המדף הז'אנרי: A shadow in Summer – דניאל אברהם. הראשון בקוורטט המחיר הארוך

יש רשימה מצומצמת של סופרים שאקרא כל מה שיכתבו; בין אם זה אפוס ענק או רשימת קניות לסופר. אלו סופרים שאפילו הפחות טובים בין ספריהם, עדיין מהנים לקריאה. בין הפעילים ניתן למנות את ג'ון סקאלזי, ג'ורג' ר.ר. מרטין או ג'ו וולטון. עכשיו, ואני אומר זאת באופטימיות זהירה, אני שוקל אולי, אולי, להוסיף את דניאל אברהם לרשימה.

קוראי הבלוג מכירים את דניאל אברהם כחצי מהצמד ס.א קורי שכתב את Leviathan Wakes ושני המשכיו. כן כן, הספר שזכה בפרס ניימן לספר הטוב ביותר של 2013!

עד Leviathan Wakes אברהם היה סוד שמור ידוע של הקהילה. זה אומר שהקהל הרחב לא קנה ספריו בכמויות, אבל שמו נלחש בבלוגים בתור משהו מיוחד ששווה לקרוא. לספר הראשון שלו, A Shadow in Summer, הגעתי בעקבות המלצה של ג'ו וולטון. היא ציינה אותו כאחד משמונת הספרים בעשור האחרון שגרמו לה להתלהב מפנטזיה.

"צל בקיץ'", הספר הפותח של קוורטט המחיר הארוך, מתרחש בעיר-מדינה סראייכת. סראייכת היא המדינה החזקה והעשירה באזור, משתי סיבות. האחת, מסחר בכותנה (זזזז משעמם זזזז). השניה? המשורר הלאומי.

המשורר של סראייכת לא כותב שירה. הוא משורר מהסוג שעושה קסמים. איך עושה? דרך ג'יני שמשועבד לו! זה פחות או יותר כל מה שתשמעו על הטכניקה של קסמים בספר, כי עושה רושם שאפילו את אברהם עצמו האספקט הזה לא מעניין.

הסיפור עוקב אחרי Otah. נער חריף בן 16 שנפלט מהפנימייה למשוררים והפך להיות פועל פשוט. יש לו חברה מוכשרת צעירה שמתקדמת מהר בגילדת המתווכים. יש לו חבר ילדות שמשמש בתור שוליית המשורר.

הסיפור מתחיל דווקא בדמות הרביעית: אמאת. מתווכחת מזדקנת וחריפה שאתם ממש לא רוצים להסתבך איתה. אמאת מנצלת את Otah כדי לגלות "מזימה" של עיר יריבה להפיל את סראייכת. מפה מתחילה להיפרש עלילת תככים פוליטיים מסובך, ויחסים מורכבים בין הדמויות.

צל בקיץ הוא סיפור קטן יחסית. הוא סיפור של תככים מקומיים ויחסים, לא דרמטיים במיוחד, בין שורת דמויות. צריך סבלנות לעקוב אחרי פתלתלת העלילה שם. אין בסיפור כמעט שיאים דרמטיים. רובו מתנהל בין מי מנוחה לבין גלים בינוניים של ערב קיץ. תגידו משעמם? אז אענה שזוהי גישה מרעננת לספרי פנטזיה! הלאה הדרמטיזציה! הבו לנו סיפורים קטנים!

בצל בקיץ לא תפגשו אף אחד מהדמויות המוכרות לכם בז'אנר. המשורר (קוסם) הוא אלכוהליסט מדוכא. החברה של הגיבור מחפשת גברים אחרים. האשה הקשישה החריפה עסוקה בלהמלט והגיבור עצמו? נער רב תושייה ללא שום ספק? הוא כולו בגישת "תעזבו אותי בשקט".

מה שיפה בצל בקיץ הוא שלמרות היעדר הדרמה, למרות שזה לא ספר סוחף ומלא הרפתקאות, הוא עדיין ספר נעים לקריאה. יש בו משהו נוח. משהו שגורם לדמויות להרגיש כמו חברים ותיקים.

הספר נפתח בסיפור קצר נהדר. אחת הפתיחות הטובות לסדרת פנטזיה שקראתי. סיפור מקורי, חכם שמציג את דמות הגיבור בצורה מדויקת ועמוקה. משם פיתחתי ציפיות בשמיים. הציפיות, לפחות בספר הראשון, מעולם לא התממשו.

אבל זה כוחו של דניאל אברהם מבחינתי: אפילו בספר בינוני, הוא יצר משהו שנעים לי לקרוא. משהו שלא הסתכלתי מתי הוא מסתיים. ספר שממש עכשיו בא לי להתחיל את ההבא בסדרה. ואכן, אעשה זאת בקרוב. כי מה מונע בעדי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting