יומיות 29.10.2021: איך Loot הפכו את עולם המשחקים בעזרת שקים של מילים?

נשבר לי הלפטופ. פתאום היה "קראק" והציר של המסך יצא מהמקום.

אני שונא לתקן לפטופים, מי אוהב? צריך למצוא מעבדה טובה, צריך להשאיר שם את הלפטופ לכמה ימים – לפעמים שבועות. בזמן הזה אהיה תקוע עם לפטופ ישן ולא מעודכן.

הלכתי למעבדה שעשתה אחלה עבודה עם הלפטופ הקודם לפני 3 שנים. מסתבר שהם נסגרו בזמן קורונה. בעצם, גם כל שאר המעבדות שהיו באיזור – והיו הרבה(!) – נסגרו בזמן הקורונה. גיליתי מרכזים מסחריים שלמים שהם ערי רפאים במרכז וורשה.

בלית ברירה קפצתי להאקרספייס. החבר'ה שם בחנו את הלפטופ, והודיעו שאפשר להזמין מארז חדש באיטרנט ולהחליף הכל לבד עם הדרכה שלהם. זה יעלה כמה מאות שקלים, והעבודה אולי תקח הרבה זמן אבל היא לא מסובכת טכנית.

… אבל אז הם חשבו לרגע, ואמרו שאם לא איכפת לי, אפשר גם לקדוח שלושה חורים במארז הלפטופ, ולהכניס לשם כמה ברגים. לא רק שזה יעשה את העבודה –  אפילו הכל יהיה יותר יציב מאשר קודם!

עשינו את זה. לקח 10 דקות. זאת התוצאה ואני עף עליה לגמרי. יותר סייברפאנק מזה מעולם לא הרגשתי:

תיקון של לפטופ

1. באיחור של חודש אני מספר לכם על פרוייקט Loot שהפך בין לילה לסנסציה כלכלית ותנועה תרבותית.

זה פרוייקט שהוא מחד מבוסס על אבחנה מבריקה, אבל מאידך מעצבן כי את האבחנה הזאת ניצלו ליצור פרוייקט שיעשה ימבה כסף ממש מהר, במקום ליצור כלי משמעותי.

Loot הוא פרוייקט NFT. בשנה האחרונה NFT הפך למילה נרדפת ללמכור יצירות אמנות דיגיטליות על הבלוקצ'יין.

מה ש-Loot עשו זה ניצלו את רעיון ה-NFT כדי למכור "מילים". או יותר מדויק, הם מוכרים לאנשים "שק של מילים". המילים בכל שק כזה מתארים עצמים.

הנה לדוגמא שק מספר 4099:

שק של לוט

מישהו\י שילמו על השק הזה 15 אלף דולר. בלי צחוק. 15. אלף. דולר.

למה שילמו 15 אלף דולר? בגלל שיש רק 8000 שקים של מילים כאלו. שילוב של היצע נמוך, רעיון מהפכני, ועבודת יח"צ מעולה גרמו לאנשים לחשוב שהשקים האלה עומדים להיות שווים מליונים.

לפני שתחליטו שזה הגיון מטופש, כדאי שתדעו שהמחיר הנוכחי של שק מספר 2025 – למשל – הוא 180 מליון דולר. כן כן, מה ששמעתם. זה שק מפתה במיוחד:

שק לוט

עכשיו לשאלת השאלות: מה מבריק כל כך בלמכור שקים של מילים? בלי תמונה, בלי תיאור, בלי כלום?

התשובה היא האוניברסליות שלהם. את הבעלות על שקי המילים האלה יכול לוודא כל אתר באינטרנט, כל משחק מחשב, כל עולם דמיוני מקוון. הבעלים של שק המילים האלה יהיה הבעלים שלו גם כשהוא בא לבקר באתר ניימן, וגם כשהוא בא לשחק במשחק ה-200 של Final Fantasy.

נכון, באתר של ניימן, מתוך עצלנות גרידא, לא יצא לכם כלום מזה שקניתם שק של מילים ב-180 מליון דולר, אבל במשחקים מקוונים לא בטוח שזה יהיה המצב.

קחו למשל מישהו שבונה משחק מקוון חדש. הוא יכול להתעלם משקי המילים של Loot. אבל אז הוא יתעלם מאנשים שקנו אותם ב-180 מליון דולר — ואלו בדיוק האנשים שהוא רוצה שיגיעו לשחק במשחק שלו.

הוא גם יכול לתת לחפצים בשקים פרשנות יצירתית – נגיד, שכל חפץ כזה יהיה כלי קסם יפייפיה ורב עוצמה  במשחק – וככה לפתות את האנשים ששילמו 180 מליון דולר לבוא למשחק שלו.

תחשבו על זה: כשאתם קונים שק של Loot אתם בעצם קונים אוסף חפצים שילך איתכם לכל מקום באינטרנט, ובכל מקום תהיה לו פרשנות שונה (ומגניבה). זה משהו שמתאפשר דווקא בגלל הפשטות. בגלל שמוכרים רק מילים ולא תמונות או תיאורים. בדיוק בגלל זה אמרתי שזאת אבחנה מבריקה, אבל חבל שעשו רק 8000 כאלה (במטרה להרוויח כסף) במקום ליצור 80 מליון, כך שכל אחד יוכל להרשות לעצמו שק של מילים.

בימים אחרי ש-Loot יצא לאור ראתה האינטרנט פרץ אדיר של יצירתיות סביב הפרוייקט. אנשים יצרו אמנות שמתאימה לכל שק:

אחרים נתנו לכל אחד ליצור שק Loot פרטי משלו (ששונה מה-8000 הראשונים):

הפרוייקט הזה, נגיד, הוסיף לכל שק גם מאפיינים:

וזה ממשיך וממשיך. יש פרוייקטים שהוסיפו חפצי קסם לכל שק, ויש פרוייקטים שהשתמשו באותה השיטה כדי לבנות תיאור של "ממלכות". נוצרו גילדות של מחזיקי שקים, בורסות לסחור בהם, ופרוייקטים סופר מוזרים כמו "שק של חפצים אסטרולוגיים", או "שק של מספרים".

זה כאילו שהאינטרנט משחקת במשחק "בואו נבנה את Loot". זה משחק מדהים, כי אין לו חוקים, אין לו מארגנים, ועם זאת הוא מתנהל בפעלתנות ויצירתיות יותר מכל משחק אחר.

קשה לדעת אם Loot עצמו יהיה שימושי בעתיד. אבל אם ההיסטוריה מלמדת אותנו משהו זה שרעיונות תופסים יותר ככל שהם יותר פשוטים, מופשטים ואוניברסליים.

2. Vaughn_Bodē היה אחד האמנים המחתרתיים המגניבים ביותר של שנות ה-60. נזכרתי בו עכשיו כי מכינים סרט דוקומנטרי על חייו.

איור של ווגן בודה

3. אוהבים קווסטים אבל לא יודעים מה קורה בשוק הקווסטים המודרני? Adventure Gamers הוא אתר חדשות לקווסטים.

4. הסיפור המלא של האתר "נוסטלגיה ולתמיד”,  שלתקופה ארוכה היה אתר המשחקים הנטושים והנוסטלגיים המוביל בעברית.

5. Batman: Wayne Family Adventures, הוא קומיקס רשת חדש (ומצחיק!) על הרפתקאות הדמויות המשניות בבאטמן.

6. בירושלים יש פסטיבל אנימציה בין ה-4 ל-6 בנובמבר.  איזה כיף לכם ירושלמים!

תגובה אחת

  1. 11 בפברואר 2022

    […] משחקי מחשב כיום מלאים בחפצים שהשחקנים זוכים בהם במהלך המשחק, ויש שווקים שלמים בהם אפשר למכור ולקנות את החפצים האלה. מה שאומר שזה מושלם ל-NFT. דיברנו על זה קצת בפוסט על Loot. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting