המדריך ליצירה הזרה: שירי קוזאקים אוקראיניים

בתרבות היהודית הקוזאקים הם שם נרדף לגויים מרצחים שעשו בנו שמות. אבל בתרבות האוקראינית הם גיבורים: סמל לאיכרים שברחו מאדוניהם הפאודליים, ופנו להגן על עצמם מפני האמפריות הגדולות באיזור. בשביל האוקראיני הממוצע 'קוזאק' היא מילה נרדפת ללוחם חופש, אדם שעומד על שלו בפני חזקים ממנו.

התרבות הקוזאקית חווה פריחה באוקראינה מאז הפרידה מברית המועצות. הצעירים האוקראיניים רואים בקוזאקים סמל ללאומיות בריאה שהמשיכה לבעבע מתחת לפני השטח גם בשנות השלטון הזר הארוכות. לאוקראינה שלא הרכינה ראשה.

קיבלתי במתנה ממכרים אוקראיניים שמונה ג'יגה של מוזיקה מקומית. ממוינת לפי ז'אנרים (פולק, לאומי, אייטיז, עכשווי) וסוגים (ריקודים, תרבות וכדו'). הרבה מזה נשמע כמו מוזיקה חתונות, חלק כמו מוזיקה יהודית עתיקה (היי! חלק משירים הם באמת מוזיקה יהודית עתיקה!) – וחלק יפה בצורה מרגשת.

התיאור האחרון מושלם לדיסק בלדות הקוזאקים האוקראיניים. הוא מכיל עשרים בלדות, מכל מיני ז'אנרים וביצועים: שירי מלחמה עממיים עתיקים או שירי אבל בביצוע מודרני. השיר המצורף, 'הקוזאקים פצחו בשריקה' (The Cossacks gave a whistle) הוא שיר ימי בינמי טיפוסי. אם הוא לא היה באוקראינית, הייתי חושב שהוא בלדה אנגלית ישנה.

[הורדה: The Cossacks gave a whistle.mp3. יש גם וידאו למי שרוצה. אם הדיסק המלא מעניין אותכם, דברו איתי במייל]

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting