הרופא המדומה

"חינם" צעק ניימן הנער לפני שנים רבות באמצע קניון. "חינם?" ניגש אליו לקוח פוטנציאלי ועיניו נוצצות. "כן אדוני!", ניימן נשמע נרגש, "חמש מאות וחמישים שקלים חדשים חינם(!) אני נותן לאדוני עכשיו! ביד! ומה אדוני צריך לעשות? ממש כלום" אמר ונכנס לפרטי פרטים על החזרת הכסף בריבית-דריבית, ועוד תשלומים והתחייבויות של שנים על דברים אחרים. אולם הלקוח כבר לא שמע. עמד באמצע הקניון, עיניו מזוגגות, ממלמל "חינם.. חינם..", והדרך אל החתימה הייתה מהירה.
ואני, כך מסתבר, לא היחיד ששמע על השיטה. זאת גיליתי אתמול כאשר העיתונים התעקשו בתוקף: ד"ר אריה פיגר סיפק לחולים אלפי תרופות בחינם(!), וכל זאת, מן הסתם, תמורת תשלום צנוע שהם שילשלו לכיסו.

והארץ רעשה וגעשה. ד"ר פיגר דחה בשיטתיות חולים שרצו להיפגש עימו במסגרת ציבורית – והללו הופנו, ע"י המזכירות למרפאתו הפרטית. זה עבד בערך כך:
חולה: "שלום, דוקטור פיגר נמצא?"
מזכירה: "אוי, הוא בדיוק בשירותים"
חולה: "שוב? זה לא יאומן! פעם עשרים ושבע שאני מתקשר היום!"
מזכירה: "תנסה להתקשר לטלפון של המרפאה הפרטית. יש שלוחה שלו בשירותים"

כאשר החולים הגיעו למרפאה, הציע להם ד"ר פיגר עסקה לה איש חולה לא יוכל לסרב: תמורת סכום פעוט של כמה אלפי שקלים, יכניס את הללו לרשימת החולים היוקרתית בטיפול ניסיוני. בנוסף הוא גם חשוד בקבלת כספים מחברות תרופות ובייעוץ כוזב לוועדה שמארגנת את סל התרופות. אם כל חשדות אלו יתממשו, יקבל וודאי מר פיגר מחנות תחפושות שתי קרניים אדומות – חינם! אין כסף! (תמורת תשלום צנוע כמובן).

ראש וראשון למגיבים היה יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, שע"פ וואינט – "הגיב בחריפות לפרשה". "אם יימצא שהדברים נכונים" הוא אמר, "ד"ר פיגר יורחק מההסתדרות הרפואית לאלתר". אכן תגובה קשה.
שאר התגובות התחלקו לפלגים: פלג החכמים-בדיעבד, לא היה כמובן כלל וכלל מופתע. פלג הנביא יחזקאל מנבא הרס ואסונות: "זהו רק קצה הקרחון. ייחשפו עוד קשרים בעיתיים בין רופאים לחולים" אמרו. ובפלג החברים-ובני-משפחה הדעה הייתה אחידה: "קשה להאמין שהוא היה מסוגל לבצע את מה שייחסה לו המשטרה. אין ספק שכל החשדות נגדו יופרכו".
בוואינט גם הסבירו טוב-טוב למה פיגר לא היה מסוגל להשפיע על עבודת הוועדה. "לכל רופא יש קול אחד, וכל הקולות משוקללים יחד – כך שרופא יחיד אינו יכול להשפיע" אמרו. "אלא אם כן הוא חבר בוועדה המייעצת של חמישה רופאים" הוסיפו בהסתייגות. ואין צורך לציין שד"ר פיגר היה אחד מחברי הוועדה.

ופיגר עצמו – מה שלומו? טוב תודה. 'הוא מכחיש את הכל כמובן', טוען פרקליטו. 'ליבו ומוחו נתונים בכלל לחולים ששובתים רעב בירושלים' אמר. ואכן, אם נצמיד אוזננו לדלת, ונאזין בשקט ושלווה – נוכל וודאי לשמוע את ד"ר פיגר סח לפרקליטו: 'הם עדיין שובתים? טוב. טוב. תשלח להם הודעה בבקשה – שאני מוכן, חינם, אין כסף, לספק להם את כל תרופותיהם'. עצר. חשב. המשיך, 'תמורת תשלום צנוע כמובן'.

(הערה: זהו טור הומוריסטי ברוחו. אם נעלב חולה זה או אחר – הרי שאני מתנצל על כך מעומק ליבי. אם נעלבו סטודנטיות לרפואה מיקריות שעוברות בבלוג – אני מתנצל על כך גם. ואם נעלב ד"ר פיגר מהנאמר – הרי שאינני מתנצל על כך כלל וכלל!)

בקטנה:
1. לאחר בחינת העיתונים היומיים, לא הצליחה המערכת להימנע מהמסקנה שמספר מדויק של בין מאה לחצי מליון יהודים הלכו אתמול לראות את הגויים מצרפת עושים צורות וצבעים באוויר (המערכת מתנצלת אם היא עוינת – זה פשוט שהיא הייתה תקועה בפקקים שעתיים ללא כל עוול בכפה).
2. ולמרות זאת, היה מחזה יפה (לראות מהאוטו).

2 תגובות

  1. ינון שושן הגיב:

    הודעה לכותב הפוסט:בקטנה כתבתה "אתמול" אבל אם מישהו יאה את זה בעוד שנה???

  2. ניימן הגיב:

    אה, אנחנו סומכים על הקורא הנבון שיביט בתאריך בו נכתב הפוסט, ויעשה את ההתאמות המתבקשות בעצמו 🙂 (בדיוק כמו שאתה עשית למעשה..)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting