שיר השבוע #3: אלטרנטיב ישראלי

כמה השתנה העולם בארבעים שנה? או ליתר דיוק, הטעם האנושי. במסגרת השלמת קלאסיקות האזנתי השבוע לאלבום Pet Sounds של ה Beach Boys. אלבום שנמצא במקום די גבוה, נגיד שני, ברשימת חמש מאות האלבומים הגדולים של הרולינג סטונס. נכס צאן ברזל, פיתה בזלת אמיתי, שאמור לכאורה, לקסום בקלות לאוזנו של המאזין הממוצע. כך לפחות חשבתי.

והנה, לא-מעט האזנות אחרי, גם בגירסת הסטריאו וגם בגירסה הרגילה, מצאתי עצמי מאוכזב קשות. זה אחלה אלבום, נכון, באמת אחלה – אבל יצירת מופת? זה?! האחרון של ארקייד פייר או החדש של אינטרפול עולים עליו לדעתי. אז איני טוען שהבחירה שגויה, או שטעם הקהל בעבר היה רע – אלא רק שהמאזין העכשווי מתרשם מדברים קצת אחרים.

ואולי זה רק אני וטעמי המוזר והדי אישי.

ככה נראים הדיסקים של לנזז. כדאי לכם לקנות!

ובמעבר חד הלאה – מה עוד התנגן אצלי השבוע? אינטרפול החדש, Our Love To Admire, שבר שיאים זה שבוע שני. מעיון בפורומים ובלוגים השונים, מתגלה שלכל אחד יש שיר-אהוב שונה לגמרי באלבום *נהדר* זה. אצלי מדובר על Scale, העוצמתי, קצת פאראנואידי, קצת אפל ומאד חודר במצבי הרוח הנכונים.

להקה נהדרת נוספת שכיכבה היא Unkle. הגעתי אליה משתי סיבות: 1. היא מופיעה בסיגט, פסטיבל המוזיקה בהונגריה שאבקר בו או-טו-טו. ו – 2. גיאחה לחש לי בסוד שמאד כדאי להכירם לפני הפסטיבל. גיא צדק. עקרונית מדובר בלהקת טריפ-הופ – אך מכיוון שמעולם לא הצלחתי להבין את המושג במלואו, אסתפק בלהעיד שמדובר במוזיקה אלקטרונית מלודית (אך קצבית!), לא ממש ריקודית, שמזכירה טיפה אלקטרופופ ודארק אייטיז ברגעים מסוימים. מומלץ מאד, ולא רק לתיירים בהונגריה.

איכזבו השבוע: לינדזי באקינגהאם עם אלבום ממוצע מוות מ – 2006. חמי רודנר הוציא אלבום חדש שפשוט לא עושה לי את זה (מלבד שיר אחד). בינוני עם אופציה למצוינות שבוע הבא: סופר פרי אנימלז באלבום הכמעט-קונספט Hey Venus!. למה כמעט? כי רגע לפני שיצא להם אלבום סיפור, החליטה החבורה לעשות "שאפל" לשירים, להעביר חלק לאלבום הבא, להוסיף עוד קצת עם סאונד דומה לנוכחי – ולצאת בחבילה, שנכון לחמש השמיעות הראשונות, נשמעת טובה, אך לא סגורה.

החזקתם מעמד עד פה? כי יש לנו גם את שיר השבוע!

לנזז היא להקה ישראלית מב"ש, שלא שרה בעברית. גם לא באנגלית. גם לא ביידיש, אמהרית או רוסית. הם שרים בשפה הרשמית השנייה של ישראל – ערבית. שפה, שלפחות בסצינת המוזיקה האלטרנטיבית התל אביבית, מקופחת משהו. לנזז, אם הבנתי נכון, סובבת סביב ג'ואן ספדי. מוזיקאי ערבי יליד-נצרת, שסיפור חייו (המתואר פה) צריך לגרום להתעניינות בו לכל אדם, ללא קשר לדתו ומוצאו.

לא שמעתי שירים רבים של לנזז, אבל אלא ששמעתי הכילו, לצד השפעות אתניות מובהקות, גם השפעות מערביות, מזרח-רחוקיות וכמה דברים מקוריים באר-שבעיים למהדרין. את יסמינה, השיר שנבחר לשיר השבוע, חרשתי עמוקות בשבועיים האחרונים. הוא דוגמא נהדרת לבלדת-אהבה* עכשווית עם השפעות ערביות. כרגיל – מדהים איך רגשות מועברות במוזיקה בלי שום קשר להבנת השפה. אבל שלא תתבלבלו לרגע! יסמינה לא דומה ל*שום* בלדת אהבה ששמעתם עד עתה. נכון, הוא שקט, עדין, רך, בנוי היטב – אבל שילוב נוסחא זו עם צליל חצי-מערבי\חצי-אתני יוצר משהו חדש, ויפייפה.

מומלץ להוריד, להעיף מבט במייספייס של הלהקה (השיר מופיעה להורדה גם שם), בדף בלייבל קקטוס, ובביקורת בשרת העיוור. למי שרוצה, יש עוד – זו רק ההתחלה.

[הורדה: Lenses – Yasmina]
————
* למרות שאיני מבין מילה, אני נוטה להניח שזו בלדת אהבה היות ויסמין הוא שם אשתו של ג'ואן.
** יש להם גם אחלה מנהלת, ובשיא המקריות אני מכיר אותה. מין גילוי נאות שכזה.

10 תגובות

  1. דיימונד הגיב:

    המנהלת שלהם היא כבר לא המנהלת שלהם, אלא המעריצה מס' 1 של הלהקה 🙂

  2. ניימן הגיב:

    הכל אני שומע בדיעבד, אה? :]

  3. תומר הגיב:

    סחטיין על שיר השבוע. מרענן בהחלט.
    אגב לגבי פט סאונדס אני מבין אותך אך גם חולק. תן לו עוד קצת האזנות, הקשב לו גם באוזניות (ובטח שלא רק ברמקולים של המחשב), נסה לעקוב אחר התזמור, אחרי ההירמונים.

    אני מסכים שחווית ההאזנה לאלבום פחותה אם רק מקשיבים לו על הדרך מבלי לחשוב על מיקומו הכרונולוגי. כמו יצירות אמנות בציור למשל, היצירה "גדלה" עליך לאחר שאתה מכיר יותר על הצייר עצמו, על התקופה וכו. גם כאן, המיקום הגבוה שלו ברשימות הוא לא רק בשל היופי שבו אלא לא פחות, ואולי אף יותר, בגלל חדשנותו ב-66'. הפן הרציני והרמה האמנותית הגבוהה באלבום של "להקת בנים" עד אז היה מהמם. כנ"ל פתיחת הראש לאפשרויות תזמור עשירות כל כך באמצעים מוגבלים כל כך. כמו כן העובדה שמדובר בעיקר בעבודה של אדם אחד. ויש עוד שלל סיבות שמעשירות את חווית ההאזנה הכוללת ואשר הובילו לכל דברי ההלל שקוראים עליו.
    חוץ מזה, מבחינתי גם בלי העמקה – 'God only knows' הוא אחד האהובים עלי בכל הזמנים.

    אגב, מהסיבה שאתה ציינת, אנשים רבים (אני ביניהם) אוהבים פחות את סרג'נט פפר, שהיה בעל קונספט חדשני אמנם (למרות שהוא הוצג כבר ב'רבולבר' רק בלי להפנות לכך את אור הזרקורים) אבל למעשה בסך הכל הוא אלבום פחות "יפה" מאבי רואד, רבולבר, רבר סול או הלבן.

    תוכל לקרוא סקירה על פט סאונד בבלוג שפתחתי ואולי זה יעניין אותך להקשיב לו שוב.

    סופ"ש פצצות שיהיה.

  4. ניימן הגיב:

    ואוו. איזה בלוג אדיר יש לך שם! קצת מביך אותי שלא שמתי לב אליו קודם. הוא מאד יעזור לי בהשלמת הקלאסיקות שאני מריץ עכשיו.

    בקשר לפט סאונדס: נראה לי שאקח את עצתך, ואנסה לשקוע בו קצת יותר. יש לי עוד מעט טיול גדול באירופה, ולא יזיק לי אם הוא יככב באוזניות שם. בכל מקרה, כמו שאמרתי, הוא דיסק טוב, שכיף לשמוע. אולי עוד כמה זמן גם אמצא את הגדולה.

  5. אלעד שנותן לינק נכון לדף בקקטוס הגיב:

    היי ניימן ותודה על הבחירה.

    רק דבר אחד קטן – "הקקטוס המעודש" שבי מתקן את הלינק שם למעלה, לדף הקקטוסי של לנזז:
    http://www.cactus-records.com/lenzez.html

    בקרוב תמצאו שם מילים של הדיסק השלישי הבעלינולטובה (והפעם באמת- כבר יש מסטר, לוחזמנים, נעדכן בקרוב) ב-3 שפות!

    נשיקות.

  6. ניימן הגיב:

    נשסע לך שזה הלינק שרציתי לתת! אלי הוורדפרס שוב שיטו בי!

    תוקן, ותודה 🙂

  7. גיאחה הגיב:

    לנסז אדירים.

    בנוסף: The Scale הוא גם הקטע האהוב עליי כרגע מאינטרפול החדש.

    בנוסף גם: למה מתייחסת הערת השוליים השנייה, לעזאזל? אני מסתובב סביב עצמי כבר שעות ומחפש!

  8. ניימן הגיב:

    פוסט-מודרניזם ניגר. אנחנו לא מאמינים שצריך שכל הערת-שוליים תקושר לקטע טקסט אמיתי :] (או במילים אחרות: היא סתם שם בסוף, אין שום דבר שמוביל אליה).

    בנוסף: תמיד ידעתי שיש לך טעם משובח.

  9. alice liddell הגיב:

    אחלה שיר.
    ראיתי שלנזז עדכנו את התרגום לאנגלית של מילות השיר.
    המלים החדשות באנגלית מתאימות למנגינה!
    יכול להיות שכל זה קרה בעקבות התרומה המבורכת של אתר זה!
    כל הכבוד!

  10. ניימן הגיב:

    איפה הם עדכנו? (ראיתי את המילים באתרך, אבל אני לא מוצא באתר שלהם).

    אניווי, אני בספק אם ההשפעה הצנועה שלי גרמה לזה – אבל כיף שיש תרגום :]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting