חודשיות 28.03.2018: חגיגות יום העצמאות לליברלנד

הפוסט נקרא 'חודשיות' ולא 'יומיות', כי זה יותר מצחיק, היות ופוסט היומיות האחרון היה לפני יותר מחודש.

קאמבק צנוע עם שני אייטמים בלבד, אבל אחד באורך של כתבה.

1. בואו נדבר על ליברלנד.

ליברלנד היא מדינה חדשה שקמה ב-2015 על אי בין קרואטיה לסרביה. זה אי שכבר 26 שנה לא שייך לאף אחד, וב-2015 החליטו כמה חבר'ה, רובם צ'כים, מיעוטם פולנים, שהוא שייך להם. הם שמו עליו דגל והחליטו שהם מדינה.

חודשיות 28.03.2018: חגיגות יום העצמאות לליברלנד

סרביה קיבלה אותם די מהר. קרואטיה לא ממש. אחרי תקופה של מאבקים המצב עכשיו הוא שמותר להגיע לאי של ליברלנד במהלך היום, אבל בלילה מפטרלים שם שוטרים קרואטיים שיעצרו את תושבי המדינה אם הם ינסו לגור שם.

נורא מפתה לפרגן לליברלנד; זאת נטיה אנושית להיות בעד הקטן והחלש. המקורי והמהפכן. זה שרוצה שינוי. מה עוד שאני מאד לא מאד משוכנע בכל המבנה המודרני של מדינות לאום. לא בטוח שהוא באמת מסמל צדק.

אבל עם ליברלנד קצת קשה. לא ברור אם הם חבורת תאבי בצע שמנסים להתעשר עם איזו מזימה מוזרה והרפתקנית, או שהם אנשים חדורי אמונה יוקדת בחזון המדינה הליברטיאנית (עוד על ליברטיאניזם תקראו פה).

זה שהם חרטטנים שאין דבר כזה לא עוזר. הם טוענים שיש להם "חצי מליון אזרחים", אבל במציאות אלו אנשים שנרשמו לאתר שלהם באינטרנט.

הם מציגים בגאווה ציטוט מפורסם של פרנק זאפה:

ציטוט של פרנק זאפה

ואז טוענים שיש להם מבשלה, חברת תעופה והוצאת ספרים.

רק שאין להם כמובן אף אחד מהדברים האלה! יש מבשלה בצ'כיה שמכינה בירה בשם "בירת ליברלנד". יש חברת תעופה שהסכימה להוציא טיסה פעמיים בשבוע לאי. ויש מקום בוורשה שמדפיס את הספר שכתב נשיא ליברלנד. אם אלו הקריטריונים, אז ניימןלנד היא מזמן אחת המעצמות הגדולות בעולם.

החבר'ה של ליברלנד מרצים בכל העולם, פוגשים פוליטיקאיים ועושים יחסי ציבור.

נשיא ליברלנד ביקר בסומליהלנד, עוד מקום שהכריז על עצמו בתור מדינה (אבל עם היסטוריה יותר עתיקה), והתגאה שהוא "הנשיא הזר הראשון שמבקר רשמית בסומליהלנד". הוא התקבל שם בכבוד מלכים, ואי אפשר להתעלם מהאירוניה. נשיא של מדינה לא קיימת מבקר במדינה לא קיימת אחרת, ושני הצדדים מפיקים מזה הון פוליטי ללא-אזרחים שלהם.

מצד שני, בתור ישראלי צריך להיות רגיש לדברים האלה. סביר להניח שאיזה ניימן אירופאי ישב וכתב טקסט מצחיק על ראשוני היישוב העברי בסוף המאה ה-19.

סיבה קונקרטיות שאני לא מת על ליברלנד, היא הדרך שלהם לגייס כספים. נגיד, הם עושים עכשיו ICO. למי שלא יודע, ICO היא הטרנד החדש בתחום גיוסי הכספים המהירים. מה שעושים, כולל החבר'ה בליברלנד, זה להמציא מטבע, ולמכור אותו לציבור הרחב. ולמה שהציבור יקנה? שאלה מצויינת! אבל  העובדה היא שקונים את הדברים האלה במאות מליוני דולרים, בדר"כ אנשים שחושבים שיבוא בקרוב פרייאר אחר ויקנה את זה מהם ביותר כסף.

ב-13 באפריל חל יום העצמאות של ליברלנד, והם חוגגים אותו בדרך היחידה שהם מכירים: עם כנס מסחרי יקר בעל מספר משתתפים מוגבל. הכנס יהיה במלון בנובי סאד בסרביה, אבל אם הבנתי נכון יהיו גם טיולים וסיורים בליברלנד עצמה.

כשהסתכלתי לפני כמה שבועות הכרטיס הכי זול עלה אלף יורו. כיום, מחירי כרטיסים כבר אין. אבל כן יש טופס הרשמה. אני מניח שאם תמלאו את הטופס תקבלו למייל את מחירי הכרטיסים של האלף יורו פלוס. אלו לא בדיוק מחירים של מדינה חדשה וענייה. אבל זה כן ממשיך את קו ה"חרטטנים עם חליפות שרוצים להתעשר".

עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שליברלנד זה פרוייקט מעניין. גם סביר שחלק גדול מהפעילים הם אנשים טהורי לב (ותמימים קצת), שרוצים ליצור את המדינה המושלמת. חופשיה וצודקת. מתבססת על אינטרנט, ומקבלת בזרועות פתוחות כל אזרח.

2. רוברט לנגלנדס זכה בפרס אבל לשנת 2018. הפרס השני בחשיבותו למתמטיקה (אחרי מדליית פילדס).

אנשים שמתעסקים באלגברה מהללים את לנגלנדס באוזני כבר שנים. אני לא בברנז'ה, אז לא שמעתי עליו יותר מדי. הפוסט על הזכיה משבח את "תוכנית לנגלנדס", שיש לה מסתבר השפעה עצומה על המתמטיקה המודרנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting