריליון ו'קללת הלורד פאול' – הראשון של תומס קובננט חסר האמונה. הראשון מיועד למעריצי טולקין אמיתיים, בעוד שבשני היה לי קשה עם אנטי-גיבור מובהק כל כך.

בולטים בהעדרותם: ולאד טלטוס וסדרת חומריו האפלים. כמו גם דיוויד אדינגס או מרגרט וייס וטרייסי היקמן גיבורי ילדותי.


[מקור – נמצא דרך רינת קורבט]

ספרי המד"ב הטובים ביותר במאה ה – 21
הרשימה הזאת – וגם אחותה הפנטסטית – הרבה פחות איכותית מזו של המאה העשרים. מסיבות ברורות, כן?

קראתי רק תשע מתוך עשרים ספרי הרשימה(!). אוי, הבושה. המקום הראשון ניתן למלחמת האדם הזקן. בגלל שהוא ספר מעולה, חכם וכיף צרוף? אולי. או אולי בגלל שנרשמה עליה במספר המצביעים ממש לאחר שהסופר פירסם את התחרות בבלוג שלו? קונספירציות זה מגניב.

לא אוהב להיות האיש הרע, אבל הייתי מעיף לכל הרוחות עד אלף עזאזלים את 'זיהוי תבניות' של ויליאם גיבסון מהרשימה. הוא לא מד"ב מבחינתי. לא טכני, לא חברתי ולא סוציולוגי\גיאוגרפי\ארכיאולוגי\<שקר כלשהו>. חוץ מזה הוא גם ספר בינוני ביותר.

הופתעתי, ושמחתי באותה העת, לראות שמלחמת העולם Z נעדר מהרשימה. ספר זומבים אחר – הראשון או השני של סדרת Newsflesh – מפתיע בהיעדרות. הסידרה פשוט חדשה מדי מכדי לקבל תשומת לב.

אגב, העיר והעיר של מיאוויל קיבל את המקום התשיעי ברשימה הזאת, והשמיני ברשימת הפנטזיה. ככה זה כשלאף אחד לא ברור מי האבא שלך. הוא היה מזנק בטח לאחד מחמשת המקומות הראשונים אם היו מאחדים את כל הקולות, ובצדק: יצירת מופת.

ספרי הפנטזיה הטובים ביותר במאה ה – 21
פה ממש, אבל ממש ממש ממש, מוצדק לתת אופציה לבחור סידרה ולא ספר. אולי זה היה מזניק יצירות מופת קטנות כמו מלאזן למעלה.

שוב, קראתי רק תשע מתוך עשרים. צריך להפשיל שרוולים, לשים טיפות עיניים ולגשת לעבודת הקריאה ב – 2013.

זוהי רשימה מאד מוטת גיימן. האמת היא שחשבתי שהבאז שלו קצת ירד בשנים האחרונות. במקום הראשון נמצא אלים אמריקאים, שהוא לא רק ספר מעולה, אלא גם מעין מחווה-כתובה לסנדמן – סידרת הקומיקס המופתית של גיימן שהפכה אותו לאליל.

חוץ מזה יש נוכחות חזקה לצ'יינה מיוויל האליל, פראצ'ט ולויס מקמסטר בוז'ולד שלא ממש מוכרת או מצליחה בארץ, אבל הייתה מועמדת לאינסוף פרסי הוגו באנגלית.

6 תגובות

  1. רחלי הגיב:

    רגע. מה מאה שנים של בדידות עושה ברשימה הזו? אני מודה שלא צלחתי אותו מעולם – אבל ממתי הוא מוגדר כפנטזיה?

    • ניימן הגיב:

      אם היית צולחת אותו אז היית רואה שהוא ספר פנטזיה בסוף ; )

      בויקי מגדירים אותו כ"ריאליזם מאגי". יש ריח על טבעי לאורך כל הספר, אבל אני אישית זוכר שהחלטתי שהוא ספר פנטזיה רק בסוף.

      קראתי אותו לפני 12 שנה, אז תצפי להמון פרטים בנושא..

      • רחלי הגיב:

        טוב, אולי יום אחד אצליח לתקן את הכשל הזה. דבר אחד חיובי שהרשימות האלו עשו, בכלאופן, זה לגרום לי לרצות לקרוא יותר – מה שאומר שנאלצתי לדבר שוב עם אמזון ןלראות אם התחדשו אצלם דברים, מה שהוביל לקבלת הנחה ברגע שארכוש את הקינדל החדש שלי. אז תודה 🙂

      • נעמה הגיב:

        הייתי שמה בהקשר הזה גם את הספרים של מאיר שלו, במיוחד את "רומן רוסי" ו"עשו". יש להם בהחלט מוטיבים פנטסטיים רבים.

  1. 28 בינואר 2013

    […] האדם הזקן, נבחר לספר המד"ב הטוב ביותר במאה ה – 21 במשאל של לוקוס. הוא ראש אגודת סופרי המד"ב והפנטזיה האמריקאית. הבלוג […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting