יומיות 05.01.2019: זאת הייתה השנה בה אוטומציה התחילה להחליף את נותני השירות

מחר נתחיל עם ענייני ספרי העיון. היום? יומיות.

1. כתבה מפלצתית במוסף חג המולד של The Economist סוקרת את המושג "זהות". היא אומרת כל כך הרבה שקשה עד בלתי אפשרי להתחיל לתאר אותה בפוסט יומיות.

אני ממליץ בחום לקרוא את הכתבה, אם כי היא דורשת הרבה זמן. בגדול, זהות נדרשת בשביל שתי סיבות. האחת היא תקשורת בין אדם למדינה, והשניה היא תקשורת בין אדם וחברו. חדי המחשבה בטח מזהים קישור למצוות שבין אדם למקום ומצות שבין אדם לחברו.

בתקופה העתיקה תקשורת בין אדם לחברו נעשתה על בסיס היכרות אישית. בכפרים, שם פרטי – או כינוי – הספיקו. תקשורת של אדם מול מדינה הייתה נדרשת רק עבור עשירי ואצילי המקום. למדינה לא היה אכפת מאיכרים, ולכן היא לא דרשה מהם שמות.

זה הלך והשתנה עם השנים. המדינה הכריחה את כל השכבות ליטול שמות משפחה למטרות זהות ומס, ואחרי זה מספרי זהות, תעודת לידה וטביעות אצבעות (או שאר אמצעי זיהוי ביומטרי).

עם המעבר לעולם הדיגיטלי, שחצי מהכתבה מתמקד בו, חלו שינויים עם הצורך להזדהות אונליין. בגלל שהמדינה לא הספיקה להיכנס לתחום, השתלטו עליו חברות ענק כמו פייסבוק וגוגל. בצד האחר של המטבע, קמו פרוייקטים כמו ביטקוין, שנתנו אלטרנטיבה לא מסחרית לחברות הללו.

תחום הזהות הדיגיטלית הוא אחד המפותחים כיום, וכל פרוייקט וסטארטאפ מקווה להפוך לסטנדרט הבא. הכתבה מרתקת לא רק למי שעוסק בטכנולוגיה, אלא בכלל למי שמתעניין בחברה האנושית, באיך יודעים מי זה מי, ואיזה מידע צריך בשביל איזו פעולה.

2. סרטון אנימציה קצר וחמווווווווווווווווווווד.

3. עיריית תל אביב נתנה בסוף 2018 את אחת הדאחקות של השנה.

בתגובות זה בכלל התפתח לטירלול רשת, כשכל חשבון פייסבוק של גוף רשמי מוסיף בדיחה ומראה שליהודים, ברוך השם, עדיין יש חוש הומור.

זאת לא תופעה ישראלית או יהודית. אלכסון מספר שגם לנאס"א יש חוש הומור. בכלל, זאת תופעה שרואים בחשבונות הרשתות החברתיות של אנשי ציבור בכלליות.

4. אפרופו הומור. שתי כתבות ישנות שתמיד כיף לקשר אליהן:
חמשת הסיטקומים הטובים ביותר אי פעם.
חמשת הסיטקומים הישראלים הטובים בכל הזמנים. כיום הייתי דוחק ברשימה הזאת את עבודה ערבית החוצה, ומכניס את שבאבניקים למקום השלישי לפחות.

5. בירושלים התקיים:

The 3rd Winter School in Computer Science and Engineering: Blockchains and Cryptocurrencies

כל ההרצאות פה. עזבתי את האקדמיה, ואני עוסק בבלוקצ'יין מנקודת מבט של קהילות הרשת, שזאת אמנות קצת שונה מהאקדמיה. למרות זאת הייתי משתתף בכאלה אירועים לו הייתי בירושלים בזמן.

6. איזה דירוג מטורף: 100 הטכנולוגיות הכי חשובות שהאדם המציא אי פעם. כן, אי פעם. מהתקופה הפריהיסטורית ועד בינה מלאכותית.

בלי לספיילר: הייתי מעביר את הטכנולוגיה במקום הראשון למקום השלישי, אם לא יותר נמוך.

7. הייתה לא מזמן שאלה בפורום של סטארטאפים, אם חשוב לשמור דומיין .com. 'בטח, אחרת זה לא מקצועי' ענו אנשים, ואני קצת הופתעתי.

כבר חמש שנים שהאינטרנט מציעה לרשום דומיינים עם שמות מוזרים, ואני משתמש בהם כאילו אין מחר. האתר שלי, גנזך הרשת, רשום בכתובת ginzach.info נגיד. לא מתוך אידיאולוגיה, אלא מתוך קמצנות טהורה. אלו שמות זולים יותר.

גל שמות הדומיינים עם הסיומות המוזרים לא שטף את העולם, אבל עליה בקצב הרישום שלהם – יחד עם זה שקשה למצוא שמות טובים פנויים בדומיין הקלאסי .com, מראה ש-2019 עלולה להיות שמות הדומיינים המוזרים.

בטח יש פה קשר לאייטם הראשון בפוסט, ולשליטה של המדינה על שמות משפחה.

8. מתוך שלושת המגזרים הגדולים של הכלכלה, חקלאות, ייצור ושירות, שני הראשונים משתמשים באוטומציה אדירה. פעם אחוז גדול מהאוכלוסיה עבד בחקלאות, אחרי זה הם עברו למפעלים וייצור, וכיום רוב האנשים הם נותני שירות.

גיזמודו טוענים ש-2018 הייתה השנה בה רובוטים ואוטומציה התחילו להשתלט על מגזר השירות. אני מוסיף תחזית: ב-2038 רוב האוכלוסיה תעבוד בייצור אוטומציה, רוצה לאמר, תכנון, בדיקה וכתיבת קוד.

9 תגובות

  1. שם הסרטון בסעיף 2 הזכיר לי את השיר הזה:

  2. שבאבניקים? באמת??
    לא צלחתי אל מעבר הפרק השלישי או הרביעי (איזה מהם שהיה הפרק המביך בשדה המוקשים ברמת הגולן).לטעמי לפחות מהפרקים האלו לא סבלתי בערך שום דבר בסדרה הזו.

    • ניימן הגיב:

      הפרק בשדה המוקשים אכן מביך. חוץ ממנו היה עוד פרק מביך מאד בת"א, אבל זה די סבבה מתוך 12 פרקים. גם ל-The good place יש בעונה הראשונה פרקים לא טובים, וזאת עדיין עונה נהדרת.

      היה איזה סיפור מאחורי פרק המוקשים, על טרמפ שיוצר הסדרה לקח חייל, ועל איך לפרק הייתה מטרה של להראות את סירוב הגיוס מנקודת המבט של החרדים. גם בפרק על ת"א (שלא ראית) הם ניסו להביא את החרדים לעולם החילוני, וזה לא עבד משהו. אבל כשהם נשארים בגזרה שלהם, החרדית וירושלים, זה נהדר.

      תשמע, הפרק הראשון פנטסטי לדעתי. האחרון בכלל יצירת מופת. באמצע יש עוד המון רגעים נפלאים, ועקרונית זה נתן לי נקודת מבט חדשה ורעננה על הציבור החרדי.

  3. ההוא הגיב:

    אני קצת לא אוהב את הרשימה ב6 כי היא הרבה פעמים יותר מדי ספציפית (נגיד, מציינים שם את AR15 ו AK47 במקום פשוט להכליל את שניהם תחת "מנגנון לירי אוטומטי" או משהו בסגנון, זה תקף להרבה דברים שם)
    מה שכן, יש פודקאסט של הביביסי שנקרא "50 things that changed the modern economy" שעושה משהו דומה רק הרבה יותר טוב ובפרקים נורא קצרים. מומלץ.

    • ניימן הגיב:

      זה גם כי הרשימה אמריקאית וגם היא נכתבה ב-2019 כשנושא הירי בארה"ב טרנדי מתמיד. נראה לי שאם הרשימה תכתב ב-2029, ה-AR-15 לא יהיה בה (בתקווה).

      • יעל ר. הגיב:

        גם בעיניי המקום הראשון מפתיע ולא הייתי שמה אותו שם. וזה עם כל העניין הרב שלי בתחום והרושם העז והמאוד מאוד טרי של ביקור במוזיאון המרתק ובאתרי הפצצה בהירושימה ממש מלפני כמה ימים.

        • מישהו הגיב:

          הרשימה כ"כ אמריקאית ולא מדעית, אפשר להתווכח על קיומן ומיקומן של חצי מהרשימה. יש טכנולוגיות הרבה יותר עיקריות, למשל תהליך הבר בוש, או כל טכניקה אחרת שקשורה לרפואה וחקלאות מודרנית.

  4. יואב הגיב:

    מה הקטע של הסרטון? שאם זה לא עבד בקצת כסף, אז הרבה כסף יפתוא את זה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting