מטבע ליברה של פייסבוק

פייסבוק משיקה מטבע חדש, ליברה שמו. הם טוענים שהוא מבוסס בלוקצ'יין. בגלל שאני עוסק בתחום הבלוקצ'יין, עשרים אנשים בערך, בלי הגזמה, שאלו מה דעתי עליו.

אז בקשה, דעתי עליו.

מה אתם צריכים לדעת?
פייסבוק משיקה מטבע. זהו. תמחקו מהלקסיקון את כל הבלוקצ'יין, קריפטו ושאר הדברים האלה, כי הם רלוונטיים לכם כמו ששלג רלוונטי לאילת.

אפשר עוד פירוט?
בטח! הרי זה נשמע מוזר, נכון? איך חברה מסחרית יכולה להשיק מטבע? אז זהו, שחברה יכולה להשיק מטבע משלה, לפחות לפי מה שהבנתי ממי שעוסק בתחום באיחוד האירופאי. אבל אם היא רוצה שיעשו כל מיני דברים שקשורים לתשלומים עם המטבע, היא צריכה לקבל רשיונות מתאימים.

העניין הוא שפייסבוק בחיים לא תקבל את כל הרשיונות האלה (אני מנחש). היא גם ככה מונופול ביותר מדי תחומים. אז מה שהיא עשתה פה – ואני מדבר על סמך דעתי בתור חובבן, לא מומחה – זה קצת להתחכם.

ראשית, היא מעמידה פנים שהמטבע לא שייך לה. לכן לא קוראים לו מפייסבוק או פייסקוין, אלא "ליברה" – שם גנרי בטעם רע. זאת העמדת פנים ברורה, כי כל ההכרזות מגיעות מפייסבוק, המטבע פותח בפייסבוק וכולם יודעים שהוא של פייסבוק. אבל רשמית, לא, לא של פייסבוק, מפתאום.

אז של מי הוא כן? פייסבוק הקימה קונסורציום של חברות גדולות. יש שם את מאסטרקארד, פייפאל, אובר ועוד כמה. בגלל שהמטבע שייך לקונסורציום, אז הקונסורציום יבקש רשיון, וגם ככה הוא כבר כולל חברות שיש להם רשיונות לתשלומים. האם הם יקבלו? נראה.

a picture of coins
[מקור, CC]

מה הקשר לבלוקצ'יין?
כדי לסבך את העניין, פייסבוק זרקה פצצת עשן טכנית נוספת ואמרה שזה מטבע מבוסס בלוקצ'יין. הנה ציוץ מאד חכם שמביע את דעתי בנידון:

אסביר בקצרה, כי אני באמת לא רואה טעם להיכנס לנקודות טכניות. המטבע של פייסבוק מבוסס על אחד מתתי הנושאים בתחום הבלוקצ'יין, בשם permissioned blockchain. זה לא אותה הטכנולוגיה שביטקוין, את'ריום ושאר המטבעות המפורסמים משתמשים בה.

למעשה, השימוש בשם blockchain לכאלה טכנולוגיות כל כך מבלבל, שהיה עדיף לו היו קוראים להן מלפפון חמוץ עם רוטב שומשום. זה גם יותר טעים, וגם פחות מבלבל.

אקדמאית, השימוש במילה בלוקצ'יין מוצדק (אבל רק אקדמאית! אקדמאיים אוהבים לבלבל!). פייסבוק פירסמו אפילו מאמר אקדמאי שמתאר את חלק הארי של המערכת הטכנית של המטבע שלהם. הוא מאמר טוב, אבל אין בו שום דבר מהפכני. עוד מאמר טוב בתחום בו יש עשרות כאלה.

permissioned blockchain היא דרך אחת לממש מטבע ששייך לקונסורציום, ולא לחברה אחת. זאת לווא דווקא הדרך היחידה או ההכי יעילה (למרות שיש שיגידו שכן), אבל זאת בלי ספק הדרך שהכי טובה מבחינת יח"צ.

רגע, אבל מה איכפת לי שזה בלוקצ'יין?
לאנשים מן השורה באמת לא איכפת איך ממומש מטבע דיגיטלי, כמו שלא איכפת להם באיזו שפה כתוב האתר הזה.

אממה, בלוקצ'יין היא מילה טעונה רגשית. היא מקושרת לביזור, לחופש ולתהליכים הוגנים. כל מיני קישורים שפייסבוק מקווה שיעזרו לה להשיג הייפ, לגיטימיציה ורשיונות.

לכן אני אומר: תשכחו מהמילה בלוקצ'יין, תשכחו מהמילה קריפטו. הנה מה שחשוב: פייסבוק יוצרת מטבע עבור קונסורציום שהיא אירגנה, והדבר העיקרי שמעניין לדבר עליו זה אידיאולוגיה.

אידיאולוגיה. יש אנשים שדעתם הפוליטית גורסת שהכל צריך להיות שייך ומנוהל ע"י המדינה, ויש כאלה שחושבים שהכל צריך להיות פרטי.

אבל תמיד היה נדמה לי שגם אלו וגם אלו, חושבים שכסף צריך להיות שייך לעם.

אז כן, הדעות חלוקות בין אלו שתומכים בכך שהכסף יהיה שייך ישירות לעם (ביטקוין), ובין אלו שחושבים שהוא צריך להיות מנוהל ע"י נבחרי העם (כל המטבעות הרגילים). אבל פתאום הופתעתי לגלות בימים האחרונים גל התלהבות ושמחה מאנשים ששמעו על מטבע פייסבוק.

תראו, כסף זה אחד המונחים החזקים בעולם. יחד עם דת, סקס ואלימות – ובמצבים מסוימים הרבה מעל כולם. קשה להסביר מה זה כסף, זה דיון שאפשר לעשות עליו תארים.

מספיק לאמר שכסף זה קונספט שקיים בראש של אנשים. בגלל החשיבות שלו אנחנו צריכים לרצות, לדעתי, שמי שינהל את הקונספט הדמיוני של כסף יהיה בעדנו.

פייסבוק לא בעדנו. זה לא משהו אישי נגד פייסבוק, אלא משהו שנכון לכל החברות המסחריות, בטח אלו שבניהול ציבורי. פייסבוק בעד עצמם. לפעמים האינטרסים שלהם מתיישרים עם אלו שלכם, ואז אתם חושבים שהם רוצים בטובתכם. הם לא. באמת.

אנחנו מתלוננים, ובצדק, על בנקים. על שירות, על עמלות על אטימות ועל חשבונות שנחסמים או נסגרים בלי הסבר. תנוח דעתכם, כל זה יהיה הרבה יותר גרוע אם ליברה אי פעם יתפוס.

הם יתחילו בשיטת המלכודת דבש. אני מנחש שליברה יתחיל בלי עמלות בכלל. אולי אפילו עם הטבות. אולי תשלמו 10 אחוז פחות אם תשלמו עם ליברה במקומות מסוימים, ואולי תקבלו בונוסים ומתנות.

אבל אם פייסבוק יהפוך למונופול, אז אני מנחש שהם יתנהגו הרבה יותר גרוע מכל בנק שאתם מכירים.

אני לא חושב שליברה הוא רעיון טוב. אני כן חושב שלפייסבוק ושאר חברי הקונסורציום יש כוח אדיר לדחוף אותו, למרות שהוא לא רעיון טוב. האמת היא שהחשש שלי הוא מעולם בו ליברה או דומיו יהפכו לכורח.

4 תגובות

  1. חובבן הגיב:

    זה נראה כאילו פייסבוק במשימה להרוס את התרבות המערבית.
    הם כבר עשו נזק איום לידע (ארץ שטוחה!) ולפרטיות (מתה), לדמוקרטיה (גוססת)

    בהצלחה לכלכלה.

  2. D! פה ועכשיו הגיב:

    אויי ויי, זה נשמע רע

  3. MouthHole הגיב:

    The Libra Blockchain is a decentralized, programmable database designed to support a low-volatility cryptocurrency …

    taken from libra whitepaper

    האם פייסבוק משקרים שם? הם רושמים שזה בלוקצ'יין וגם decentralized
    או שאני לא מבין דבר מה?

    • ניימן הגיב:

      כמו שאמרתי, זה תת סוג של בלוקצ'יין אקדמאית, אבל לא בלוקצ'יין במובן של ביטקוין. זה פשוט מבלבל, ולכן כל עוד אנחנו לא בסמינר באוניברסיטה, עדיף לא להשתמש במילה בלוקצ'יין פה לדעתי.

      האם הם "משקרים" כשהם אומרים decentralized? לווא דווקא. זה פשוט תלוי איך אתה מגדיר decentralized.

      הם מגדירים decentralized בכך שזה כאילו יתופעל ע"י הקונסורציום ולא על ידם. כאילו הביזור הוא בכך שהם יצרו קונסורציום. אבל אם אתה חושב על זה בתור מטבע של קונסורציום – כשהקונסורציום זה גוף בפני עצמו – אז זה centralized. הקונסורציום יפעיל את זה ויעשה מה שבא לו.

      במילים אחרות: תראה את הטוויט שמובא בפוסט..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting