יומיות 11.01.2017: המלצות 2017, ספרי המדב"פ של ינואר, למה מחיר ביטקוין עולה (ואז מתרסק), המחסן המעופף של אמזון ועוד

תקשיבו, זה נורא מה שקורה עכשיו בוורשה.

יש איזה מינוס עשרים מעלות בלילה. עכשיו, כבר חוויתי מינוס עשרים כמה פעמים בחיי, אבל איכשהו בוורשה זה מרגיש יותר גרוע.

בהליכה של רבע שעה נכנסתי שלוש פעמים לחנויות (והעמדתי פני מביט בסחורה שלהם) רק כדי להתחמם קצת. הלחיים שלי הרגישו כאילו הן עומדות ליפול.

הקור הזה גרם לכל הפולנים לנסוע ברכב הפרטי לכל מקום, ולהדליק חימום בעוצמה 24 שעות ביממה. התוצאה? רמת זיהום גבוהה פי 3 בערך מהמותר. יצאה אזהרה(!!) לא לצאת לרחובות בגלל זיהום האוויר, והתחבורה הציבורית חינם כבר יומיים.

יש מצב שלעבור לוורשה בחורף לא היה הרעיון הכי חכם בעולם.

לינקים: האתר I Know What You Download on BitTorrent (דיון בהאקרניוז) נותן לכם את רשימת הדברים שהורדתם בביטורנט (מזכיר קצת את העונה האחרונה של סאות' פארק, למי שצפה).

בעצם, יותר מזה. לכל כתובת IP שתתנו לאתר, הוא יחזיר לכם את רשימת הדברים שהורדו מכתובת ה-IP הזאת. ולהשיג כתובת IP של מישהו זאת משימה פשוטה כמו לקרוא את לוחית הרישוי של האוטו שלו.

האתר לא עובד הכי טוב בעולם. סיבה אחת היא שכתובת ה-IP של רוב האנשים לא קבועה, מה שאומר שאתם תקבלו כל מיני מידע על דברים שלא אתם הורדתם. סיבה שניה היא שהאתר לא באמת בודק את כל הטורנטים בעולם, אלא רק את הפופולריים מביניהם.

זה נותן חומר נוסף למחשבה עד כמה אנו פרטיים מול המקלדת. יש מצב שעכשיו אני אתחיל להסתיר את כתובת ה-IP שלי כשאוריד חומרים מסוימים. לא כי אני עושה משהו לא חוקי, אלא כי מה לעשות, אני ביישן מטבעי.

תמונה: אפרופו מזג האוויר בוורשה: ב-1922, הרבה לפני שתחזית מזג האוויר קיבלה את האופי המדעי שיש לה כיום, המציא לואיס פריי ריצ'רדסון את ה-Forecast Factory. מכונה ענקית שמקבלת את כל המידע האפשרי מהאטמוספירה וחוזה את מזג האוויר בדיוק מקסימלי. זה הציור המפורסם שתיאר את הרעיון.

יומיות 11.01.2017: המלצות 2017, ספרי המדב”פ של ינואר, למה מחיר ביטקוין עולה (ואז מתרסק), המחסן המעופף של אמזון ועוד

זה נהדר כשלוקחים את הטכנולוגיה הכי עתידנית שיש ומשתמשים בה לצרכים יומיומיים לחלוטין.

קחו נגיד את ההולולנס. קסדת המציאות המועצמת של מיקרוסופט, שלמרות שכבר הייתי בלא מעט מקומות שהיא הייתה זמינה בהם, טרם יצא לי להתנסות בה (מה לעשות, אני לא אדם שילבש קסדה עתידנית בציבור בזמן שחבורת ילדים מתלהמים, בני 35-40, עומדת סביבו ומריעה).

הולולנס היא שיא העתידנות. באמת. והנה, מיקרוסופט הוציאה פטנט שמשתמש בהולונס כדי למצוא חפצים שאיבדתם. נגיד, את המפתחות של האוטו.

לא משנה שזה להשתמש בפצצת אטום כדי להרוג נמלה, ולא משנה שיש דרכים יותר יעילות למצוא מפתחות – זה עדיין מגניב.

—————————

אחרי שהם סיימו לסכם את 2016, התחילו ב-IO9 לחזות את 2017.

פוסט המדריך לסדרות המדב"פ של 2017 כולל המון דברים חסרי השראה מבוססי קומיקס. אבל יש גם את The Handmaid’s Tale, שמבוסס על טרילוגיה של מרגרט אטווד, ו-American Gods שאם אתם לא יודעים על מה הוא מבוסס אז בושו לכם (ואז רוצו לקרוא אותו).

בפוסט ספרי המדב"פ הכי טובים של 2017 יש את החדש של סקאלזי, והחדש של קורי דוקטורו (יאיייי!) והחדש של טולקין (??? פרטים בהמשך).

—————————

אפרופו ספרי מדב"פ טובים ב-2017, הנה הבחירה של io9 ובארנס אנד נובלס לספרים הטובים של ינואר.

אני שם זרקור על Six Wakes של מור לאפרטי. הוא נראה כמו פוטנציאל אדיר בעיני: תעלומת רצח בחדר סגור בחללית. לאפרטי כיכבה במועדון הקריאה לפני כמה שנים, ולמרות שהספר שלה קצת נטה למופרכות, הכתיבה הייתה מעולה.

—————————

מדי פעם אני חושב שכבר ראיתי הכל בחיים, ואז באה אמזון ומוציאה פטנט על מחסן מעופף שפולט Drones מהשמיים, ומגלה שעוד יש ליצירתיות האנושית לאיפה לשאוף.

מחסן מעופף

רבים שואלים אותי (נגיד), מה קורה עם מחיר הביטקוין לאחרונה. כי הוא עלה ב-500 דולר בערך עד למחיר של 1140 דולר בתחילת ינואר, ואז צנח כמו אבן למחיר של 780 דולר הבוקר.

היות וביליתי עכשיו ארבעה ימים שלמים עם כמה מראשי קהילת ביטקוין בשולחן ביטקוין בקונגרס של Chaos Computer Club בהמבורג (היה אדיר), אני חש בטחון עז לדבר על הנושא כמו יעני מומחה.

אז ככה. יש שתי סיבות עיקריות שהמחיר של ביטקוין עולה.

האחת היא שהחל תהליך של שיפור הפרוטוקול כך שהוא יתמוך בבערך פי 2 פעולות בשניה. קוראים לזה SegWit. אני אומר "החל תהליך", כי הוא יצא לפועל רק אם 95%(!!) מהכורים של ביטקוין יקבלו אותו. מחד, אפילו ברוסיה אין לפוטין כזה רוב בבחירות, מאידך, שינויים בפרוטוקול של ביטקוין בעבר התקבלו ברוב דומה.

הסיבה השניה היא שהעולם מתמוטט. כאילו, אנגליה נפרדת מהאיחוד, איטליה עומדת להתפרק, היורו במשבר, הדויטשה בנק תחת חובות ענק, ובארה"ב נבחר דונלד טראמפ לנשיא ויש לו הודעות נשואתיות שנראות כך:

טוויט של טראמפ

מה שקורה בדר"כ כשהעולם מתמוטט, זה שהרבה אנשים מעבירים את ההון שלהם לזהב. כי זהב זה משהו הרבה יותר יציב מאשר מטבעות בעיתות משבר. מה שחושבים שאולי עכשיו יקרה, זה שאנשים יסתגלו לתקופה המודרנית, ויעבירו את ההון שלהם ל"זהב דיגיטלי", קרי, ביטקוין.

זה עוד לא ממש קורה בכמויות ענק, ועל כן העליה בשווי הביטקוין נובע מהשערות בלבד.

עכשיו, כשהבנו למה ערך הביטקוין עולה, נשאלת השאלה, למה הוא מתמוטט ישר אחרי זה?

פה התשובה יותר פשוטה, קוראים לה: סין. רוב המסחר בביטקוין מתבצע בסין. בורסות הביטקוין של סין הן הכל חוץ מאמינות: הן מקפיאות חשבונות ומזייפות הקפי מסחר כאילו אין מחר (קצת אירוני, בהתחשב בכך שביטקוין הומצא נגד שחיתויות של בנקים).

עכשיו, פעם בכמה זמן מופצת שמועה שהרשויות הסיניות עומדות לבדוק\לסגור\לאסור על בורסות הביטקוין. היו שתי שמועות כאלו בשבועיים האחרונים, ואלו היו נפילות המחירים הגדולות.

אין צורך לאמר שכל האמור לעיל זאת דעתי האישית בלבד, ולא עצת מסחר או ניתוח כלכלי מקצועי.

2 תגובות

  1. יעל ר. הגיב:

    הזדהיתי עם דבריך על פולין. אני עברתי לכמה חודשים באמצע החורף שעבר מניו זילנד (שם היה קיץ, וחם מאוד) לסיאול, מינוס 11. שם אתה מגלה שהפולנים צדקו: במקום להסתובב בחוץ ולהסתכן בהפיכת איברים לקרח, עדיף לשבת לבד בחושך, כי שם לפחות יש חימום תת רצפתי מעולה.

    המשפט על השימוש בהולולנס כפצצת אטום מול נמלה הזכיר לי משום מה את ההגדרה הקולעת לגיאוקשינג: using multi billion dollar military defense satellites to find tupperware in the woods. או סתם שקית ניילון מעפנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting