יומיות 10.01.2021: האם זה הזמן להשקיע בביטקוין?

בעצת קוראי הבלוג, אני מתחיל את היום בארבעת הימים האחרונים בספורט. זה אומר, לרכב למשרד ששכרתי בעיר העתיקה של וורשה בדרך הארוכה, משהו בין 10 ל-16 קילומטר.

היום נקלעתי בדרך לסערת שלגים וקפאו לי כפות הרגליים.  עקב כך, הקוראים מפוטרים.

סתם סתם, זה אחלה רעיון ובהחלט עוזר להרגשה גם בקורונה וגם בחורף.

1. הרבה אנשים, בלי צחוק, שאלו אותי לאחרונה לגבי השקעה בביטקוין.

למה? ראשית, כי ערך הביטקוין הכפיל עצמו פי 9(!) מתחילת משבר הקורונה, והגיע למחיר של יותר מ-40 אלף דולר השבוע. שנית, כי אני עוסק בטכנולוגיית בלוקצ'יין בשנים האחרונות, ושלישית, כי חטאתי בעבר במסחר במטבעות מוצפנים.

אז רוצים לשמוע את דעתי על מחיר הביטקוין? היא בנאלית להפליא. מוכנים? הנה היא:

אי אפשר לדעת אם מחיר הביטקוין יעלה או ירד, ואתם יודעים למי ניתנה הנבואה מאז חורבן בית המקדש.

אחזור על עצמי: אי אפשר לדעת אם מחיר ביטקוין יעלה או ירד. האם המחיר הנוכחי יהיה שיא כל הזמנים? או שמא ערך הביטקוין לא ירד  יותר אף פעם מתחת ל-40 אלף דולר? מי יודע. אי אפשר לדעת את העתיד, נקודה. כל תחזית שייתנו לכם, "הגיונית" ככל שתהיה, שווה ערך ללכת לקוראים בקלפים.

למרות זאת, יש לי עצה אחת – גם היא בנאלית – למי שכן רוצה להשקיע בביטקוין.

תקציבו סכום מסוים לקניה, ואל תקנו את הכל בבת. נגיד, תקנו 40% מהסכום שהקצבתם במחיר שנראה לכם טוב. אם ערך הביטקוין יעלה משם – איחולי! עשיתם השקעה נהדרת. אבל מה אם הוא ירד? אה, אז תקנו בעוד 40% מסכום שהקצבתם. ואם הוא ממש ממש ירד, תקנו ב-20% האחרונים שהקצבתם.

זאת לא עצה מושלמת, ואפילו איתה אתם יכולים להפסיד הרבה כסף, אבל יש לה יתרון. במקום שתהיו תלויים בהנחה "המחיר עכשיו הוא מחיר טוב להשקיע" (שאף אחד לא יודע), אתם עוברים להיות תלויים בהנחה, "התקופה עכשיו היא תקופה טובה להשקיע", שהיא קצת יותר עדינה.

אם יעניין אנשים, אגב, אני יכול בפוסט הבא גם לזרוק כמה מחשבות על המצב הטכנולוגי הנוכחי של ביטקוין ובלוקצ'יין (תגידו בתגובות). תמיד כיף להרהר בפומבי. החלטתי לחסוך זאת בפוסט הנוכחי כדי לא לחפור יתר על המידה.

2. שנת 2020: המשחק.

המשחק אורך כולה חמש דקות, אבל אתם חייבים לעצמכם לשחק בו. הוא חיסל סופית את האשליה שמשחקי מחשב לא יכולים להיות אמנות.

משחק מחשב על שנת 2020

3. הייתי כותב אייטם על ענייני שמות גוף ומגדר בשפה העברית, אבל אין לי יצר התאבדותי מפותח. צריך לדעת גם מתי לא להיכנס לדיון.

עם זאת, אני יכול לאמר שפרוייקט עבריתה של אאא הוא פרוייקט המגדר הכי מבריק שראיתי כבר הרבה זמן.

עבריתה מאפשרת לכם\ן, הקוראים\ות, לבחור באיזה שפת גוף יהיה הפוסט. רוצים\ות זכר? יהיה זכר, רוצים\ות נקבה? יאללה, קבלו נקבה. רוצים\ות רבים? כל שמות הגוף יהפכו לרבים.

אני מת על דברים מהסוג הזה, שנותנים את הבחירה לקוראים. אני שוקל אולי להוסיף את התוסף של עבריתה פה לבלוג, אבל קצת חושש מזה שהשימוש בו יעצור את שטף הכתיבה.

עבריתה כבר הותקן בעונג שבת, מוזמנים לשם לראות איך מתנהגת המערכת.

4. ממשלת ישראל שיתפה מידע רפואי עם פייזר. פתיל מרתק על פרטיות ושיתוף מידע מדעי.

אגב, בהסתייגות רבה, כי פרטי ההסכם לא פורסמו למיטב ידיעתי, אני נוטה דווקא לתמוך בעיסקה.

הסיבה לכך פשוטה: הקורונה היא אירוע היסטורי יוצא דופן. קבלת החיסונים בישראל לפני כולם נותנת לנו בוסט ויתרון אדיר להשתקם בזמן ששאר הארצות עדיין מדשדשות בביצה הקורונה.

נכון שאי אפשר לדעת אם המידע מפר את פרטיות החולים או לא, אבל אני פחות חושש מזה ממה שאתם חושבים. זה נובע משתי סיבות. האחת היא שאני מאמין שיש מספיק אנשים במשרד הבריאות שיכולים לתת את המידע הסטטיסטי בלי להפר פרטיות. השניה היא שאני לא חושב שלפייזר יש אינטרס לבקש מידע שמפר פרטיות. פייזר לא מנסה למכור לכם פרסומות, היא מנסה לבדוק את אמינות החיסון.

בלי קשר, קיבלנו עדות נוספת לכך שמאגר נתונים, מהרגע שקיים, ינוצל תמיד למטרות אליהן הוא לא יועד. הבטחות ואתיקה נזרקות הצידה ברגע שמגיע התשלום הנכון.

5. תכירו את Anarach, משחק מחשב סטייל דום בגודל של פחות מ-256 קילובייט. זה אומר שכל המשחק, – הלוגיקה, המשחקיות, הגראפיקה והסאונד – לוקחים פחות מקום מאשר תמונה ממוצעת באתר הזה.

זה לא רק הישג הנדסי מרשים, אלא גם משחק שאשכרה כיף לשחק בו! הוא כל כך פשוט, שאפשר לשחק בו על כל מכשיר עם מעבד מחשב שיש לכם בערך, לא משנה כמה המכשיר פרמיטיבי וחלש.

הקוד של המשחק נמצא פה.

אתם יכולים לשחק בו בדפדפן.

6. למרות הקורונה, 2020 הייתה השנה בה רכבות הלילה של אירופה חזרו לאופנה.

אני בעד שיהיו כמה שיותר כאלה. מעדיף לקחת רכבת לילה נוחה מוורשה לאיטליה במשך 12-14 שעות מאשר לעלות על טיסה. אני שונא טיסות ושדות תעופה, רכבות זה נעים (אפילו מנחם!), על רכבת קל לקחת אופניים, וגם כי קרון שינה "חוסך" מלון (למרות שלפעמים הוא יכול להיות יקר כמו מלון). שלא לדבר עם הנימוקים האקולוגיים.

רוב הרכבות כרגע הן במערב אירופה, אבל גם נוסף קו חדש בין פראג לקרואטיה, ובתקווה המנהג המחודש הזה ימשיך להתפשט לשאר היבשת והעולם בכלל.

פרטים בכתבה הזאת.

7. מוקדש לחברי הדביבון, שלפתע החל להתמכר לסדרות אנימה: סקירה בעברית של מאה סדרות האנימה של העשור.

כן, זאת רשימה מלפני שנה. אז מה? תוכן איכותי ברמה הזאת ראוי שישתפו אותו כמה וכמה פעמים עד שיגמר העשור הנוכחי.

14 תגובות

  1. אורי הגיב:

    פייזר חברת תרופות. היא מנסה למכור לנו תרופות.
    אם היא תדע שלניימן יש שומה לא אסתטית, היא תנסה למכור לו משחה נגד זה. וכדורים נגד כאבי ראש גם אם אין לו כאבי ראש (אבל הם אחלה נגד שומות!).

    • ניימן הגיב:

      יש מקרים שחברות תרופות השתמשו במידע כזה ככה בעבר? בדר"כ פרסומות מותאמות אישית נעשות ע"י צד ג' כיום, לא פייזר עצמה.

    • מישהו הגיב:

      אתה בכלל לא הלקוח במקרה של פייזר. לכל היותר היא תנסה למכור לרופאים או למקבלי ההחלטות בחברות הרכש של הארגונים הרפואיים כמו קופות החולים ושראל.

  2. שמואל הגיב:

    אחלה פוסט וברור שנשמח לשמוע מה יש לך לומר על הטכנולוגיה עצמה שמאחורי הביטקוין כי למען האמת יצא לך ממש בנאלי הפעם, כולם כותבים אותו דבר אבל אף אחד לא מדבר על מה שבאמת מעניין

  3. אסף הגיב:

    4. הסכמים של מוצר תמורת מידע הם דבר די מקובל בעולם הרפואי (ואגב גם בעולם עסקאות הנשק). בבתי חולים בארץ זה די נפוץ שחברת תרופות מספקת תרופה חדשה במחירים נמוכים. חברות התרופות מרוויחות מידע אבל יותר חשוב הרופאים מתרגלים לתת את התרופה כי יש בשפע במחלקה. ברגע שרופא לומד להכיר את כל הניואנסים של התרופה מספיק טוב הוא נוטה להמשיך להשתמש בה גם בהמשך.
    בלי לדעת בוודאות אני מניח שבכל ההסכמים של פייזר עם שאר המדינות יש סעיף שיתוף מידע לכן אני לא מבין את הרעש מהעניין. מה שכן גאוני בהסכם הוא שהצליחו למתג את ישראל כאבן בוחן, כלומר אם פייזר תצליח כאן היא יכולה למנף את זה כמקדם מכירות במקום אחר.

    5. לדעתי החדשה המרעישה היא שעדיין כותבים משחקים ב C++.

    6. מה ההבדל בין רכבת למטוס? אחת מדגרת חיידקים על הקרקע ואחת בשמיים. תהרגו אותי אבל אני לא מבין למה מטוס לא ורכבת כן.

    8. לא תגובה אבל ציפיתי שאתה תתיחס לזה. כולם נורא מרוצים שביטלו לטראמפ את חשבונות הרשתות החברתיות ואפילו אמזון סגרה את השרתים של הרשת החברתית פרלר. הסיבה הרשמית היא שהם פעלו באופן אנטי דמוקרטי וגזעני. לא מבין למה רק אני מזדעזע שאפשר באופן דיקטטורי להחליט לחסל רשת חברתית רק כי היא לא באה טוב לאחד מהמנכל"ים. ממתי זה לגיטימי לסגור עסקים בטענה פוליטית שלא דרך מוסדות דמוקרטיים כגון בתי משפט? זה מדרון חלקלק שלא הייתי רוצה להתחיל לגלוש בו.

    • ניימן הגיב:

      הטיול במטוס כולל הרבה שלבים. מהבית לשדה התעופה (שלא נמצא אף פעם במרכז העיר), הליכה מהתחנה לשער, בדיקה בטחונית, מחכים בגייט, עולים למטוס, נדחקים בכסאות צפופים, נוחתים, נסיעה למרכז העיר האחרת. וכל זאת אם אין מזוודה לשלוח, ויותר קשה לקחת מליון דברים כי יש מגבלת מקום.

      ברכבת? הליכה ברגל לתחנת רכבת, אפשר להגיע 10 שניות לפני שהיא יוצאת, יושבים על כסא נוח, אפשר לעצום עיניים ולישון (כמעט) בלי הפרעה, אפשר לקרוא ספר כמה שעות בריכוז, אפשר ללכת לאורך הרכבת לחלץ רגליים, בחלק מהרכבות בפולין יש גם אחלה מזנון ואשפר פשוט לשבת שעה-שעתיים עם קפה או בירה. אפשר לצפות בנוף..

      פחות שלבים, יותר נוח, יותר רומנטי ויפה. אני ממש נהנה מימי נסיעה ברכבת.

      8: פרסמתי את זה תחת כובע אחר ביום שישי: https://almonit.club/blog/2020-12-07/self-governing_internet_organizations_part_I.html

      (תתעלם מהתאריך שכתוב שם, הוא שגוי, אתקן מחר)

      זאת הגישה של פרוייקט אלמונית (שאני מהמקימים שלו) לגבי העניינים הללו, וזאת הגישה סביבה אנחנו מנהלים את הפרוייקטים שלנו.

      בקשר לאירועים עצמם: יש הבדל בין סגירת החשבונות של טראמפ לבין מה שקרה עם פרלר.

      לגבי טראמפ אני מסכים עקרונית עם דעתו של רונן דורפן. זאת מחווה סמלית, הרי טראמפ יכול להמשיך לדבר וכל העולם יהדהד את דבריו כל עוד הוא נשיא: https://www.facebook.com/ronen.dorfan/posts/10225400284220389

      הגישה של אלמונית מתייחסת דווקא לגבי חסימת חשבונות של אנשים פחות מפורסמים מטראמפ. אני אישית מקווה שגם תחת הגישה של אלמונית הוא היה נחסם, אבל שם זה פועל יוצא של רצון הקהילה, לא רצוני שלי.

      בקשר לפרלר: לא מתמצא בזה, לא מכיר אותה (מעבר למוניטין) לוא יכול להגיב. אבל בסופו של דבר בתחום הקריפטו אנחנו רגילים שחוסמים דברים כל הזמן, ויש שרתים אלטרנטיביים לאמזון, ויש גם אלטרנטיבות לגוגל אפפ סטור, ואפשר לקיים רשת חברתית ומוצר גם בלי הענקיות הללו, אם יש קהל משתמשים שמעוניין בכך.

    • יעל הגיב:

      מבחינת קורונה, יש להניח שברכבת יש פחות אנשים מבמטוס. למרות שבסופו של דבר, אלא אם אתה בתא שינה פרטי ומסתגר בו, מספיק שיש חולה קורונה אחד לידך כדי שיהיה לך סיכוי גבוה להידבק.
      ואם נשים את הקורונה בצד, למעט אורך הנסיעה, רכבות הרבה יותר נוחות מטיסה לטעמי – פחות התעסקות במסביב (שדות תעופה מחוץ לערים ורכבות ממש במרכז, כל התורים בשדה והצורך להגיע אליו הרבה קודם), המושבים יותר נוחים באופן ניכר, לפעמים נוף יותר מוצלח (תלוי, הייתי בכמה טיסות מדהימות מהבחינה הזו).

  4. יעל הגיב:

    נדמה לי שהדיון הסוער סביב שיתוף המידע עם פייזר נובע בחלקו בגלל שאיתנו לא משתפים מידע ולכן רב הנסתר על הגלוי – ההסכם עם פייזר חסוי, ואף אחד לא יודע מה בדיוק משתפים (האם את כל התיק הרפואי של המתחסן?) ומה לא, למעט מה שאומר האדם היחיד שיודע מה ההסכם וכבר נתפס בשקר או שניים או תיק 2000. גם הפרוטוקולים של החלטות הקורונה חסויים, הסכם הצוללות, הסכם הגז, הסכמי הנורמליזציה האחרונים וכו'. כשאין שום שקיפות, אנשים חושדים.

    כיף לך שאתה מצליח לעשות ספורט. אצלי בדל המוטיבציה האחרון נעלם. פשוט כבר משעמם ללכת בעיר המשעממת הזו שכבר הלכתי בכל מקום בה מיליון ורבע פעם, והחוקים הנוכחיים לא מאפשרים לנסוע ברכב פרטי כדי ללכת לגמרי לבד בקצת טבע שמחוץ לעיר.

    המשחק של 2020 מעולה!

    • ניימן הגיב:

      לא הייתי אומר שום שקיפות – הרי את עיקר הדברים נתנו. פשוט עוד לא שקיפות מלאה, וזה הגיוני, כי זה לוקח זמן.

      ביבי הרי לא יקבע בדיוק מה מעבירים וגם אין לו יכולת לדעת אם זה מפר פרטיות או לא. אנשים במשרד הבריאות יקבעו, ואין לי סיבה לא לבטוח בהם.

      חשוב לעבוד למען חשיפת ההסכם, אבל כרגע אין שום עדות למשהו "מסריח" שם, ומעבר לכך הוא נראה די סטנדרטי. אם יגיעו עדויות שמראות אחרת, נדבר אז, לא?

      • יעל הגיב:

        איזה עיקר דברים נתנו? ההסכם הרי מסווג.
        יש סיבה לא לבטוח כי הרקורד של ישראל והעומד בראשה בשקיפות, בשמירה על פרטיות ובהסכמים בעייתיים מוכר. כמו המאגר הביומטרי שהמדינה התעקשה בכוח להכניס.
        אם אין אכן בעייתיות רבה בהסכם, היית מצפה שלא יתעקשו להסתיר אותו אלא דווקא יפתחו לפחות את חלקו לעיון עיתונאים/הציבור.

        • ניימן הגיב:

          בעיקר דברים התכוונתי לאמירות של משרד הבריאות על ההסכם כמו:

          "במשרד הבריאות הבהירו שהמידע שיימסר לחברה גלוי לכל ואין חשש לחדירה לפרטיות."

          אין עדות על הפרות כרגע. כמו שאנחנו דורשים מטראמפ עדויות על רמאות בבחירות אחרת "הגיון בריא" לא שווה הרבה, אנחנו צריכים להפנות את אותה הדרישה לעדויות גם לעצמנו.

          יש הרבה סיבות אפשריות ללמה לא פתחו את ההסכם לציבור עדיין. אבל במדינה כמו ישראל קשה לי להאמין שהוא ישאר חסוי המון זמן.

  5. 3. בשבוע האחרון נחשפתי מלבד הפוסט שלך ל-3 פוסטים בנושא, האחד היה באמת עבריתה, השני על פונט חדש דו-מגדרי והשלישי ממש עכשיו – מדריך מלא לכתיבה שיוויונית וניטרלית מגדרית מאתר דברו אלינו
    https://dabrueleynu.files.wordpress.com/2020/05/d79cd79bd7aad795d791-d79cd79bd795d79cd79dd79f-d794d79ed793d7a8d799d79a-d79cd79bd7aad799d791d794-d7a9d795d795d799d795d7a0d799d7aa-d795d7a0d799d798d7a8d79cd799d7aa-d79ed792d793d7a8d799d7aa.pdf

  6. חברה משקיעה של ניימן הגיב:

    היי, האם גם אתם נמנים עם החברים שפנו לניימן בשאלות על השקעה בקריפטו?
    לאחרונה הקמנו קבוצת טלגרם בנושא, ניימן יידע להעביר לכם את הלינק הרלוונטי בהודעה פרטית אם תשאלו אותו על זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting