יומיות 13.05.2021: גוגל מחליפה את הקוקיז ב-FLoC

החזרה של הניימן מספר #1020 במהלך 12 החודשים האחרונים!

אצלכם הקורונה הסתיימה, אבל אצלי היא נמשכת במרץ.

חודש שביעי או שמיני, איבדתי ספירה, לסגר. לחיסונים בגרמניה אולי אוכל להירשם ביוני. ומעבר לכך גם ככה החיים ממטירים עלי מכה אחרי מכה במהלך החודשים האחרונים.

בקצרה: בעיות ויזה ואזרחות, בעיות מקצועיות כי הפרוייקטים שעבדתי עליהם בשנתיים האחרונות (זה) נכנסו לסכסוך – וכמובן, גם בעיות אורתופדיות בחסות הסגר המתמשך.

אבל האמת היא שיש הרגשה קלה של דברים במגמת שיפור (סוף סוף!). אז יש קצת מוטיבציה לכתוב יומיות.

1. שמעתם על קוקיז? זאת פיסת מידע שאתרים נותנים לכם כדי שהם יוכלו לזהות אתכם כשאתם חוזרים אליהם.

קוקיז התחיל בתור משהו שאמור לעזור ליחסים של משתמשים ואתרים, אבל במהלך השנים הפך לכלי מספר #1 למעקב אחרי אוכלוסיה. הנטייה של הדפדפנים הגדולים בשנים האחרונות היא להפריש חלק מהקוקיז לגמלאות, כי הם גורמים יותר נזק מתועלת.

מי שקפצה על ההזדמנות להיפטר מהקוקיז היא גוגל. סתם סתם, אני צוחק. הרי הקוקיז מאפשרים למפרסמים לעקוב אחריכם. גוגל היא חברת הפירסום הגדולה ביותר בעולם. על גופתה המתה היא תיפטר מהקוקיז בלי תחליף ראוי.

מה בסוף עשתה גוגל? הודיעה שהיא נפתרת מהקוקיז ומחליף אותם בהמצאה חדשה: FLoC.

FLoC זה כמעט קוקיז הפוך. כי אם בקוקיז האתר נותן לכם פיסת מידע לשמור (כדי שהוא יוכל לעקוב אחריכם), ב-FLoC אתם מביאים לאתר פיסת מידע שמספרת עליכם (כדי שהוא יוכל לעקוב אחריכם, אלא מה?).

מה שמבלבל ב-FLoC זה שפיסת המידע שאתם מביאים לאתרים היא לא הדבר הכי סטנדרטי בעולם. היא לא מספרת משהו "אישי" עליכם, אלא יותר אומרת לאתר לאיזו קבוצה אתם שייכים.

איזה סוגי קבוצות יש? אז זהו, שזה גם מבלבל. כי סוג הקבוצה נקבע על פי האתרים האחרונים שביקרתם. אם ביקרתם עכשיו 10 אתרי ספורט, תקבלו קבוצה מסוימת, ואם ביקרתם עכשיו 10 אתרי תיירות, תקבלו קבוצה אחרת.

אחרי שאתם ניגשים לאתר ומדווחים לו מה הקבוצה שלכם, האתר מתחיל לא רק לעקוב אחריכם, אלא גם לדווח לשירות ה-FLoC מה אתם עושים. הדיווחים הולכים ככה: "מישהו מקבוצה #2734 הסתכל הרגע על נעלי ריצה באתר שלי!". וכך, שמישהו מקבוצה #2734 יגיע לאתר אחר 10 שניות אחרי זה, הוא יראה שם פרסומת לנעלי ריצה.

מה שגוגל עשו פה זה פירשו את התלונות על קוקיז כלשונן, והתעלמו מרוחן. כי הבעיה של קוקיז היא *לא* שהאתר נותן לכם פיסת מידע לשמור (למי איכפת?), אלא שהוא משתמש בפיסת המידע לצורכי מניפולציה. אותה המניפולציה נעשית פה, ובגלל שכל המידע נשלח לשרתי ה-FLoC ששייכים לגוגל, אני מניח שהוא אפילו יותר יעיל מאשר קודם.

יש לאייל שני קטע, של לקחת מאכל א', ולהסביר איך הוא בעצם מאכל ב', למרות שהם עשויים מחומרים שונים לגמרי. נגיד, איך מאפה כרוב יכול להיות לזניה, בגלל מילוי מנחם, ושכבות דקות ורכות שמפרידות בינו. באותה הצורה, FLoC הוא לא קוקיז בפרטים הטכנים, אבל במשמעות הוא כן.

אפשר לאמר עוד הרבה נגד FLoC: איך הם מנצלים את המונופול שלהם בתחום הדפדפנים כדי ליצור מונופול בתחום הפירסום (קנס של 5 מליארד יורו מהאיחוד האירופאי בדרך, אבל הוא יתקזז עם טריליון יורו רווח), או איך FLoC מפר פרטיות.

אבל אין צורך לאמר את זה, פשוט כי הרעיון הבסיסי של FLoC שגוי.

אנחנו, בתור אנשים, לא צריכים לעשות דבר ולו חצי דבר כדי לעזור למפרסמים לעשות לנו מניפולציה. אנחנו לא צריכים לקבל מהם מידע, ואנחנו לא צריכים לתת להם מידע. ברגע שההבנה הזאת תחלחל לחוק, נראה את הסוף למשחקים כמו אלו של גוגל.

2. השמועות מספרות ש"כמדורת" *יהיה* משחק הרפתקאות על טהרת העברית מאת דניאל שני עם גראפיקה נהדרת.

המשחק עוד לא קיים, אבל אתם יכולים לעקוב אחרי הפיתוח והגראפיקה שלו באינסטגרם.

תמונה ממשחק

3. גאונות או טירוף? פוסט על איך הופכים דיבור להישמע כמו אינטונציה של שירי ציפורים.

4. Reality of my Sorroundings הוא קומיקס רשת חמוד, חמוד.

לא משהו שישנה את חייכם, אבל אמנות טובה, חיוך על הפנים, והומור אקטואלי ועכשווי. מה רע? הנה פאנל חמדמוד לדוגמא.

פאנל על גודזילה

5. מסתבר שאיפושהו במרץ שנה שעברה, טרנד האוכל העולמי היה פוקאצות מעוטרות. אז טרנד עכשווי זה כבר לא, אבל מזל שאני לא אדם טרנדי, ולכן אוכל להכין שבוע הבא פוקצה מקושטת בצורה מוגזמת.

6. Bitclout היא רשת חברתית חדשה וקצת מוזרה. היא מבוססת על עקרונות המטבעות המוצפנים, מה שאומר שלכל חשבון בה יש מטבע משלו, שאמור לייצג משהו שקשור לבעל החשבון.

הצטרפתי אליה ואישית אני לא מבין כלום. אני רואה רשימה של פוסטים, בלי לדעת מתי הם נכתבו ולמה מראים לי אותם. ליד כל פוסט כתוב ערך המטבע של אותו החשבון, אבל טרם הצלחתי להבין מה המשמעות של זה, ולמה שמישהו יקנה את זה.

אז לא, אני לא מציע לכם להצטרף ל-Bitclout לול, אבל כן מציע לקרוא את הכתבה על הרשת. היא נכתבה בעין ביקורתית מאד, אך אולי במקרה הזה הביקורת מוצדקת.

5 תגובות

  1. איל הגיב:

    מעניין מאוד. תודה!

  2. אפרת הגיב:

    לא להתחסן

  3. יעל ר. הגיב:

    אצלנו הקורונה (סוג של) הסתיימה, אבל קיבלנו תחליף אחר לסגר בבית…
    הלוואי שישתפר במהרה, לך ולכולנו.

  4. D! כאן ועכשיו הגיב:

    תהיה בריא, ניימן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting