יומיות 17.03.2019: איך הפסקתי לדאוג ולמדתי לאהוב גאומטריה אלגברית

רואים ניצנים ראשונים על השיחים ביערות וורשה. זה יפה יפה.

1. אחת החברות שייעצתי לה שנה שעברה פתחה לי חשבון אימייל. בשביל להשתמש בו צריך להפעיל 2FA (שזה, two factor authentication): כלומר, חוץ מסיסמא צריך להזדהות עם אמצעי נוסף.

יש לי קצת בעיה עם הדברים האלה. הם תמיד רוצים להשתמש או בדברים שאין לי (מספר טלפון) או באיזה חשבון גוגל\פייסבוק משהו בסגנון. אבל המערכת של אותה החברה נתנה אופציה נוספת: webAuth.

webAuth, קיצור של Web Authentication, הפך לתקן רשמי של W3C החל משבוע שעבר. בגדול, הוא נותן לכם להשתמש בשורה של אמצעים לזיהוי באינטרנט – במקום, או בנוסף, לסיסמא.

אני, עקשן כמו פרד כהרגלי, בחרתי לקנות כרטיס Yubikey 4. צריך שהוא יהיה מחובר למחשב (או לסלולרי, עם מתאם) בזמן שנכנסים לחשבון. במקום להקיש סיסמא, יש שם כפתור קטן ללחוץ עליו שמאמת אתכם אל מול האתר.

טיפה מסורבל, אבל בטוח מאד. כל עוד לא אאבד אותו כמובן.

2. ראף גרסטי יוצר גרסאות ריאליסטיות לדמויות ממשחקי נינטנדו.

3. לידיעת הנוסעים לוורלדקון בדאבלין השנה (אני שם! יש כרטיסים! יש מקום לינה! הכל מוכן!):

Sean’s Bar הוא פאב שקיים מאז ימי הביניים. היסטוריונים חושבים שהוא אולי הפאב העתיק ביותר באירופה. שעה וחצי נסיעה מדאבלין, בואו נראה אם אצליח להגיע אליו בזמן וורלדקון.

4. ספוטיפיי הגישה תלונה ל-European Commission שאפל מפלה מתחרים בחנות של אייפון.

למשל, אפל דורשת מספוטיפיי 30% "מס" על כל קנייה שמבצעים לקוחות דרך החנות. היות ואפל עצמה לא משלמת את המס כמובן, היא יכולה להרשות לעצמה מחירים נמוכים מהמתחרות.

אפל עונה, להד"מ, ספוטפיי מרושעים.

5. גאומטריה אלגברית היא מהמושמצים שבתחומים המתמטיים. סף הכניסה אליו מאד גבוה, ודורש ידע רחב בתחומים אלגבריים שונים. לא למדתי אותו אף פעם, אז מעבר להגדרות בסיסיות הוא חור שחור של מתמטיקה מבחינתי.

גאומטריה אלגברית גם הייתה תמיד חור שחור למתמטיקאי המפורסם ג'ון באאז. עד שבשנות החמישים לחייו, כשהוא כבר "זקן" מדי בשביל לההיפך למומחה עולמי בתחום חדש, הוא לפתע התאהב בגאומטריה אלגברית.

הכתבה של באאז, איך הפסקתי לדאוג ולמדתי לאהוב גאומטריה אלגברית מומלצת בחום. לא צריך להיות מתמטיקאי כדי להינות ולהשכיל ממנה.

6. לפני יותר משלושה חודשים כתבתי מה הבעיות עם הצבעה ממוחשבת. לפני כמה ימים התלוננתי שוב על הבעיות בטכנולוגיה, וירדתי (ברוח טובה) על שוויץ שמתכוונת להשתמש בה.

עכשיו תראו אותי מפרגן!

DARPA קיבלה תקציב של עשר מליון דולר לבנות מערכת הצבעה ממוחשבת בטוחה עם קוד פתוח. זה נראה על פניו מעולה!

המערכת לא תתן לכם להצביע מרחוק, אבל כן תאפשר ליצור עמדות ההצבעה עם מחשבים. אין מה לעשות, כיום עדיין צריך לצאת מהבית בשביל לשמור על הצבעות בטוחות.

אז איך זה מועיל? זה יהפוך את ההצבעה למהירה יותר, את הספירה לכמעט מיידית, וגם תוכלו לוודא מאוחר יותר – מהבית – שהקול שלכם באמת נכלל בספירה הסופית (כלומר, אין זיופים!). אדיר, לא?

את הגירסא הראשונה של המכונה יביאו לכנס ההאקרים Defcon השנה ויתנו לאנשים שם לנסות לפרוץ אותה.

7. לכבוד יום הפאי *ריסקה* גוגל את שיא חישוב ספרות של המספר פאי. אמה הרוקה מגוגל חישבה 31.4 טריליון ספרות אחרי הנקודה של פאי, כשהשיא הקודם היה 22.4 טריליון ספרות בלבד.

בשביל החישוב השתמשה הרוקה בחישוב ענן, כלומר ב-25 מחשבים וירטואליים. יש לי הרגשה שאם רק היה בא לה, היא הייתה מחשבת אפילו 100 טריליון ספרות. במילים אחרות, חבר'ה התחרות הזאת מתחילה להיות משעממת.

במקום אחר, המוזיקאי קנטון בקר השתמש בספרות של פאי כדי לכתוב שיר שנמשך 999,999,999 שעות. השיר ככה-ככה, אווירתי, אבל עיצוב האתר והממשק אדירים.

8. תראו איזה מתנות מביאים לי אנשים! מי שמגיע לו תודה יודע מזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting