החומוס מהעיר העתיקה בירושלים

'מי החומוס הטוב בישראל?' הוא בסיס לדיון ותיק, עקוב מדם וכואב בארצנו. ברוב הרשימות יספרו לכם על אבו-חסן, סעיד, שני האבו-שוקרים מאבו גוש, בהדונס, אבו אדהם ועוד איזה כמה איכותיים שחובבי חומוס אמיתיים הולכים אליהם. ברוב הרשימות גם יכניסו את אשכרה, פינתי או סעיד מחדרה – שהם לא באמת מוצלחים, אך מאיזשהי סיבה ממש פופולריים. מה שעצוב הוא, שרוב הרשימות יפספסו, מסיבות בטחוניות גרידא, את אחד החומוסים הכי טובים בארץ. חומוס לינא בעיר העתיקה.
(וכרגיל – קחו קישור לצדיק אחד בסדום).

ןכך יצאנו, שלושה בחורים ובחורה קולומביאנית אחת, ביום שישי בשמונה לפנות בוקר (פ' לא מסכים לאכול חומוס אחרי עשר) בדרכנו לעלייה באוטו מפרכת לירושלים. היה זה ערב חג ראש השנה, ולכן ציפינו למצוא פקקים כבדים של עשרות חרדים בחיפוש אחר גפילטע פיש – וכמובן, גם הרבה קשיי חניה. התבדינו לגמרי,– ומצאנו כבישים ריקים וחניה קלה מרחק חמש דקות הליכה משער יפו.

לחומוס לינה מגיעים כך: נכנסים בשער יפו, עושים שלום למג"בניקים בכניסה – וקונים כדור פלאפל גדול וטעים מהערבי בדוכן בתור מתאבן (2.5 ש"ח לכדור). הולכים ישר לתוך סמטאות העיר העתיקה, שם יש לכם שתי אופציות להמשיך. הראשונה היא לבקש הכוונות מאחד המוכרים. אל דאגה, כולם יודעים איך להגיע. השנייה, והיותר עצמאית, היא לקחת שמאלה בסמטה "הגדולה" הראשונה, ללכת ישר עד הסוף, ואז לקחת ימינה. החומוס יהיה אחרי דקה מצד ימין.

הזהירו אותנו שיהיה שם מלא. שטויות במיץ. המקום גדול יחסית לחומוסייה וכולל שתי קומות. השנייה הייתה ריקה לחלוטין – הראשונה רק חצי ריקה. התפריט, כמו בחומוסיה אמיתית, די פשוט: חומוס או חומוס פול: 12 ש"ח. חומוס סנובר (הסמך במקור): 16. על השולחנות יש מפיות – וזה גרם לפ' נורא להתאכזב. הוא מאמין שבחומוסיה אמיתית צריך ללקק את האצבעות. ואם זה נראה לכם עד עכשיו שפ' התנהג קצת מוזר, כדאי שתדעו גם שהוא הזמין מהמלצר באנגלית. מסיבות בטחוניות אתם יודעים.

החומוס בלינא טוב כמו שאומרים – למרות שהוא בן זמנית גם חמוץ מדי. פ' טען שהחמיצות באה מהטחינה שמפוזרת בנדיבות על המנה – וכולנו הסכמנו שקצת פחות ממנה היה עושה רק טוב. המרקם מצוין וחלק מאד, הטעם – רמה אחת מתחת לאבו-חסן וסעיד, אך עדיין עומד בשורה אחת עם מקומות כמו בהדונס או אבו-אדהם. המנה טיפה יותר קטנה מאלו שהורגלנו אליהם במקומות אחרים. מחד, נדמה בסוף הארוחה שניתן היה להכניס לגוף עוד ניגוב או שניים. מאידך, סוף סוף יצאנו מחומוסיה והצלחנו להחזיק את העיניים פקוחות ואת הגוף ישר. כ' אמר, ובצדק, שזה גודל מצוין לארוחת בוקר. לארוחת צהריים הוא אולי לא היה מספיק.

אחרי זה עוד עשינו את הביקור המסורתי בכותל. לא נראה לי שאי פעם הגעתי לעיר העתיקה ולא נכנסתי אליו. הרגל שכזה. פ', שהיה שם פעם ראשונה מזה עשרים שנה, הזדעזע לחלוטין. "הם מתפללים אל הקיר!", "הם מתפללים אל הקיר!" הוא חזר ואמר. כולם היו בטוחים שאנחנו תיירים והתנהגו אלינו בהתאם – מה לעשות, הם לא רואים תל-אביבים יותר מדי. בהתחלה קצת התנגדנו, אך ברגע שאחד החרדים בא ואמר "צדקה! צדקה!" הגבנו אוטומטית ב – "no Hebrew please".

היה ממש טוב. צפו לטייק II שייבוא בעוד חודש: ביקור בחומוס אבו-שוקרי בעיר העתיקה.

לינא, אל ח'נקה 42 (ליד ויה דולורוזה), ירושלים, 02-6277230, לא כשר, גישה לא נוחה לנכים

בקטנה:
1. אנו נכנסים בשערי העיר העתיקה, איפה שהמג"ביניקים עומדים. וב"עומדים" אני מתכוון: הם לא באמת שומרים, לא בודקים ולא כלום – סתם עומדים שם לצורך נוכחות והרגשה של שמירה. בשער עומדים עוד כמה אנשים: רובם יהודים. שניים מהם נערים ערביים. אחד המג"בניקים צועק לערבים: 'מה אתם עושים פה?'. 'סתם, מדברים' הם עונים. 'תעופו מפה' הוא עושה תנועה עם היד. 'למה?'. 'ככה. כי אמרתי'.
הנערים הולכים. אני מרגיש בחילה עמוקה.

17 תגובות

  1. ד' אות בדויה הגיב:

    :-0
    אתם אולי לא מודעים להשקעה של מחבר הכתבה, לעבודת הרקע ושיעורי הבית שנעשו לבדיקת החומוסיה.
    לפי מיטב ידעתי טרם משלחת החומוס המורכבת מהבחורה הקלומביאנית והשניים האחרים, היה ביקור מקדים לחומוס לינא על ידי ניימן, ובחור שלו נקרא "בחור נאה". מכיוון שאם אתה לוקח בחורה קולמביאנית+2, לחמוסיה ירושלמית בערב ראש השנה רצוי שזה יהיה שווה את זה. או שהנסיעה חזרה לאזור המרכז, תהיה עבור מחבר הכתבה אחת מהנסיעות הארוכות ביותר שהיו לו.
    המשלחת הראשונה הייתה כבר לפני כחודש אז מטרתה המקורית של המשלחת הייתה למלות את הכיבה טרם הגעה לפסטיבל בירה. כבר אז בצורה מפליאה ניימן שבד"כ לא ניחן בכישורי ניווט מפולאים במיוחד, הצליח למצוא את חומוס לינא, המוחבא בסמטאות העיר העתיקה של ירושלים. בכניסתם של ניימן והבחור הנאה לחמוסיה, בעלי החנות החלו ישר לדבר עם ניימן באנגלית כאילו כבר היה שם, והוא בתגובה החליט לשתף פעולה. הכל לכאורה נינוח. או שמה? אני מאמין כי יש יסוד סביר כי ניימן הוא אורח קבוע בחמוסית לינא. וכי יש לו אינרטסט לגרום נו קוראים תמימים להגיע לחומוסיה, כדי שהוא יוכל לגזור קופון על הפרסום חינם! אה כן

  2. ניימן הגיב:

    🙂 ולינק לבלוג שלך לא שמת??

    ולכל מי שהלך לאיבוד: לפני פסטיבל הבירה בי-ם קפצתי עם ד’ (שמתעקש לקרוא לעצמו ’בחור נאה’ משום מה) ללינא. אני חושש שהוא מתמרמר על כך שבחרתי לדווח על הביקור האחרון בחומוסיה – ולא על הביקור איתו 🙂

  3. אם כבר חומוס בעיר העתיקה, למה להתמסר לתעשייתיות של "לינא" (2 קומות, הא – תאגיד חומוס ממש) כשאפשר לעשות את הכל בקטנה, בחומוסיה הקטנה ללא שם שנמצאת ממש על גבול הרובע הנוצרי והמוסלמי.

    יורדים משער יפו ברח’ דוד (רחוב השוק), בסופו פונים שמאלה וזה שם, מיד בצד ימין. חומוסיה קטנה, צפופה, יושבים על שרפרפים קטנים, אבל החומוס, הוי החומוס…

    מחיר מנה בין 9 ל-10 שקלים, ויש גם קוסקוס שאותו מעולם לא טעמתי.

  4. ניימן הגיב:

    כי מעולם לא שמעתי עליה? 🙂 נו, עוד מטרה לביקור בעיר..
    (ותודה על המידע!)

  5. :-/
    מג"בניקים? אתמול עשו לי חיפוש באוהל משטרה, עוד פעמיים באה ניידת לבדוק מה אנחנו עושים, וקיבלנו דוח מהעירייה, על השלטים ללא רישיון – זה נחשב אצלהם לכלוך. כאילו העיר כל כך נקייה…

    בעצם עדיף להיות מפגין מערבי.

    כנראה הכי גרוע להיות מפגין ערבי. אתה אוכל כדורים, וזה לא אקמול.

  6. ניימן הגיב:

    טוב. אתה אקטיביסט, שבארץ זה גם לא נחשב אזרח מדרגה ראשונה..

  7. החלטתי לעשות פוסט עם תמליל השיחה ביני לבין השוטר (מהזיכרון). זה פשוט משעשע!

  8. שי הגיב:

    לינא הוא חומוס מופלא מאוד, כי הוא לא יותר משקעים בקיבה, מה שמאפשר לי לחזור הביתה ברגל. כשאני רוצה חומוס עם יותר משקע, יש את כרמאווי בשער שכם, אלא שהנ"ל פתוח רק בשעות הבלתי סבירות של 5-10 לפנות בוקר. למזלנו, כל שלישי ושישי כמה אמיצים קמים בשעות הבלתי סבירות הנ"ל, ומביאים חומוס מכרמאווי לחנות אוגנדה (אריסטובולוס), כדי שנוכל לאכול אותו בשעות סבירות (ויש להם גם קומיקס, תקליטים, קפה ובירה טייבה מהחבית).

    וביקור בכותל זה פסה. אפשר ללכת במקום לשתות קפה עם שטרודל וינאי אמיתי בהוסטל האוסטרי (ויה דולורוזה, ליד התחנה החמישית).

  9. שי הגיב:

    יוצר משקעים ולא יותר משקעים, וחנות אוגנדה נמצאת ברח’ אריסטובולוס 4.
    סליחה.

  10. ניימן הגיב:

    אתם, הירושלמים, מספקים לי חומר לשלושת הביקורים הבאים לפחות.

    כל מקום שמספק בירה טייבה מהחבית כבר מקבל אצלי כבוד. שלא לדבר על חומוס ותרבות וכאלה 🙂 נו – נראה לי שזו תהיה העצירה הראשונה שלי בביקור הבא. אולי גם דורפמן יסכים לבוא הפעם 🙂

    וקפה בהוסטל אוסטרי זה נשמע…. הזוי. בדיוק כמו שאני אוהב. תודה על ההמלצות!

  11. שי הגיב:

    עוד שגיאת קולמוס בתגובתי המקורית: זהו ההוספיס האוסטרי, לא הוסטל. Oesterreichisches Hospiz zur Heiligen Familie בשפת המקור, ז"א מעון עולי הרגל האוסטרי של המשפחה הקדושה. http://www.austrianhospice.com/en/kaffeehaus.htm

    מומלץ להגיע לא מאוחר מדי, כי אז נאלצים להתספק בשאריות שטרודל, ולא בדבר הטרי האמיתי.

    חוץ מזה, במסעדה הארמנית (בכניסה משער יפו, פונים לכיוון המשטרה וממשיכים ברחוב. זה מצד שמאל) יש מנה נהדרת של בשר עטוף בעלי גפן וטבול במרק יוגורט.

  12. ניימן הגיב:

    ואוו. הרשמת אותי. קבל ח"ח עצבני על ההמלצות!
    תודה 🙂

  13. צפריר הגיב:

    הייתי היום בירושלים, ובניתי מסלול מרחוב דוד המלך עד לכותל, דרך לינא וההוספיס, ואפילו סחבתי איתי ערס חביב שהתלהב מהחוויה האשכנזית המלאה, וכל זאת בזכותכם.

    תודה!

  14. ניימן הגיב:

    איזה כיף לשמוע!
    (אני עדיין מתכנן על לינה בהוספיס האוסטרי בהזדמנות)

  15. וולנד הגיב:

    אז מה אם הפוסט מ2006, אני עדין מרגיש צורך להגיב עליו 🙂

    לינא היא אחת החומוסיות האהובות עלי (בעיקר בגלל הטעם החמצמץ שקשה למצוא מחוץ לירושלים).
    אחד הדברים המומלצים אחרי לינא זה לרדת במדרגות ולהזמין מנה כנאפה (10 ש"ח לגודל מספק ביותר) בג'עפר – הכנאפה היא בציפוי סולת (!!!) ולא קדאיף מה שמוסיף פריכות למנה המעולה.

    האתגר אחרי כמובן הוא לקום וללכת…
    בהצלחה!

    • גרשון הגיב:

      חומוס לינא יקר מאוד מעט חומוס ללא פאלפל יקר מאוד ולא טעם מדהים מעט חמצמץ תוספת מיותרת של שמן זית תוספת חריף בכוונה כדי לאלץ אותי לקנות שתייה בכלל לא מקום שני בארץ עדיף חומוס ישראלי עם שירות מדהים ומחיר הוגן פיתות לא חמות מעט חומוס ועם לא מדהים כלל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting