המדף הז'אנרי: משתה לעורבים – ג'ורג' ר.ר. מרטין. הרביעי בסדרת שיר של קרח ואש

הגיקים (שוב) ניצחו! הצורך להסביר מהי סידרת שיר של קרח ואש עבר מהעולם. כיום מספיק לאמר 'משחק המלכים'. סדרת הטלוויזיה שמבוססת על סדרת הספרים של ג'ורג' ר.ר. מרטין (גרר"מ בפי המעריצים האמיתיים) היא תופעה תרבותית. העונה השלישית שלה שברה שיאי פופולריות, והאירוע העיקרי בה, חתונת הדמים, נבחר לאחר מאירועי השנה של הטלוויזיה האמריקאית.

אני קורא את הספרים בסדרת שיר של קרח ואש לאט בכוונה. אחד בשנה. השישי והשביעי טרם יצאו, ככה שאין לאן לרוץ.

את שלושת הספרים הראשונים קראתי במהלך טיולי האופניים הגדולים של הקיץ (ספר ראשון, שני, שלישי). בקיץ החולף לא עשיתי טיול גדול, אז את הספר הרביעי, משתה לעורבים, סתם קראתי במהלך טיולי סופ"ש.

הפוסט לא מומלץ למי שלא קרא את ארבעת הספרים הראשונים. ראו הוזהרתם. זו לא ביקורת, רק כמה הערות קטנות.

הדבר הכי מעניין במשתה לעורבים הוא הסיפור שמאחורי הכתיבה. כי מכל בחינה אחרת הספר הוא התרסקות. הספר הקודם, סופת החרבות, היה אחד מספרי הפנטזיה המטלטלים ביותר שקראתי אי פעם. משתה לעורבים משמים כמעט כמו שסופר החרבות היה מטלטל.

בשיר של קרח ואש יש את מה שרצה גרר"מ לעשות במקור, ומה שהוא עשה במציאות.

במקור הוא רצה שהסדרה תהיה טרילוגיה. במציאות הוא הרחיב אותה לשבעה ספרים (בלי נדר). במקור הוא התכוון לכתוב שהספר הרביעי, משתה לעורבים, ידון בכל הדמויות. במציאות? הוא חילק את הסיפור לשני ספרים (הרביעי והחמישי) – כל אחד מדבר על דמויות אחרות.

במקור, כך קראתי, משתה לעורבים היה אמור להיות מתוכנן להתרחש חמש שנים אחרי הספר השלישי (בזמן של הסיפור! לא במציאות!). במציאות גרר"מ התבלבל ועשה בדיוק ההפך: משתה לעורבים יצא חמש שנים אחרי הספר השלישי, סופת החרבות, אבל מהווה המשך ישיר לאירועים שבאחרון.

וחבל שכך. כי האמת היא שלא קורה שום דבר בעולם של שיר של קרח ואש אחרי הספר השלישי.

מלחמת חמש המלכים די הסתיימה, וכל הדמויות עסוקות ב… לחיות. והחיים, חברים, הם דבר די לא מרגש כשרואים אותם בקצב איטי. לראייה ראו כרכים 6-11 במחזור כישור הזמן של רוברט ג'ורדן.

שאלו אותי, 'מה קורה במשתה לעורבים?' עניתי, 'לא יודע! ואללה, כלום לא קורה'. אחרי זה חשבתי והוספתי: זוהי אופרת סבון בעולם פנטזיה. זה אוהב את הזו, שבוגדת בהוא, שמשקר להיא ששוכבת עם שניים אחרים. באמת, כלום מעניין.

מרטין ממשיך ומרחיב את העולם שלו. הוא מציג כמה מקומות חדשים: הוא מציג את איי הברזל ואת דורן. שניהם מאד לא מעניינים. ההרגשה היא שמרטין מנסה להציג כמה שיותר חלקים מהעולם שהמציא. כאילו הוא מנסה ליצור את עולם הפנטזיה הכי מפורט שיש אי פעם – ואפילו שם, אופס, סטיבן אריקסון כבר עבר אותו!

אני לא חושב שגרר"מ קורבן לשאפתנות של עצמו. ממש לא. אני פשוט חושב שהוא הגיע לשלב בו הוא עושה מה שבא לו, ולא שם על מה אומרים על זה. הוא רוצה לתאר כל פיסה ופיסה בעולם הדמיוני שלו? אז הוא יתאר. באלפי מילים. כי זה הספר שלו ושילכו כולם לעזה.

על פי רוב טוב שיוצר דבק בחזון של עצמו ולא נכנע לתכתיבים. זה טוב כי זה נותן יצירות יוצאות דופן, פורצות גבול, מעניינות. בהקשר הזה משתה לעורבים, על 750 העמודים שלו שלא קורה בהם כלום, הוא ספר מיוחד. הוא ספר יוצא דופן. אבל מה לעשות, הוא גם ספר משעמם בטירוף, וזה בעסה לאללה.

14 תגובות

  1. יערה הגיב:

    חשבתי אותו הדבר על A Dance With Dragons. גם שם לא קורא כלום, וטיריון נמצא על סירה.
    שלושת הספרים הראשונים בליגה אחרת לגמרי.

  2. ארני הגיב:

    אחרי הנפילה של 4, 5 הוא יצירת מופת. אבל הוא שווה קריאה בכל מקרה ויש בו אפילו התרחשויות.
    ד"א, לא יודע איך אתה קורא את זה בכאלה פערים, אני סיימתי את החמישה בסביבות 8 חודשים. כנראה זו הסיבה שבגללה אני משתדל להמנע מסדרות טלויזיה.

    • ניימן הגיב:

      אחרי כל ספר כזה, לא משנה כמה הוא טוב, אני חווה רוויה מהעולם האובר-אפל, דרמטי וכבד של מרטין. הפסקה של שנה בין ספר לספר עושה לי טוב.

  3. D! הגיב:

    אתה ממש מעצבן אתה יודע,?
    לא רק שאין לי זמן לקרוא דברים כאלו גדולים
    אתה גם בא ומזכיר לי שזנחתי את כישור הזמן אי שם בבלגיה באמצע הספר השני (או אולי זה היה השלישי? הזמן .. אוי הזמן). בזמנו חשבתי שהוא מדהים ועוד אי אלו סופרלטיבים. עוד לא התחלתי לקרוא את זה וכבר אתה מושך לכיוון המבאס ועל הדרך מראה לי עוד סידרה בלתי אפשרית.

    רוע. רוע מגובש.

    • ניימן הגיב:

      😀

      את כישור הזמן זנחתי כשבאיזשהו שלב הבנתי שאני לא יודע אם קראתי את הספר השביעי או השמיני, ושבאמת לא איכפת לי ממה שקורה שם. הראשון והשני עוד היו בסדר לדעתי, אבל זה מתדרדר לתהומות הנשייה בהמשך.

      מצד שני, שיר של קרח ואש זו סידרה שאתה בכלל לא צריך אותי בשביל להמליץ עליה! השלושה הראשונים שלה נחשבים לקרם דה-לה קרם של פנטזיה כיום! אם זה עוזר לך, למרות שהספרים עבים, הם רצים במהירות. הוא כותב בצורה קלה לקריאה.

      • D! הגיב:

        לא, אני לא צריך אותך
        אבל אתה תזכורת טובה לכך. אולי בקיץ אצליח להתמודד עם זה.

        לפחות אתה באיזשהו מקום מעודד אותי שאני לא צריך להתמודד עם כישור הזמן יותר. אחכה בנחת שמישהו יהפוך אותה לסדרת טלויזיה של 30 עונות. (דרך אגב, עד כמה שאני מבין הגירסה העברית כוללת יותר כרכים מהמקור)

  4. ענבל הגיב:

    כן גם אני התאכזבתי ממנו מאוד בזמנו. החמישי יותר גרוע. אלף עמודים שפשוט לא קורה בהם כ-ל-ו-ם.

  5. ניימן הגיב:

    אז החמישי הוא כמו הרביעי רק עם יותר עמודים?

    (אגב, כברת אמרת לי את דעתך קודם וזכרתי והסכמתי איתה במהלך הקריאה)

    • ענבל הגיב:

      בגדול כן רק אם דמויות אחרות.
      אם הרביעי התרחש בווסטרוז החמישי עוסק בכל מי שנמצא מחוץ לה (למשל דיינריז והדרקונים)

  6. Kotz הגיב:

    גם אני די השתעממתי מהרביעי אך בעיני הריקוד היה נהדר. אין לי שום ציפייה לקבל Closure ולכן אין לי שום בעיה עם "הרחבת העולם". בדיוק כפי שנכנסנו לעולם בנקודה מסויימת כך גם נעזוב אותו, לא הכל מסתיים.
    לגבי הדרך, נו טוף, יש דמויות שאני יותר פחות נהנה לעקוב אחריהן (כמו מרבית הדמויות בספר הרביעי) ואחרות מהן אני נהנה יותר.
    ניתן להבחין שהכתיבה מעט שונה בספר החמישי, יתכן עקב הזמן שעבר עד כתיבתו ויתכן כתוצאה מעניין העיבוד הטלוויזיוני, בכל מקרה, שווה להמשיך לעניות דעתי.

  7. אבי הגיב:

    גם אני חשבתי ככה אחרי הפעם הראשונה שקראתי את משתה לעורבים. לפני שנה בערך קראתי אותו שוב והפעם, למרות שמדובר בקריאה שנייה ללא האלמנט של המתח, פשוט נדהמתי ממנו! ספר מדהים ועמוק שממש פורס לפניך את הדמויות ומציג לפניך את הרובד הכי עמוק שלהם.
    ספר מדהים, אחד הטובים בסדרה לדעתי

    • ניימן הגיב:

      נראה לי שמרטין הלך על זה; העמקת העולם והדמויות על חשבון העלילה. אבל באיזשהו שלב מתחילה השאלה: מה עושה את זה יותר טוב מאופרת סבון רגילה? העלילה היא חלק די חשוב בספרות פנטזיה, לא?

  8. אבי הגיב:

    אגב, החמישי מעולה, לפחות ככה הרגשתי בקריאה ראשונה, קורה בו דיי הרבה למען האמת בעיקר בגזרת דניאריז. בקריאה שנייה השתעממתי ממנו כי הוא חסר את העומק של הרביעי, אבל מבחינת אירועים, קורה בו מספיק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting