המדף הז'אנרי: נסיך הקוצים (Prince of Thorns) – מארק לורנס

העולם נעשה מקום אפל מיום ליום. לא רק שכבר עשור שלם תוקעים לנו גרסאות אפלות של כל גיבור על צבעוני-לשעבר. גם הפנטזיה מתכהה!

פעם היו הרפתקאות חרבות וכשפים. כיום? אם אין איזו סצינה סדיסטית כל שלושה עמודים, אז מסווגים את זה בתור "ספרות לנוער".

כל כך הרבה יצירות פנטזיה אפלות יש כיום, עד שהיה צריך להמציא לז'אנר שם חדש: Grim dark.  הנה רשימת יצירות החובה שלו. מעבר לברורות (שאוש"ק, החוק הראשון), אני ממליץ גם על הפלוגה השחורה (מד"ב צבאי, אפל וקצר(!)).

נסיך הקוצים הוא הכוכב החדש של הז'אנר. הוא יצא ב – 2012 וזכה לביקורות מקיר לקיר על "קולו המיוחד". מאז הושלמה הטרילוגיה, ויש לא מעט דיבורים על כך שהיא יצירת מופת. התחלתי לקרוא אותו בתור מועמד למועדון הקריאה של הבלוג – ומהר מאד ירדתי מהמועדון.

יורג אנקרת' ראה בגיל 9 את אימו נרצחת אל מול עיניו. כדי להינצל הוא נאלץ להסתתר בשיח קוצים. לא הוציא הגה למרות שכל הקוצים ננעצו בבשרו. זה אדם שמוכן להקריב למען הכינוי שלו! נסיך הקוצים.

האירוע זעזע את יורג. שישר רץ להכין תחפושת עטלף ולהילחם ברשע. רגע, קבלו, תיקון: הוא הצטרף לפלוגת פורעי חוק, בגיל 12 בערך נעשה למפקד שלה, ואז התחיל לשחוט את כל מה שראה. ובאכזריות יתרה.

כך מתחיל מסע הנקמה של יורג. הוא לא ייתן לאיש לעצור אותו. יהרוג – בדרכים נוראיות – את מי שעומד בדרכו. ישתמש במי שיכול (ואז ישליך אותו על מסמר כשהשימוש יסתיים). אפילו על חבריו הוא לא חס!

תקשיבו, תראו, אין לי בטן לדברים האלה.

אין לי בעיה עם ספרות קשה. עם סצינות קשות ומזעזעות. אני יכול לספוג הרבה – ולפעמים אפילו לגדול עם זה כבן אדם. אבל הדמות הראשית? שאיתה אני אמור להזדהות? אני צריך אותה חיובית. או לפחות אפורה. גווני אפור כהה. כל דבר חוץ משחור!

יורג הוא דמות נתעבת בעיני. בפורום הפנטזיה של תפוז אמרו לי שהוא יותר מעשי מלא-מוסרי – אבל כשאדם מעשי עד כדי קיצוניות זה הופך אותו ללא מוסרי.

גם ההתמודדות של יורג עם קשיים טיפשית. מגיע איזה קושי – רע גדול או משימה בלתי אפשרית. ואז יורג מתרגז, ממש מתרגז, ממש ממש מתרגז, נזכר בכל העוולים שעשו לו בחיים – ומוצא כוח לעשות א', ב' או ג'.

האמת היא שחוץ משני האלמנטים – המאד חשובים הללו – נסיך הקוצים הוא ספר לא רע. הכתיבה איכותית, והעלילה בטח לא משעממת. אין יותר משתי שורות מתות.

חשבתי לפרוש מהסידרה. אבל אז הפצירו בי כמה אנשים טובים בפורום תפוז להמשיך לספר השני. הם אמרו שהוא יצירת מופת קטנה.

אז כן, אמשיך בעתיד, עם ציפיות מאד קטנות, לספר ההמשך של נסיך הקוצים. כי הסתקרנתי מספיק לראות ממה אנשים כל כך מתלהבים. אבל יקח קצת זמן עד שזה יקרה. בינתיים הבטן שלי צריכה לנוח קצת מהספר הנוכחי.

3 תגובות

  1. ירון חיימסון הגיב:

    אני נהניתי ממנו דווקא. לא בטירוף אבל הסה"כ היה חיובי מספיק שאעבור לשני (בעתיד, עוד לא קראתי).
    אני חובב הזאנר ונהניתי שהזכרת את הפלוגה השחורה, אם כי אני מפחד קצת לגעת בעוד ספרים מהסדרה שמא הם התיישנו מדי.

    • ניימן הגיב:

      כמה מהפלוגה השחורה קראת? קראתי את הטרילוגיה הראשונה לפני עשור, ואני לא רואה סיבה שהיא תתיישן. טרילוגיה פשוט מדהימה. אחרי זה התחלתי את הרביעי ו, אהמ, הוא עדיין נשאר על המדף עם הסימניה באמצע הספר. לא משהו בכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting