אוקטוברפסט 2008, מינכן.

[הפוסט הזה יהיה ישיר, מסורבל ולא מתחכם. הגעתי למסקנה שאני אוהב לקרוא פוסטים בסגנון מדי פעם, ולכן יהיה נחמד לכתוב אחד. הוא גם ארוך. אפילו יותר ארוך מפוסט אירועי השבוע האמיתיים ממוצע]

מינכנים

יליז, אחת השותפות שלי בדירה, מתוך השש מליון (שמונה למען דיוק, אבל המספר משתנה על בסיס יומי) היא טורקיה. היא שומעת מוזיקה חזקה, צועקת בקול כשהיא רוצה ממך משהו, לא סוגרת את דלת החדר ומסכימה להתידד עם כל אחד תוך שלוש שניות. במילים אחרות, היא בדיוק כמוני. התחברנו די מהר.

לפני שבועיים שאלו אותי היא והחברה הכי-טובה-שלה, פוליה (לא גרה אצלנו בדירה, אבל נמצאת פה משמונה בבוקר עד חצות) אם בא לי ללכת לאוקטוברפסט. ידיד שלהם, גם טורקי, מארגן טיול סטודנטים מאד שאפתני ומאד זול לשם. כמה זול? 15 יורו הלוך חזור. למה? או. בגלל כרטיס קבוצתי בשם 'סוף שבוע יפה', אבל אליו נחזור מאוחר יותר. השבתי להם ש'יאללה, למה לא?' (יאללה היא גם מילה בטורקית), אבל אין סיכוי שנמצא מקום לישון.

שבוע אחרי זה הן באו ערב אחד והציגו לי את התוכנית בגאווה: יוצאים בשישי בלילה מברלין. מחליפים 5 רכבות בדרך ומגיעים בצהריים למינכן. שותים באוקטוברפסט עד שהוא נגמר, בלילה הולכים למסיבה (אחת הסטודנטיות היא מינכנית במקור כך שיש לנו אינסייד אינפורמיישן) ומתישהו בבוקר יוצאים בחזרה הבייתה. ולינה? 'איפה אתה רואה פה זמן ללינה?' הן התפלאו. נו שווין, שינה זה לחלשים.


[אחת מאינספור חנויות המזכרות של אוקטוברפסט]

בשתיים וחצי בלילה נפגשה חבורה של 37 סטודנטים בתחנה מרכזית ברלין. המספר '37' עלול לבלבל: הוא קיים בתיאוריה בלבד. בין החלפה להחלפה אבדו אנשים (פספסו את הרכבת, שבדר"כ גילינו בשניה האחרונה מאיפה יוצאת) ואחרים נוספו ('היי! יש לכם מקום על הכרטיס! אפשר לבוא לאוקטוברפסט איתכם?'). בשלב מסוים, אחד ההזויים בלילה, הצטרפה אלינו לנסיעה של שעה וחצי חבורת אוהדים מגובשת של באיירן מינכן, ועוד חצי חבורה מלברקוזן. אני לא יודע אם זו אשמת האוקטוברפסט, או שככה זה כל שבוע, אבל כרטיס ה'סוף שבוע יפה' הזה הוא חתיכת דבר מוזר. מוזר מאד.

בהמשך, כשהאלכוהול התחיל להיגמר (ארגז בירות, שלושה בקבוקי יין ואלוהים יודע כמה וודקות) והגרונות החלו להיות ניחרים החלטנו ללכת לישון. בדיוק בזמן הזה התחילו הקרונות להיות מפוצצים, ולחבורה של 40 איש, פחות או יותר, לא היה סיכוי למצוא מקום ישיבה ברכבת. מה עושים? מאלתרים. בין המושבים, על המדרגות – והגדילה לעשות יליז שישנה בתא התיקים מעל המושבים. אפילו אני תפסתי חצי שעה תנומה. מדהים מה שילוב של לילה לבן פלוס אלכוהול עושה לבן אדם כשפג האדרנלין.

11.5 שעות מאוחר נכנסנו למינכן, ומולנו נגלה האוקטוברפסט. קפץ לי חיוך ענק לפנים. האדרנלין חזר לפעפע בורידים. אוקטוברפסט, אתם מבינים, נראה בערך כך:

וגם כך:

ואפילו כך:

היה לי חשוב מאד לחזור מאוקטוברפסט עם כובע, ולכן בזבזנו את השעה הראשונה בשיטוט בין הדוכנים השונים. יש המון דגמים של כובעי אוקטוברפסט. כולם עולים בי ן 9 (פשוטים) ל – 15 יורו (כובע בצורת חבית בירה עם ברז). הבעיה עם כמעט כולם הייתה שהם באים בגודל אחיד, ובמקרה הגודל הזה קטן מהיקף ראשי. זה נשמע נורא מוזר, כי אף פעם לא חשבתי שיש לי ראש גדול בצורה היסטרית, אבל זה היה המצב. יכול להיות שכיוונו שם בעיקר למין הנשי; הרבה יותר הגיוני שחשבו שקהל שיכור לא ישים לב שהכובע קטן מדי. בסופו של דבר מצאתי באחד הדוכנים משהו שהיה גם נאה וגם מתאים לקוטר ראשי. הנה הוא לפניכם:


(בהערת שוליים נוסיף שהסתובבתי איתו במשך שארית היום, מה שכמעט גרם לי להיכנס לתיגרה בשלוש בלילה. לא משנה)

זה היה הזמן לבירה. כמה טלפונים וסמסים מאוחר יותר גילינו שהחבורה כבר הצליחה להידחף להיכל השתיה של אוגוסטינר, אז הלכנו לעמוד בתור. עשר דקות מאוחר יותר היינו עדיין *בדיוק* באותו המקום, כשההבדל היחיד היה שמאחורינו התווספו המוני אנשים. פשוט מדהימים הגרמנים האלה: אפילו בשכרות הם לא מנסים לעקוף אותך. אוזגורש (עוד טורקי) הציע שנשיג בירה לשתות בחוץ בזמן שמחכים. ואז התגלתה עוד בעיה: המינכנים מסכימים להגיש ליטר בירה רק למי שיושב.

למה? ככה. בצורה מטופשת להחריד נאלצנו לבקש מחבורה ליד אחד השולחנות להזמין בירה עבורנו (עשינו את זה בזמן שהמלצרית ראתה. לא היה פה שום עידון מחוכם). לקחנו את כוסות הענק והמשכנו לעמוד בתור. ולעמוד. ולעמוד. ולעמוד. והוא עדיין לא זז. בסוף הבנו שכדי להיכנס צריך לנקוט בטקטיקות ישראליות\טורקיות ישנות. יאדה יאדה יאדה – יציאת חירום אחת מאוחר יותר נפלנו בפנים.

דווקא מהיכל השתיה אין לי תמונות. לכו תצלמו משהו כשיד אחת מחזיקה כוס של ליטר בירה והשנייה הודפת אנשים שמנסים להפיל אותך. אבל – כל מה שראיתם בסרטים נכון. שולחנות העץ הענקיים, הלהקה המסורתית הבווארית, וכל השיכורים ששרים איתם בקולי קולות. מסתורין גדול היה בעיני איך כולם יודעים את מילות השירים, עד שהבנתי: הם שרים ג'יבריש! ברהיטות! כאילו ג'יבריש זו שפת אימם. לא הייתי מספיק שיכור כדי להגיע למצב הזה.

מאס (ליטר בירה) עולה באוקטוברפסט 8 יורו. שזה נראה לי קצת מוזר, כי לפני שנתיים קניתי כאלה במינכן בשני יורו פחות. הקטע הוא שכולם, אבל באמת כולם, גונבים את הכוסות. מכניסים אותם לתיק מול העיניים של השומרים. כך ששני היורו האלה הם מן הסתם מס קניה. מה שהכי עצוב, שייצור כוס כזאת עולה, בכמויות ענק, פחות משני יורו. כך שלמרות הגניבה המבשלות עדיין עושות עליך קופה יפה.

אהמ? מה היה בהמשך? בלי להלאות אציין שפגשתי את גיל דורי, אישיות בירה ידועה, ושניים מחבריו שבדיוק מטיילים בדרום גרמניה ואוסטריה. לאחר האוקטוברפסט הלכנו להוף בראוהאוס – מקום בו יש אוקטוברפסט כל השנה, ושתינו אפילו עוד ליטר בירה (אם כי לי, למען האמת, כבר נמאס). בחצות הלכה רוב החבורה למועדון, אבל כשהגענו אליו הבנתי שאין סיכוי שאני מעביר את ארבע השעות הבאות בלרקוד. יצרתי קשר עם חלק מהאנשים האחרים שנעלמו במהלך היום, וביחד הלכנו לישון בהוסטל. אהמ, סליחה: בבורגר קינג. בחמש בבוקר סגרו את המקום וסילקו אותנו (באדישות גרמנית). נאלצנו לחכות שעתיים, קפואים מקור, בתחנת הרכבת המרכזית.

הדרך חזרה הבייתה הייתה אמורה להיות פשוטה יותר, אבל היא לא הייתה. ההתחלה דווקא הייתה נחמדה. בתחנת הרכבת פגשנו מישהו שחיפש דרך זולה לנסוע לברלין. היה לנו מקום פנוי על הכרטיסים אז הוא הצטרף. מאד חיבבתי אותו. הוא ענק בגודלו, מסוג האנשים שכל כך גדולים עד כדי כך שאתה לא מבין איך דבר כזה נכנס למציאות. אבל יש לו קול רך, וכשאתה מדבר איתו אתה מבין שמדובר בסופר-מגה גיק אמיתי. למשל? הוא סיפר לי את ארץ המוצא של כל אחד מ – 32 אבותיו. חמישה דורות אחורה. מטורף לגמרי. בכל מקרה, גילינו שהוא גר בדיוק בבניין שלי, קומה מתחתי. עולם קטן, מסתבר, זה לא רק בישראל.

הרכבת הראשונה, שהייתה רכבת המפתח בהגעה החלקה לברלין, נתקעה, ולא היה ברור אם ומתי תחזור לפעול. מפה הדברים התחילו להשתבש. לקחנו אוטובוס לתחנה אחרת באיזור (שלושה אנשים נעלמו), ועלינו לרכבת אחרת שמקדמת אותנו בכיוון הכללי. זה היה השלב בו שמתי לב שיליז ופוליה, ידידותיי הטורקיות, כבר לא איתנו. האמת היא שהפלאפונים של רובנו, כולל שלי, כבר היו גמורים באותו השלב, ואי אפשר היה ליצור קשר.

בשבע ההחלפות שאחרי זה נעלמו אנשים כמו זבובים, ואחרים צצו במקומם. בשלב כלשהו גם הפסקנו לספור את החבר'ה כשהכרטיסן הגיע, ופשוט אמרנו: כרטיסים לחבורה גדולה של אנשים בקרון הזה, בקרון הקודם, בקרון הבא, גם כמה למעלה ועוד כמה מפוזרים בשאר הרכבת. אולי. נראנו כל כך עייפים שהכרטיסנים קיבלו זאת באהדה. ובסוף? בסוף הגענו הבייתה כמובן. הטורקיות, אגב, הגיעו שלוש שעות מאוחר יותר. תפסו טרמפים על כרטיסים של זרים.

מילות סיכום: סעו לאוקטוברפסט, ואם אתם חכמים, תדאגו למקום לינה כמה חודשים מראש. כרטיסי הסוף שבוע היפה הם דבר עצום. יש כאלה איזוריים (26.5 יורו בערך, לחמישה אנשים), וכלל ארציים (שבעים ומשהו יורו). הדבר החשוב לזכור הוא שלא חייבים למצוא מספיק אנשים כדי למלא אותם; בדרך כלל מוצאים בתחנה. ויותר מזה, בדרך כלל מוצאים בתחנה אנשים שמחפשים חבר'ה שימלאו להם את הכרטיס. נכון שעדיף לדעת גרמנית (או פולנית. אפילו עדיף פולנית) בשביל זה, אבל בואו נגיד שתנועות הגוף (מחזיקים כרטיס גבוה באוויר וצועקים) מסגירות אותם. את הכרטיסים, כמובן, קונים במרכז המידע לנוסעים (reisencentrum). עדיף לקנות כמה ימים לפני הטיול, אם כי לא חובה.

18 תגובות

  1. תודה על הדיווח. זה היה מקסים, מרתק, מצחיק ובעיקר מעורר קנאה. טוב, לא כל השלבים שבדרך, בעיקר האמצע… אנחנו נאלץ להסתפק בפסטיבל הבירה במעברות. וגם לנהוג לשם. איך חבל שלא תהיה איתנו… דצמבר זה עוד הרבה זמן?!

  2. לא הייתי ולא ראיתי אבל אומרים שהאוקטוברפסט הפך להיות פסטיבל לתיירים – בכתבה באחד העיתונים היה רשום שיש גרמנים שאומרים שזה כמו דיסניוורלד רק של בירה (או לחלופין טעם העיר אצלנו). מה דעתך?

  3. שירי בירה הגיב:

    ידידי!!!! אכן בהארץ נכתב- דיסנילנד, בעוד אילו מילותיך שלך (שאומצו בחום, תודה). אני מצידי, לנתי בשלווה, בלסתי וחייבת להגיד לך שחברת הטלפוניה O2 חילקה באוהל של פאולנר- שירונים!!!

    אחת שהייתה שם

  4. מעיין דר הגיב:

    אוף, אני חייבת לטוס כבר לברלין!!!

    נשמע מעולההה

  5. ניימן הגיב:

    לא סוגרת ת'פה: גם השלבים בדרך היו מהנים בדרכם שלם. הם כי בסוף כבר בסך הכל רציתי לשוב הבייתה..

    עכברוש – אהמ. לא שמעתי התרשמות כזאת מהגרמנים בברלין. נהפוך הוא, התגובה שקיבלתי הייתה 'איזה כיף לך, אתה נוסע לאוקטוברפסט. שייא. כמה כיף היה כשאנחנו היינו שם'. מצד שני, זה בא מברלינאים – אנשים שבכל מקרה רגילים לכך שהעיר שלהם מלאה בתיירים.

    אניווי, יש שם המון תיירים, אבל לדעתי יש גם לא פחות גרמנים (ואפילו יותר). כמו שכתבתי בפוסט: מומלץ בחום.

    שירי – O2 זו חברת הסלולרי שלי! מעניין אם הייתי מקבל מתנה מהם.. :] עניין השירונים הוא גדול. תשמרי לי אחד אם יש לך – אני צריך ללמוד בע"פ שירי בירה גרמניים.

    מעיין – אכן צריכה לטוס לברלין. אבל הפוסט הזה הוא על מינכן :]

  6. Arspoeti הגיב:

    ההוף בראוהאוס הוא הזה של מינכן מהפוטש הלא מוצלח. בינואר, ב-DLD נחזור על המסורת של ביקור בדכאו בבוקר, כל היום בכנס ובלילה לברוהאוס כדי לחגוג את הניצחון או משהו כזה.
    המינכנים עצמם אנשים עם כזה אף למעלה, שמזל שיש בעיר תיירים כל השנה.

  7. melquiadess הגיב:

    נשמע כיף גדול 🙂
    אני גם רוצה.

    ושאלה ל"לא סוגרת ת'פה", מה זה פסטיבל הבירה במעברות? איך? ומתי?

  8. האתר הרשמי של הפסטיבל במעברות:
    http://www.beerfestival.co.il
    כולל מה, איך ומתי 🙂

  9. שירי בירה הגיב:

    אין לי שירון…היה שם לידיעתך אחוז נכבד של שירים אמריקאיים מוכרים.
    אבל- יש לי כוס ליטר של פאולנר ו……….פחית ליטר של בירת האוקטוברפסט שלהם!!!
    אה כן, גם כוס לתיירים וחולצה עם פאייטים.

  10. עדי ס. הגיב:

    LOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

  11. ניימן הגיב:

    זה לול כללי כזה?

  12. b-e-e-r הגיב:

    למי שלא הצליח להגיע לאוקטוברפסט, כוס בירה ופחית פאולנר למכירה בארץ.
    עוד פרטים פה: http://www.bakbuk.co.il/blog/index.php?p=54

  13. ניימן הגיב:

    אהמ. מגניב למדי..

  14. דייב דנ הגיב:

    לעומתך אני את החודש האחרון העברתי בירח דבש בארגנטינה, באחת מהנסיעות פגשתי זוג אירופאי, היא ממולדוביה והוא גרמני. לדבריו יתקיים אוקטוברפסט בוילה בלגרנו. וילה בלגרנו הנא מושבת מהגרים גרמנים דרומית לעיר קורדובה. בעיירה נהוג לחגוג את פסטיבל הבירה בכל שנה בסמוך למועד בו הוא נחגג בגרמניה. אשתי ואני החלטנו לקום בבוקר ולנסוע לעיירה הדרומית. להפתעתנו גילנו שהפסטיבל מתחיל לו רק בשעה ארבע בצהריים מה שהותיר לנו שפע של שעות לטיול בעיירה ולזלילת אלפחורס. בשעה ארבע צעדנו ראשונים למתחם הפסטיבל והתחלנו לעבור בין הדוכנים שהחלו להיפתח, מהסיור המוקדם בעיירה הבנו שקיימות מספר מבשלות מקומיות, אותן החלטנו לנסות במקום הקווילנס הצפויה והסטלה שהמתיקה לנו את ארוחות הצהריים. הראשונה שפתחה את שערה הייתה ויאחו מינכן. המבשלה מייצרת שלושה סוגי בירות, בהסבר המקומי והפשוט: שחורה, בהירה ואדומה. המוזגים סיפרו לנו כי כוס עולה עשרים פסו, ואילו בירה תעלה לנו חמש עשרה, אין בעיה אמרנו, תנו לנו רק בירה. המוכרים הביטו בנו בתדהמה ואז הבנו. לא היו כלל כוסות במקום, היינו צריכים להביא אחת מהבית. קנינו זוג כוסות של המבשלה המתהדרת בלוגו של נזיר גרמני בקפוצון, סוג של מהדורה מקומית של הקו קלאס קלאן. אני בחרתי בבירה השחורה סוג של גינס מקומית ואשתי, נועה, בחרה בבהירה. השחורה קצת חלשה מהמקור אבל עדיין בעלת טעמים מורכבים, ואילו הלבנה לצערה של אשתי הייתה הרבה יותר פירותית מהמתוכנן. המבשלה המקומית השנייה ברנן לא נפתחה באותו הערב כך שהסתפקנו בבירה נוספת מתוצרת ארגנטינה, בירה לבנה שזוכה להגדרת הפרימיום, נדמה לי ששמה היה ורסטיימר (סביר להניח שזה לא השם הנכון 🙂 ) . את מקום הלהקות הגרמניות החליפו שני מנחים מקומים שסיפרו בדיחות בספרדית ואת שירי העם החליפו להקות מחול שעלו אחת לאחר השנייה לבמה והפליאו בצעדי מחול בינלאומים.
    לצערנו הקור הכניע אותנו ואנו חזרנו לקורדובה מוקדם מהצפוי.

  15. מחפש שותפים הגיב:

    מחפש שותפים או שותפות לחלוק איתם שולחן באוקטוברפסט 2009

  16. ניימן הגיב:

    ואיך הם יצרו איתך קשר..?

  17. מחפש שותפים הגיב:

    מחפש שותפים או שותפות לחלוק איתם שולחן באוקטוברפסט 2009
    ליצירת קשר: ליאור lpz@walla.com

  1. 2 באוגוסט 2010

    […] אוקטוברפסט 2008, מינכן. לפני השקיעה […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting