ספרי עיון: הספר של סאטושי נאקאמוטו

[חלק מפרוייקט ספרי העיון הטובים ביותר של 2017. מקום חמישי]

ב-1 בנובמבר, 2008, פירסמה דמות בשם סאטושי נאקאמוטו הודעה ברשימת התפוצה של Cypherpunks. ההודעה הייתה לאקונית, סגנון שמאוחר יותר ייהפך להיות מזוהה עם סאטושי. היא הציגה בקצרה את הקונספט של ביטקוין והפיצ'רים העיקריים.

שנתיים מאוחר יותר, בדצמבר 2010, פירסם סאטושי את ההודעה הציבורית האחרונה שלו. הוא עוד המשיך להתכתב בפרטי עם מפתחי ביטקוין, אבל ב-2011 נעלם סופית.

בתווך של השנתיים האלה כתב סאטושי מאות הודעות, ציבוריות ופרטיות. אף אחת מהן לא סיפקה מידע על זהותו. אבל אוסף ההודעות האלה כן יצר פסיפס של אחד הסיפורים האנושיים המוזרים ביותר אי פעם. אדם שצץ משום מקום, יצר תעשייה שלמה, ונעלם בחזרה לצללים. בלי טיפת עדות למי הוא ומה הוא.

"הספר של סאטושי נאקאמוטו" אוגר את (כמעט) כל כתבי סאטושי במקום אחד, ומבאר אותם בקונטקסט בו הם נכתבו.

זה סיפור מוזר. קשה להאמין שהוא מציאותי. יותר הגיוני שהוא סיפור של גיבור על בספר קומיקס,

עוד יעשו סרטים ויכתבו עשרות סיפורים על סאטושי.

ספרי עיון: הספר של סאטושי נאקאמוטו
[מקור, CC]

הספר נכתב ע"י פעילי ביטקוין. קניתי אותו ב-Openbazzar: חנות מבוזרת בה משלמים רק במטבעות מוצפנים.

הספר של סאטושי מתאים כמעט אך ורק למי שמתעניין בביטקוין. הרבה מהעמודים מדברים על פיצ'רים של ביטקוין כאילו הם דברים פשוטים כמו 1+1. אם אתם לא מכירים אותם, תלכו לאיבוד.

הספר מסביר את האובססיה סביב האישיות של סאטושי.

מי שרואה את ביטקוין מבחוץ, עלול לחשוב שהאובססיה היא עקב ההמצאה הגאונית של סאטושי. שהיא נסיון לפענח מוח מזהיר. אחרים, רומטיקניים יותר, יכולים לחשוב שהילת האנונימיות וההיעלמות שלו הפכה אותו לכזאת דמות מיתולוגית.

אבל הספר חושף משהו אחר.

בשנתיים ומשהו שסאטושי הקים וניהל את ביטקוין, הוא הציג מנהיגות ללא רבב. זה לא פשוט לנהל פרוייקט קוד פתוח. עשרות אלפים כאלה נכשלים מדי שנה. סאטושי היה שילוב של דרדסבא ואופטימוס פריים. ההודעות שלו הן תמיד תשובות. הטון שלו בוגר, אפילו זקן. שקול.

כשויקיפדיה, נגיד, שקלה למחוק את הערך של ביטקוין בשלב מוקדם של הפרוייקט, הקהילה השתלהבה נגד המדיניות הדרקונית של ויקיפדיה.

רק סאטושי לא התלהם. הוא הדריך את הפעילים:

"בדיונים הציבוריים על ויקיפדיה, בבקשה אל תטענו ש'ביטקוין מאד חשוב ומיוחד, ולכן החוקים שלכם לא חלים עליו'. גם אל תנסו לשכנע אותם שהחוקים מטופשים או לא הוגנים. זה יגרום להתנגדות חזקה יותר. תנסו לשכנע את ויקיפדיה שהערך מספק את החוקים. תדונו עם ויקיפדיה, כיצד ניתן לשפר את הערך, עד שיענה על הסטנדרטים שלהם."

זאת גישה בוגרת לפתרון חיכוכים בכל דבר, לא רק באינטרנט.

הרבה אנשים ניסו לפענח מיהו סאטושי. בדרך כלל הם לוקחים את זה לכיוון מי שהם רוצים שהוא יהיה, דעה רווחת, נגיד, היא שסאטושי היה בחור צעיר שבדיוק סיים את לימודיו. מי שמביע אותה הם האקרים צעירים, שרוצים להאמין שרק צעירים יכולים לשנות את העולם.

דעתי קצת שונה. הטון של סאטושי, אם יש דבר כזה, הוא טון מאד זקן. הוא מזכיר פרופסורים בני 50-60. כאלה שרגילים לדבר בסבלנות עם סטודנטים שלא מבינים. שרגילים לתת תשובות, ורגילים שדעתם בנושאי דיון אקדמאיים מתקבלת בתור עובדה.

גם הרפנרנסים של סאטושי באים מתקופה אחרת. בדיון על התרסקות שווקים, הוא בוחר לתת כדוגמא את Silver Thursday מ-1980. לא המקום הראשון שאדם צעיר היה הולך עליו.

הכתבים חושפים את הצדדים החזקים של סאטושי. הוא מומחה למערכות מבוזרות, מרמת התכנון ועד רמת היישום, הניתוח והסימולציה. מצד שני, בקריפטוגרפיה הוא כמעט חובבן. נדמה שהוא שואב הרבה מהמידע על קריפטוגרפיה מגוגל.

דבר נוסף שבולט מהכתבים, זה שסאטושי כותב בחסד. כנראה אחת התכונות החשובות ביותר למנהל פרוייקט באינטרנט. ההסברים שלו לכל דבר, מההיסטוריה של זהב ועד הסברים פוליטיים, ברורים, קצרים ונהירים.

בסופו של דבר, שני הדברים הכי מעניינים בספר, הם ההתחלה והסוף שלו. הם עונים על השאלות, מאיפה סאטושי בא, ולאיפה הוא הולך.

ההתחלה: הספר פיספס אימייל של סאטושי לפני ההודעה הפומבית המפורסמת שהציגה את ביטקוין. אתם יכולים לראות אותו פה.

במייל הזה, שלושה חודשים לפני שסאטושי הודיע פומבית על ביטקוין, הוא ביקש מ-Wei Dai, היוצר של פרוייקט בשם B-money (שהכיל כבר הרבה מהרעיונות של ביטקוין כבר ב-1998), חוות דעת על גירסא מוקדמת של המסמך שמתאר את ביטקוין.

אחד הדברים היפים בגירסא המוקדמת, היא לראות שמצויינת לא צומחת יש מאין. ההקדמה לקויה והמסמך לא משוייף. הכי מעניין, לפרוייקט עוד לא קראו ביטקוין!

סיום: ב-2010, ויקיליקס הודיעו שהם מתכוונים להתחיל לקבל תרומות באמצעות ביטקוין. סאטושי התנגד לזה.

הוא טען שביטקוין הוא פרוייקט בחיתוליו. מלא בעיות. הוא מתאים לניסויים קטנים עם דמי כיס, אבל לא לשימוש אמיתית. סאטושי קרא למנהלי ויקיליקס לא להשתמש בביטקוין.

ויקיליקס התעלמו ממנו. הפוסט הלפני-אחרון הפומבי של סאטושי מוצא אדם בפרנויה. "ויקיליקס בעטו בקן הצרעות והנחיל עף לכיווננו" הוא אומר. לאדם כל כך פרטי וקפדן, שכל כך חשש מתשומת לב מוקדמת, זאת הייתה מכת מוות.

לאחר ההיעלמות הציבורית, המשיך סאטושי להתכתב עם מפתחים של ביטקוין. המכתב האחרון שלו מבקש מגאווין אנדרסון, מי שהחליף את סאטושי בתפקיד מנהל הפרוייקט, להפסיק להציג אותו בתור דמות מסתורית מפוקפקת. הוא חושב שגאווין צריך לדבר יותר על המפתחים העכשוויים של הפרוייקט, כי הם עושים את העבודה החשובה.

גאווין, בתשובה, חולק עם סאטושי שפנו אליו מה-CIA בקשר לפרוייקט, ושהוא עומד להיפגש איתם בימים הקרובים.

סאטושי  מעולם לא השיב להודעה הזאת.

—————————

הספר של סאטושי נאקאמוטו לא מתאים לכל אדם. צריכים להיות בקיאים בביטקוין כדי להבין את רוב מה שכתוב שם.

אבל אם אתם מתעניינים בביטקוין, אגדות מודרניות או פרוייקטים של קוד פתוח, זאת קריאה מומלצת, והצוהר היחיד לתוך מוחן של אחת הדמויות המסקרנות ביותר של העשור האחרון.

4 תגובות

  1. נועם הגיב:

    נשמע מרתק! אין לי שום מושג בתחום אז בטח אפול לתוך הקטגוריה של אלו שלא יבינו את רוב הכתוב.

    נשמע שהספר היה יכול לצאת מדהים בתור מיני סדרה דוקומנטרית. היא היתה מתחקה אחרי האינטרקציות בפורומים, ממחישה אותן וגם כמובן מגדירה ולועסת את כל האינפורמציה לצופה מן השורה (אולי עוד יקרה יום אחד).

  2. דוד הגיב:

    הכל טוב???!?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting