המדף הז'אנרי: פרוייקט הייל מארי – אנדי וייר

ריצ'רד פיינמן אמר פעם שהוא אף פעם לא יפסיק ללמד. כשהוא מכין הרצאה, הוא מגלה משהו חדש על החומר בעצמו. פיינמן אהב ללמד. ההרצאות שלו הן עדיין מחומרי הלימוד הטובים ביותר בפיזיקה אפילו עשרות שנים לאחר מותו.

גם אנדי וייר אוהב ללמד. ראו את זה בספר הבכורה שלו, לבד על מאדים [ביקורת], זה התחדד בספר השני, ארטמיס [ביקורת], וזה צורח לכל עבר בפרוייקט הייל מארי.

הספרים של וייר הם שיעורי מדע (בדיוני) הומוריסטיים של אדם שגם מאוהב במדע וגם מאוהב בללמד מדע. העלילה בהם היא כמעט תירוץ.

אפשר לאהוב את זה או אפשר לשנוא את זה, ויש מעט מאד אנשים באמצע.

פרוייקט הייל מארי הוא הספר הכי גרוע של וייר עד עכשיו. העלילה בו, בניגוד לשני הספרים הראשונים, היא תירוץ בנוי טלאי-טלאים וכל מטרתה היא להיות קנבס להרצאות הומוריסטיות על מדע והנדסה. ידיד האתר, אייל איצקוביץ', תיאר את הספר כ" tuturial של התנהלות מדעית עם עומק של סרט קרטה"

אני נהנה מאנשים שנהנים ללמד. אני אוהב כשהם עושים את זה בהומור ובחדווה. אני שמח לקרוא הגיגי מדע על פיזיולוגיה של חייזרים, ותיאוריות על התפתחות החיים.

יש לפרוייקט הייל מארי מליון חסרונות. אפשר לבקר אותו, ובצדק, מפה ועד הודעה חדשה. אבל אני בחרתי להינות מחדוות המדע והלימוד בו.

אהבתם את שני הספרים הראשונים של וייר? הרצאת מדע עם הומור ועלילה מגוחכת בחלל זה הקטע שלכם? תנסו את פרוייקט הייל מרי. אחרת? חבל על הזמן שלכם. אנדי וייר הוא אנדי וייר, הוא כנראה כבר לא ישתנה.

כריכת הספר

ריילנד גרייס הוא מורה למדעים בבית ספר. הוא גם מומחה לצורות חיים לא-מבוססות מים. באקדמיה כולם צחקו על גרייס, כי אין דבר כזה צורות חיים לא-מבוססות מים. לכן הוא ברח להיות מורה.

יום אחד מופיעה בבית סיפרו של גרייס אשה די אסרטיבית, שמושכת אותו באוזן (אסרטיבית, כן?), ומטילה עליו משימה. האנושות מצאה סימנים לקיומם של חייזרים (שהם אולי לא מבוססי מים!) – גרייס חייב לזנוח הכל, ללמוד אותם ולהציל את העולם.

הגיוני? לא! אבל גם מגניב וגם מממש את הפנטזיה של כל האקדמאיים שאי פעם כתבו מאמר אזוטרי וחלמו שההיסטוריה תוכיח שהם גאונים.

בפרוייקט הייל מארי מנהל אנדי וייר כל מיני דיונים די מעניינים על צורות חיים.

הנה דוגמא קטנה. למה אנחנו חושבים במהירות שמתסכרנת עם המהירות של חוקי הטבע? למה המוח האנושי לא חושב מהר יותר, במהירות שדומה למחשב? האם זה משהו פנימי של מנגנונים ביולוגיים? או אולי אלו המהירויות שהחיים בכדור הארץ פיתחו בתהליך אבולוציוני, כי זה מה שהם היו צריכים כדי לשרוד בעולם שנשלט בידי חוקי הטבע?

סוגי השאלות שוייר שואל לא מרתקות, אבל הן הרבה יותר מעניינות מעוד ספר מד"ב ששואל מה יקרה אם בינה מלאכותית תפתח בינה? חלאס ספרים על בינה מלאכותית, כבר אין חדש לאמר בנושא. להתקדם בבקשה.

אנדי וייר מעולם לא היה מהנדס, וזה אולי מסביר את הגישה המאד לא מציאותית שלו למקצוע ההנדסה. בספרים של וייר המהנדס פותר הכל תוך כמה דקות, מקים מגדלים ובונה פלאות בניד עפעף. במציאות? לול. לא.

ב-2013 כתבתי ביקורת על The Skylark of Space, אחד מספרי אופרות החלל הראשונים אי פעם. זאת לא הייתה ביקורת חיובית מדי, כי הספר לא טוב מדי. הוא מלא דמיון, הרפתקאות, אנדרנלין, אבל אמין כמו סרט לוני טונס.

פרוייקט הייל מארי יותר דומה ל-The Skylark of Space מלפני מאה שנה מאשר לספרי מד"ב מודרניים. העלילה בו מופרכת, הדמויות קרטוניות. הדבר היחיד שמודרני בו זה דיוני המדע, אבל את זה הוא עושה כמו פוסטים משעשעים בפייסבוק ולא כמו חלק עלילתי מספר מד"ב.

אבל תקשיבו, עדיף לעשות דבר או שניים יותר טוב מכולם, מאשר לעשות את הכל בצורה בינונית.

אנדי וייר הוא לא סופר מושלם, רחוק מזה. העלילות של פשוטות, הדמויות שלו דף נייר A4, והעולמות שלו חיוורים לעומת עולמות המד"ב מלאי הדמיון שאנחנו מקבלים בעשור האחרון.

אבל הוא כן מצטיין, יותר מכולם, בכתיבה מדע בדיוני **הנדסי** בצורה הומוריסטית. אין אף אחד שאני מכיר כיום – או אי פעם -שעושה את זה ברמה שאפילו מזכירה את זה.

זה מקנה לוייר את אהבת הקהל. זה גורם לכך שאפשר לסיים בהנאה אפילו את הספרים הלא טובים שלו.

[פרוייקט הייל מארי – אנדי וייר, 476 עמודים שמרגישים כמו פחות מ-300, 2021]

10 תגובות

  1. שמואל הגיב:

    כל מילה

  2. א הגיב:

    כן, ועם זאת – סיימתי ביומיים, אז משהו עובד בכל זאת. לדעתי דווקא הטוב מבין השלושה, כשארטמיס הגרוע מביניהם.

    • ניימן הגיב:

      ארטמיס הוא היוצא דופן, כי הוא היחיד שמרגיש כמו ספר אמיתי, עם דמויות ועלילה. דווקא קיוויתי שוייר ילך יותר לכיוון הזה.

      • א הגיב:

        כן, אבל YA, וזה לא הסגנון שבו הוא מצטיין. עבור ספר עם דמויות ועלילה הוא צריך להיות סופר יותר טוב ממה שהוא היום. בmartian הוא רק עובר משימות ושלבים בדרך לחילוץ, זה נחמד וכייף, אבל זה באמת לא המקום לפיתוח דמויות. פה לפחות יש סיפור בסיס, עלילת רקע, קצת יותר עומק, גם אם זה עדיין ברמה של סרט הוליוודי נחמד (שבוודאי יגיע בעתיד הלא רחוק).

  3. מאיה הגיב:

    אני כל הזמן הרגשתי שזה יכול להיות אחלה מערכי שיעור לקבוצה של תיכוניסטים מנוער שוחר מדע.

  4. נועה הגיב:

    גם אני נהנתי, למרות דמויות בעובי קרטון.

  5. ההוא הגיב:

    סך הכל נהניתי, אבל הוא בהחלט ארוך מדי – ברבע האחרון כבר מצאתי את עצמי גורר את עצמי לסיום.

  6. יואב הגיב:

    אני רק בעמודים הראשונים, אבל כבר מדהים אותי איך הוא חושב שתהיה סוכנות כלל עולמית לטפל בבעיה שמדענים בקושי אפשר למדוד. שלא תהיה חוסר הסכמה בין מדענים, פוליטיקה וכו'. מאוד אופטימי.
    אפשר להשוות לסרט "לא להסתכל למעלה"

  7. מולי הגיב:

    הי
    קראתי את הפרק הראשון (בעברית). מה שתפס אותי בפרק הזה היא היכולת הסיפורית של המחבר לבנות את המתח בקצב יפה ולהגיע בשלום לתובנה בסופו. אם זה ממשיך כך, אז הספר עובר את המבחן החשוב היחידי, שספרים טובים עברו מאז ומתמיד, כל אחד בג'אנר שלו ובעומק הריגשי שלו וכולי וכולי.

  1. 11 בפברואר 2022

    […] עליהם מ-2021. הם כוללים את, תחזיקו חזק, פרוייקט הייל מארי [ביקורת]! פייר אני מופתע ופייר לא חושב שמגיע […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting