השנה שהייתה: 2010. סיכום ספרים אישי ביותר.

לפני שלוש שנים הסביר לי גיאחה, גורו הבלוגים הגדול מבחינתי, שסיכום שנה טוב זה סיכום שנה מנקודת מבט אישי. וזה טוב. טוב לי מאד. אין כמעט נושא שאני מומחה אבסולוטי בו. יש המון תחומים בהם יש לי קורט דעה לשפוך, אבל הכל מנקודת השקפה מאד צרה של דברים מקריים אליהם נחשפתי. כנקודת התחלה רנדומלית בחרתי את עניין הקריאה. הנה שלושת המקומות הראשונים ברשימת היצירות הז'אנריות (מד"ב, פנטזיה, בלשים ו.. קומיקס!) הטובות ביותר שקראתי השנה. שימו לב שכדי לתת לרשימה נופך רציני, כמו גם כדי להשרות אשלייה שאשכרה התלבטתי קשות בבחירות, יש תיקו במקום השלישי. כך יעשה ברשימות הפיינשמייקריות ביותר.

זה כיף עצום(!) לכתוב רשימות כאלה. כך שיכול להיות שיהיו עוד כמה בסגנון בהמשך ינואר. נחיה ונראה.

ה-ר-ש-י-מ-ה
אחרי שנה בה קראתי בעיקר ספרות מקצועית (מתמטית), חזרתי השנה במלוא הקיטור לשדה הספרות המעניינת באמת: הספרות מלאת הדמיון. מה זה נתן לנו? לי – שעות של הנאה. לכם – קטגוריה חדשה עם ביקורות ספרות חובבניות בשליף בבלוג. הנה שלישיית היצירות הטובות ביותר שקראתי השנה. בלי הגבלת מדיום או ז'אנר.

מקום שלישי: טרילוגיית החוק הראשון – ג'ו אברקרומבי, שיר של קרח ושל אש: משחקי הכס – ג'ורג' ר.ר. מרטין

תיקו! שתי סדרות שלמרות גילן הצעיר יחסית – שיר של קרח ושל אש התחיל ב – 1996 וטרם נסתיימה, בעוד שטרילוגיית החוק הראשון נכתבה בחצי השני של העשור האחרון – נחשבות כבר לשתיים מהיצירות הטובות ביותר שיש לז'אנר הפנטזיה האפית להציע. טרילוגיית החוק הראשון הייתה גם זו שפרצה אצלי מחדש את מחסום הקריאה השנה, והראשונה שהופיעה במדף הספרות הז'אנרית. עלילה מפותלת, מורכבת, צינית ומבוגרת ביותר. בימים אלו מוציא אברקרומבי את הספר השני שכתב לאחר סיום הטרילוגיה. שניהם מתרחשים באותו העולם, ובשניהם דמויות משניות בטרילוגיה מקבלות פתאום תפקידים ראשיים. בקצב היצירה הזה יעמיד אבקרומבי תוך כמה שנים את אחד מעולמות הפנטזיה המורכבים והמעולים שבנמצא. ואני אהיה אחד מנביאיו. [ביקורת מהמדף הז'אנרי]

את משחקי הכס קראתי בערבים עייפים בזמן טיול האופניים. זה ספר שהקים בעצם מחדש לתחייה את ז'אנר הפנטזיה האפית, כשהוא לוקח את כל מה שהכרתם משר הטבעות של טולקין, והופך אותו על פניו: איש לא חסין בפני המוות. איש לא חסין בפני בגידה. המון פוליטיקה, דם, ואפיות רצינית חסרת מודעות עצמית. לא הופיעה עליה ביקורת בבלוג היות ואיש לא מבקר את אלוהים. ובז'אנר ספרות הפנטזיה קיבלה שיר של קרח ושל אש סוג של מעמד כזה (עד הספר הרביעי, שהוציא מעריצים רבים מאוכזבים. לי עוד יקח קצת זמן להגיע אליו).

מקום שני: פנדורין

הסידרה הראשונה, והיחידה עד כה, שקיבלה ציון של עשר מושלם אצלי בבלוג. מאז שרלוק הולמס לא נראה בלש חריף שכזה. למעשה, כדמות הוא אפילו מרתק משרלוק (אם כי לא ניחן באותה ההילה. שרלוק הולמס זה כמו מייקל ג'ורדן של הבלשים. איש לעולם לא יוכל להשתוות להילה שלו). ואם אצל הולמס מתמקדים בתעלומות, הרי שבפנדורין לא ברור מה העיקר: התעלומה, או הרקע ההיסטורי של התקופה, הרפרנסים הספרותיים – או שמא הדמויות העמוקות. קריאה מומלצת, לא רק לחובבי הספרות הרוסית. [ביקורת מהמדף הז'אנרי]

מקום ראשון: באסטו וזאקוסקי (במקור: Bastos et Zakousky)

מה? מי? מה אלו השמות הללו? נראה לי שסידרת הקומיקס הצרפתית הזאת, בסה"כ שישה ספרים שפורסמו בסוף שנות השמונים, לא מפורסמת באף שפה. לא בצרפתית, לא בגרמנית (בה קראתי אותה) – ובטח שלא באנגלית אליה היא מעולם לא תורגמה. אבל היא, ותקראו טוב טוב את המילים הבאות, אדירה! מעולה מעולה מעולה. פרנסואה קורטג'יאני, הכותב, משלב בין ההומור של אסטריקס לעלילת ההרפתקאות חובקת העולם של טינטין (או למומחי הקומיקס הצרפתי: לוטנט בלוברי). פייר טראנשנד, שאחראי על הציורים, עושה עבודה נהדרת בעצמו, עם עמודים שלמים מלאות פרטים עם תמונות פנורמיות ממקומות כמו מחנה עבודה בסיביר במאה ה – 19.

העלילה מתמקדת בבאסטו, פורץ כספות צרפתי, וזאקוסקי, צייד עורות סמויאדי (כמו הכלב, רק כקבוצה אתני) ובבריחתם מטלפי הצאר במסע טרנאס סיבירי ברוסיה של המאה ה – 19. יש רגעים מצחיקים, יש רגעים מרגשים, יש גיבורים עגולים ועלילות סוחפות – והכי חשוב עוברי: יש תמריץ נהדר לצאת למסע דומה ברוסיה. ראוי לציין: מסע טרנסיבירי זה אחד מחלומות הילדות שלי. כך שתיתכן הטייה לא אובייקטיבית באהבתי ליצירה. ביקורת? תבוא בעתיד הקרוב בבקשה.

15 תגובות

  1. גיאחה הגיב:

    מעולה! כבר מזמן הומלץ לי על אקונין, אולי זה הזמן להגיע אליו.
    תענוג לקרוא!

  2. עודד הגיב:

    אני רק שאלה (עם הקדמה קצת ארוכה)-

    את שתייים הסדרות עליהן המלצת (פנדורין ו"שיר של", להלן ש"ש) התחלתי ולא המשכתי לקרוא. אצל פנדורין מה שעצר אותי מלחפש את הספר הבא היה (***זהירות מיקרו ספויילר***) הסיום שלאחר הסיום שאני חושב שהוא מאולץ לחלוטין (***סוף מיקרו ספויילר***) . בש"ש נהניתי מאוד עד בערך אמצע הספר, כשהתחלתי להרגיש שזו לא פנטזיה אפית, אלא פנטזיה טלנובלית (הפתעות, בגידות, מיתות ושוב הפתעות). סופית נשברתי (***זהירות מיני ספויילר***) בחלקים האחרונים שהתמקדו בין היתר בהנגדה של גילוי עריות בכפייה לסקס עם (רוכבי) סוסים. זה כבר היה יותר מדי שבט דוב המערות בשבילי (***סוף מיני ספויילר***).

    ועכשיו סופסוף לשאלה – הספרים הבאים בסדרות שונים? בדיוק אותו דבר?

  3. ניימן הגיב:

    בש"ש קראתי רק את הראשון, אז אין לי שמץ של מושג. אם הוא טלנובלה אפית? כן. אבל הוא טלנובלה כל כך אפלה (בדיוק בגלל הסיבות שמנית!) מה שעושה אותו יוצא דופן. ומגניייייייב.

    ********************* ספויילר לפנדורין *****************************





    מה הפריע לך בפנדורין? האירוע הטרגי בסוף? אז א. לא. זה ממש לא סוג הדברים בהמשך הסידרה. למעשה זה אירוע יחסית יוצא דופן – אבל גם חשוב מאד לפיתוח האישיות של פנדורין. זה אולי מאולץ ונגד המגמה בספר, אבל ככלי לפיתוח דמות זה נהדר. ו – ב. אהבת את הספר עד אותה הנקודה? רק הכמה עמודים האלו הפריעו לך להמשיך לקרוא..?

    (אגב, הספר השני בסידרה הוא מהפחות טובים לדעתי – אם כי עדיין קריאה טובה. מהספר השלישי והלאה היא נעשית ממש מדהימה).



    ********************* סוף ספויילר לפנדורין *****************************

  4. עודד הגיב:

    ************* ספויילר פנדורין ***********************
    כן, הכוונה שלי היא לאירוע הטרגי בסוף. שאר הספר היה חמוד מאוד (עם רגעים של הברקות) ובעיקר מאוד כיפי לקריאה. אני נהנה יותר מפיתוח דמות שלא גורם לי מיד להרגיש "זה חשוד, זה נראה לי מודבק"… אבל אם אתה אומר שהוא לא חוזר על טריקים זולים כמו זה בהמשך, אז נראה לי שאהנה מהבאים בסדרה.
    ************* סוף ספויילר פנדורין ***********************

    תודה!

  5. ניימן הגיב:

    ****סוג של מיני-טייני-ספויילר****

    קשה נורא לכתוב ספר מושלם. ולמרות המודבקות של הסוף, אהבתי אותו. הוא הפתיע אותי. תפס אותי לא מוכן (אולי דווקא בגלל שהוא היה נגד המגמה של מה שקרה).

    תקרא ותבוא לספר מה חשבת! :]

  6. עמית הגיב:

    אני חייב לומר שאחרי שההמלצה שלך על פנדורין גילתה לי עולם שלם כיפי ומרתק אצתי רצתי לקנות את טרילוגיית החוק הראשון. זה היה לפני שבועיים ואני עכשיו בסיומו של הספר השלישי – הייתי חייב לעצור כי אני לא רוצה שזה ייגמר. וזה אחרי ששנים לא קרתי פנטזיה. סוף סוף באמת פנטזיה למבוגרים 🙂

    המון תודה על ההמלצה!

    בנוגע למרטין, אני חושב שאני אחכה לסדרת הטלוויזיה. אין לי כח להתחיל לקרוא סדרה של מליון ספרים שלא נגמרת. טרילוגיה זה המקסימום שלי

  7. ניימן הגיב:

    עשית אותי מאושר. באמת. אני יודע (ממד הכניסות) שאנשים קראו את הפוסט, אבל זה שונה מאשר מישהו שאימץ אותן לליבו.

    איך לכל הרוחות הצלחת לקרוא את טרילוגיית החוק הראשון בשבועים?! כבוד. בן אדם שקורא טרילוגיה עבת כרס בשבועיים צריך להתמודד עם מרטין בקלילות. מה שכן, נראה לי שמרטין הרבה יותר מרשים אם קוראים אותו לפני החוק הראשון. כי החוק הראשון זה בתכל'ס שידרוג של הסגנון של מרטין.

    אני בדיוק קורא בימים אלו את הספר הבא של אברקרומבי – Best Served Cold. סיפור נקמה קלאסי כזה, שמרחש באותו העולם של החוק הראשון, ואפילו הגיבור הוא מישהו שמוכר לנו מהטרילוגיה: Shievers. רק מה – בינתיים זה לא מתרומם. אני מקווה שזה ישתנה בהמשך..

  1. 6 בינואר 2011

    […] ביקורת על באסטו וזאקוסקי (במקור: Bastos et Zakousky), כזכור – הדבר הכי טוב שקראתי ב – 2010 –  הבנתי שאת כל מה שראוי להיאמר על יצירה בשפה זרה שכמעט […]

  2. 14 בפברואר 2011

    […] לאט. סיכומי 2010 לבטח ירדפו אותנו עוד זמן רב. הנה לינק לסיכום הספרים, למי […]

  3. 15 באפריל 2011

    […] לסכם את 2010 באיטיות אך יסודיות (סיכום ספרים, סיכום מוזיקה גרמנית). כולם יודעים שאני אוהב לסכם את […]

  4. 26 באפריל 2011

    […] 1. בשניות הראשונות של משחקי הכס, תקפה אותי צמרמורת קלה. השנייה בה אתה יודע שאתה חווה בהיסטוריה בעשייה. אם יש סידרת טלוויזיה שהיה כתוב עליה 'קאלט' עוד לפני שעלתה לאוויר – הרי זוהי משחקי הכס. סדרה שמבוססת על סדרת ספרי פנטזיה אפית מהוללת בשם 'שיר של קרח ואש', שהספר הראשון מתוכה אפילו זכה במקום השלישי בפרס ספרי השנה של ניימן 3.0! […]

  5. 26 ביוני 2011

    […] משובחת. אם לא ראיתם אז רוצו עכשיו, ואם לא קראתם את הספר עליו מבוססת הסדרה עשו זאת אף קודם. משחקי הכס הפכה גם לתופעת רשת תרבותית […]

  6. 8 בספטמבר 2011

    […] הראשון בסדרה זכה במקום השלישי בסיכום ספרים 2010. כתבתי אז: "לא הופיעה עליו ביקורת בבלוג היות ואיש לא […]

  7. 11 בפברואר 2022

    […] קישורים לסיכומים של השנים הקודמות: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 […]

  8. 13 בנובמבר 2023

    […] קישורים לסיכומים של השנים הקודמות: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting