גיקדום 20.6.2010

ישמרני שם. כבר עבר כמעט חודש מהגיקדום הקודם? איך שהזמן רץ כשמטיילים..

1. הכירו את שומר המסך החדש שלי: דמויות פיוצ'רמה כאקס-מן. היצירה החלה מהצעה תמימה של מכר של האמן, קיבלה פירסום ב – io9 שהפך את הבחור הצנוע למכונת 'Omg omg' המומה.משם הדרך למחשבי הייתה קצר.

עם קצת קשר: איך ההרגשה בקשר לחזרה של פיוצ'רמה למסך הקטן בקרוב? ארבעת סרטי הדיוידי די הוציאו לי את הרוח ממפרשי הציפיה. מלבד הראשון שבהם, Bender's Big Score, השאר הבאישו כמו איכות הכדורגל במונדיאל. אבל אולי החזרה לפורמט החצי שעה, והיכולת לכתוב עלילות קטנות וחכמות במקום ארוכות ובומבסטיות תעשה להם טוב. בעצם – בואו נהיה אופטימיים: ברור שהיא תעשה להם טוב!

2. טכס הענקת תואר ד"ר של כבוד של אוניברסיטת ת"א היה משעמם למדי. אני מניח. אך הדיון בתגובות שליווה את האייטם על הכנס בידען הוא לא פחות מפנינת דיון דמוקרטית אינטיליגנטית ורהוטה (ברובה). סוג של סיף אינטילקטואלי על טיב חרמים למיניהם, כיבושים ושאר פעולות פוליטיות יוקדות שעל סדר היום. אם לא הייתה לכם דעה מוצקת כבר קודם – הדיון הזה לא יעזור לכם לפתח אחת. הוא רק ידגיש, שוב, עד כמה מורכב הוא העולם ומורכבים הם ענייני הצדק פה. ועד כמה שחור-לבן ודעות קיצוניות הן חצ-עיוורות ברובן.

עוד מאפונדת הידען: בזמן מלחמת יום כיפור החל הטכניון להקליט הרצאות ולשלוח אותם לסטודנטים בחזית (מן הסתם במטרה שהללו לא יוכלו לדרוש מועד ב' על סמך הרצאות שפוספסו). עתה העלה הטכניון לרשת הרצאות פיזיקה ומתמטיקה משנות ה – 70 ועד ימינו שהיו זמינות עד עכשיו רק לסטודנטים של האוניברסיטה. אז לא – עוד אין שם הכל, אבל גם מה שיש מספק ביותר ונותן אופציה להיות סטודנט בלי לזוז מהבית. את ההרצאות תמצאו בערוץ יוטיוב מבולגן זה.

3. פינת האנימציה:
א. גירסה חדשה ללוני טונס, תלת מימד הפעם, מתבשלת בימים אלו. ברוח התקופה בה אסור לעשות אנימציה מסחרית קלאסית.
ב. דרום אמריקה מתכננת להביא לנו (ולאמריקה הלטינית) סרט חדש של טופ קאט (חתול בצמרת בעברית, נכון?). מתישהו בקיץ 2011 או 2012 – ומי יודע מתי ואם זה יגיע לעיניים דוברות אנגלית. אבל זה קצת מרגש. לסידרה המקורית שמורה פינה מאד מאד חמה אצלי בלב.
ג. חתולי הרעם חוזרים ב – 2011. וכן, זה יהיה בסגנון אנימה. למה או למה? וגם:
ד. טיזר חדש לדרדסים. גם בתלת מימד. גם בעיר הגדולה במקום בשדה הכפרי. מישהו שם לא הבין את הקסם של הסידרה.

4.
האם סטים פאנק – ז'אנר בו ההתפתחות הטכנולוגית היא על טהרת מנוע הקיטור במקום האוקטן – הוא טרנד עיצובי או ספרותי? אני שואל זאת כי לפתע התחוור לי שכל החשיפה שלי לז'אנר הייתה דרך כמה קומיקסים (ליגת הג'נטלמנים של אלן מור), סרט אחד (ג'ספר מורלו) – והמון, אבל המון המון תמונות מעלפות. הנה אחת מהן: רובוט מלחמתי מנייר.

עוד בנושא: עשר יצירות סטים פאנק מומלצות.

5. חיפשתי משהו – לא משנה מה – והגעתי בטעות לסקר הזה על הוובקומיקסים הטובים ביותר בעשור האחרון. התוצאות לא משנות ממש, ועדיף להתייחס אליו כאל רפרנס קריאה. כי לפחות כל קומיקס שאני מכיר מהרשימה אדיר ביותר.

6. זוכרים את רשימת עשר הרשימות המעניינות ביותר ב – 2009? בטח שאתם זוכרים! איך אפשר לשכוח? אז, מסתבר – וזה השאיר אותי פעור פה – שהיא לא מושלמת. נפלה ממנה רשימת עשרת המינים החדשים – של חיות או צמחים – שהתגלו ב – 2009. כדאי לכם לקרוא; יש שם דג עם ניבים (ערפדג).

7. המירוץ ל – 50 אחוז אלכוהול: סיפורן של בירות האקסטרים, הוא אחד המאמרים המרתקים שקראתי בזמן האחרון. גם כסתם סיפור, אבל בעיקר כחובב בירה. מגלגלים שם את היסטוריית טכניקת האייסבוק לדורותיה: מהמאה ה – 19 בערך, בה טעות מקרית הובילה להבנה שהקפאת בירה לפני הזיקוק יוצרת נוזל מרוכז ואלכוהולי יותר. עד השנה האחרונה, בה השיטה הפכה לטרנד בז'אנר בירות האקסטרים (בירות עם אחוז אלכוהולי גבוה במיוחד) שקיבל טלטלה כאילו הוא המרמרה. קבלו עובדה מדהימה: הבירה החזקה בעולם לפני 12 חודשים הייתה אוטופיה עם 27 אחוז אלכוהול. וכיום? 43 אחוז! שיא שנשבר השנה כבר חמש פעמים. ועוד היד נטויה. 99 יורו לבקבוק של מחזיקת השיא הנוכחי, למקרה שתהיתם.

8. בקרוב על מדפי אמאזון: 1001 משחקי מחשב בהם חייבים לשחק לפני שמתים. אל סידרת ה – 1001 נחשפתי לראשונה כמקור מידע מעניין בז'אנר האלבומים והסרטים. אפילו צפיתי והאזנתי ללא מעט דברים בגלל ההפניות משם. מאז, כמו שקורה לכל דבר בעידן המודרני, הפכה הסידרה למפלצת רבת ידיים שמרשה לעצמה להמליץ על כל תחום אפשרי. את 1001 בירות שחייבים לטעום כבר שתיתם קראתם?

9. מי מפחד ממזון מהונדס? אנחנו, בני אדם כאילו, מהנדסים מזון כבר שנים. מכליאים מינים ומשנים זרעים בשם הסקרנות המדעית והתאבון הבריא. בהתאם למגמת ההקטנה העולמית, השינוי הולך ונהיה בסיסי יותר. וכך, nanofood (עיברות, מישהו?) הוא שינוי אוכל ברמת המולקולה. רוצים שמן לא משמין? פשוט הסתירו מולקולות מים בתוך טיפות שמן, כדי לקבל מוצר עם טעם זהה לחלוטין אבל מחצית הקלוריות. ברוכים הבאים למאה ה – 21.

10. כשדיברתי עם חברים לפני שנים על משחקים פוליטיים, היה לי חזון דומה לזה. משחק שמדבר על כמה קשה להרחיב ישובים ערביים בארץ. על כמה קל לעשות זאת  עם כאלה יהודים. ניצול נהדר של המדיה בידי האגודה לזכויות האזרח בישראל.

11. קטנים, חמודים ומקאבריים. זה החזון של כריסטופר אומינגה לגיבורי על. האם אי פעם יגמרו הווריאציות על הנושא?

12. מכה קשה למתמטיקה: קפה לא מעלה אתכם לשיאי עירנות חדשים, אלא פשוט מחזיר את המכורים לרמת העירנות שהייתה להם לפני התחלת הרגל הקפה.

13. כדוקטורנט – וגם כחוקר (צעיר או מנוסה) – ישנה לעיתים התחושה שהכל… חרטא. וסליחה על המילה. אתם טובעים בים של מאמרים ותקצירים, מלאים בז'רגון מקצועי מכל הבא ליד שלא אומר לכם ולו כלום. זה נעשה גרוע במיוחד כשמנסים להבין את התוצאות האחרונות בנושא המחקר הספציפי שלכם, ומגלים שקשה מאד, אבל מאד מאד מאד, להבין מה כותבי המאמר השיגו. ובעיקר: איך הם השיגו זאת.

ואז יש את ארכיב (Arxiv) אתר ה – pre-prints (מאמרים לפני פירסום) הכמעט רשמי בפיזיקה, מתמטיקה ואחיותיהן. אני מנוי שם על שלושה נושאים שונים, ומקבל בערך 300 מאמרים לתיבת הרסס שלי בשבוע. הצד השחור של עידן המידע. אבל, כמובן, שאפשר להתייחס לכל העניין בהומור. כמו שעשה דיוויד סימונס, מקים סנרכיב. אתר שמרכיב בצורה מלאכותית תקצירי מאמרים מלאי בולשיט. כדי להדגיש את הנקודה, מופיע באתר המשחק 'ארכיב נגד סנרכיב', בו מוצגים בפני הקוראים המקצועיים שני תקצירים: אחד אמיתי ואחד מעשה ידי מכונה – והם מתבקשים לנחש מי מהם הוא האמיתי. רובם נכשלים. האקדמיה במשבר.

14. עם כל סלידתי מלוסט, גירסת ה – 8ביט לסידרה מקסימה. ממש מקסימה.

15. פתאום נזכרו לדבר בכל מיני מקומות על מדוזת האלמוות. שהיא יצור, אמיתי לגמרי, שיכול בתיאוריה לחיות לנצח. איך זה עובד? בשיטת בנג'מין בוטון: המדוזה מגיעה לבגרות מינית, עושה מה שעושה (ודי לחכימא ברמיזא, אה?) – ואז מתחילה רגרסיה. אבל בניגוד לגברים אנושיים, הרגרסיה אינה רק מנטלית אלא גם פיזית. יענו, היא חוזרת לילדות. וחוזר חלילה. עכשיו המספרים של המדוזה גדלים דרסטית – מסיבות ברורות – ומומחי ביולוגיית ים מאיימים על "פלישה שקטה" שנחזה בקרוב. אני, לעומת זאת, חוזה שמדוזץ אלמוות מטוגנת תהיה אייטם חם וזול בתפריטים בקיץ 2015. הטונה החדשה. (גם לויקיפדיה יש משהו לאמר על זה)

16. מתסמיני מונדיאל דרום אפריקה 2010: הבובוזלה כובשת את אמנות הפופ (החביב עלי: גיבור בובוזלה). באותו הזמן ברלין מוצפת, לפתע, במוצרים דרום אפריקאיים. מישהו יודע אם שניצל דרום אפריקאי זה טעים? או מה זה בכלל? כי ניסו למכור לי אחד לפני יומיים (והעדפתי במקומו לרכוש גשר יציב וארוך).

17. קולגה שלי, פבל (גם בגרמניה כל המתטיקאיים רוסים), טוען נחרצות שצריך לבדוק הוכחת כל משפט ומשפט שמשתמשים בו בזמן מחקר. אני, לעומת זאת, קבוע בדיוק ההפך: שיש תוצאות שאפשר לסמוך עליהן. כי הן הגיעו מאנשים מפורסמים, ונבדקו, בתקווה, עשרות פעמים ע"י אנשים מפורסמים לא פחות. האמת היא שפה גישת העצלן שלי כנראה טועה, וכבר ראיתי שתי דוגמאות נגדיות מדהימות החודש. אבל לא צריך את הנסיון האישי שלי בשביל זה: במדען העלו כתבה מרתקת על שקרים מדעיים היסטוריים. מדענים ידועים שזייפו מחקרים, המציאו חוקרים והטעו את ההתקדמות האנושית במשך שנים.

העילה לפירסום הכתבה, אגב, קצת מביכה: מדען ישראלי מהאוניברסיטה העברית הושעה מעבודתו לאחר שנמצא חשד שהוא פירסם מאמרים ללא אחראיות מדעית. מה ההפך ל'גאווה ישראלית'?


18. פינת הלגו מארחת.. מדפסת לגו.שזו לא מדפסת תלת מימד שמדפיסה אבני לגו (גם כאלו יש. נדמה לי), אלא מדפסת שעשויה מלגו. עם אנשי לגו קטנטנים שמסייעים לעבודת ההדפסה. לא מהיר, לא יעיל, אבל מקסים בצורה בלתי רגילה [תודה לפרנק על הלינק]
19.
גם בובספוג לא חסין מנזקי הזמן.

2 תגובות

  1. מזוקניבליסט הגיב:

    גיקדום תמיד נגמר בשבילי עם עשרות טאבים פתוחים, זה אחלה בחלה.

  2. ניימן הגיב:

    תודה. כיף לשמוע :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting