גוגל אלטרנטיב

זה בלוג תרבות אלטרנטיבית עד הסוף או לא? אז איך אפשר לא לסקור את רשימת מנועי החיפוש האלטרנטיביים שנתקלתי בה שבוע שעבר? ברוכים הבאים לעולם גיבורי המחשב שמנסים להילחם בגוגל. הימור? כרגע לפחות, אין להם טיפת סיכוי.
(לא הוספתי הרבה על הרשימה המקורית. בעיקר זווית ראיה אישית, ובדיקת התאמה לעברית)

99.99 אחוז משוק מנועי החיפוש כיום מורכב מארבעת הגדולים: גוגל, יאהו, msn ו – ask.com. שאר 0.01 האחוזים מכילים מאות מנועים שנורא רוצים להיכנס ל – 99.99 הגדולים. למען הגשמת מטרתם, לא בוחלים הם בשום אמצעי, ומנסים גימיקים מטופשים ומקוריים בכדי למשוך קהל, שבסך הכל רוצה חיפוש מדויק. הרשימה מחולקת ל"סוגי גימיקים":

דף הבית
טענות רבות נשמעו נגד דף הבית הסופר-פשוט של גוגל, וחברות רבות ניסו לתקוף את ההגמוניה מכיוון זה. Ms. Dewey למשל, לקחה את הכיוון ממש רחוק. כל כך רחוק, שהוא הפיל לי את הדפדפן פעמיים מרוב כובד. דף הבית שלה מתהדר ב, אהמ, גברת דיואי. בחורה מורתית למראה, חמודה וקצת מרתיעה, שמלווה את החיפוש בהבעות פנים וגוף מגוונות. חמוד, רק חבל שמנוע החיפוש שלהם לא תומך בעברית. מה טוב זה נותן לי?

גברת דיואי

SImply Google לקחו את זה לכיוון אחר, והציגו בדף הבית 1001 אופציות לחיפוש. רעיון בכלל לא רע למעשה, אך הביצוע לוקה בחסר: כמעט כל האופציות שהוצגו שם, מיותרות לחלוטין. גם החיפוש בעברית בעייתי: התוצאה של החיפוש הראשוני נמצאת, אבל מחרוזת החיפוש מוצגת בתווי html במקום באותיות. למשל: 'ניימן' = ' #1504 #1497 #1497 #1502 #1503'. מאד מקשה לבצע חיפוש נוסף.

אי אפשר לסיים בלי להזכיר את נסיון פישוט גוגל המקומי שלנו: g.co.il. אתר שלקח את גוגל המקורי, וקיצר לו את השם! כמה גאוני. שבוע שעבר דווח על סגירתו עקב בעיות זכויות יוצרים, אך השבוע הוא שוב חזר לעבוד (עם מראה טיפה שונה). איך זה קרה? מה קרה? לא יודע, ולא מספיק חשוב לי לבדוק.

אינטליגנציה מלאכותית
היה פעם לגוגל שירות, שהציע לאנשים לקבל תשובות לשאלותיהם ממומחים תמורת תשלום. השירות נכשל כשלון חרוץ ונסגר, אך זה לא מפריע לחברות אחרות לנסות לרכב על הנושא.

Chacha למשל, מסבירים בדרכם הפלצנית, שהם משתמשים במשאב החזק ביותר לחיפוש מידע: המוח האנושי (מוכרים לי כמה אנשים שישמחו לחלוק על הקביעה). ישנה באתר אופציה לשאול שאלה, ולקבל מדריך שיעזור לך בחיפוש התשובה. ניסיתי לברר איפה תל אביב, ואחרי כשתי דקות (המוח האנושי חזק, אך איטי) קיבלתי תשובה מדויקת: במזרח התיכון.

מנועי חיפוש גראפיים
"אני מנוע חיפוש טקסטואלי בעולם ויזואלי" הייתה יכולה להיות הסיסמא של גוגל. חברה המתנגדת בתקיפות לעובדה שבני אדם ניחנו בחוש אסתטי. טבעית, זהו אחד הכיוונים שהרבה מנועי חיפוש הלכו אליו:

Page Bull שילבו במנוע את התוסף הטרנדי snap! preview. מה יצא? דף תוצאות המכיל גם תמונות מסך של האתרים בו. שני מנועים אחרים לקחו את הגראפיקה לכיוון clustering: הם מציגים, בצורה גראפית, את הקשרים בין האתרים בתוצאות החיפוש. חלקם יפים, אך לא תומכים בעברית. חלקם פשוטים, תומכים בעברית, אך תוצאותיהן חסרות כל פשר הגיוני.

page bull

מנועים שאומרים לך מה אתה רוצה
גוגל נותן לך את מה שאתה רוצה. מנועים אחרים מספרים לך מה אתה רוצה, על סמך מה שכבר רצית בעבר. בסגנון פנדורה: גירסת מנועי החיפוש. יש את Music Map או What to Rent, והמרהיב מכולם: Live Plasma. על אמנים ישראליים הם כמובן לא שמעו. הנה התוצאה שהחזיר לי Live Plasma לאחר שהתווידיתי על אהבתי ל – Bright Eyes. יעיל? לא יודע. אבל זה מקסים:

מי קשור ל bright eyes?

השאר
ויש עוד ועוד ועוד. מנועים שמחפשים בהרבה מנועים אחרים ביחד. כאלה שמחפשים בתחומים ספציפיים: לדוגמא: קניות או תמונות, ומתיימרים להציע שירות טוב יותר מזה של גוגל (לעיתים קרובות אף מצליחים). מנועים המחפשים טלפונים סלולריים, או כאלה היוצרים חנות מוזיקה לפי טעמך, ועוד המון מנועים אחרים עם רעיונות מוזרים.

כל מה שנותר הוא לעשות מנוע חיפוש הנותן מידע על תרבות אלטרנטיבית במקומות ספציפיים. אחרי זה, אף אחד כבר לא יצטרך אותי.

[נסגר לתגובות מחמת ספאם. שלחו מייל אם יש לכם משהו דחוף להוסיף]

8 תגובות

  1. מרק ק. הגיב:

    פתרון יפה מצא ה G. נראה שהוא הגדיר חיפוש custome בגוגל שמחפש דרך גוגל ישראל בכל האתרים. מה יוצא לו מזה אין לי מושג.

  2. מרק ק. הגיב:

    ובקשר לפיסקה האחרונה, אם היו מדווחים על הופעות בRSS היה אפשר בקלות ליצור מדור מיוחד בוובסטר.

  3. ניימן הגיב:

    אם היו מדווחים על הופעות ב – RSS, זה גם היה חוסך לי המון המון עבודה של לחפש אותן :]

  4. ג'ייני דיר הגיב:

    מיס דיואי לא שייכת ל live של msn? חשבתי שקראתי משהו כזה.

  5. ניימן הגיב:

    אכן קראת. הוא שייך להם. אני וד' אפילו העלנו השערה שהוא מפיל את הפיירפוקס כמזימה של מיקרוסופט :]

    אניווי, הבחור בכתבה הכליל אותו כמנוע חיפוש נפרד. אני נוטה להאמין שהוא יודע על מה הוא מדבר..

  6. ליידי קילדר הגיב:

    וואו, ואני חשבתי שאני המידענית מבין שנינו:-)

    פוסט מצוין ולדעתי טוב יותר מהכתבה המקורית.

    התוספת היחידה (והלא הכי רלוונטית) שאני יכולה לשלוף כרגע זה שMs. Dewey היא לא אחרת מאשר Janina Gavankar שמשחקת את פאפי הלטינית ב-The L word, על אף שבעצם היא חצי הולנדית וחצי אינדיאנית. בנתיים הדמות שלה מקבלת ביקורות זוועתיות לא פחות מאשר מנוע החיפוש.

  7. ניימן הגיב:

    :] תודה.

    אל תתני לזה שהעתקתי קצת מידע ממקום אחר להטעות אותך – אין ספק שזה התחום שלך. למשל – את כל מה שאמרת עד Ms. Dewey לא ידעתי בכלל.

  8. שלמה הגיב:

    אני רוצה לדעת מה יקרה לארץ יפן