סיכום תחרות הבירה הביתית 2008

תחרות הבירה הביתית, הנקראת באופן רשמי 'לונגשוט', התקיימה בכחול שבחוף תל ברוך לפני שבועיים. מסיבות אלו ואחרות לא הספקתי לכתוב עליה כלום עד היום. עקב הזמן שעבר, התלבטתי אם לוותר לחלוטין על המאורע או בכל זאת לשפוך עליו כמה מילים באיחור. אבל נראה לי שאלכוהליסט חובב שתייה כמוני לא באמת יכול לתת לאירוע כזה לעבור לו מעל הראש. חוץ מזה, יש בידי תמונות, וצריך לעשות איתן משהו.

לונגשוט 2008
[תודה ללא סוגרת ת'פה על הצילום]

שישים בירות הוגשו השנה לתחרות (רשימת הזוכים), כאשר רובן הוצגו במהלך האירוע עצמו. בשורה התחתונה, שכדאי להוריד אותה עכשיו מהלב, היה ערב נהדר. לא מפתיע במיוחד: חוף ים בשילוב מבחר בירות גדול בשילוב אוכל חינמי בשילוב הרבה מכרים וחברה טובה פשוט לא יכולים ליצור משהו אחר. אה, יש גם את עניין האלכוהול.

בניגוד לשנים קודמות, לא אפרט השנה את רשימת הבירות הטובות. אתם מבינים, הייתה לי הארה במהלך השנה החולפת: גימיקים זה אוברייטד. למה הכוונה? לכך שמעטים גימיקי הבירה שאפשר לשבת עליהם על חצי ליטר בהנאה. ומתישהו נמאס לטעום בירות חלווה עד גמבה סגולה, לקחת חצי שלוק, לציין 'ואללה מעניין' ולהמשיך הלאה. בואו נהיה כנים: לבירות הבאמת טובות אין גימיק. הן פשוט טובות. יש להן אולי תיבול מיוחד, או מידות אלו ואחרות של סוכר\דבש\סילאן – ואפילו שילובי לתת יוצאי דופן. אבל אלו נחשפים בדר"כ, וגם אי אפשר לכתוב עליהם הבייתה – כך שגימיק מפורש לא קיים בהן.

בהתאם לדעה חדשה ויוצאת דופן זו, נהניתי בתחרות בעיקר מהבירות חסרות הגימיק. יחסית. כך התחמקתי מכל שלל בירות התה (המגמה הבולטת של הערב), הפירות והתבלינים המקומיים, ונהניתי מכל מיני בוק (או דאבל בוק? לא זוכר) של בירות מור, טריפל מצויינת של Edreai's, בלגית מתובלת של לאת'ינג בודהה – וכמובן: כל דבר שפעמונית עשו. באמת כל דבר. בעיקר בירת יין החיטה האלוהית שלהם. מלבד זאת גם הכרתי כמה בשלנים מקומיים איכותיים: אורי שגיא, בלגה או Barrik (בטח יש עוד ששכחתי). לחלקם חזרתי וטעמתי עוד ועוד ועוד.

לונגשוט 2008

לראשונה מאז קיום התחרות ירד השנה מספר הבירות לעומת שנה שעברה: 60 בירות מ – 22 מבשלות, לעומת 99 מ – 26 מבשלות בשנה שעברה. לטעמי, יש לכך כמה סיבות: ראשית, הגבלת בירה אחת לכל קטגוריה שהונהגה השנה. הגבלה שאין מוצדקת ממנה. שנית, אופיה של תחרות בירה: אירוע בו כדי לבלוט מעל האחרים כדאי להגיש בירות עם גימיק זה או אחר. וכך, מאוכזבות שנים קודמות, שעושות בירות איכותיות אך חסרות ייחוד, בחרו לא להגיש השנה. (כדאי לציין שזה ניחוש שלי בלבד. באמת לא משהו מבוסס).

לונגשוט היא תחרות הבירה הטובה ביותר שאפשר לבקש פה, לפחות עד שיהיו מספיק מבשלות בוטיק שיוכלו להתחרות בינן לבין עצמן. בחזוני אני רואה תחרות מבשלות קטנות, שמתקיימת בדומה לפורמט הפסטיבלים המצויינים של חברת בירמאסטר (כלומר: מקבלים טעימה רצינית של הבירה תמורת תשלום, ולא צ'ייסר בירה). בעתיד המאד לא רחוק אירוע בסגנון יהיה אפשרי, ועד אז – אפשר להינות מעליית המדרגה שלונגשוט עושה כל שנה.

אקורד סיום: בשלב מסויים נהיינו רעבים והלכנו לצוד מלצרית. רגע, זה לא נשמע טוב: הלכנו לצוד את הבשר שעל המלצרית. שיט, גם זה לא יצא נכון: הלכנו לצוד את הבשר שעל המגש של המלצרית. או בעברית לועזית: מיני-המבורגרים. מדי כמה דקות שוגרה מלצרית מהמטבח אל איזור הפסטיבל. עד סוף היעד הערב לא הצלחנו להבין לאן הולכות המלצריות, אבל היה מאד ברור שזה לא אל האנשים הרעבים. הן פילסו להן דרך בקהל שהסתער עליהן, ובצעקות נמרצות של 'לא לקחת! לא לקחת!' גילו איך הן מגיעות למרכז עם מגש ריק. בחיי, ראיתי דגי פיראנה פחות רעבתניים מהקהל הזה. אשמח לפצח את מנגנון האוכל לפעם הבאה.

בקטנה:
1. אירוע האלכוהול הגדול הבא: Barman's 2008: תערוכת קהילים מרשימה בת שלושה ימים, מהם היומיים הראשונים פתוחים רק לאנשי התעשייה. אם מי מהקוראים יודע איך אני יכול להשיג כניסה ליומיים הראשונים, הוא מתבקש להודיע לי בתכיפות. אני מוכן אפילו לכתוב ביקורת (מפרגנת – אבל שששש!) בבלוג :]
2. מזל טוב גדול גדול ליוחאי ממבשלת הבשור, שהשלים בק-טו-בק וזכה בתחרות בפרס הבירה הטובה ביותר שנה שנייה ברציפות. היינו אומרים משהו על 'שוחד', אבל מהיכרות, יוחאי רק יגיד שהוא לא מכיר את סוג הבירה הזאת ויתעניין אם אפשר להחליף תמורתה כמה בקבוקים :] אגב, הזכיה מגיעה לו ביותר. שתיים מהבירות שהגיש (דאבל IPA והזוכה: יין שעורה) היו *עצומות*.
3. נדמה לכם שזה איחור אופנתי? מפתאום! זה איחור אופנתי.
4. היש הזדמנות מוצלחת מזאת להודיע על בורסת הבירות הישראלית (בוב"י)? מדובר בפלטפורמה נחמדה שתעזור לחובבי ובשלני הבירה המקומיים להחליף בקבוקי בירה ביתיים (בעיקר) ומסחריים (למה לא בעצם?). הרחבה תבוא בוודאי בהמשך (בעיקר אם מישהו ייתן לי חומר להרחיב עליו. מישהו ניסה זאת? מעוניין לנסות? יש בשלנים בקהל?).
5. בביתי נחתו השבוע שלושה לאגרים פולניים למשעי. מתנת חבר יקר שבא לביקור בארץ והפתיע אותי לטובה. מתי הם יישתו? בטעימת הבירות האחרונה אצלי בארץ לפני הנסיעה. כלומר, בחודשיים וחצי הקרובים.

4 תגובות

  1. סתם שאלה שעלתה לי בזמן הקריאה. האם אדם שמכין בירה ביתית רשאי למכור אותה או שהיא צריכה לעבור אישור של משרד הבריאות.

  2. ניימן הגיב:

    אהמממממ. זו יופי של שאלה. האם אדם שמכין ריבה ביתית רשאי למכור אותה? או ליקרים ביתיים? ואללה, לא יודע – אבל כולם עושים את זה כל הזמן בקיבוצים ומושבים למיניהם.

    אצלנו בארץ התשובה ניתנת במעשה ולא בתיאוריה :]

  3. DeadSwedishGirl הגיב:

    טוב אז האיחור שלי לא כל כך אופנתי, אבל יש לך פה את האימייל שלי. שמחתי לפגוש אותך בתחרות.
    אה, ומה שהיה בתחרות זה יין שעורה ולא יין חיטה (שזה אגב גם סגנון שהבנתי שמתחיל להתפתח במבשלות בארה"ב)

  4. ניימן הגיב:

    היה אכן נעים להכי. אתה צודק בקשר לטעות. זה נבע סתם מחוסר תשומת לב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting