יומיות 29.01.2019: אוטופיה או דיסטופיה?

למי שלא שם לב: ההכרזה על מועדון הקריאה מלפני ארבעה ימים כללה גם ביצת הפתעה: הכרזה על מפגש קוראים של הבלוג בישראל, איזור תל אביב!

יום: 24 בפברואר.
שעה ומקום: יפורסם בהמשך (המלצות יתקבלו בברכה).

1. החבר'ה הטובים, אך קצת מוזרים, של ביטקוין ישראל העלו ריקוד המוני של יצירת הביטקוין: גירית הדבש. למי שלא יודע, גירית הדבש היא כינוי לאנשים שמחזיקים ביטקוין, לא נכנס ללמה.

נונסנס טהור בקטע הטוב.

2. סדרת פוסטים לדרקון הראשון שלי. הסרט הראשון בסדרה הוא אחד מסרטי האנימציה האהובים עלי בשנים האחרונות (לא מעט בגלל הדיבוב של ג'יי בארושל).

3. מחד, הסרטון למטה נראה מדהים.

מאידך, דמיינו את החבר'ה הטובים של האופניים החשמליים עוברים לעופף בשמי ת"א. הם יתרסקו לתוך חלון הקומה השלישית בעולם מקללים את בעלת הבית, 'למה לא השארת חלון פתוח אוף איתך!"

אוטופיה או דיסטופיה?

4. בחסות להיט משחקי המחשב Fortnite מגיעה אלינו השיטה החדשה לכבס כסף מכרטיסי אשראי גנובים.

זה הולך ככה:

גונבים כרטיס אשראי של אדם תמים. אחרי זה משתמשים בכרטיס האשראי כדי לפתוח חשבון Fortnite ולקנות שם מלא מלא V-bucks – המטבע הפנימי של המשחק.

משם הולכים לאיביי, ומנסים למכור את החשבון תמורת כסף אמיתי. נגיד, אם קניתם v-bucks בעשרת אלפים דולר, אתם יכולים למכור אותם ב-9,000 דולר. אתם עשיתם עיסקה מצויינת, כי קיבלתם 9,000 דולר "כשרים" לחשבון הבנק שלכם. הקונה עשה עיסקה מעולה, כי הוא קיבל הנחה יפה.

חשבונות כאלה נמכרו בסכום כולל של כרבע מליון דולר באיביי בחודשיים האחרונים. מן הסתם לא כולם לא חוקיים – חלקם סתם חשבונות של אנשים שנמאס להם מהמשחק. עדיין, שיטה מקורית.

5. החדשות האחרונות מהדיסטופיה שמתפתחת בסין היא שהממשלה הוציאה app שמאפשר לראות אם למישהו לידכם יש דירוג חוב שלילי. זה המשך לכך שהממשלה הופכת את החיים של האזרחים לסוג של משחק: אם אתם חיים "נכון", תקבלו הרבה נקודות ובונוס מהמדינה. אם אתם חיים "שגוי", יעשו להם השפלה פומבית, ולא תוכלו להשתמש בשירותים כמו רכבות מהירות.

אבל רגע? דיסטופיה. לא ממש בטוח. כתבה בבלומברג מנסה להבין למה האח הגדול לא מטריד את רוב הסינים?

זה משעשע ברמות לראות איך כל עיתונאי המערב מתפלצים מהחיבוק שאזרחי סין נותנים לשיטת הממשל החדשה.

מהצד של האזרחים, נראה שהם הרבה יותר חושדים אחד במשנהו מאשר במדינה. מה שאומר שדיסטופיה של מדינה זה עניין של פרספקטיבה. היא דבר מזעזע כשאתה סומך על אחיך האזרחים, אבל סוג של אוטופיה כשאתה חי בתרבות בה נדמה לך שכל האזרחים הפשוטים רוצים ברעתך.

אולי דמוקרטיה היא לא רעיון מוצלח מעצם הגדרתו. הוא רעיון מוצלח רק אם האזרחים בו מוצלחים.

6. אפרופו אוטופיה. בפריז מעכשיו ילדים מתחת לגיל 11 לא ישלמו על תחבורה ציבורית. בוורשה ילדים לא משלמים מזמן, וגם מבוגרים מעל גיל 70. בלוקסמבורג עוברים למודל של תחבורה ציבורית חינם.

..וכנס Fosdem שסחבק ירצה בו בבריסל ביום ראשון מתרחש באיזור של העיר אליו יכולות להיכנס מכוניות רק עם Low emission.

אפרופו, יש קוראים בבלוג שמתכוונים להגיע? תרימו מייל ונעשה לכם סחיטה רגשית עד שתגיעו להרצאה.

7. אוטופיה או דיסטופיה? בליכטנשטיין נתקלתי בשלט שאוסר רחפנים.

7 תגובות

  1. ההוא הגיב:

    טוב, אז זה ראשון של צהל. אני בהחלט לא אוכל לבוא.
    אם בא לכם לדחות את זה בשבוע…. אז אני אוכל.

  2. יעל ר. הגיב:

    ראשית, באסה שלא אוכל להגיע למפגש. אהיה אי שם בצד השני של היבשת.

    לגבי 5, קשה באמת לקרוא לסין "דמוקרטיה". גם מאוד קשה לשפוט למה הציבור הסיני מתנהג כך או כך בעיניים שלנו, כשהחינוך שם כל כך שונה והם גודלו למציאות מאוד שונה. רק לפני שבוע פגשתי בחורה סינית שסיפרה לי שרק בגיל 25 היא גילתה את הסיפור של כיכר טיינמאן, בתקופה בה שהתה כסטודנטית זרה בניו זילנד. הממשלה הסינית מחקה לגמרי את האירוע מספרי ההיסטוריה ומהרשת, ומבחינתה זה היה הלם מוחלט לגלות שדבר כזה קרה, ושכל העולם יודע על כך חוץ מכל מה שהיה העולם שלה רוב חייה – החברה הסינית. מנגד, היא מספרת, האזרחים לא מכירים את זה כדי לכעוס או למרוד בנושא ובינתיים החיים שלהם מבחינה כלכלית משתפרים לאין ערוך בשנים האחרונות, אז התחושה בציבור היא של שביעות רצון, של הרגשה שהשלטון דואג לך. אין לך אינטרס לשאול שאלות.

    ואני שוב מפנה לכלכליסט, לגבי כתבה מעניינת על הדירוג בסין ובכלל:
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3733501,00.html

    לגבי 7 – מעולה. צריך יותר שלטים כאלו. וזה ממש לא ייחודי לליכטנשטיין, יש את זה בהמון מדינות מאחר והרחפנים הפכו למטרד. פה ביפן אני רואה שלטים כאלו לא מעט, והקנס על הפעלת רחפן במקום אסור הוא ממש ממש גבוה, כראוי.

    • ניימן הגיב:

      מעולה לגבי יפן, אני מניח כי זאת מדינה טכנולוגית? בגרמניה לא זכור לי שראיתי המון כאלה, אבל אולי העיניים שלי פשוט פספסו.

      • יעל ר. הגיב:

        יפן באופן מעניין היא מדינה מאוד טכנולוגית מחד, ומאוד של מסורת עתיקה מאידך.
        אני גרה כעת אצל חבר מקומי, ואפילו האסלות הן טכנולוגיות – בית השימוש מחמם לך את המושב בחורף, משמיע פכפוך מים כדי להסוות קולות, יכול להשפריץ מים ורוח בזוויות שונות… הזוי. אפילו בשביל מקלחת הבחור מיד החל ללחוץ על כל מיני כפתורים כדי להפעיל את חימום המים לטמפרטורה X וכו' כדי שלא יצטרך לתדרך אותי ארוכות בנושא – ואגב, זה כי הוא לא משתמש במקלחת כמעט אלא הולך על הצד המסורתי, של להתרחץ באונסן, המרחצאות החמים הציבוריים, במקום מקלחת בבית. חברה מעניינת, עם לא מעט ניגודים.

  3. D! פה ועכשיו הגיב:

    פסוט דיכאוני במיוחד

    3. הו לא!!!!
    4. 5. ראשית מאד מתחבר למה שיעל כתבה.
    אני מניח שיותר קל לחשוב ולחשוש מהשכן שלך כשזו השיטה של השלטון. אני מזהה את זה גם במזרח גרמניה, עד היום. אני. את החשש הזה מהשכן. חשדנות שטאזי טיפוסית.
    אכן מאד קשה להגדיר מהי השיטה הנכונה, גם הדמוקרטיה שאנחנו מכירים היא סוג של שטיפת מח, שקשה לנו מאד לשפוט בהגינות.
    האם מה שקורה בסין הוא נפלא? אני מפקפק בעניין. למעשה כל מי שלא מסכים עם השלטון מפקפק בעניין עד שהוא מגיע למחנה חינוך מחדש.
    לא יודע.
    6. נקודת אור בפוסט
    7. מעולה ועצוב. צריך להיות רשיון רובי אוויר לאזרחים + אישור ליירט את הדברים הללו בחופשיות.
    ואני מתכוון רק עד שייצורם ושיווקם ייאסר לחלוטין שלא למטרות מקצועיות, מוגדרות מראש, תחת אישור מיוחד. סיוט.
    אתה יושב לך בכיף במרפסת שלך, או עושה דברים אחרים בבית שלך, שלא אכתוב כאן, ופתאום בקומה הרביעית שלך עומדת מצלמה 4K מוטסת ע"י ילד בן 16, או שמוק בן 27, או מדענית אטום בת 29 – לא ממש חשוב. למה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting