גיקדום 01.05.2011: המקום בו איש העור והבדחן היהודי מחפשים יצורים קיפטוזאולוגיים בפורטל גרמניה תחת מטר דגים!

אין כיף גדול ככיף של לקום בראשון בבוקר ולעסוק בחדשות גיקים חצי יום. לפעמים לא יוצא מזה כלום. לפעמים יוצא מזה גיקדום. הנהו:

1. פורטל 2, ההמשך למשחק המהולל מ – 2007, יצא לאור באפריל. קהילת המשחקים חוגגת, והאינטרנט חולקת כבוד בדרך היחידה שהיא יודעת: ע"י המון פוסטים וקריקטורות בנידון. הנה בחור ששאל – וענה לעצמו – איך היה נראה וילי קיוטי, מרוד ראנר, לו היה לו אקדח פורטל ביד? התשובה: מגניב. וזה גם היה מקל עליו את חייו.



שאלה: למה יש לך מקל על הראש?
תשובה: כי זה מקל עלי!
[סטאגאדיש. קרש. מתוך 'דומבי האדם הקדמון'. למי שמכיר וזוכר]

2.
"הם בוכים כי באמת, איש השוקולד איש העור כבר מת, אה הא". עם החיים האורבניים באו האגדות האורבניות. בלאדי מרי תופיע בעת הגית שמה שלוש פעמים בחושך מול מראה, השומרוני הטוב, תנינים בביוב ניו יורק וניימן שאף פעם לא ישן. אגדה אורבנית קצת פחות ידועה, מסוף המאה ה – 19, היא של איש העור. דמות מסתורית ששוטטה בין ערים ומערות בארה"ב בעודה לבושה בחליפה עשוית מגפי עור. שאלת מוצאו של איש העור לוטה בערפל, וכדי להתעמת איתה הוצע לחפור גופתו מהקבר. זה נתן לטיימס הניו יורקי תירוץ לכתבה מקיפה ומרתקת על הדמות [עדכון: דמט! דורש רישום לאתר. אתמול בבוקר זה לא דרש. דברים משתנים מהר..].

למתקדמים: חמש אגדות אורבניות ומקורן. מאנשים שנקברים בחיים ועד תעלול ליל כל הקדושים שמתגלה כ… אמת.

3. אני בסוג של הלם מכמה רעש מרימה הסדרה של שיר של קרח ואש ("משחקי הכס" עבורכם). הפורומים, הבלוגים והאתרים מלאים בדיווחים על כל פריים ופריים בכל פרק. מטורף. באיחור אופנתי של שנתיים מזמן ההכרזה המקורית, סיים עכשיו מרטין לכתוב את הספר החמישי בסדרה: 'ריקוד עם דרקונים'. הגירסא הסופית כוללת 1600-פאקינג-עמודים, מה שהופך אותה לספר הארוך ביותר בסדרת ספרים שגם ככה לא הייתה ידועה כמשהו שקוראים בין לילה. תאריך היציאה הוא יולי השנה/חודשיים וקצת. זה הזמן שיש להם להעביר את 1600 העמודים עריכה, עימוד, עיצוב וכל שאר השטויות. נראה איך זה יצא. אני קצת… סקפטי. אבל נראה.

4. בין השנים 1648-1651 חולל בוגדן חמלניצקי את מה שנחשב לפוגרום הגרוע ביותר ביהודים בהיסטוריה. 100,000 נרצחו, הקהילה היהודית הייתה בהלם –  ואיכשהו, מהעפר והריסות אלו צמחה אגדת 'הבדחן' ואיתה ההומור היהודי כולו. מיהו הבדחן? מהו הבדחן? ומדוע הוא עומד לקבל דמות משלו ברומן שלי? תשובות פה.


[ליצנים. מה הם מסתירים מאחורי האיפור הזה? מפה CC]

5. בחור בשם רון הקים את פורטל גרמניה בויקיפדיה וגרם לעיניים שלי לצאת מחוריהן. במבט מהיר בפורטל לומדים המון פרטי טריוויה. הידעתם, למשל? שיש חשד שהאסטרונום הדני טיכו ברהה נפטר בגלל נימוס? באמת, 11 יום לפני מותו השתתף הלז בארוחה חגיגית אצל הקיסר, התאפק התאפק והתאפק לא ללכת לשירותים, ובסוף קיבל, אם נאמין לטענה, דלקת שלפוחית השתן שהובילה למותו. אם כי כשנפתח קברו ב – 1996 ונבדקה גופתו התגלו בה סימני כספית מה שמוביל כיום לחשד שהוא נפטר מהרעלת כספית. למה קראתי זאת בכלל? היות וברהה היה הבוס של יוהנס קפלר – שהוא, כידוע לכל, גרמני כשר.

6. שני חברה ישראליים בנו אתר שמטרתו היא לאגד את המוזיקה החינמית ברשת. כי מסתובבת שם, ברשת, המון המון מוזיקה מצויינת להורדה בלי תשלום. כאילו היא חיכתה שיבוא מישהו ויעשה סדר בבלאגן. לאתר שלהם קוראים שיר להורדה. כבר ווידאתי: דני הדר על כל הדיסקוגרפיה המהוללת שלו נמצא שם. סוג של חותמת איכות.

7. פוסט חדש קובע: הדוקטורנטים הכי מסכנים מכל תחומי המדע הם דווקא אלו מביולוגיה. לא, לא בגלל שהם צריכים לרדוף אחרי מימון ניסויים כמו משוגעים וההתקדמות שלהם איטית להחריד. אלא יותר היות ודוקטורט בביולוגיה לא מכשיר אותך להרבה יותר מאשר להיות ביולוג באקדמיה. ומה עם מי שלא רוצה? בניגוד למתמטיקאים, מדמ"חים או פיזיקאיים, קשה להם יותר לצאת לשוק ההייטק וליצור את כיוונם בעצמם.

8. קריפטוזאולוגיה היא הצד של האגדות האורבניות של הזאולוגיה. כלומר: זהו תחום שעוסק ביצורים ספק בדיוניים ספק אמיתיים שאנשים רבים מאמינים בקיומם: ביגפוט, המפלצת מלוך נס וחברם הטוב: דרקולה. בפורטלנד, מיין, גיליתי את המוזיאון לקריפטוזאולוגיה. עוד מוזיאון ברשימה ההולכת ומתארכת של מקומות שאני שואף לבקר בהם מתישהו בעתיד.


[תגלית קריפטוזאולוגית חדשה מהשנים האחרונות הוא הפרה-עכביש אוכלת אנשים הזו. מהאלבום Karma Bloody Karma של Cattle Decapitation]

9. בורים בענייני ד"ר הו? רוצים להתחיל לראות? אבל איך ניגשים לזה? יש אלפי סדרות ופרקים ודוקטורים שונים ומרוב בלאגן אי אפשר למצוא את הידיים. סלאשדוט מספק: המדריך לצפייה בד"ר הו למתחילים. לגזור ולצפות.

10. עוד אגדה אורבנית: חבר שלי, לא משנה מאיזה עדה, שיחק פעם שח במחשב נגד יריב אירני. האירני קרע אותו, ולחבר לא ממש היה איכפת. כולה משחק. עד שהאירני החל ללעוג לו והעיר שלל הערות שיכולות להתפרש רק כהערות אנטישימיות. הבחור הישראלי שלח לאיראני את אלו המילים: 'חכה חכה. אח שלי הסתובב לי פה בין הרגליים והפריע לי. לא הייתי רציני. בוא נעשה עכשיו כמה משחקים אמיתיים'. אמר – וישר מימש את איומו. את חמשת המשחקים הבאים הוא ניצח בקלות. לא בגלל שהוא ממש טוב, אלא היות והוא השתמש ב Chessmaster. בלרמות תמיד היינו מלכים.

עכשיו הסתבר שאפילו בלרמות אנחנו לא היחידים! שחמטאי צמרת צרפתים הושעו מהסבב העולמי לאחר שרימו, בצורה כמעט זהה, באולימפיאדת השח האחרונה בסיביר.

11. כמה יפה הוא הביצוע של נורית גלרון וגיל שוחט לאתה פה חסר לי. אני מאזין לו באובססיביות, ועומד לקנות את הדיסק המשותף שלהם בהזדמנות הקרובה.

12. המדען המטורף שהפך לשף עושה ניסויים! הוא לקח עוגת גזר, ריסק אותה, הכניס לבלון, הקפיא בעזרת ניטרוגן, וקיבל משהו שהוא מעטפת של גלידת עוגת גזר. שאר הניסויים שלהם מתוארים פה. ולא, מה שיש בתמונה למעלה זה לא נאצ'וס, אלא קינוח מתוק. באמת.

13. אין לנו סיכומספירה של הבלוגספירה הישראלית השבוע, אבל זה לא אומר שאין דברים שחייבים לציין. ידידתי היקרה רינת קורבט, היא גם במקרה אחד האנשים עם תחומי העניין האקזוטים והמעניינים ביותר שאני מכיר. עכשיו היא פתחה, *שיעול* שוב – בלוג. שמו הוא מסילות המידע, והיא מדברת שם על כל הדברים בהם מדברים בגיקדום הזה ועוד. תבדקו את הגירסא שלה לגיקדום!

אני מתגעגע לימים בהם הגלוב היה הבלוג העברי המוביל ויובל דרור היה נכנס פעם בכמה שבועות באיזה טיפוס מוזר כלשהו שעלה לו על העצבים. השבוע, כאילו לזכר ימים עברו, עלו לו על העצבים. מה זה עלו – לגמרי. וכשיובל דרור מתעצבן הוא נעשה שנון בצורה יוצאת מגדר הרגיל – וגם, בדר"כ, צודק. המקרה הנוכחי גרם לי כמעט להעריץ אותו. קיראו ושיפטו בעצמכם.

14. בסקוטלנד ירד באפריל גשם של תולעים מהשמיים, ובמקום אחר בעולם, במאה ה – 16, היה מטר דגים. בוינגבוינג מדווחים, ומפנים לספר שסוקר גשמים של חיות לאורך ההיסטוריה. ביפו ירד ברד גרגירי חומוס ברוטב אבו חסן לקול צהלות התושבים.

15. אחד מכל חמישים לוחמים באפגניסטן הוא רובוט. לא, רובוט זה לא כינוי גנאי ללוחם מרינס טיפש, אלא רובוטים אמיתיים, שהולכים ויורים לבד. בסלאשדוט מציינים שיש כיום יותר רובוטים ממעליות באפגניסטן! פרט טרוויה פיקנטי שלא באמת מראה כלום. זה לא שאם אמצא ארץ בלי מעליות אוכל לכבוש אותה עם רובוט אחד, נכון? בדיון מתווכחים על מה זה רובוט, מה זה מכונה ומה זה כלי, וכמובן: מעלים שתי קריקטורות חובה של xkcd.

שאלה: למה יש לך מקל על הראש?
תשובה: כי זה מקל עלי!
[סטאגאדיש. קרש. מתוך 'דומבי האדם הקדמון'. למי שמכיר וזוכר]

6 תגובות

  1. יעל ר. הגיב:

    5. הסיפור על האסטרונום הדני מצוין.

    8. מה שנחמד בקריפטוזואולגיה הוא שבעצם השאיפה האמיתית של העוסקים בה הוא לעשות הסבה לזואולוגיה – כלומר, שהיצור המיתי אותו הם חוקרים יוכח כאמיתי לכל דבר.

    9. גם אני עשיתי בשעתו תקציר היכרות לדוקטור הו:
    http://yael.haoneg.com/general/542

    14. יצא לי להיות בגשם של חיפושיות צבעוניות במדבר האוסטרלי לפני הרבה שנים. ביזארי להדהים.

  2. ניימן הגיב:

    8. מסכים. זה אחד מהדברים האלה שמנסים לקשר את הביזארי החביב עלי עם המציאותי. לכן אני גם נמשך אליו.

    9. מצוין! לא ידעתי.

    14. ?? זה דבר נורמאלי…?

  3. פאזי הגיב:

    פורטל 2 נפלא. וזה בערך כל מה שאפשר לומר מבלי לקלקל את העלילה. כן! יש עלילה!

  4. ניימן הגיב:

    רציתי לאמר משהו על כך שעד שיעשו גירסא לאובונטו אני לא יכול לשחק בו – אבל אז הלכתי, גיגלתי, ומצאתי הוראות לאיך להפעיל אותו על אובונטו! הורי! אתקין בהמשך השבוע.

  5. יעל ר. הגיב:

    לא חושבת שזה נורמלי. לא נתקלתי באף אזכור לגשם חיפושיות אחר שכזה באוסטרליה – זה פשוט קרה לזמן קצר באיזה חור נידח במדבר שם.

  6. ניימן הגיב:

    מגניב~~~~ :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting