יומיות 01.03.2022: שווקי חיזוי העתיד

נעלמתי לחודש וחצי, זקנות הבלוג כבר רגילות לכך מדי פעם.

לא אלאה אתכם באירועים שגרמו לכך, אבל רק אציין שחטפתי קורונה וזאת הייתה הקטנה בצרותי.

בכל מקרה, מתרחשים כרגע דברים יותר חשובים בעולם. (יש מצב שזה סרטון רוסי ישן ולא קשור)

https://twitter.com/JoshuaPotash/status/1498332884121399307

1. כשהייתי בן 12, בערך, התגלגלתי למגדת עתידות. היא חזתה את הדברים הרגילים שקורים לילדים נורמאליים בני 12. רק שאני הייתי חנון על, לא בדיוק "ילד נורמאלי"; אף אחד מהם לא התרחש.

מאז איבדתי את האמונה ביכולת לחזות את העתיד.

חוסר האמונה התעצמם איפושהו בגיל 14 כשניסיתי למלא טוטו (כשלון טוטאלי), והגיע לשיאה אחרי שלמדתי הסתברות. עכשיו, כשאנשים אומרים דברים בסגון "90% שרוסיה לא תצליח לכבוש את אוקראינה", אני תופס את הראש ושואל 90% ממה? ממה? מה מרחב ההסתברות שלכם בכלל?!

אני אלרגי לנסיון לתת לחיזוי העתיד הרגשה "מדעית" ע"י שימוש באחוזים. הרי ידוע ש-89.2% מהסטטיסטיקות זה דברים שאנשים המציאו סתם ככה על המקום. או ש-"ישנם שלושה סוגי שקרים – שקרים, שקרים ארורים וסטטיסטיקה", ע"פ בנימין ד'יזראלי.

כל זה בא להסביר למה קיבלתי פריחה כששמעתי – לפני כמה שנים – על תחום שנקרא "שווקי חיזוי".בימים האחרונים גיליתי שאחד הכותבים האהובים עלי – סקוט אלכסנדר – הוא מעריץ מושבע על שווקי חיזוי, אז יצא שאני חייב לכתוב על זה.

מי זה סקוט אלכסנדר?
סקוט אלכסנדר הוא מגדולי הבלוגרים אי פעם.

מהחומרים האחרונים שלו אני יכול להמליץ על ביקורת ספר מ"מועדון הדיקטטורים על אורבן (נשיא הונגריה), על פוסט מצוין שמביע חלק מהבעיות שלי עם מודרניזם, ועל שיטות שכמעט תמיד עובדות (אבל כשהן לא, זה קטסטרופה).

אני חושב שאלכסנדר כותב בחסד עליון, אבל אני גם חולק על הרבה מדעותיו. ואין תחום בו אני יותר חולק עליו מאשר שווקי חיזוי.

מה זה שוק חיזוי?
שוק חיזוי הוא שוק בו שמים כסף על היכולת שלכם לחזות את העתיד.

האם רוסיה תיסוג מאוקראינה מחר? האם פוטין יהיה נשיא רוסיה ב-2024? האם טראמפ יחזור להיות נשיא ארה"ב? כל אלו שאלות שאפשר למצוא בשווקי חיזוי. המשתמשים יכולים לחזות את התשובות עליהן – עם כסף.

במילים אחרות: שוק חיזוי זאת פלטפורמת הימורים ועד כמה שאני מנסה אני לא מצליח לתאר אותה בתור משהו אחר.

הבסיס הפילוסופי לשווקי חיזוי הוא הספר Superforecasting מ-2015 של פיליפ טטלוק.

הספר מתאר את הפרוייקט – האמיתי! – The Good Judgment Project. פרוייקט שמנסה לגייס את חוכמת ההמונים למטרת חיזוי העתיד. אני מדגיש, לא מדובר בספר מד"ב, אלא בפרוייקט אקדמאי אמיתי.

The Good Judgment Project, בואו נקרא לו מכשיו GJP כי אחרת אקבל קרפול טאנל, היה אחד המתחרים בתחרות חיזוי העתיד שמתקיימת מאז 2011. בתחרות יש 150 שאלות בנושאים גיאופוליטיים, והמנצח היה הפרוייקט שענה נכון על הכי הרבה מהן.

GJP גייס הרבה מתנדבים אקדמאיים מכל העולם, העביר כל אחד מהם שיעור בתורת חיזוי העתיד (forecasting best practice בלעז) ובאיך להתגבר על הטיות קוגנטיביות. התשובות שהפרוייקט הגיש נגזרו מהתשובות של כולם ביחד.

עקרונית, הפרוייקט עשה 35 עד 72 אחוז טוב יותר מהמתחרים. יותר מכך, הפרוייקט גילה ש-260 מהמשתתפים היו באופן עקבי טובים יותר מאחרים. הוא קרא להם "סופר-חוזי עתידות", והכריז על זה כאילו חיזוי העתיד זה כוח על.

מה זה הז'רגון הזה? סרט מארוול או מחקר אקדמאי? כבר עדיף החרטא הם האחוזים.

לא קראתי את Superforecasting, אז אני לא יכול לתת ביקורת עניינית על המחקר. אני די בטוח שהוא יעצבן אותי לאללה אז גם אין לי כוונה לקרוא אותו.

אבל כן קראתי מספיק – יותר מדי – על שווקי חיזוי – כדי לדעת שלאחוזים שם אין שום משמעות. כשהם אומרים שהם 90% בטוחים בתחזית, אפשר להחליף את '90' ב-🐊 וה(חוסר) משמעות תישאר בעינה.

בדר"כ מייפים את זה במילים כמו הסתברות בייאסנית, עקומות פעמון או כל מיני כלים טכניים אחרים.

אבל בואו – ראיתם פעם מפה אסטרולוגית מפורטת? זה שלמשהו יש הרבה פרטים טכניים לא עושה אותו נכון.

ונסיים בקצת הגיגים על חיזוי העתיד
מה שמבלבל הרבה אנשים זה שלפעמים נדמה לנו שאנחנו אשכרה יכולים לחזות את העתיד!

אני חוזה – בבטחון מוחלט – שמכבי ת"א בכדורסל תנצח לפחות עוד משחק אחד השנה, שמחר לא תהיה סערת שלגים והסכסוך הישראלי-פלשתינאי לא יפתר עד חודש אפריל. מישהו רוצה להמר נגדי?

זה לא חיזוי העתיד! זה שילוב של שתי שיטות אחרות.

האחת היא היוריסטיות שכמעט תמיד עובדות (כתבה שכבר קישרתי אליה למעלה). היא בגדול אומרת משהו כזה: אם רופא יאמר לכל החולים שלו שאין להם מחלה רצינית, הוא יצדק ב-99% מהתחזיות שלו. אבל זה לא אומר שהוא רופא טוב שהוא בכלל יודע רפואה! אותו הדבר פה: אם אני אחזה שרוב הדברים לא ישתנו בחודש הקרוב, כנראה שאהיה צודק ב-99% מהתחזיות שלי. אבל זה לא אומר שאני יכול לחזות את העתיד! זה פשוט אומר שרוב הדברים לא משתנים מהר מדי.

השיטת השניה היא שאי אפשר לחזות את העתיד, אבל כן אפשר להכיר את ההווה. זה אומר משהו כמו אם אתם מצליחים לדעת מספיק טוב מה מצב העולם עכשיו, ואם אתם מבינים את החוקים על פיו הוא מתנהל עכשיו, תוכלו לחזות – בערך – מה הדבר הבא שיקרה. וכל עוד המצב לא ישתנה והחוקים לא ישתנו, אתם תהיו גם לא רעים ב"חיזוי העתיד".

אבל מתישהו החוקים משתנים, וכל ההגיון הנהדר הזה מפסיק לפעול.

אני לא קונה את זה ששווקי חיזוי עוזרים בחיזוי העתיד יותר מזה שהטוטו חוזה מי תקח אליפות בכדורגל. עד כמה שזה מגיע לחיזוי העתיד אני דוגל יותר בנאסים טאלב, הברבורים השחורים ותיאורית ה-antifragile שלו.

2. ה-Worldwide Webb הוא אחד מהפרוייקטים שמנסים להקים עולם וירטואלי על בסיס הבלוקצ'יין, רק שהוא עושה את זה עם גראפיקת פיקסלים.

אתם מכירים אותי, חולה על עולמות וירטואליים ופיקסלים זה לגמרי כוס התה שלי, אבל נדמה לי שכל הפרוייקטים האלה בעיקר מנסים למכור חלקות אדמה וירטואליות וקצת פחות ליצור עולם בו אנשים "חיים", אז אני אחכה עד שיצוף משהו שווה להתעמק בו.

עולם פיקסלים

3. גיבור הבלוג בנימין גלינסקי (פירסם פה ביקורות על אלטנוילנד ועל משוגעים) יצר את המשחק בשריים? המשחק שיעביר לדתיים בקהל את זמן ההמתנה בין בשר לחלב.

"הסיפור פשוט: צריך להתחמק מהאוכל החלבי עד שיעברו שש שעות. כל מאכל פרווה שתתפסו יוריד לכם שעה, כל מאכל בשרי יאפס את השעון חזרה, ואם תאכלו חלבי לפני שעברו שש שעות תיפסלו ותצטרכו להתחיל את המשחק מההתחלה. רק שימו לב להימנע מבל תשחית – גם פספוס של יותר מדי אוכל פרווה הוא עילה לפסילה."

4. כן, גם אני התחלתי להתסיס. בדיוק כשזה יוצא מהמודה אגב ולא שניה אחת קודם. קבלו את ערוץ סגר מותסס, עם המון סרטוני התססה מחכימים.

5. כמובן, איך אפשר לשכוח את המדריך המדהים להתססה של הבלוג פתיתים? בלוג האוכל הטוב ביותר בעולם לעניות דעתי – ואני קורא הרבה! לא להאמין שהוא עברית.

6. מהם הרעיונות החשובים ביותר בסטטיסטיקה ב-50 השנים האחרונות? לא קראתי עדיין, אבל אני שם פה את הלינק כי זה רעיון אדיר למאמר וכי אני מת לקרוא את זה בקרוב.

5 תגובות

  1. ירון קולג הגיב:

    שמעתי על סקוט אלכסנדר לראשונה לפני שנה וחצי בערך כשהתפוצצה סערה כשכתבה בניו יורק טיימס רצתה לחשוף אותו אז הוא מחק את הבלוג. מאז אני לא מפספס כמעט אף פוסט שלו והוא בהחלט אחד הכותבים המעניינים ביותר.

  2. א הגיב:

    ברוך השב, הבולט הראשון מעניין מאד. הרבה תחזיות התבדו בשבוע האחרון בנוגע לרוסיה-אוקראינה, הרבה ידענים יכולים להיות קצת פחות חד משמעיים בפרשנויות והתחזיות שלהם.
    כמו כן, expanse#9, אכזבה גדולה.

  3. יעל הגיב:

    תרגיש טוב!

  4. יכולה להעיד שאני בעסקי חיזוי מגמות מכר בקטגוריות ה-FMCG, ואף תחזית ב-2019 לא לקחת בחשבון שב-2020 יהיה פנדמיק… נוטה להסכים איתך אבל עדיין נדרשת לבצע תחזיות….

  5. D! כאן ושם ועכשיו הגיב:

    רק בריאות, ניימן. והתססה היא לא מודה, היא כיף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting