על מתחמים ואנשים (ורחוב ויטל)

[לפוסט זה מצורפת אזהרת 'אורח לרגע רואה כל פגע'. מתנת ניימן מבקר בתל אביב פעם בארבעה חודשים וחושב שהוא מכיר את העיר]

איפושהו, לפני עשר שנים, פלורנטין הייתה נראית לנו מקום מרוחק מעבר להרי החושך. כזה שצריך ללכת לאיבוד חמש פעמים לפני שמוצאים אותו. הכרנו שם בית קפה אחד, קפה ויטל שמו, והייתה להם עוגת גבינה אגדית בחבר'ה שלנו שהיינו קופצים לאכול בימים קשים.

מאז נפתח פאב ברחוב. ועוד פאב. ועוד אחד. ואז, בשנה האחרונה, נפתחו שם, בהערכה גסה, בין שניים לשלושה מליון פאבים. כל ת"א ובת דודתה שמעו על הרחוב וגרמו לסוג של מסיבת רחוב שנוצרת שם כל ערב. או זה לפחות מה שסיפרו לי. הייתי שם השבוע בכמה הזדמנויות, נהניתי, ראיתי ושתיתי מספיק כדי שיעלו לראש המחשבות הבאות:


[כרגיל, אין קשר בין התמונה לנושא. הפעם מדובר בפוסט ישן של בוינגבוינג, שהצביע על פורנוגרפיית ירקות באחד מדפי המגש שהוגשו למבקרים בבורגר קינג באמסטרדם. הכותב מזועזע לגמרי. אני משועשע לחלוטין]

1. רחוב ויטל הוא מתחם. כמובן, יש הבדלים עצומים בינו לבין מתחמים אחרים (הנמל, יד חרוצים), למשל: המקומות איכותיים ברובם, והקהל מוצא חן בעיני. אבל מלבד זאת הוא עונה לקריטוריונים של מתחם: צפיפות מקומות מאותו הסוג בשטח קטן, שכולל, וזו סוגיה חשובה בת"א, אפשרויות חניה נוחות. גם כמויות הנוכחים, ההתגדדויות בשטח האיזור מחוץ לרחובות ועוד שלל סמנים מאלצות אותי להכריז: 'רבותי, אנחנו יוצאים לבלות במתחם'.

2.איך נוצרים מתחמים? כמו תינוק. במקרה של ת"א למיילדת קוראים העיריה, והיא מכשירה את השטח בעזרת תשתיות נוחות, אישורים וצבא פקחים שנשלח לכל מקום חוץ מהמתחם. במקרה המדובר, כמובן, אין כמעט הכשרת תשתיות, ומבלי לבדוק אני נוטה להאמין שאין שום הקלות למי שפותח מקומות בילוי באיזור. אממה – נראה שפקחים לא פושטים כל ערב על המקום (זה נכון, או שטעות בידי?). כמעט הזוי במציאות שלנו. שלא תבינו – יש כמה הצקות כמובן – כמו עניין מסיבות הרחוב – אבל זה כסף קטן יחסית לסטנדרט המקובל למי שמעז לגרום לאנשים לצאת החוצה. לעיתים חוסר פעולה היא בעצם פעולה – ובחוסר ההצקה שלה נתנה עיריית תל אביב לגיטימציה למתחם.

3. שמתם לב שהשמשתי עד עכשיו ב'מתחם' כמילת ג'וקר שתקועה בכל מקום שני בפוסט? וזה עוד בלי להגדיר מה זה מתחם במדויק? איזה מין מתמטיקאי אני? בכל מקרה, בשיחה עם בלוגר מפורסם (לא ננקוב בשמו) הועלתה הטענה שמתחם חייב להיות תחום. יענו, ההגדרה טמונה בשם. עוד נטען, שכדי שמשהו יהיה תחום – צריך שמישהו יתחום אותו. נגיד, העירייה. והיות שאף אחד לא תחם את רחוב ויטל – אלא נהפוך הוא – הוא מעז בחוצפתו להתפשט לרחובות ליד – הרי שהוא לא מתחם. אני כמובן חולק על הדעה – טוען שגבולות יכולים להיווצר לבד – ואפילו, רחמנא ליצמן, להשתנות בצורה דינמית. ואוו, הנקודה הזאת הייתה ארוכה, קטנונית ולא כזו מעניינת בלי בירה בצד, נכון?

4. אז מבלי להתקטנן, נניח שאכן יש לנו מתחם ביד. האם זה רע? או שמא מתחמים מלאכותיים רעים, אבל כאלה שנוצרו ספונטנית מתקבלים בכיף בידי תושבי העיר? האם כל המלחמה נגד תרבות המיתחום העירייתית היא בעצם מלחמה נגד זה שאין אלטרנטיבה? שאין תרבות מחוץ למתחמים, אבל בעצם לא איכפת לנו מהתחמים עצמם? או שהפירסום עצמו למתחם – זה מביא ערסים לרוב מחו"ת (מחוץ לתל אביב) הוא הבעיה?

5. או שאולי אלו חמש שעות הסתובבות בתל אביב שגורמות לי להעלות כאלה פוסטים טיפשיים? תכף תעלה תמונה אפילו יותר טיפשית שתעפיל על הפוסט :]

[ותודה למצקל (אחלה פאב מקסיקני) והמייט פלורנטין (שיכלו למצוא שם מקורי יותר לסניף החדש) שאירחו אותי השבוע]

17 תגובות

  1. האם אזור הוילג' בניו יורק הוא גם מתחם? לדעתי זה יותר מרקם, מה שגם צריך להיות בתל אביב, אך זה בדיוק בניגוד לדעתה של העירייה שמתעדפת את המתחמים.

  2. ניימן הגיב:

    לא הבנתי מה זה מרקם אצלך? אבל יכול להיות שבאמת אם למקום יש את האופי של התושבים שלו (כמו רחוב ויטל), אז זה שונה ממקום שאין בו תושבים בכלל (כמו שאר המתחמים)..

  3. אורנה הגיב:

    ללא ספק מתחם, ותקפה לגביו גם הנקודה האחרונה והחשובה ביותר: שומר נפשו ירחק.

  4. ניימן הגיב:

    אבל זה משאיר לנו בערך שלושה מקומות לצאת אליהם בת"א, לא?

  5. יותם הגיב:

    אם פספסת, כאן יש עוד ארבעה בסדרת התחתיות למגש בבורגר קינג:
    http://brutalissimo.blogspot.com/2008/01/burger-king-veg-city.html

    פשוט אדיר. בעיקר העגבניות הנרצחות בברוטליות.

  6. איך גרמת לנו להתגעגע למתחם ויטל שישב ממש מתחת לביתנו בפלורנטין.
    מתחם – זה בטוח…מהנה זו שאלה שצריך לשאול גם את התושבים שלפעמים קצת סובלים מזה…

  7. גם אני כתבתי פעם פוסט על מתחם, כשחשבתי שהגיע הזמן להפוך את רחוב מגורי למתחם בתי קפה. זה כמובן ישרת אותי מצויין.
    http://www.foodblog.co.il/article.asp?aid=654
    לפי פורום מטעמים, בכל אופן, הצעתי טרם נתקבלה, וגם אין כזה דבר מתחם ויטל, אלא מתחם פלורנטין:
    http://www.mathamim.co.il/
    ביקורות->מתחמים עירוניים->תל-אביב
    ניימן, מה אתה ואני נפגשים באיזה מתחם של בירה? נגמר לי הביקור המלכותי, התפנתי.

  8. ניימן הגיב:

    יותם – עצום!!! איך פספסתי את זה?

    הילה וליטל – מעניין אם התושבים מתלוננים למשטרה\עירייה כמו במקומות אחרים? כי בתכל'ס, זה לא שהמשטרה באה כי מתחשק לה – היא באה כי אנשים מתעלמים על הרעש..

    לא סוגרת ת'פה – טוב נו, ברור שמטעמים לא מבינים מהחיים שלהם :] בירה? בהמשך השבוע. נדבר.

  9. זיגמונד הגיב:

    הכי טוב לגור מאוד קרוב אבל בעצם די רחוק מויטל. נגיד רחוב צדדי ללא מוצא, שקט במיטה, ושלוש דקות ממנה – סופרמרקט (יקר רצח) ופאבים 24 שעות (וגם הפיצריה בקצה, ליד פרנקל מצוינת!)

    זיגמונד

  10. ניימן הגיב:

    וואו – יש לך משהו כזה? תקשיב – א. סחטיין. ב. איפה? ג. מחפשים שותף? :] (סתם. אני לא גר בת"א יותר…)

  11. goamit הגיב:

    ויטל אינו מתחם אלא היווצרות ספונטנית של סביבת בילוי והסעדה.
    כפי שציינו כאן, אופי המקומות באזור תואם לאופי התושבים ואלו נותנים בתמורה לגיטימציה שמרחיקה את גורמי הרשע.

  12. זיגמונד הגיב:

    ניימן, תודה – ואני יודע שזה נשמע פלצני מעט – אבל עבדך (וקורא בלוגך) הנאמן הוא בלוגר אנונימי מכמה סיבות שאינן בשליטתו וכמה שכן, ולכן אעדיף לא לציין את מספר הרחוב – אם אתה ממש רוצה לדעת שלח לי מייל ואגיד לך..

    ואני גר לבד, דירת סטודיו קטנה אך קוֹזית וקולית ביותר 🙂

  13. ניקו הגיב:

    אמנם יש לי כמה תובנות בעניין, אבל במקום זה כנראה שניאלץ להיכנס למתחם הפולניות – הגעת לצ'כונה ואפילו לא נתת סימן 🙁

  14. ניימן הגיב:

    goamit – נראה לי ששוכנעתי קצת לאורך הדיון. כלומר, אני עדיין חושב שזה מתחם. אבל גם חושב שאלו בסדר כל עוד הם תואמים את אופי השכונה. הבעיה של העירייה היא שהיא מחניקה את רוב האפשרויות להיווצרות מתחמים כאלה, ויוצרת בעצמה מתחמים שלא קשורים לכלום.

    זיגמונד – מובן ביותר :] אל דאגה, שאלתי רק מעקב היותי סקרן כרוני, אבל אוכל לחיות גם בלי המידע..

    ניקו – אהמ……. ידעתי אך שכחתי זאת כי… אף פעם לא נפגשנו בשכונה. מקווה להגיע לשם השבוע שוב ואז לתקן את המעוות!

  15. לזרבוי הגיב:

    אני מסכים עם הבלוגר המפורסם שטען שזה לא מתחם. אולי כי זה אני (ואפילו לא ידעתי שאני מפורסם. אני מיד מתקשר לאמא).
    קצת טיפשי לכתוב משהו שאמרתי לך בעל פה, אבל לצורך הדיון, רק אחדד את גישת העירייה לסו-קולד-מתחם הזה:
    א. כמעט מידי ערב מסתובב שם פקח עירוני כדי לאכוף את חוק העישון.
    ב. וזה היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל – העירייה לא נוגעת בפאבים בפלורנטין מאותה הסיבה שהיא לא נוגעת בכל פלורנטין – היא לא זורקת זין על מה שקורה שם ועל התושבים שגרים שם. ובהתאם, הם לא נותנים לגיטימציה (ובטח שלא מעודדים), הם בסך הכל לא מתקרבים כי אם הם יבואו לקחת כסף עם כל מיני קנסות, מישהו מהתושבים עוד עשוי לעלות עם הדרישה השערורייתית שהעירייה גם *תשקיע* כסף בשכונה. אולי אפילו תסלול מחדש איזה כביש בטעות. ואז הרי השמיים יפלו.

    ואחרי כל זה – נניח שזה מתחם. סו פאקינג וואט? אנחנו שוב משחקים ב"אני לא הולך לאיפה שכולם הולכים", אפילו אם פעם אחת בחיים כולם הולכים לאיזור הכי מוצלח בעיר? (יחד עם הפרוזדור)

  16. ניימן הגיב:

    קשה לדון עם אנשים חכמים. יש להם טיעונים טובים :] הנה התשובות שלי:

    א. על גישת העירייה: בלי קשר לדיון – חלילה וחס שהם ישקיעו כסף בשכונה! היא עוד עלולה להפוך לעוד שכונת-איקאה משעממת בלי אופי כמו כל שכונה משופצת אחרת. זה כמו שבירושלים העתיקה החלק המוסלמי המוזנח יפה פי עשרת מונים מאחיו היהודי המשופץ. בעיצוב ערים, שיפוץ זה טוב לדיירים, אבל רע לאווירה :]

    ב. אני חושש שלא הסברתי עצמי כראוי בפוסט: אין לי בעיה עם היות המקום מתחם. נהפוך הוא, הלכתי לשם שלוש פעמים בשבוע האחרון, מה שמעיד שאני די מרוצה מזה, לא? אבל יש בשנים האחרונות לא מעט טענות נגד גישת העירייה של לתחום את חיי הלילה במתחמים. רחוב ויטל גרם לי לחשוב שאולי הגישה הזאת לא כל כך רעה, ועלולה לרצות את כולם אם המתחמים יתוכננו כמו שצריך: לאנשי חיי הלילה יהיה איפה ללכת בכל שעה ביום. ואנשי חיי היום יוכלו לישון בלי לקרוא למשטרה עקב רעש מפאבים שפתוחים להם מתחת לבית בשלוש בלילה.

    ג. הסתייגות קטנה מ – ב': אני עדיין נגד גישת המתחמים (וגם נגד רחוב ויטל) כי נראה שהיא באה על חשבון מקומות אחרים. אפילו בפלורנטין, שהיא שכונה לא קטנה, מתרכזים חיי הלילה ברובם בשלוש רחובות – כששאר השכונה שוממת ושקטה בלילה (בעיקר בכל מה שקשור למקומות לצעירים). החזון שלי לעיר הוא יותר אקלקטי – אבל זה אני.

    ואת גישת אני לא הולך לאיפה שכולם הולכים אני מיישם רק לברלין :] אבל זה באמת בגלל שאני לא נהנה שם איפה שכולם נמצאים. לא אשמתי…

  1. 11 באוגוסט 2009

    […] היא שרציתי לחזור ל"מתחם" כי התגעגעתי לבירה איכותית (כל דבר שמגישים במייט, או […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting