יומיות 20.10.2023: ספרי מדע בדיוני ופנטזיה לאסקפיזם מהמצב

התקפת החמאס נגד האנושות תפסה אותי בתל אביב כך שחוויתי את הטראומה הלאומית יחד עם כולם.  צודק יובל נח הררי שאמר שזה פשע נגד האנושות, בגלל שהוא משמיד את האמון שלנו במין האנושי. האמון שלי נשבר, ואני לא בטוח איך להמשיך מפה הלאה.

הפוסט הזה לא נכתב בשביל להתלונן או לדבר על המלחמה, אלא בשביל אסקפיזם. אנחנו עכשיו עסוקים בהשרדות, אבל כמו שאמרו בתחנה מספר 11 הנהדר, "Survival is insufficient", צריך גם תרבות. תודה לאריאל שתגובה שלו בתגובות לפוסט הזה להיכתב.

1. מה עושה ניימן כשהוא עצוב? קורא. זה לא משהו חדש, אלא תמיד היה ככה. הדרך היחידה העקבית שלי להתמודד עם משבר נפשי היא קריאה. אני לא מכיר משהו אחר.

זאת רשימת ספרי מדע בדיוני, פנטזיה וטיפטיפה בלשים בשביל אסקפיזם מהמצב. אלו ספרים שהלוואי שלא הייתי קורא כבר, כדי שאוכל לקרוא אותם עכשיו שוב.

המבחן בו בחרתי בהם הוא רגשי: העליתי את שם הספר בראש, והבטן שלי החליטה אם זה אסקפיזם רגוע או ספר שיש בו שמץ של לחץ. מבחן הבטן הזה פסל כמה ספרים שהפתיעו אפילו אותי, כמו הספר "תחנה אחת-עשרה" המופלא או סדרת אמבר, שהיא אולי הסדרה האהובה עלי בכל הזמנים. נסתרות הן דרכי הבטן, אבל אנחנו דבקים פה בשיטה עד הסוף.

ניסיתי לחלק לספרים שתורגמו לעברית וכאלה שלא, בעיקר כי אני יודע שיש אנשים שאפילו שהם בקיאים באנגלית, נחמה אמיתית הם מוצאים רק בעברית. לא התחשבתי באיזה סדרות קל להשיג כיום ואיזה הן קלאסיקות שיש רק בספריות, זה דורש מחקר יותר מעמיק ממה שיש לי עכשיו לבצע. אבל אני מקווה שהרוב זמין דיגיטלית בצורה זו או אחרת.

כמעט נכנסו. הנה כמה ספרים שהייתי רוצה להמליץ עליהם בתור אסקפיזם, אבל אני לא יכול בלב שלם.

סדרת הנוער של היינלין: מנהרה בשמיים, המפלצת מן הכוכבים, עריצה היא הלבנה, בני מתושלח, השליטים, האבן המתגלגלת ועוד. קראתי אותם מזמן מדי, יש מצב שה לא שרדו את מבחן הזמן.
עולם הטבעת של לארי ניבן. למרות זכרון חם מהספר שכשקראתי אותו כנער, נסיון השנים האחרונות הראה לי שקריאה מחדש של ניבן לא עובדת טוב כיום. לא יודע אם זה נכון גם לעולם הטבעת, מתישהו אבדוק.
עיר הבקיע של אלסטר ריינולדס.קראתי לא נורא מזמן, אבל למרות זאת הספר קצת מעומם בזכרון.
לעולם לא עולם של ניל גיימן. קלאסיקה מדהימה שקראתי לפני 20 שנה ולכן קשה להמליץ עליה.
דרקון הוא מלכותה של נעמי נוביק. כנ"ל, רק תחליפו 20 שנה בעשור.

ספרי אסקפיזם זמינים בעברית.
לגזור ולשמור, ספרים שלוקחים אתכם לעולם אחר לכמה שעות, ימים או חודשים.

מלחמת האדם הזקן, חולצות אדומות [ביקורת], שניהם של ג'ון סקאלזי. מלחמת האדם הזקן הוא קלאסיקת מד"ב מודרנית מלאת דמיון ומלחמות חלל. חולצות אדומות הוא ספר פארודיה מבריק. יהיה עוד ספר סקאלזי בחלק האנגלית.
סדרת ולאד טאלטוס – סטיבן בראסט [ביקורת של דידי חנוך]. ככה הייתה נראית סדרת פנטזיה לו היה אלכסנדר דיומא (ההוא משלושת המוסקטרים) כותב אותה. אגב, גם שלושת המוסקטרים זה אקסקפיזם מעולה.
אסטריקס – אודרזו וגוסיני. הקומיקס האירופאי הגדול בכל הזמנים ואולי הקומיקס הגדול בכל הזמנים בכלל. תקראו רק את 25 הספרים הראשונים, כי אחריהם הכותב השתנה וזה כבר לא אותו הדבר. אסטריקס זה אושר. בא לי לקרוא עכשיו את כל הספרים שוב.
הכוח – פרנק מ. רובינסון. קראתי לפני 20 שנה אז יש על זה וואחד כוכבית, אבל חווית הקריאה אז הייתה כל כך חזקה שאני חייב להכניס אותו.
סדרת הרובוטים של אייזיק אסימוב. מכל הספרים של אסימוב אותה אני הכי אוהב. כן כן, יותר מאשר את סדרת המוסד (עליה דווקא כתבתי ביקורת מושקעת). קראתי את סדרת הרובוטים מחדש לפני כמה שנים אבל התעצלתי לכתוב עליה ביקורת. חבל.
סוכנות הבילוש של דיק ג'נטלי – דאגלס אדמס [ביקורת]. ספר שאני יותר אוהב ממדריך הטרמפיסט לגלקסיה של אותו הסופר. כן כן, מה ששמעתם.
פנדורין – בוריס אקונין. קוראים לו שרלוק הולמס הרוסי, ואכן כמה ששרלוק הולמס בריטי, ככה פנדורין הוא בלש רוסי. סדרה מדהימה, נראה שהביקורת על הספר העשירי מציגה אותה טוב.
לבד על מאדים – אנדי וייר [ביקורת]. אם יש אדם אחד בהיסטוריה הספרותית שנמצא במצב יותר מבאס משלנו, הרי הוא מארק וואטני, שהחללית שלו שכחה אותו על מאדים. אבל הוא לא נכנס לבאסה, והוא לא מפסיק לתפקד, אלא עם מלא מצברוח טוב הוא עושה את הבלתי יאומן.
סדרת קורמורן סטרייק של ג'יי.קיי רולינג. בדיוק התפרסם הספר השביעי בסדרה והוא יצירת מופת. הנה הביקורת שלי עליו.
משחקי רעב, הספר הראשון בטרילוגיה – סוזן קולינס [ביקורת]. כתבתי ביקורת על משחקי רעב ב-2011, שזה היה לפני שהתחלתי לכתוב ביקורות ספרים בסיטונאות לבלוג. אבל היא עדיין מחזיקה מים כיום, ומצליחה להעביר עד כמה הספר מוצלח. פצצה של ספר, באמת.
⭐ שחקן מספר אחת – ארנסט קליין [ביקןרת]. התחלתי את הביקורת על שחקן מספר אחת במשפט "פייייייייייייייייייייייייייייי! כמה כיף הוא Ready player one", ומאז לא התחרטתי על זה לרגע אחד. תשע שנים אחרי זה, ומדובר באחת מחוויות הקריאה החזקות ביותר שלי, שאפילו ספר המשך נוראי לא הצליח לעמעם. מוזמן לכל חובבי שנות השמונים, קווסטים ו-LitRPG.
בשורות טובות – ניל גיימן וטרי פראצ'ט [ביקורת]. במידה מסוימת, האמאמא של ספרי האסקפיזם, ולו בגלל שמדובר בספר כל כך מופלא וכל כך מצחיק על נושא כל כך עגום (סוף העולם), שזה פשוט פלא שהוא נכתב.
מלבד הכלב – קוני וויליס. אחד הספרים האהובים עלי בכל הזמנים, יחד עם בשורות טובות, ספר הפיל גוד פנטזיה הטוב ביותר שיש, מחווה לשלושה בסירה אחת שלא צריך לקרוא את הספר המקורי כדי להינות ממנה.
אחיינו של הקוסם – ק.ס לואיס. הראשון בספרי נרניה, והספר שמציג את כל עולם הפנטזיה המופלא הזה. קראתי את כל ספרי נרניה אינספור פעמים בתור נער, ואחיינו של הקוסם תמיד היה יותר קסום מהשאר.,
האח הקטן – קורי דוקטורוב [ביקורת]. מותחן טכנולוגי על חבורת נערים מבריקה שמשתמשת בטכנולוגיה מחתרתית כדי להיאבק בממסד שמאשים אותה בפיגועי טירור. כן, זה נשמע כבד, אבל זה ספר סוחף בהיסטריה.
גבעת ווטרשיפ – ריצ'רד אדמס [ביקורת]. לו הייתה רשימה של ספריה הפנטזיה המיוחדים ביותר, גבעת ווטרשיפ הייתה כנראה בראשה. סיפורם המדהים של חברורת ארנבים שרוצה להחליף בית. ביצוע יוצא דופן לרעיון מטופש להפליא.
שדים ברחוב אגריפס – חגי דגן [ביקורת].הרפתקאת פנטזיה אורבנית מלאת שדים בירושלים בכיכובו של נהג מונית קורע. לא רק ספר פנטזיה ישראלי מצוין, אלא גם אחד הספרים הכי ירושלמים שקראתי!

ספרי אסקפיזם באנגלית בלבד
יכול להיות שאני טועה וחלק מהספרים האלה כבר תורגמו לעברית. תתקנו אותי בתגובות.

טרילוגיית NewsFlesh – מירה גרנט [ביקורות ספרים א', ב', ג']. טרילוגיית בלוגרים נגד זומבים (כן כן! מה ששמעתם!) שהיא רכבת הרים מושלמת של מד"ב. מעולם לא תורגמה לעברית, והאמת היא שאני לא יודע למה, כי אלו שלושה ספרים קריאים, סוחפים וסגורים – בדיוק כמו שמוציאים לאור בישראל אוהבים.
Legends & latte – טרוויס בלדרי [ביקורת]. ספר הפיל גוד הכי טוב שקראתי ב-2023. הבייבי של קהילת הפנטזיה השנה.
סדרת  Cradel – וויל וויט [ביקורת ספרים 1-10]. קראתי את עשרת הספרים הראשונים של Cradle תוך שלושה שבועות. אז לא, זאת לא סדרת הפנטזיה הכי טובה שקראתי אי פעם, אבל יש מצב שהיא הכי ממכרת, וזה בדיוק מה שאנחנו צריכים עכשיו.
סדרת The expanse מאת ג'יימס ס."א. קורי [ביקורת ספר ראשון]. אני לא יודע אם זאת אופרת החלל הטובה ביותר אי פעם, יש בהחלט כמה אופרות טובות לא פחות (היפריון, המוסד, פרקסיס ועוד), אבל זאת בלי שום ספק אופרת החלל שעושה לי הכי טוב שאני קורא אותה. האירועים אולי אפלים, אבל הדמויות טובות לב ומצחיקות, וזה מה שחשוב.
skyward מאת ברנדון סנדרסון [ביקורת]. מכל הספרים המפורסמים של סנדרסון בחרתי דווקא בספר היחסית אלמוני הזה על סיפורה של ידידות מופלאה בין נערה וספינת חלל. אבל מה לעשות שכל הקלישאות שם כתובות כל כך יפה שזה פשוט מעלה חיוך ענק על הפנים?
The Crafting of Chess של קיט פלבו [ביקורת]. אחד מספרי ה-LitRPG הראשונים שקראתי והוא די גרם לי להתאהב בז'אנר.
טרילוגיית אני לא רוצח סדרתי – דן ולס [ביקורת]. אחת מחוויות הקריאה החזקות שלי בעשור הקודם. למרות שעשו סרט על פי הספר, אני לא חושב שהטרילוגיה הסוחפת הזאת קיבלה את ההכרה שמגיע לה. תנו לה צ'אנס, אתם לא תתחרטו.
The Lies of Locke Lamora – סקוט לינץ' [ביקורת]. מכל ספרי הפנטזיה שלא תורגמו לעברית, זה הספר שהכי לא ברור לי למה. כאילו, קצת ברור לי שמדובר בסדרה עם המון ספרים שעוד לא הושלמה ואולי לעולם לא תשלים אז איזו הוצאה מטורפת תיכנס לזה, נכון? אבל מצד שני, הספר הראשון גם סגור הרמטית וגם ספר פנטזיה מדהים, אז אי אפשר לתרגם רק אותו ודי?
סדרת מגי האבקה – בריאן מקללן [ביקורות כרכים א', ב', ג']. האם יש מצב שבלוג המעריצים כנראה היחיד בעולם לבריאן מקללן לא ימליץ על הטרילוגיה הראשונה והמצוינת שלו? פנטזיה אפית טובת לב, זאת הדרך היחידה להגדיר את הספרים של מקללן. חלק מהספרים זמינים בעברית אגב, אבל אני לא בטוח אם כל הטרילוגיה.
Fuzzy Nation- ג'ון סקאלזי [ביקורת]. הבטחתי עוד סקאלזי, נכון? Fuzzy Nation הוא ספר הסקאלזי האהוב עלי יחד עם חולצות אדומות, ולא ברור לי למה לא תרגמו את הפנינה הזאת לעברית. מלחמת האדם הקטן בתאגיד ענק, יחד עם חייזרים ומד"ב אבולוציוני.

2. ,תמונה של אחד האמנים האהובים עלי, Alariko,, שנוצרה עבור Arco: "משחק מערבון לא כל כך מערבי". תיאור מסקרן ומוצלח מאד.

פרסומת למשחק Arco

3. הוצאת אופוס מחלקת מתנות כדי להקל את המתח במלחמה. עד שבת בצהריים אתם יכולים לקבל גרסאות דיגיטיליות של חולצות אדומות של סקאלזי ושל מהומה רבה על לא דוור של פראצ'ט בחינם. חולצות אדומות הוא אחד מספרי האסקפיזם המומלצים שהזכרתי למעלה. את מהומה רבה על לא דוור של פראצ'ט ספציפית לא קראתי, אבל שמעתי עליו דברים טובים, וגם ככה אין באמת ספרים לא מנחמים של פראצ'ט.

4. ארגון ההאקרים Chaos Computer Club הכריז שלראשונה מזה שלוש שנים יתקיים השנה קונגרס ההאקרים האגדי שלהם. הקונגרסים מתקיימים כבר קרוב לארבעים שנה, אבל בשלוש השנים האחרונות, מאז שהחלה הקורונה, הם היו במתכונת דיגיטלית במקום פיזית.

אני משתתף בקונגרס מאז 2015, וזה האירוע האהוב עלי כל שנה. כלומר, כל שנה בה הוא התקיים, כי בשלוש השנים מאז תחילת הקורונה האירוע היה אונליין, וזה פחות כיף.

למי שלא מכיר, הקונגרס של CCC הוא אירוע הטכנולוגיה המחתרתי הגדול כנראה בעולם. כמות העושר, הפעילויות והידע שיש שם בלתי נתפסת וכמעט מבלבלת. ב-2015 כתבתי דיווח מפורט מהביקור הראשון שלי בקונגרס. הוא היה קצת מאוכזב, אני חושב שבגלל שחטפתי דלקת גרון ביום השני ולא יכולתי להינות כמו שצריך. ב-2017 כתבתי דיווח קצר אך ממצה על הכנס, שמנסה להעביר את האווירה בעזרת כמה תמונות.

הכנס השנה מתקיים בהיכל הקונגרסים של המבורג וזה למען האמת קצת מבאס אותי. מדובר במבנה קטן ודחוס יחסית. הזכרונות ממנו הם אוויר סמיך ודלקת גרון. בשנים שלפני הקורונה הקונגרס התקיים בהיכל הכנסים המרווח של לייפציג. הרבה האקרים התלוננו שקשה להם עם מרחקי ההליכה שם, וזאת אחת הסיבות שהכנס יהיה בהמבורג.

הכרטיסים לקונגרס אוזלים מהר, ואם אתם רוצים להגיע, בתקווה שתגמר המלחמה עד אז, תעקבו מתי נפתחת המכירה ותקנו בדקה הראשונה שלה (השעות עוד לא פורסמו). אני גם ממליץ להזמין כבר עכשיו חדר במלון, כי מאוחר יותר הכל תפוס ויקר. אני הזמנתי חדר שניתן לביטול עד אמצא דצמבר, כך שאין מה להפסיד.

אם אתם קוראי הבלוג ורוצים להגיע לכנס, תנו פינג, אולי אוכל לעזור להשיג כרטיסים.

5.
גם כנס Fosdem לתוכנה חופשית ופתוחה יתקיים השנה, כלומר בפברואר 2024 שזה טכנית שנה הבאה אם אתם עובדים לפי לוח השנה הנוצרי. זה כנס הרבה פחות מגניב והרבה יותר מקצועי מהקונגרס של CCC. אם אתם מתעסקים טכנית עם פרוייקטים של קוד פתוח זה כנראה עדיף עבורכם.

6. שלמה ארצי פירסם סרט אנימציה בן כמה 50 דקות בשם "תתארו לכם", שמתאר סיפור התבגרות ישראלי דרך שיריו. האם זה לכבוד המלחמה או סתם תזמון מוצלח? לא ברור, אבל מדובר בוואחד יופי של אסקפיזם.

7. ולווט אנדרגראונד הלא היא דבורית שרגל חזרה לכתוב בבלוג לרגל המלחמה. מחד, יופי שהבלוג חזר, הוא אחד הבלוגים הישראליים הכי טובים אי פעם ומאד חסר לי. מאידך, חבל שהנסיבות כאלה מחרידות.

13 תגובות

  1. רועי ברגר הגיב:

    תודה לך איש יקר!
    משהו קטן שעשוי קצת להחזיר את האמון באנושות – לא הצלחתי לחשוב אפילו על קריאה במשך כמה לילות (הימים שמורים לילדים) אחרי שבת השחורה.
    לילה אחד אמרתי שדי, וסיימתי את Legends and Lattes עם דמעות בעיניים והמשפט "what flames could not consume, never shall be extinguished" נשאר איתי עד הבוקר.
    כתבתי מייל לסופר וסיפרתי לו כמה זה היה נחוץ והוא ענה לי שהוא מבין ושלח לי את הספר הבא בסדרה. 😊
    יש אנשים (ואורקים, סקיובוס וכו') טובים בעולם.
    תמיד.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הייתי מהמר שתכניס גם את all the birds in the sky
    ?

    • ניימן הגיב:

      אהבתי אותו מאד, אבל אם זכור לי נכון ההתעסקות בו היא במשבר האקלים, וכרגע עם מה שקורה בישראל אני לא רוצה להיזכר שיש עוד צרות בעולם.

  3. עמית ג הגיב:

    שמע לא הגבתי כאן כבר מלא זמן, גם בקושי נכנסתי בשנים האחרונות. בדיוק סיימתי לקרוא את הטרילוגיה של סישין ליו שעזרה לי לברוח מהמצב בשלושה שבועות האחרונים, וככה חשבתי לעצמי אולי אצל ניימן יש המלצות לספרים אחרים שיעזרו, ובום הפוסט הזה.
    אז תודה ניימן, תמיד אפשר לסמוך עלייך. ואם אתה בת״א תגיד שלום לעכברוש העיר.

  4. רחל הגיב:

    נראה לי שהמלצתי פעם ולא הסכמת, אבל הספרים שהכי מנחמים אותי אלה ספרים של בוז'ולד וספרים של בקי צ'יימברס.
    האם יכול להיות שעוד לא קראת את פרויקט הייל מרי? כי הוא גם מתאים מאוד.
    דרך אגב בנובמבר יוצא הספר הבא בעולם של legends and lattes , והצלה אליו זמינה בחינם לקינדל

  5. ענבל הגיב:

    רוצה לצרף לרשימה גם את:
    לילה אחד באוקטובר הבודד של רוג׳ר זילאזני
    ( מתאים בדיוק לעכשיו שהולואין בפתח)
    שר השדים של גם של רוג׳ר זילאזני
    וגשר הציפורים של בארי יוגרט ( לפעמים זה מרגיש קצת כמו סרט מצוייר אבל נראה לי שכאן זו המטרה)

  6. יעל הגיב:

    בדיוק קיבלתי את "בשורות טובות" מהחברה שאצלה ואצל משפחתה אני מתארחת. קראתי כבר, אבל רק בעברית, ופה העותק באנגלית. קוראת כשצריכה להתאוורר מלהסתכל על החדשות במחשב כשמזג האוויר גרוע מכדי לצאת החוצה (והוא לרוב כזה). אחלה אסקפיזם, עד שאני נזכרת שהוויזה נגמרת בעוד פחות משבועיים…

  7. דבורית הגיב:

    תודה רבה ניימן היקר, אכן כן:(

  8. יובל הגיב:

    בתקופה הזו הייתי חייב משהו פיל גוד, אז לקחתי את Legends & latte. כזה כיף של פיל גוד הרבה זמן לא היה לי.
    המון תודה.

  1. 10 בינואר 2024

    […] אני על הרכבת מהמבורג לוורשה בדרכי חזרה מ-37C3, קונגרס ההאקרים של CCC. זאת הפעם הראשונה שהוא מתקיים מאז הקורונה והפעם השישית ברציפות שאני משתתף בו. כתבתי עליו קצת יותר באייטם 4 פה. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting