כנגד ארבעה בנים דיברה מטאליקה

מטאליקה התראיינה לרולינג סטון והטילה פצצה. הם "בחנו מקרוב את רדיוהד וטרנט רזנור (סולן ניין אינץ' ניילז)" ו"מוכנים לבדוק כל אפשרות הקשורה לאינטרנט". לא, לא מדובר כנראה באלבום הקרוב, שיוצא תחת וורנר, חברה שלא בדיוק ידועה בפילנטרופיות שלה. יותר סביר להניח שהרלוונטיות היא לגבי האלבום הבא. זה שיפורסמם מתישהו כשלילדים שלכם יהיו נכדים.

זו פצצה זה? אולי מקסימום דווידקה בלי תחמושת. כלומר, ואללה, הם בוחנים את רדיוהד וניין אינץ' ניילז מקרוב ואולי יעשו עם זה משהו בעוד שלושה עשורים? אכן מרעיש וקורא לדיון דחוף בנושא.

אבל להתדיין זה כיף ובכלל לא מזיק. בואו נתעלם לרגע מהעובדות, נניח שהאלבום החדש של מטאליקה יצא ממש בקרוב לשיווק בשיטת רדיוהד הידועה – ונראה לאיפה מגיעים מפה. כדי לעזור לנו בקבלת ההחלטה, גויסו ארבעת האחים הידועים מהאגדה. הבה נשמע מה דעתם בנושא*

[הדעות בפוסט זה לא מגובות עד הסוף. נא לא להתעצבן מהן!]

חכם, מה הוא אומר?
חכם חושב שמי שבגהנום, אין לו גאולה. ומי שתבע את המעריצים שלו, כדאי שידע שאין לו מעריצים. ובכלל, מתי פעם אחרונה באה מטאליקה לקראת מישהו? ואם אף אחד לא עושה צעד לקראתך, למה שתעשה אתה שמונה לכיוונו? במילים אחרות: קודם שיתנצלו. ויגבו את ההתנצלות במכתב (למחוקקים האמריקאים) ובהצהרה שה – DMCA הוא 'פיכסה', או לפחות משהו 'ממש ממש שלילי'.

בעצם, שגם ישלחו לכל המעריצים הום-מייד בראוניז. אולי אז אפשר יהיה לדבר. העולם צריך להתהפך, לא פחות, כדי שנוכל לסלוח ללהקה ששכרה גוף חיצוני לבלוש אחר מעריציה באינטרנט.

אחרי זה גם כדאי שיזכרו איך עושים מוזיקה. נכון, יש מעריצי מטאליקה המוכנים להישבע שכל תו שהלהקה יצרה אי פעם הוא קדוש. בדר"כ הם גם אלו שמאמינים שביבי תמיד פועל בתום לב. עכשיו, אני לא רוצה לנקוט פה עמדה, אבל יש סיכוי מסוים שהם טועים. אחרי ה – Black Album המופתי (שיש הטוענים שגם היה מסחרי מדי), האמנות של הלהקה נופלת כמו פיל בלי מצנח בכוח המשיכה של צדק.

לא יודע מה איתכם, אבל אחרי St. Anger, ה"ויסטה" של הלהקה, צריך לשלם *לי* כסף כדי להאזין לאלבום הבא שלהם.

תם, מה הוא אומר?
אנשים מחלקים את החברה לשני חלקים: "היצרניים", אלו בעלי, למשל, הכשרון הטכני או הניהולי, שרשאים וצריכים לקבל סכומי עתק תמורת עבודתם. וה"יצירתיים", שאמורים לעבוד בחינם כדי שכל השאר יוכלו להינות. למעשה, אף נגדיל ונאמר, שאנשים מצפים שהיצירתיים יסרבו לקבל כסף בתוקף, ויעודדו את שיתוף היצירה שלהם בלי תמורה. הם בכלל צריכים להיות אסירי תודה שאנו נותנים להם תשומת לב!

יש אחרים, שחושבים שזה לא פייר.

אם מטאליקה רצו למכור את האלבומים שלהם בכסף, הרי זה לגיטימי לגמרי. בדיוק כמו שלגיטימי שנוקיה מוכרת מכשירים בהון עתק. ואם מישהו היה גונב סלולרי, אז נוקיה הייתה תובעת אותו. וכך רשאית לפעול גם כל להקה. ומה זה משנה אם הגנב הוא מעריץ שלה? אם תתנו למעריצים רשיון לגנוב, אז מי ישלם על הדיסקים עצמם? ממתי החיבה למוצר נותנת לך את הרשות לצרוך אותו בלי תמורה? זה קטע קפיטליסטי הפוך על הפוך כזה?

אנשים מתלוננים כאשר אמן לא משתנה. וזה הגיוני, כי לאחר שלושים שנה בהן עושים את אותה המוזיקה, בסופו של דבר בא לך לראות טריק חדש. בדיוק מה שמטאליקה עשו באלבומים האחרונים: ניסו כיוונים חדשים. הנה הקטע עם טריקים חדשים: הם לא תמיד מוצלחים. אתם יודעים, ניסוי וטעיה גוררים כשלון והצלחה, ולא רק הצלחה. הכשלון האמנותי הקודם לא אומר שהאלבום הבא לא יהיה יצירת המופת הגדולה של הלהקה. לקנות או לא? שיצא, נשמע, ואז נחליט על המחיר בעצמנו. זה בעצם מה שהשיטה רוצה.

רשע, מה הוא אומר?
"ווווווווווווווווי! מוזיקה חינם! כיף כיף כיף!"
<עוצר, חושב, מתבלבל>:
"רגע, המוזיקה שלהם לא הייתה חינם עד עכשיו?"

וזה שאני יודע לשאול…
הוא בכלל לא מאמין בשיטה. מי שרוצה מוצר איכותי, מהוקצע, ארוז היטב ומשווק עד הבית – צריך לשלם. ולצערנו, לשלם מחיר קבוע ולא נמוך עבורו. שיטת ה"עשה-זאת-בעצמך" יכולה לעבוד לענקיות מוזיקה כמו רדיוהד או ניין אינץ' ניילז – ובעצם, גם עבור מטאליקה, אבל בסופו של דבר היא לא פתרון עבור כל מי שגודלו בינוני או פחות. וחובבי המוזיקה האמיתיים, צריכים לשאוף שדווקא הבינוניים והקטנים יקבלו את הנתח שלהם מהעוגה.

חוץ מזה, הוא גם בכלל לא מוריד מוזיקה. לא בחינם ולא בנעליים. האיכות פשוט לא מספיק טובה.

————-
* זה אחד הפוסטים המוזרים שהעליתי בבלוג. סביר להניח שארבע שעות שינה בלילה גרמו לכך. כן, אני אאשים אותן.

13 תגובות

  1. יהונתן הגיב:

    אני לא בטוח שאפשר להשוות ממש בין שירים לבין טלפונים של נוקיה. הרי ברגע שייצרת שיר, כולם יכולים להנות ממנו בלי הבדלי עלות, לעומת טלפון שיש לו עלויות יצור. מאותו רגע שיוצר השיר, האמן לא מפסיד כסף על ייצור עותקים נוספים (וראה את הפוסט הזה שלי). לכן, מטאליקה לא מחדשים כלום.

    הבעיה? הבעיה שמטאליקה בנתה כבר מוניטין, ולכן במדיניות של "שלם לפי רצונך" יהיה להם קל להתפרנס. מצד שני, ההכנסות של להקה לא באות ולא אמורות לבוא מיצירת התרבות, אלא מההופעות ומהשמעות המוסיקה בערוצים ציבוריים.

  2. ניימן הגיב:

    אמרתי שהנקודות פה לא מגובות לחלוטין :] אני מסכים עם מה שאמרת לגבי נוקיה.

    אני לא מסכים לגבי השאר: הכנסות להקה לא אמורות לבוא מיצירת תרבות? למה? ואם זה כל מה שהאמן רוצה לעשות? לא לגיטימי? דווקא סוג זה של אמנים מטורפים, שרק יוצרים ויוצרים ולא משווקים, הם מה שאני הכי אוהב.

    יש כאלה שלא אוהבים להופיע – וזה סבבה. ואמנים בינוניים\קטנים לא נהנים מהשמעות מוסיקה בערוצים ציבוריים.

  3. יהונתן הגיב:

    אם תרבות היתה תלוית כסף, הדת היחידה שהיתה נוצרת היתה הסיינטולוגה, והאוניברסיטאות היו מלמדות רק מקצועות חופשיים.

    אני אסביר את הגישה דווקא באמצעות אוניברסיטאות: כאשר ניתן להכניס לכיתה אלף סטודנטים ועדיין לקיים הרצאות בצורה יעילה, עדיף לעשות כן כדי לחנך כמה שיותר סטודנטים (אפילו אם לאוניברסיטה לא יהיו הכנסות נוספות) מאשר להרוויח עוד כסף.

    אמנות לא צריכה להיות תלוית כסף, אם יש אמן שמעוניין למכור את המוסיקה שלו, הוא חופשי לעשות כן, אבל אמנים שרוצים לשחרר את המוסיקה לציבור צריכים לעשות כן בלי חרטה בכלל.

  4. ניימן הגיב:

    נראה לי שאנחנו מסכימים ופשוט לא הבנתי את כוונתך בהודעה הקודמת. אני בעיקר מסכים עם הפיסקה האחרונה שלך.

    (אגב, אף אחד מה"דוברים" בפוסט לא מייצג אותי. ניסיתי להציג צדדים שונים של הדיון. הדעה שלי מורכבת משענטז של כל אלו, ולא מובעת פה מפורשות).

  5. כל הזכויות על האלבומים של מטאליקה, שייכות ללהקה.
    כך שזה באמת בידיים שלהם.
    וורנר הם רק חברת ההפצה שלהם (ורק בצפון אמריקה. בישראל למשל, ההפצה היא דרך יוניברסל)

  6. Morin הגיב:

    החכם דווקא היה אומר: ככל שאתה משחרר יותר בחינם, כך קונים ממך יותר. ואולי דווקא לענקיות המוזיקה סטייל מטאליקה זה לא מדויק (למרות שמי שרוצה קונה ומי שלא לא, עוד מהתקופה שהיו מעתיקים קלטות). לאמנים הקטנים והבינוניים, זה יכול להיות זרם של חמצן. כך לדוגמא, Three dead trolls in a baggie רכשו לעצמם קהל מעריצים קטן בישראל באמצעות הפצה בחינם של שירים ברשת (ב-mp3.com ז"ל, כשהיה משלם לאמנים לפי מספר האזנות בסטרימינג). אם הם מכרו ולו אלבום אחד, או ישראלי אחד שביקר בקנדה בירר לגבי הופעה שלהם והלך אליה, הרי שהם הרוויחו כסף שאחרת לא היה מגיע אליהם. ובדומה לפישיבום, ממי תעדיף לקנות דיסק? ישר מהלהקה או מחברת תקליטים גדולה? – אני תמיד מעדיפה לקנות דיסק של פישיבום או השיבולים (לשתיהן מייספייס עם שירי חינם), ויתר על כן – להפיץ את הבשורה. מוזיקה באינטרנט זו האלטרנטיבה לגלגל"צ, בפונקציה של שידוך קהלים מתאימים לאמנים.
    מטאליקה יכולים לקפוץ לי, להם לא חסר כסף, וגם המוזיקה שלהם (כאמור) לא מעניינת. אילו היו מפיצים שירים ברשת, אולי היו עולות מכירותיהם – ולפיכך, טוב שלא.

    (אם לא ברור, אני תומכת נלהבת בזכותם של אמנים להתפרנס מיצירה, ואני חושבת שהאינטרנט רק מסייע).

  7. גיאחה הגיב:

    ראשית – פוסט מעולה. מעכשיו אני מונע ממך שינה לפחות פעם בשבוע אם זה מה שאתה מפיק מעצמך.

    שנית – הבעיה הגדולה של מטאליקה היא שכבר שנים היא מנותקת מהמציאות. אחרי החשבון שהיא פתחה עם משתמשי האינטרנט תומכי המוזיקה החופשית (בין אם תמיכה אקטיבית ומוצהרת או פסיבית פשוט על ידי הורדת מוזיקה), מה נראה לה שיקרה אם היא תיתן מודל של "שלם כמה שתרצה" או "הורדה בחינם לצד רכישה בכסף"? יורידו לה ת'צורה ויקרעו לה את רוחב הפס ורק קומץ המעריצים האמריקניים הנחמדים שעדיין נשאר לה יוציא את המרשרשים. להיות חדשן זה נחמד, לקפוץ על העגלה מאוחר מדי ובצורה מגושמת ולשמוע את כולם צוחקים כשאתה נופל ונדרס זה רק מביך.

    שלישית – שתפסיק להתעסק בקקה. איך יצא האלבום החדש וכמה הוא יעלה הם כקליפת השום, גם ככה מי שרוצה להוריד בחינם מוריד בחינם ומי שרוצה לשלם משלם. שידאגו לעשות מוזיקה טובה, זו גם ככה נקודת התורפה שלהם בעשור ומשהו האחרונים.

  8. אורי זר אביב הגיב:

    מה שמטליקה עשו למעריצים שלהם בתקופת נפסטר היה הביצוע המשכנע ביותר שלהם ל-The Unforgiven. האמת שאני בעד שיילכו (לעזאזל) על שיטת רזנורהד. זה עלול לגרור גל נוסף של סרטוני אנימצית פלאש העושים צחוק מחבורת הקשוחים חסרי החיוך האלה.

    ואני אומר את כל זה בכאב לב גדול שכן פעם ראשונה בחיים שלי שרקדתי סלואו עם היפה מהכיתה היה לצלילי השיר הנ"ל…

    אם אני לא טועה, הם גם הוציאו פעם שיר שנקרא The Unforgiven 2…
    אם כבר אז נגמרו להם הרעיונות החדשים לשירים, אני לא אהיה מופתע
    אם השיר הבא שלהם יקרא Master Of Puppets 2.0

  9. ניימן הגיב:

    חיים – בחיי שלא ידעתי את זה. לא עשיתי עבודת מחקר מספיק טובה לפני הפוסט :]

    מורין – ספציפיתי בישראל, נראה לי שיש בעיה עם אמנים שלא משתמשים בחברת תקליטים. קשה לי כרגע לחשוב אפילו על דוגמא אחת, של אמן ישראלי שמוכר לקהל הרחב בארץ, ולא פרץ דרך חברת תקליטים גדולה. זה מה שקורה כשלצוואר הבקבוק קוראים גלגלץ. (וזה מבלי להמעיט בערכם של פישיבום או השיבולים!)

    גיאחה – אני מסכים איתך אבל בהסתייגות. קשה מאד לצפות מה אמריקאים יפי-נפש יעשו :]

    אורי – אצלנו בחבר'ה קוראים למטאליקה זת"בים: זקנים תאווי בצע.

  10. tur הגיב:

    רק תיקון שגיאת כתיב,
    זה DMCA (למעלה מתחת לתמונה מהסימפסונס

  11. ניימן הגיב:

    צודק. תודה. תוקן :]

  12. קטיה הגיב:

    די להתבכיין אם אתם אוהבים להקה או אומן אתם תקנו בכל מקרה

  13. ניימן הגיב:

    אני די חולק עליך..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting