גיקדום 22.11.2010

מתי כבר דצמבר יבוא? אניווי, עד הביאה המיוחלת יש לכם פה חמישה עשר אייטמים גיקיים ביותר להעביר עימם את הזמן.

1. [תודה לרינת] ערימות מילים נכתבו על עטיפות משחקי מחשב, שבשלב מסוים הפכו לאמנות בפני עצמן (כמעט כמו עטיפות דיסקים, אם כי שם העיצוב טיפה יותר חשוב). אבל מי מדבר על הקופסאות עצמן? הרי מבנה הקופסא של משחק wii כיום שונה מהותית מזה של משחק אטארי מלפני שלושים שנה. על נושא מיותר מרתק זה בדיוק מדברים בכתבה.

2. שבעה (!!!!!) זוכי פרס נובל בפיזיקה יצאו מבין כותלי תיכון ברונקס בניו יורק. זה יותר ממה שהוציאו רוב מדינות העולם (כולל ישראל, אם אינני טועה. זו שמתגאה בגן היהודי שלה). פשוט מדהים. סיפורו של המוסד שהוקם ב – 1938 מובא פה.

3. כולנו יהודים. זה נכון ואקסיומטי. אבל האם כולנו באנו אכן מהעם היהודי? ואם כן – למה אנו נראים שונים כל כך? תתפלאו, אבל יש תיאוריות רבות למקור מה שאנו מכנים יהודים כיום. למשל: שהאוכלוסיה היהודית של אירופה הגיעה בכלל מגל התגיירות כוזרי במאה ה – 9 (ברצינות). אבל אנו חיים בעידן המדע, בו אפשר לבדוק גנטית וסטטיסטית כל מיני טענות, קשרים והקשרים בין קהילות יהודיות שונות. גל חיימוביץ' סיכם מחקרים אלו במאמר ארוך ומרתק שנכתב במקור לגלילאו ועלה עכשיו בידען.

4. אחת מטראומות הילדות שלי הייתה כשהגרין גובלין הרג את גווין סטייסי. בעיקר בגלל שהייתה לי רק אחת מחוברות הסיפור, ולא הצלחתי (אף פעם) לגלות כיצד ספיידרמן נוקם את העניין. חזרתי וקראתי את החוברת הספציפית הזאת עשרות פעמים, ולדעתי היא עדיין קבורה, בלויה לגמרי, איפושהו בין אוסף החוברות שלי. מה שמביא אותנו לרשימה המרתקת הבאה: הרגעים המזעזעים ביותר בהיסטורית הקומיקס. הרגע שסיפרתי עליו שם. וגם מותו של סופרמן. ומגנטו שקורע לגזרים את וולברין. או הגב השבור של באטמן והספין בוואצ'מן. ועוד רבים וטובים. חובבי קומיקס: לכו לשם לעשות צ'ק ליסט או סתם לחוות נוסטלגיה טובה.

5. בויקיפדיה חגגו את שבוע הערכים היתומים. שזה אומר (במילים פשוטות): ערכים שאיש אינו מקשר אליהם. מצב שיכול לקרות רק בויקיפדיה כי באינציקלופדיה מהזן הישן איש אינו מקשר לכלום אף פעם. בא לכם לתרום (בדיעבד) למאמץ? אגב, אני מתחיל לחשוב שויקיפדיה זה כמו סלאשדוט. העניין האמיתי נמצא שם בתגובות\דפי השיחה – ולא בערכים עצמם. תראו את דף השיחה של הפרוייקט המדובר, למשל.

6. יש שתי דרכים לעשות דברים: א. לעשות. ב. לדבר עליהם עד מוות ואז לעשות בתור מוצא אחרון. בתור פתרון מסוג א', מציעים עכשיו שני מדענים (לא מקוריים במיוחד) לשלוח אנשים בכיוון אחד למאדים. כי כל מי שלקח אי פעם רכבת באירופה יודע שכיוון אחד תמיד יותר זול משני כיוונים. הם משווים את יישוב מאדים ליישוב אמריקה, בה אנשים לקחו ספינה אל הלא-נודע בלי תקווה מעשית לחזור אי פעם ליבשת הישנה. כמובן שיישוב מאדים כולל בתוכו אינספור שאלות טכניות חשובות: מים, מגורים, הסתגלות גוף האדם לסביבה? וזה לא שיש כיום יותר מדי מחקר אקטיבי בנושאים אלו כדי לקדם את הנושא. כך שנכון לרגע זה ההצעה נראית כמו שימוש בגופות-חיות כדי לחסוך כספי ניסויים בכדור הארץ, או – אם אתם פחות ציניקניים – יוזמה מדעית אמיצה שתציל את המין האנושי. החבר'ה בסלאשדוט מתדיינים ברצינות תהומית בנידון. שווה קריאה.

אגב, כמובן שהדרך היעילה והמהירה ליישב את מאדים תהיה לשכנע את אחת הדתות הגדולות בחשיבות (הדתית) של העניין. יש פה מישהו עם קו ישיר לאפיפיור? או לעובדיה יוסף?

7. שבוע לאחר שיחרור הגירסא החדשה של תוכנת מתמטיקה (8.0), ועדיין אין עותקים חינמיים שלה ברשת. מישהו ניסה? גישה מהאוניברסיטה או משהו כזה? הבשורה הגדולה בתוכנה המתמטית החביבה עלי הוא עניין השפה החופשית. שתייעל סוף סוף את הסינטקס הנוראי שדורש החלפה תמידית בין אותיות גדולות וקטנות ומעצבן לאללה. מה המשמעות של עניין השפה החופשית? הראשון הוא שתוכלו לכתוב בקשות סבירות בשפה רגילה (צייר פונקציית סינוס), והתוכנה תבין לבד מה לעשות פחות או יותר. השני הוא האופציה לשגות קצת בשמות הפונקציות ובפרמטרים, כשהתוכנה תתקן זאת לבד. שינויים קטנים? אכן. אבל חשובים ומועילים. הסתקרנתי.

8. מרוול קומיקס מגיעה לטלוויזיה! ולא בצורת אנימציה הפעם, אלא בצורת סדרות אמיתיות. הפרנצ'ייז הראשון שיקבל טיפול מהמסך הקטן הוא הענק. בחירה מצויינת, כי זה באמת מקרה של סיפור בו הרובד הרגשי לא מועבר היטב בסרט, אבל יכול להיבנות לאט ובעדינות בסידרה ולנסוק לגבהים אדירים. הם הולכים על גירסת הסיפור המקורי, בה ברוס באנר נהפך לענק רק כשהדופק עולה עקב עצבים (פקקים, רכבת מאחרת, או טנק שמנסה לדרוס אותו), והדמות עצמה תורכב מבובות, אנימציה ו – CGI. בכנות? הרבה תלוי בעד כמה מגוחכת תראה המפלצת הירוקה בגובה שלושה מטר. אם יעשו אותה אפילו קצת "אמינה" (בכל זאת. מפלצת ירוקה. כמה אמין זה יכול להיות?), אז הסידרה עלולה להיות הצלחה.

9. סיכום שנת 2010 מתחיל. בינואר יעלה פוסט הרשימות הלא-שגרתיות שלי. עד אז, כחימום, קבלו את פרסי 2010 לאתרי הפיזיקה הטובים ביותר של Physics.org. מתאים לכל מי שרצה לדעת משהו על שלל הנושאים בתחום. לא רק למומחים.

10. רוב גולדברג היה מאייר וממציאי קונספט המדען המטורף והמכונות המשוגעות. משהו כמו סצינת הפתיחה בבית של הדוק בחזרה לעתיד 1. איורי המכונות שלו היוו השראה למשחקי לוח מטורפים (מלכודת העכברים) ולקלאסיקות מחשב כמו LittleBigPlanet או The Incredible Machine. ולמה אתם שומעים על זה? תיכנסו לפה לראות את הטריילר של המשחק החדש Create ותבינו בעצמכם. ליצור מכונות רוב גולדברג מעולם לא היה פשוט יותר.

11. הדרך לסופרמן מהונדס הולכת ומתקצרת: מדענים הצליחו לגדל שרירי עכברים עם פציעות-רגל לפי שניים מגודלם המקורי. אתם יודעים איך זה עובד: מפי שניים עוברים לפי ארבעה, ומשם לפי שמונה – ולפני שתדעו זאת – תקבלו אמנה בינלאומית שכולם יתעלמו ממנה נגד יצירת אנשי על. מי אמר מייטי מאוס ולא קיבל?

12. כשבן השמונה שלכם מבקש שתמצאו לו גיבורי מדע עכשווים, אתם יודעים שגדל לכם בבית משהו מיוחד. כמו שקרה לקורא סלאשוט (מה הוא מגדל שם? שלדון קטן?) שישר הפנה את השאלה לקוראי האתר. תגידו, שמעתם על בריאן קוקס? כוכב הרוק של הפיזיקאים? מנחה תוכנית טלוויזיה ב – BBS ואחר מנבחרי Poeple magazine לרשימת האנשים הסקסיים בעולם ב – 2009? ממש הביאה השניה של טוני סטארקס.

13. דצמבר מתקרב ואיתו עונת המתנות הנוצרית. בישראל מתנות בחנוכה זה לא מוסד חזק באותה המידה, אבל זה לא מפריע לנו להינות ממדריך המתנות (לגיקיות וגיקים) של בוינגבוינג. עם הגאדג'טים, הספרים, הקומיקס וצעצועי התרבות המוזרים ביותר בנמצא. סכנה: בהייה ארוכה מדי במדריך עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לכרטיס האשראי שלכם.

14. מוראי גוראט יצר סידרת כריכות פיקטיביות לעלילות טינטין בארצות הסופר ה.פ לאבקראפט. חמוד בעליל. אני חובב עטיפות טינטין פיקטיביות ידוע – ובישראל יש לי תמונה שהכינה קוראת של הבלוג לפני שלוש שנים מפוסטר הכנס טינטין בירושלים.

15. ולסיום: בברלין נערכה אמש תחרות כדורגל פילוסופי. מה שמוגדר כ'דיון פילוסופי עם חוקי כדורגל. תחלופה שפויה למשחק מתיש קמעה'. מלבד זאת אין שום מידע באתר הרשמי למה התכוון המשורר. וגם לא הספקתי להגיע כדי לבדוק בעצמי. יש השערות למישהו? אצלי ה'כדורגל פילוסופי' מקפיץ לראש את המערכון המפורסם של מונטי פייטון. (בתיזמון מדהים לאחר שנכתב האייטם אך לפני שעלה הפוסט, כתב דורפן פוסט מעולה בנושא)

4 תגובות

  1. MoonSet הגיב:

    אוסף מעניין של לינקים.
    אני עוקבת אחרי כל גיקדום (כמעט…) ולמרות שהיו גיקדומים טובים מזה – זה תמיד כיף ומעניין .

    התכוונתי להגיד תודה וכל הכבוד כבר זמן מה 🙂

  2. ניימן הגיב:

    תודה. העניין הזה עם הגיקדומים עוד חדש יחסית עבורי, ושמתי לב שיש הפרשי רמה ביניהם. אבל עם קצת אימון אצליח לייצב זאת בעתיד :]

  1. 30 בנובמבר 2010

    […] 681! היריד הגדול ביותר בצפון גרמניה, שנערך מאז (ד"ש לתוכנת מתמטיקה 8) 1329. זו כמובן ספירה נדיבה ביותר, היות ועד סוף המאה ה – […]

  2. 2 באוקטובר 2011

    […] הרבה לעדכן בעניינים שדיברנו עליהם בעבר. אז תראו עכשיו: בגיקדום מלפני כמעט שנה נכתב על מוראי גוראט – אמן שיוצר עטיפות פיקטיביות […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting