חדשות מד"ב 11.12.2014

Tor פירסמו את בחירות העורכים שלהם לספרים הכי טובים של 2014. עכשיו, כש – sfsite לא מפרסמים רשימות יותר, זה המדריך המוצלח ביותר לאיזה ספרים שלטו בשנה החולפת.

חשבתי לעבור על כל הרשימה ואז לחוות דעתי על ספרים שאני מכיר או כבר קראתי. אבל אלוהים, זו רשימה מאד ארוכה! אשמור את המעבר המדוקדק עליה למועד מאוחר יותר. איפושהו בינואר 2015.


[The Goblin Emperor – מהספרים המהוללים של השנה החולפת. ספר מאד מיוחד ומקורי, אם כי לא מתאים לכולם]
——————

נאום הזכיה המלא של אורסולה לה-גווין בפרס הספרים ה – National Book הוא מפעים. הוא מפעים כי זאת אורסולה לה-גווין האגדית, והיא בת 85. הוא גם מפעים בגלל התוכן.

לה-גווין מדברת נגד תאבת הבצע של תעשיית הספרים. נגד זה שמחלקת המכירות מחליטה על תוכן הספרים. אפשר לדבר נגד מיסחור בקלישאתיות. אבל אפשר גם לדבר כמו שלה-גווין עושה. עם דוגמאות, נימוקים ומשפטים שכל אחד מהם בונבוניירה.

שש דקות ששווה לראות.

———————

לא נכנסתי לפרטי מנגנון ההצבעות של Goodreads, אבל מוזר לי ש – 3.3 מליון(!) אנשים הצביעו לספר השנה שלהם. זה יותר אנשים מהבחירות בישראל, לא? יש מצב שכל מי שעושה בטעות 'לייק' (או מתעטש) נחשב כהצבעה?

בכל מקרה – התוצאות מעניינות. בספר המד"ב של השנה זכה 'המאדימאי' של Andy Weir. הוא מחכה לי כבר זמן מה לקריאה ועכשיו ביצע קפיצת סלטה לראש הרשימה. חוץ ממנו יש ברשימה (בין השאר) את Lock In של סקאלזי ו – Sand – ההמשך לוול.

עוד בזוכים. פנטזיה: ספר החיים של דבורה הרקנס (לצד החדשים של סנדרסון, ג'ים בוטשר, פטריק רות'פוס – שיצא לפני יום וחצי או משהו כזה – ולב אני-לא-דוד גרוסמן). ספרות לנוער: האחרון של סדרת בני הנפילים (שהראשון שלה היה בינוני להפליא) – ובתחום הקומיקס: ספר של סרניטי. אני חייב להגיע לקרוא את זה.
———————————

פרס הפנטזיה העולמית חולק החודש. בפרס הראשי זכה A Stranger in Olondria. ספר שהביקורות היללו בעיקר בגלל השליטה הנהדרת שלו בשפה האנגלית והיכולת שלו לתאר עולם זר במילים. בדר"כ הדברים הללו פחות מדברים אלי בספרות אנגלית, אבל אבדוק מתישהו.

הנאום של הסופרת, סופיה סמרטאר, העלה תלונה שקשורה לפרס ולגעזנות. ספציפית, הפרס מעוצב כמו הראש של לאבקראפט (סופר האימה).

למה זה בעייתי? כי ב – 1912 כתב לאבקראפט פואמה גזענית (אין דרך אחרת להגדיר אותה) נגד שחורים. סמרטאר קיבלה לכן את הפרס ברגשות מעורבים – מה שיצר מיני-שערוריה בבלוג שלה.
—————-

io9 ביקשו מהקוראים שלהם בטוויטר לספר מה ספרי המדב"פ הטובים ביותר שיצאו בשנה האחרונה, ואז הם שיקללו את זה ועשו רשימה.

הבעיה שהיא שהשנה עוד לא הסתיימה, והקוראים של io9, עם כל הכבוד להם, קראו רק חלק קטן ממה שנכתב בה. כך יוצא שיש שם את החדש של סנדרסון, האחרון של רובין הוב, ומעט מאד הפתעות. רשימה דומה אפשר היה להכין בחודש ינואר, 2014.
—————

המדריך המבואר לספריו של צ'יינה מייאוויל. איש שהחזיר את ה – wierd fantasy לאופנה ויצר ז'אנר משל עצמו (השנקל שלי: עיר ועוד עיר המופתי. Embassytown שפחות אהבתי, וגם לתחנת פרדידו לא התחברתי).
—————————

פסיכים לגמרי שם ב – io9. רשימת מאה שירי המד"ב הטובים ביותר בכל הזמנים?! במקום הראשון, פינק פלויד עם שיר מעולה שמעולם לא שמתי לב שהוא מד"בי. במקום השני הכוכב האמיתי. תקליקו ותגלו מי הוא.


—————

ג'ורג' סלוסר (George Slusser ) הלך החודש לעולמו. לא שמעתי על סלוסר לפני הודעת הפטירה בלוקוס, וזה תמיד מבאס שאני לומד על אנשי מד"ב היסטוריים רק לאחר לכתם.

סלוסר היה מבקר מד"ב ידוע ואקדמאי, וכתב ספרים רבים על הז'אנר. כמו Robert A. Heinlein: Stranger in His Own Land ו – The Farthest Shores of Ursula K. Le Guin.

ב – 1980 הוא החל סדרת ספרים בשם Bridges to Science Fiction שאיגדה מאמרים אקדמיים על התחום. יש בסדרה היום כעשרים ספרים. מתישהו אני צריך להתחיל לקרוא יותר *על* מד"ב מאשר רק לקרוא מד"ב.
—————-
ב – Tor התחילו טור דו-חודשי בשם תיאמת. תיאמת, למי שלא יודע, היא אלת הים במיתולוגיה המסופוטמית. כראוי לשם, הטור מתיימר לסקור את עולם המד"ב-פנטזיה של המזרח התיכון.

ועל זה אומרים, הולי שיט! אנחנו על המפה וכו' וגו'! בינתיים ישראל מוזכרת בקטנה – ודווקא עם רותו מודן. צריך לעדכן את הבחור וישא"ק.

הנה ההקדמה, והנה הטור הראשון.
—————

יהיה סרקסטי אם אומר ש'לו היה לי שקל על כל סדרת מד"ב שמעובדת לטלוויזיה וכו"? לא נורא, אז אהיה סרקסטי: לו היה לי שקל על כל סדרת מדב"פ שמעובדת לטלוויזיה הייתי מליונר כמו דוד קמצני. אבל איפה הסדרות הללו? איפה?! אני מחכה בחושך.

עכשיו תוסיפו את ג'ונתן אני-לא-כריסטופר נולאן. הוא מעבד ל – HBO את סדרת המוסד של אסימוב.

למה להיות אופטימיים? כי נולאן הוא איש מעשה. כי הבסיס לסדרת המוסד, מדע הפסיכוהיסטוריה שחוזה את העתיד, מאד דומה לסדרה אחרת שנולאן פיתח: Person of interest. וגם כי הטרילוגיה המקורית של המוסד היא אוסף של סיפורים קצרים. משמע: כבר סוג-של כתבו אותה כסידרה.
————————-

שנשים את זה פה? כן, למה לא? נשים את זה פה: מדריך המתנות של קוטאקו הוא חגיגה לאוהבי מד"ב, פנטזיה וצעצועים.


—————————

למי שיש כוח לקריאה ממש (אבל ממש) ארוכה על השערוריה האחרונה בעולם המד"ב: דו"ח על הנזק שנעשה בידי אינדיווידואל אחד תחת שמות רבים מספר על מעלליה של Benjanun Sriduangkaew. סופרת מד"ב תאילנדית, לסבית מוכשרת (כנראה. הייתה מועמדת לפרס קמבל).

היא כתבה בלוג-זעם בשם Requires Hate בו קטלה בארסיות, בין השאר, ספרים של אחרים. היא גם עשתה המון דברים אחרים (אשה אנרגטית) שלא ממש עקבתי אחריהם.

עכשיו נחשף שהגיברת היא טרולית ידועה בקהילה מאז 2003! ואל שאלו איזה בלאגן זה עשה. אם כי האמת היא שלא עקבתי אחרי הפרטים, ואשמח אם מי שכן יוכל לבוא ולפה ולהסביר, בקצרה, על מה המהומה.
—————

רשימת קריאה (קצרה הפעם).

The Six Gun Tarot אמור להיות מערבון קלאסי בשילוב American God או בשורות טובות. אני חש צורך עז לקרוא אותו.

The Long Way to a Small, Angry Planet הוא אופרת חלל אופטימית עם כריכה מקסימה. קצת קצתי במד"ב ופנטזיה אפלים. אני חושק לאחרונה ביצירות אופטימיות טובות-לב.

כבר זמן רב שאני רוצה לקרוא את The Shining Girls של לורן בויקס. ספר על רוצח סדרתי נוסע בזמן. גם כי הקונספט מגניב, וגם כי חיבבתי את Zoo City שקראנו פה במועדון הקריאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting