ביקורת פיילוט: טרה נובה

העולם סובל מאכלוס יתר? האוויר הפך דליל ומזוהם? בני האדם חיים בכוורות צפופות? יש הגבלת ילודה ופירות וירקות טריים הם הזיות של מתנחלים! לא – זו לא ישראל בעוד עשור. זה העתיד הדיסטופי בשנת 2149 של טרה נובה; הסדרה עם הכי הרבה באז במבול סדרות סתיו 2011.

ועוד לא סיפרתי לכם על המפיק: המגה-סמאח ס. שפילברג. ועל הדינוזארים והתקציב המנופח של עשרים מליון דולר לעונה או פרק או משהו כזה. ופיילוט באורך שעה וחצי. המון תקוות פוקס תולים בסדרה הזאת. לפחות ע"פ הפיילוט ששודר השבוע: בעסה להם. נציין עם זאת שמסוכן לשפוט סדרה ע"פ פיילוט. גם לבאפי היה פיילוט (ובעצם עונה ראשונה בכלליות) לא משהו עד גרועה. עם זאת: פיילוט זה מה שיש, ועל פיו נשפוט.

אז מה יש לנו? כדור ארץ גוסס עם הגבלות ילודה חמורות בשנת 2149. אבל יחד עם זאת יש גם קרע בזמן-מרחב שמאפשר מעבר לתקופה הקרטיקונית (זו עם הטי-רקס והטריצרטופס). קלטתם? לא סתם קטע בזמן שמאפשר חזרה לעבר – אלא גם קרע במרחב! כלומר: אנחנו עוברים לתקופה הפרה-היסטורית במרחב אחר. מה לא עושים כדי להתחמק מפרדוקסי מסע בזמן, אה?

בכדור הארץ נוהגים בחוכמה, ומאכלסים את העולם החדש – טרה נובה – בצורה איטית ומבוקרת. ההגירה מתנהלת בפיקוח הדוק, עם גלי הגירה לא תכופים מדי.

הגיבורים – שזמן קצר אחרי תחילת הפרק יהגרו לעולם החדש – הם משפחה בת חמש נפשות. אם תחברו את המספר 'חמש' יחד עם המשפט 'הגבלות ילודה' ממקודם תקבלו תוצאה מבשרת רעות. אכן: בשניה השלושים של הפרק פורצת לבית המשפחה משטרת הגבלות הילודה, מוצאת את הילדה העודפת ואז.. אב המשפחה – שוטר בעצמו – מתנפל על השוטרים במכות. לא – לא בגלל שהם הפכו את החתול לסטייק ואת הבית לעיי חורבות. אלא בגלל שהם קראו לילדה 'בואי, בואי לפה' בנסיון לשכנע אותה לעזוב את מחבואה.

אני מניח שהבמאי התכוון שאתמוך בגיבור שתקף את השוטרים. אבל בתכל'ס הייתי בעד לובשי המדים ונגד הפסיכופת שהתנפל עליהם באגרופים שלופים. מזמן לא פגשתי גיבור… ילדותי כל כך. בכנות? בדר"כ גיבורים מורדים ואלימים – מדקסטר ועד כל דמות שהאריסון פורד גילם אי פעם – זה ממש כוס התה שלי. אבל זה הנוכחי מזכיר ערס מהאומן 17. הוא לא הילד הרע שמתנגד באלימות לחוקים הלא הגיוניים של החברה. הוא הבחור האלים שבגללו החברה חייבת לחקוק חוקים.

על שאר חברי המשפחה יש לי דעות פחות מוצקות. הילדה הקטנה המתוקה אכן מתוקה. הילדה האמצעית החכמה כנראה גאונה בצורה לא הגיונית. הילד הבכור ניחן בשכל הישר של אביו (=הוא תמיד עושה את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון), אבל לפחות אינו אלים כמוהו. האמא היא מדענית מוצלחת שמדברת בקלישאות.

מפה לשם עוברת המשפחה לעולם החדש – ושם מתחיל האקשן האמיתי. הם משוכנים במה שנראה כמו מחנה פליטים דרפורי. בעצם זה כנראה היישוב היחיד בכוכב. מפקד המחנה שהוא גם מפקד הכוכב והשליט הכל יכול הוא דמות מאצ'ו קלישאתית להחריד. מזכיר נורא את מפקד בני האדם באווטאר, מלבד זאת שכאן הוא מוצג כדמות חיובית. ההצגה הזאת לא עבדה עלי – לא חיבבתי אותו.

שאר הסיפור בפרק קלישאתי בעליל. דינוזארים חסיני כדורים שאוכלים טנקי מרכבה לארוחת בוקר, לפחות שלוש תעלומות בהן תעסוק העונה הראשונה, דמויות אדיוטיות שעושות הכל כדי לקדם את העלילה אפילו אם זה הדבר הכי לא הגיוני לעשות. והרבה הרבה הרבה דינוזאריים ממוחשבים. אישית הם לא הלהיבו אותי – אבל זה בטח קשור לעטיפת העלילה הכללית שלא עשתה לי את זה.

לא אפסיק לצפות בטרה נובה. זו בשורה גיקית חזקה מדי מכדי שאתעלם ממנה. אבל בינינו: אקספוזיציה אקספוזיציה – אבל אי אפשר היה לשכור איזה כותב מוכשר שיעשה אותה פחות ישירה וקלישאתית? שמעתי ששפילברג פנוי.

ביקורת בלוגרית נוספת בעברית: סופרבלוב.

9 תגובות

  1. אריאל הגיב:

    מהרגע שראיתי את הטרילר הראשון הייתי בטוח שזה עיבוד של הספר של ג'וליאן מיי "הארץ הרבגונית" ("The many-coloured land"). ואז ראיתי את הדינוזאורים וחשבתי לעצמי שסטיבן "פארק היורה" ספילברג לא הצליח להתאפק והיה חייב לדחוף לסיפור דינוזאורים כי אחרת כולם היו שואלים את עצמם "מי זה הספילברג הזה?"
    זה אולי לא מבוסס על ה־ "הארץ הרבגונית" אבל הרעיון הכללי נלקח/נקנה/נגנב משם.

  2. ניימן הגיב:

    יש את עניין השער-החד כיווני לתקופה פרה-היסטורית. אבל חוץ מזה יש מלא דברים שונים: עתיד דיסטופי מול עתיד אידיאלי (בארץ הרב גונית), חייזרים שיש באחד ואין בשני, טכנולוגיות שונות – וכמובן, את עניין המימדים המגבילים.

    לא קראתי את הארץ הרב גונית – את כל המידע לקחתי מהתקציר. אבל הרעיון של שער לתקופת הדינוזארים חזר על עצמו מספיק פעמים כדי שיהיה אפשר להשתמש בו בלי להרגיש אשמים, לא?

  3. אריאל הגיב:

    זה לא שער לתקופת הדינוזאורים כי בספר מדובר על עידן הפליוקן. גן עדן נטול דינוזאורים.
    וזה לא השער עצמו כמו הרעיון של תנועת של מהגרים מאוכזבים לעבר הרחוק של כדור הארץ על מנת לפתוח בחיים חדשים ולהקים ציביליזציה טובה יותר.
    ובנוגע לחייזרים… זה ספילברג. בוא נחכה עם קביעות שכגון אלה.

  4. ניימן הגיב:

    צודק בקשר לספילברג. למעשה, אני מוכן כבר עכשיו לספיילר ולקבוע שיהיו מלא מלא חייזרים שבטח יהיו הפתרון לכל התעלומות. וזה בלי שיש לי מושג ירוק על המשך הסדרה :]

    להבנתי, המהגרים בארץ הרבגונית היו מיעוט שמאוכזב\משועמם מגן עדן אנושי. בטרה נובה *כולם* כמעט רוצים להגר – כי כדו"א מתמוטט. אפילו יש להם לוטרי ומכסות הגירה וכדומה. אניווי, זה גם לא רעיון חדש: לא חסרים ספרי מד"ב שמדברים על חוויה אנושית מתקנת בעולמות אחרים.

    תגיד אגב – ראית את הפרק? את הדינוזאורים אהבת? רק לי הם נראו כמו יצירי cgi חובבניים?

  5. אריאל הגיב:

    ראיתי והדינוזאורים לא מרשימים בלשון המעטה.
    מצד שני לא אהבתי את הדינוזאורים עוד לפני שהתחיל הסרט מהסיבה שדינוזאורים יצאו לי כבר מכל החורים. הדבר הכי מעניין ומרתק מבחינה עלילתית שאפשר לעשות עם דינוזאורים זה לברוח מהם . די מצמצם את האפשרויות העלילתיות.

  6. יעל ר. הגיב:

    היה משעמם למדי, ובעיקר מאוד ארוך. שום דבר מיוחד שלא ראינו קודם.
    אבל באמת שאי אפשר לשפוט על פי פיילוט – סדרות נפלאות רבות התחילו בפיילוט מרדים (ובטח כשצופים בו בשתיים בבוקר, אחרי נסיעת אוטובוס איומה באורך שלושה פרקים).

  7. ניימן הגיב:

    אריאל: טיעון גדול! אני עומד לאמץ אותו ברשותך.

    יעל ר.: כל סדרה יכולה להשתפר. גם עונה ראשונה משמימה לא רומזת על הבאות (מחלקת גנים ונוף) וכו'. אבל שופטים לפי מה שיש כרגע. כשהם ישתפרו אז נחמיא אם יהיה צורך.

  8. דורון הגיב:

    סדרה ממש מטומטמת, לא הגיונית, מקובעת בתרבות של היום ושנועדה אך ורק כדי לעשות כסף. למרות שבעידן ההורדות החינמיות והשיתוף האינטרנטי אני לא ממש מבין מי עוד צופה בסדרות בטלוויזיה או בטלוויזיה בכלל לצורך העיניין כך שהרווחים בוודאי מגיעים מפרסומות בעיקר…

    לפי מה שהבנתי השקיעו משהו כמו 100 מיליון דולר בסדרה וחבל שכנראה לא השקיעו אפילו 1% מזה בפיתוח תסריט אמין וריאליסטי… כל מי שמעט מבין במדע ובטכנולוגיה יכול ממש על ההתחלה לזהות שהסדרה נופלת חזק בתחומים אלו וכן גם בתחומי הפסיכולוגיה והסוציולגיה… פיצוצים קולניים בחלל זה עוד משהו קטן (שגם נועד ליצור עניין כי אף אחד לא ייפול מקרבות שקטים) ביחס לטמטום הפסאודו-מדעי שיש בסדרה הזאת…

    הייתי מרחיב עוד הרבה אבל אני פשוט לא חושב שהסדרה הזאת שווה את זה. חוץ מאפקטים סבירים (ראיתי טובים מהם) אין פה כלום. מי שאהב רובוטריקים 2+3 כנראה יאהב גם את הזבל המצוץ הזה ואני מרחם עליו שהוא ירד לרמת הבורות הזאת שכל מה שמעניין אותו זה רק פיצוצים וצילומים יפים.

  1. 4 באוקטובר 2011

    […] הניימן התטרלל! מה שקרה הוא כזה: גיליתי שהטרוניות שלי על טרה נובה שבוע שעבר החלו סדרת דיונים מאד מעניינים במציאות. אם יש דבר […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting