המדף הז'אנרי: סף האירוע – פרדריק פול (ספר שני בסדרת ההיצ'י)

פרדריק פול נפטר החודש. בגיל 93 הלך לעולמו אחד מגדולי המד"ב בכל הזמנים.

זוהי דרך עצובה לפתוח ביקורת, אבל הכרחית. כי רק לפני כמה חודשים פתחתי את הביקורת על הספר הראשון בסידרת ההיצ'י, בפליאה על כך שפרדריק פול עדיין חי, ועדיין מפרסם ספרים בגילו המופלג.

שער, הספר הראשון בסידרה, היה ספר מד"ב מופתי. הוא קלאסיקה מודרנית שזכה כמעט בכל פרס מד"ב אפשרי. באמת קריאה מומלצת.

'סף האירוע', הספר הנוכחי, הוא לא שער. נקודה. פסיק. סימן קריאה. הוא ספר חביב כזה – וזהו.

לצערו ולשמחתו של 'סף האירוע' הוא מקושר ישירות לסף האירוע. למה לצערו? כי הוא תמיד יהיה הבן החורג הפחות מוצלח. למה לשמחתו? כי הוא רכב על גלי ההצלחה של 'שער' והיה מועמד לכל פרס אפשרי בעצמו (אם כי לא זכה).

גיבור הספר הוא רובין ברודהד. אותו הגיבור של הספר הראשון. בספר הראשון התייחסו אליו כאל 'בוב', בגלל שהוא היה חברמן עני שכזה. בספר הנוכחי הוא אחד האנשים העשירים על כדור הארץ ולכן פונים אליו בשם הנובורישי יותר, 'רובין'.

אז רובין מממן משלחת שאפתנית של 3.5 שנים למקום שנקרא 'גן העדן של ההיצ'י'. יש שם מפעל למזון שעשוי להציל את האנושות הגוועת ברעב.

חברי המשלחת הם משפחה צנועה בת ארבעה נפשות. יש שם את אב המשפחה (טיפוס נאלח), הבת שלו (מעצבנת מוות), בעלה (הוא הכי גרוע) והבת הקטנה (נערה בת 14 שמגלה את המיניות). כמעט חצי מהספר סובב סביב הטיפוסים הללו, ואם לא הבנתם עדיין – הם טיפוסים נורא מעצבנים שממש מורידים את החשק לקרוא.

בצד השני בכדור הארץ נמצא רובין ועושה ביזנס. אני לא סתם אומר ביזנס, אלא מדגיש זאת כי גישת הספר היא 'קודם עושים ביזנס, אחרי זה מצילים את האנושות'. כמה אמריקאי מצידם. רובין מנסה בעיקר לפתור כל מיני בעיות משפטיות שקשורות לבעלות על מפעל המזון של ההיצ'י.

רוב הסיפור סובב סביב גן העדן של ההיצ'י. יש בו לא מעט טוויסטים ואקשן. הוא גם לא משעמם, גם הגיוני וגם פורש אור על כל עניין ההיצ'י בצורה יפה.

מה שבעייתי בספר הוא כאמור הדמויות. מעצבנות אחת אחת. גם כל השקפת העולם הקפיטליסטית מחרפנת אותי. וזה לא שאני סוציאליסט קיצוני או משהו כזה. כמו הספר הראשון, גם כאן משחקים פרויד ופסיכואנליזה תפקיד מרכזי. אבל האלו – זה ספר שנכתב ב – 1980! לא הפריכו אז כבר את כל כתבי פרויד?

סיפרו לי שסף האירוע הוא ההכי חלש מכל סדרת ההיצ'י. אמרו לי שצריך לצלוח אותו כדי להגיע להמשך הסידרה – שם נפתר עניין ההיצ'י בצורה יפה. אז יאללה, קראתי. עכשיו ניגשים לספר הבא ומקווים לטוב.

הערה: שם הספר באנגלית הוא Beyond the Blue Event Horizon.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting