עלי מוהר

עדיף מאוחר מאשר אף פעם.

יום שלם מסתובב אני וחושב, מה ואיך לכתוב לזכרו של עלי מוהר ז"ל? בחינה מהירה של התאים האפורים במוחי העלתה חרס, לאחר שהסתבר שאיני יודע עליו כמעט דבר. וכך, אופציות סטנדרטיות כמו סקירת פועלו או טקסט נוגע ללב ועצוב ירדו מהפרק במהרה – ונשארתי עם האפשרות היחידה שנראתה מכובדת בעיני: לכתוב פסקה שתסביר, בלי טריקים מיוחדים, מדוע חשוב לי במיוחד להקדיש פוסט למנוח.

בימי הבלוג הראשונים לא ידעתי לכתוב. בעודי מבזבז שעות על חיבור שני משפטים בצורה קריאה, הלכתי לנבור בטכניקות כתיבה של גדולים ממני ולנסות ללמוד כמה טריקים. אחד המקומות שהגעתי אליהם היה הטור השבועי של עלי מוהר – אותו נהגתי לקרוא מזה זמן רב. יש הבדל בין לקרוא טור, לבין לנסות ללמוד מטור, וכשעשיתי את השני, התחלתי לשים לב לגאונות של הבן אדם. כל משפט היה מעשה אמנות, חיבור המשפטים היה מושלם – הפיסקאות הייתה בנויה למשעי. גם התוכן, ששזור באבחנות קטנות ומדויקות על החיים כאן, היה כתוב לעילא. נהדר.
ניסיתי למצוא דוגמא לכתיבה של עלי מוהר ברשת (מעבר לגזרי העיתונות שיש לי בבית), ומלבד הקטע המצוין הזה שפורסם אתמול בבלוג אישית לוחצת וקטע סרוק מויקיפדיה, לא מצאתי משהו מיוחד. תרגישו חופשיים לשלוח אם יש לכם עוד מקורות.

רושם הטור היה כה רב עד שניסיתי לחקות אותו בכמה פוסטים (בהצלחה לא גדולה במיוחד). לאחר מכן ויתרתי על נסיונות החיקוי, אם כי השפעות סגנונו מוטבעים אצלי גם היום, וכנראה לעד. האהבה לטור נהפכה מוחלטת. הוא היה הדבר הראשון שקראתי בעיתון העיר בחצי השנה האחרונה – ועדים לכך הם חבריי, שבדר"כ כלל שמעו דיווחים נלהבים וציטוטים מדוייקים מהטור בסופ"שים וימי א' של השבוע. אז אתם רואים? לא ידעתי כלום על עלי מוהר – אפילו לא איך לבטא את השם שלו נכון או שהוא בכלל חולה. ועדיין הרגשתי כאילו נתקע לי גוש בגרון כששמעתי על מותו בטרם עת. עצוב.

אם תרצו לקרוא מילים יותר מדויקות על האיש, פנו לטור ההספד המופלא של אריאנה מלמד.

[נסגר מחמת ספאם. שלחו לי מייל (פרטים ב – faq) במקרה ויש לכם משהו חשוב להוסיף. ניימן]

13 תגובות

  1. סנדי ש הגיב:

    אבל ככה זה עם יוצרים (מכל מיני סוגים), אנחנו לא צריכים להכיר אותם אישית או לדעת עליהם דברים כדי לאהוב אותם מאוד או להיות מושפעים מהם

  2. חנא הגיב:

    יצא ספר שמאגד בתוכו את כל הטורים של "נעשה בעירנו"

    השאלה, איפה משיגים?

  3. ניימן הגיב:

    ואללה? לא היה לי שמץ של מושג. מה שכן, אני בטוח שתוך כמה שבועות הוא יפורסם מחדש, ואז נדע היכן לקנות.

  4. אורן הגיב:

    מאוד אהבתי את הטור שלו, אך בפוסט שפירסמתי הכנסתי ציטוט מראיון שנערך עמו בספטמבר ושצוטט בידיעה על מותו בהארץ.

    אבא שלי מאוד אוהב את שיריו ואת כתיבתו, אך בניגוד אלינו הכיר אותו אישית בתקופת התיכון.
    דברים טובים אין לו לומר עליו בתור אדם ואולי בגלל זה יוצרים צריכים להיזכר בזכות פועלם ותרומתם ללא כל ניסיון להאדיר אותם אישית, כי למעשה מעטים הכירו אותם באמת. זה כמובן לא מפחית מעצב שהוא בעצם קולקטיבי לקוראיו.

  5. ניימן הגיב:

    ציטוט מקסים יש לך בפוסט 🙂 אהבתי.

    אני לא מכיר את אישיותו של עלי מוהר, אך ייתכן שהוא השתנה לא מעט מאז תקופת התיכון. זה קורה 🙂 (מעבר לזה אנחנו בהחלט מסכימים לגבי איך צריך לזכור יוצרים).

  6. שחר הגיב:

    לגבי הספר, מדובר בספרון דקיק למדי, בן למעלה מעשר שנים אם זכרוני אינו מטעני והוא מלקט מבחר מצומצם מאוד מהטורים של מוהר עד אז. אני מאמין שבקרוב ייצא אוסף נרחב יותר מכתביו.

  7. ניימן הגיב:

    כולי תקווה.

  8. עידית הגיב:

    שלום,
    כאן
    http://www.shox.co.il/shox/owa/BLOG.SHOW_USER_BLOG?pUserId=ac99d1af8346db4e9c7fee491955f3a9&pTmp=POST=532850
    אפשר למצוא את מה שטופי סטולר כתבה, אפשר גם להציץ בעמוד האישי המוקדש לו.
    http://www.shox.co.il/shox/owa/BLOG.SHOW_USER_BLOG?pUserId=5bf9d3d9715a4bf61e9288c766d5f4b5&pTmp=POST=532930
    ופה מה שכתב אלרוד גם פה מוקדש העמוד האישי למתים

  9. ניימן הגיב:

    תודה על המידע, אני מאמין שאכן אקנה את הספר.

  10. רונן הגיב:

    שלום חברים. אולי אתם יכולים לעזור לי? עלי מוהר כתב פעם טור על מסיבת מחזור. מישהו מכיר? מישהו שמע? אני מנסה להשיג אותו ולא מצליח.
    אשמח לעזרה