סערת Fallout 76

[ניימן: הפאט הוביט – אל תסתכלו עלי, זה השם שהוא בחר – הוא מומחה משחקי המחשב של הבלוג (יחד עם ארז רונן כמובן). הוא הציע בנדיבותו לספר את סיפור הסערה האחרונה בעולם משחקי המחשב]

סערה ציבורית מתרחשת מזה חודש בעולם משחקי המחשב. האחראי הוא Fallout 76, כותר המקבל ביקורות נוקבות על באגים ושירות לקוחות אסון ברמות תנ"כיות.

זאת סערה שבעקבותיה עוד יכתבו הרצאות על "איך לא להוציא משחק מחשב”.

אז מה קרה?

סיפורנו מתחיל עם סדרת משחקי Fallout של חברת Bethesda, סדרה הנחשבת לאחד מסדרות המשחקים המוצלחות בהיסטוריה. משחקי Fallout הם משחקי עולם פתוח בו צריך לשרוד בעתיד דיסטופי, בשממה שאחרי שואה גרעינית, עם מוטציות, ושודדים.

ב-14 לנובמבר, לפני חודש, יצא המשחק האחרון בסדרה, Fallout 76. הוא המתרחש בשנת 2076, בערך 25 שנים אחרי השואה גרעינית. Fallout 76 הוא סוג של משחק הרחבה (ראו את התגובה של ארז רונן להסבר מדויק) לקודמו בסדרה Fallout 4 שיצא לפני 4 שנים, וגם הוא היה רחוק מלהיות מושלם. Fallout 4 הכיל לא מעט באגים. הם תוקנו עם השנים, אבל לא על ידי חברת Bethesda, אלא על ידי קהילת השחקנים.

הרמז הראשון לצרות עם Fallout 76 היה שהוא לא שווק ב-Steam. חשוב לציין שסטים היא אחת מפלטפורמות הפצת המשחקים הגדולות בעולם היום. פלטפורמה שנחשבת קניה בטוחה בזכות מדיניות החזרת הכספים, במקרה והלקוח איננו מרוצה.

אם אתה קונה משחק בסטים, מתחיל לשחק בו ואחרי פחות משעתיים מבקש לקבל את כספך חזרה, מכל סיבה שלא תהיה, ההחזרה תהיה אוטומטי.

לכן היה קצת מוזר ש-Bethesda החליטה להפיץ את Fallout 76 ישירות מהשרתים שלה, בטענה שהם רוצים קשר יותר ישיר ללקוח. על פניו אין בעיה עם ההחלטה, רק שאנשים, שכבר התרגלו למדיניות המודרנית של סטים, לא ידעו – וגילו מאוחר מידי – של-Bethesda אין מדיניות החזרת משחקים בכלל.

כל זה היה, נגיד, בסדר, אם Fallout 76 היה הבשורה החדשה של משחקי המחשב. אלא שבפועל זה משחק הרחבה ל-Fallout 4 שמשתמש במנוע גראפי כמו קודמו. עם אותם הבאגים של Fallout 4. זוכרים שאמרנו שהבאגים האלו תוקנו ע"י לקוחות החברה בעמל ותשוקה רבה? אז Bethesda התעלמה מהתיקונים, והחזירה את הבאגים האהובים כאילו אין מחר.

התוצאה היא משחקיות מתסכלת במיוחד, דמויות שנתקעות מבלי אפשרות להזיזם, גרפיקה שלא מתפקדת, ועוד רשימה ארוכה של תקלות אותם תוכלו לראות למצוא בסרטונים שלמים בחיפוש קליל ביו טיוב.

הבעיות ממשיכות עם מנגנון יריה מתסכל. בכל משחק עם אלמנט של יריות, מכוונים את המטרה על האויב, לוחצים על ההדק ופוגעים (אם כיוונתם היטב), נכון? אז לא פה רבותי. ב-Fallout 76 כשמכוונים על אויב, מקבלים בצד סימון הסתברות הסיכוי לפגוע. זה מגיע לרמות אבסורדיות כשגם רובה שנמצא סנטימטר מהמטרה יקבל סיכוי של 5 אחוז שהכדור לא יגיע ליעדו.

דוגמא נוספת, לבאג מגוחך במיוחד, יש במשימות הסיום של המשחק. שם מקבלים קוד לנשק גרעיני. הייתם מצפים שהקוד יהיה אישי לכל משחק ושחקן, נכון? אחרת מה יעצור אנשים לפרסם את הקוד באינטרנט, ולהוריד גשם של טילים גרעינים מהרגע הראשון? זה יהיה מגוחך! מגוחך! לא יכול להיות ש-Bethesda כל כך עצלנית.

בנושא אחר, הנה קישור לקודים הגרעינים המופיעים ב-Reddit.

אבל נו, משחקים גרועים עתירי באגים זאת לא תופעה חדשה. הסערה התעוררה כי המשחק שווק במחיר גבוה במיוחד של 60 דולרים. המון כסף למשחק שהוא בתכל'ס הרחבה למשחק קודם. זה פגע משמעותית במכירות, ותוך פחות מחודש גרם לירידת מחיר דרמטית של 50 אחוז.

חכו! יש עוד. המשחק יצא גם בגרסת 200 דולרים שמגיעה עם תיק קנבס של המשחק עם לוגו מיוחד לאספנים הנלהבים. במציאות במקום עם תיק קנבס יוקרתי קיבלו המשקיעים תיק ניילון כמו בסופר עם לוגו המשחק. לא בדיוק שווה 200 דולר.

שירות הלקוחות התמלא בתלונות של לקוחות זועמים, וחברת Bethesda הבטיחה לפצות אותם עם מטבע של רכישות בתוך המשחק בשם אטום. כ- 500 אטומים פיצוי לכל לקוח ששילם 140 דולר יותר על תיק שלא הגיע.

נשמע יפה, עד שבודקים כמה למעשה שווים אותם 500 אטומים. רוצים לנחש? בערך 5 דולר. זה עשה יותר נזק מתועלת, ו-Bethesda, שהתחילה להבין את הנזק העצום למוניטין שלה, ביקשה מהאנשים שקנו את הגירסה המיוחדת, ליצור כרטיס שירות לקוחות (עד ה31 בינואר) עם פרטים מזהים, ואז הם ישלחו להם את תיק הקנבס שהובטח להם מלכתחילה.

גם בזה Bethesda פישלו. מאגר הלקוחות דלף לרשת חלק מפרטי הלקוחות דלפו, רוצה לאמר, הוא היה ציבורי באתר של Bethesda, וכלל פרטים אישיים מאד של לקוחות פרטים אישיים של לקוחות נשלחו בטעות ללקוחות אחרים.

נכון לעכשיו אתרי הדירוגים השונים קוטלים את Fallout 76. הוא נחשב לאחר מהגרועים שיצאו בשנים האחרונות, בין היתר בזכות מדיניות המכירה המפוקפקת. מתחילה התארגנות לתביעה ייצוגית נגד Bethesda על ידי משרד עו"ד בקליפורניה.

חודש אחרי, אפשר למצוא את Fallout 76 כבר ב17 דולרים, כשיש אתרים שמבקשים מהלקוח לתת הצעת מחיר, רק בשביל להיפתר מהמשחק

11 תגובות

  1. דוד הגיב:

    הא, ואני לתומי חשבתי שזה הסיפור הישן על באגים, משחקים חצי אפויים, ושירותי אונליין קנייניים ללא תועלת, מצד עוד חברה שהשתן עלה לה לראש ("היי, יש לנו פרנצ'ייז מנצח, הם כבר בכיס שלנו!")

    מי ידע שיש פה כל כך הרבה יותר מזה.

  2. tmak הגיב:

    כל כך מנותק מחדשות הגיימינג שאפילו לא שמעתי על הסיפור הזה – עצוב לי האמת על בת'סדה, חברה שנהניתי לא מעט ממשחקיה המושקעים בעבר הרחוק – איך הם הצליחו לשקוע כל כך עמוק ?

    • ניימן הגיב:

      ממה שקראתי הם קטנים – כולה 400 עובדים. אז משחק בסדר גודל כזה נמצא קצת מעל היכולות שלהם.

      • tmak הגיב:

        למה המשחק הנוכחי שונה בגודלו ממשחקי FALLOUT קודמים שהם הוציאו ? או מ SKYRIM שהיה משחק ענק גם במכירות ?

        • fat-hobbit הגיב:

          בגלל שזה בלאגן שעדיין מתגלגל, ואין עדיין עובדים ממורמרים ששופכים אור על מאחורי הקלעים יש הרבה תאוריות בינתיים (כמו צוות עובדים קטן מידי) לי נראה שזה יותר תוצר של תעשיית המשחקים של היום בכללותה, בהובלת חברת EA. כשמדברים על Bethesda צריך להבין שיש פה שתי חברות שונות Sofworks שהיא המפיצה ואחראית על הצד הכספי ו Games Studio היא החברה שמפחחת. עד היום החברה המפתחת הייתה מבריקה בפיתוח של משחקי שחקן יחיד, ופה היה הכתבה של המפיץ של המשחק ליצור משחק שהוא משחק רשת שיתופי משהו שלמפתחת לא היה ניסיון קודם איתו, בשביל להכנס לתחום המיקרו טראנזקשינס. שזו מילת הבאז החדשה לאיך לקחת כסף מהלקוח לאחר שהוא קנה את המשחק. ויש אותה בכמעט בכל הכותרים הגדולים של EA כמו Call of Duty, Star Wars והיד עוד נטויה. חלק מהלהט להכניס את היד לשוק משחקי האון ליין, היה בעוכרם. וניתן לראות את זה גם בזמן הפיתוח.
          לשם השוואה Fallour4 היה בפיתוח 7 שנים! פיתוח שבו הציאו גרסאות מוקדות לבדיקה, ולקחו משוב מקהילת השחקנים כיצד לשפר ולתקן באגים. במשחק הנוכחי, זמן הפיתוח צומצם משמעותית משחק בפלטפורמת און ליין שיתופית, שזרה להם. עדות לצמצום זמן הפיתוח ניתן לראות בביטא שהוציאו עבורו זמן מאוד קצר לפני ההשקה כך שלא באמת היה ניתן לקבל שום משוב, וגם לאחר ההשקה המשחק מקבל המון עדכונים מה שגורם למרבית האנשים להבין שהמשחק למעשה הושק כשהוא לא מוכן. כאמור זה תיאוריה שמבוססת בהשוואה למשחקים קודמים, ואני מניח שיתגלו פרטים נוספים ככל שהדרמה הזו תמשיך להתגלגל.

  3. ארז. הגיב:

    המממם. הזכירו אותי כמומחה המשחקים הנוסף של המקום (כבוד!), ולכן אני מרגיש שטיפה נקראתי לדגל כדי לתקן כמה אי-דיוקים שפורסמו בתיאור הדברים, כמו גם להציע קריאה אחרת, ופחות לעומתית, של המציאות.

    אבל אתחיל בהסכמה הכללית: השחרור של Fallout 76 היה קלאסטרפאק מטורף, ולא ברור איך אף אחד לא עצר אותו מבעוד מועד. המשחק לא אפוי מספיק כדי להמכר במחיר מלא, ומחלקת ה-PR של בתזדה לא בשלה מספיק כדי להתמודד עם משבר תקשורתי כזה. נוסיף על זה עוד כמה פאשלות וקיבלנו את הסיפור הביזארי הנוכחי. אבל מכאן ועד לאובר-דרמטיזציה של המקרה, כאילו בצד השני יושבים מפתחי משחקים מרושעים שרוצים לדפוק את הקהל שלהם בשביל כסף – יש חתיכת הבדל.

    עכשיו אעבור לקצת דיוקים:

    ראשית – Fallout 76 אינו הרחבה של Fallout 4. הוא נסיון לקחת את המותג הוותיק לכיוון חדש לגמרי: מסדרת משחקי תפקידים לשחקן יחיד, הפכו אותה למשחק בעולם משותף, שמעודד שיתוף פעולה בין מספר שחקנים כדי לסיים משימות, ולבנות ביחד ערים. אני מניח שהחבר'ה של בתזדה בחרו ללכת לכיוון הזה משתי סיבות עיקריות:

    א. משחקים בעולם משותף זה באז-וורד בתעשיית המשחקים כבר הרבה מאוד שנים, והיו בשיא כוחם לפני בערך שלוש שנים, כשבתדזה התחילה לעבוד על המשחק הזה. בזמנו חשבו שזה מה שהגיימרים רוצים. אז הכינו כזה.

    ב. בפולאאוט 4 הוסיפו אפשרות לבנות ערים (אחרי שמודים כאלה היו פופולריים מאוד בסקיירים, המשחק הקודם של המפתחים האלה). האפשרות הזאת היתה פופולארית להחריד, וייצרה למשחק קהילה יצירתית נלהבת. השלב הבא הוא לתת להם לבנות ביחד. אז הכינו כזה.

    עכשיו, בואו נצא מנקודת הנחה שאין באמת מפתחי משחקים שרוצים להוציא מוצרים רעים. זה לא באמת קורה. כל מי שמתגלגל לתעשייה הזאת הוא גיימר בעצמו, ואולפן עם מוניטין כל כך חזק כמו בת'זדה בוודאי לא ירצה לשבור אותו בכזאת קלות. רק מה, החיים לא מושלמים, ולפעמים עושים החלטות רעות בדרך. וב-Fallout 76 עשו הרבה החלטות רעות, שהפכו את המשחק הזה לדל מאוד בתוכן בשלב הזה של חייו.

    עכשיו מגיעה הנקודה בה הרצון הטוב של המפתחים מתנגש עם הרצון להרוויח של בעלי המניות. כי בכל זאת, משחקים לא נעשים לשם שמיים – הם נעשים כדי לעשות כסף. וכי בכל זאת #2, הבסיס של העולם העסקי של היום הוא שחברות נמדדות על גידול בהכנסות, ולכן תמיד יחפשו ערוצי הכנסה נוספים. וכך, במקום להוציא את המשחק במחיר מוזל או תחת התווית "Early Access" – הוציאו אותו כמשחק שלם וגמור. בתג מחיר של 60 דולר. עם אפשרות לשלם עוד על In game currency. וזו היתה טעות, כי ברור שהמשחק הזה צריך עוד די הרבה זמן בפיתוח.

    עם זאת, עוד אי דיוקים: 60 דולר למשחק חדש זה לא "מחיר גבוה במיוחד". זה המחיר הסטנדטי. כל משחק מושקע נמכר במחיר הזה, ולהוציא משחק בתג מחיר זול יותר יכול להתפס, בצדק מסויים, כהודאה מראש בכשלון. כאילו המשחק לא באמת שווה. אני לא מצדיק את המחיר הזה, אבל יכול להבין למה בחרו למכור אותו במחיר הזה.

    הגירסה המיוחדת על סאגת תיק הבד שלה היתה עניין כואב, אבל גם ממנה עשו קצת יותר מדי. הבונוס הפיזי המשמעותי שהגירסה הזו כללה היה קסדה מעוצבת בסגנון ה-Power Armor שבמשחק. הקסדה הזאת היתה אמורה להגיע בתוך נרתיק בד. במקום זה, היא הגיעה בתוך נרתיק ניילון. עכשיו, אין ספק שבד יותר מגניב מניילון, אבל זה לא שבמקום תיק מהודר הביאו שקית עלובה. זה יותר שבמקום שקית סבבה הביאו שקית עלובה. או בכסף: במקום להשקיע ב"תיק" הזה 40 סנט, השקיעו בו 30 סנט.

    וזה לא שכל המשתמשים ששלחו את הפרטים שלהם כדי לקבל את הפיצוי גילו שהפרטים שלהם נפרצו. פרצת האבטחה שחשפה פרטים אישיים גרמה לכך שפרטים של כמה עשרות Ticketים נשלחו בטעות לכמה גולשים שניסו לפתוח Ticketים בעצמם בגלל באג משונה במערכת. בתזדה תפסו את זה די מהר והורידו את כל האתר מהאוויר כדי לתקן. זוהי פשלת ביטחון מידע חמורה, בטח כשמתחשבים שבחלק מה-Tickeyים שדלפו החוצה היו צילומים של חשבוניות וכאלה, וכל זה לא צריך לקרות באף מצב – אבל בכל זאת, יש טיפה הבדל בין זה ובין "מאגר הלקוחות דלף לרשת, רוצה לאמר, הוא היה ציבורי באתר של Bethesda, וכלל פרטים אישיים מאד של לקוחות".

    עכשיו, יכול להיות שיש מי שקרא את כל הטקסט הארוך שלי ותוהה עכשיו "למה ארז הזה מגן כל כך על בתז'דה מה נסגר איתו הוא בטח מושחת או משהו". והמצחיק הוא שבסופו של דבר, אני מסכים עם הביקורת הכללית: Fallout 76 הוא משחק מחורבן. מחורבן לגמרי. שיחקתי בו קצת. הוא משעמם, דל בתוכן, מרגיש מת ולא כיף לשחק בו (בבאגים דווקא לא נתקלתי. וגם הביקורת על מנגנון הירי לא נכונה אבל לא אכנס לעניינים טכניים). בתזדה היו צריכים לשחרר אותו עוד שנה, או לחלופין במחיר מוזל, או לחלופין לשמור אותו כניסוי פנימי של פיתוח משחק רשת המוני כדי ללמוד איך לעשות את זה נכון בפעמים הבאות.

    אבל היכולות הבלתי נדלות של קהילת הגיימרים בעולם להפוך כל פאשלה בפיתוח / יח"צ / שיווק לאסון בקנה מידה אטומי, להתבכיין על כל דבר ולהתייחס למפתחי המשחקים כאויבים היא בעייתי מאוד בעיניי, וגם משדרת את המסר הלא נכון למפתחים עצמם.

    כי כשהצוות של Fallout 76 יצטרך להתחיל להסיק מסקנות ולהבין למה המשחק שלהם כשל, הם לא יתייחסו לביקורות על טיב המשחק. הביקורת האלה, שמנסות להבין במה המשחק כושל כ*משחק*, נבלעות בכל הרעש שמסביב. הם פשוט יבינו שהם צריכים להשקיע קצת יותר כסף בשיווק ובתקשורת עם קהילת המעריצים, ואולי מראש יוותרו על לנסות לחדש מנגנוני משחק ויעדיפו לעשות שוב ושוב ושוב את אותם משחקים עם רגע קצת אחר.

    וזה חבל. כי הרצון לפתוח את המשחקיות הישנה של Fallout לאונליין, אמצעי המוניטיזציה החדשים שמאפשרים לסטודיואים לגדול ולהגדיל את ההכנסות שלהם (ומה לעשות, כדי לשרוד הם צריכים לעשות את זה, והאלטנטיבות היא או להעלות מחיר של משחק חדש באיזה 10-20 דולר לכולם או לנסות מודלים יותר חדשניים), ובאופן כללי האומץ לצאת מהשטאנץ ולנסות דברים חדשים זה מה שמאפשר לתעשיית המשחקים לגדול ולהגיע לקהל חדש.

    • ניימן הגיב:

      שתי נקודות שהזכרת הן "שגיאות עורך", כלומר, אני יצרתי אותן בזמן העריכה.

      האחת היא שמהמשחק הוא הרחבה. הפאט הוביט תיאר פחות או יותר את מה שאתה תיארת, אבל אני לא הבנתי נכון וניסיתי לקצר.

      את הקטע עם הדליפה דווקא הבנתי מדויק, אבל אז קיצרתי לא מדויק כי… נו. ככה.

      ערכתי קצת עכשיו כדי שיהיה מדויק.

    • tmak הגיב:

      ארז, תודה רבה על ההשקעה בביאור העניין -:)

    • יובל הגיב:

      תודה ארז, באמת גם רציתי לשים דברים על דיוקם אבל לא היה לי זמן.

      אוסיף גם שכל האמור לגבי שיגורי הnukes לא נכון בעליל, אי אפשר "להוריד גשם של טילים גרעינים מהרגע הראשון".

      כל הקטע של השיגורים האלה הם end game content. משמע, אי אפשר להגיע להשתמש בזה מהרגע הראשון אלא צריך להיות בדרגה המקסימלית כדי לנצל אותם. למרות שהקודים האלו באמת משותפים לכלל השחקנים, צריך עדיין לעבוד קשה מאוד (בתוך המשחק כמובן) כדי לקבל גישה לאפשרויות השיגור על ידי חפץ מסוים שצריך למצוא. בנוסף לכך, הקודים האלו מתחלפים כל שבוע ואפשר לשגר טיל אחד ליום פר שחקן או משהו בסגנון. יש איזושהו פאזל קטן שלפי המספרים / אותיות שמוצאים במשחק צריך לפצח קוד שבסופו של דבר מאפשר את השיגור, הפאזל הזה הוא מה שמשותף לכולם וברגע ששחקן כלשהו מפצח אותו, הוא מפיץ לקהילה.

      לא הייתי ממש קורא לזה באג אבל כן היה אפשר לבצע את זה קצת יותר חכם. זה לא להקל בשאר הדברים שתיארתם פה והמצב הקטסרופאלי שבו המשחק הושק. אני מקווה שבטסדה יפנימו ויתקנו נושאים כאלה בעתיד.

  4. fat-hobbit הגיב:

    כן ארז, אתה צודק בכל מילה בביקורת.
    זה לא משחק הרחבה, ומחיר של 60 דולרים למשחק חדש הוא בהחלט מחיר נפוץ.
    הכוונה שלי לזה שזה משחק הרחבה בגלל שהמשחק משתמש באותו מנוע גרפי כמו קודמו ישנה תלונה מרכזית של קהילת המשחק שזה מרגיש יותר כDLC של המשחק הקודם שפחות הצדיקה את תו המחיר של ה60 דולרים במחיר הפתיחה שלו.

  1. 21 בדצמבר 2019

    […] לא שינו את עיקר הפוסט, אבל הם כן גרמו לאנשים לכתוב תגובות נהדרות. ספציפית, אהבתי את הסיפא של התגובה של […]

להגיב על ניימן לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting