פולארויד 04

שלל יציאות מצוינות התיישבו על מדפי הסול סיק לאחרונה: פרל ג'ם, רג'ינה ספקטור, פול סיימון, טול, פט שופ בויז ורד הוט צ'ילי פפרז הם רק חלק מהיוצרים שכיכבו בדיונים. מליוני אנשים חיכו ליציאת כל אחד מהאלבומים הנ"ל, ולכן קצת לא נעים לי לאמר, שציפורני ניכססו רק בגלל אלבום אחד: פולארויד 04, אלבום האוסף החינמי התקופתי של השרת העיוור.

חבר טוב פעם אמר שהוא שמח שעבר למטאל מרוק שנות השבעים, ולו רק מכיוון שאומני המטאל עדיין פעילים ויש לו סיכוי לראות אותם מופיעים. הדבר מתעצם שבעתיים כאשר מדברים על יוצרים מקומיים, וניתן אף להכפילו בעוד שבע כשמגיעים לאומני האלטרנטיבה אותם פולארויד מציגים. עם אומנים אלו קרה לי כבר, לא פעם ולא פעמיים, שישבתי ארוכות לאחר הופעה, או הלכתי לבירה, או קיבלתי טרמפ כי חברי נטשו מוקדם או סתם יצא לי לשמוע אותם מנגנים בביתם.

שנית זה עניין המקום והשפה – כי למוזיקה, ובכלל לתרבות שנוצרת לידי, סיכוי גבוה בהרבה לדבר אלי מזו שנוצרה בניו יורק. נוסיף למשוואה את השפה העברית, אליה יש לי קשר רגשי גדול מלאנגלית (לא פופולרי לאמר זאת, אך אצלי זה נכון) ונקבל משוואה מלאה.
ושימו לב שטרם התחלתי לדבר על איכותם הנהדרת של האומנים בתקופה האחרונה.

יש עוד אוספים אלטרנטיביים בעברית. אקדאק הוציאו אחד, גם פיתקית ואפילו לגולשי פורום ynet יש אחד נחמד. אולם כל אלו מייצגים גישה, לייבל או נישה משלהם, בעוד שפולארויד מתיימר, ולעיתים קרובות גם מצליח, לתפוס תמונה עכשווית. לייצג תקופה.

מתוך שבעה עשר השירים בדיסק, עשרה אני מגדיר כמצוינים (לא, אני לא נותן שמות. לא בא לי שתירדמו). אחד עשרה אומנים לא יצא לי לשמוע קודם, ומעכשיו את חלקם אני אחפש מופיעים. מטרתו של פולארויד היא בין השאר להכיר את האומנים האלטרנטיביים לציבור הקונים, ונראה לי שהוא עושה כאן עבודתו נאמנה.

ובכל זאת, אני ישראלי, אז אי אפשר בכלל בלי תלונות:
1. רק שבעה מהשירים הם בעברית. פחות מחמישים אחוז. אז נכון שזו לא באמת אשמת העורכים, והם בסה"כ מייצגים את הלך הרוח בשוק – אבל אני אישית עדיין הייתי שמח לקצת יותר ייצוג לשפת הקודש.
2. אמרו את זה כבר בפורום, ואני חייב להסכים: המון מהשירים הם שקטים ואינטימיים וההרגשה הכללית היא של דיסק חורף חמים. ייתכן ששווה להבא להתאים את היבול המוזיקלי גם לעונת השנה.

ולמרות שתי תלונות קטנטנות אלו, פולארויד 04 הוא עדיין אוסף מדהים. תורידו. זה חינם 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting