גיקדום 18.01.2011: כשקומנדר קין פגש אלופת שח צעירה בקוטב הצפוני

החלטתי לעבור שבוע הבא על כל הגיקדומים של 2010, ולערוך את רשימת האייטמים האהובים עלי מהשנה שחלפה. עוד סוג של סיכום אישי. אבל עד שזה יקרה – קבלו את הגיקדום השני שעולה בבלוג ב – 2011. כן ירבו. אגב, יש פה גודש אייטמים מסלאשדוט הפעם. לפעמים זה קורה.

1. לא האמנתי שהעיניים הן חלון הנשמה. עד שראיתי את הת'אמבלר של חבובות עם עיניים אנושיות. בקרוב הסרט. וכן, זה יהיה סרט אימה.

2. אם יש טכנולוגיית מד"ב שתתגשם במהלך חיי, הרי שזוהי טכנולוגית חליפות הכוח האישיות. כמו של איירון מן, או 'גברים בחלל' (starship troopers) או Halo – אם כי בלי הנשקים. רק שלא אהיה זקן מדי להשתמש בה בבוא היום. ובינתיים? אנתולוגית סיפורים קצרים בנושא חליפות כוח התפרסמה החודש. למרבה הפלא זו האנתולוגיה הראשונה בנושא שהיה כה פופולורי בעשור החולף. לא קראתי, הפעם אני רק בחזקת המדווח.

3. באמצע דצמבר ציין עולם הגיקים עשרים שנה לקומנדר קין. אחת מסדרות משחקי הפלטפורמה הגדולות של שנות השמונים. כילד הסידרה הזאת סימלה קסם עבורי. והרפתקאות, והנאה בלי גבול. דברים שרק חוויות ילדות יכולות לטבוע בצורה כה עזה בחייך. בסלאשדוט חוגגים זאת בצורה סלאשדוטית ביותר: עם דיון על קוד המקור האבוד של הסידרה, ורימייקים של מעריצים. מי שרוצה יכול להוריד ולשחק במשחק. זו עדיין חוויה מרנינה.

4. ממשחקים של פעם למשחקים של היום: אז גרטל היא ילדה בעלת תושיה. והנזל, אחיה, הוא דביל משהו (הנזל וגרטל = עמי ותמי בלעז). אמם מרושעת, וזוממת לנטוש אותם בחלק הרע של היער כדי שלא תצטרך לחלוק עימם יותר את אוכל המשפחה. ואביהם, טוב הלב, מציע לנטוש אותם בחלק הטוב של היער כדי שלא יצטרך לחלוק עימם יותר את אוכל המשפחה. מפה לשם מגלה גרטל את המזימה, ויוצאת להילחם ברוע הגזירה. מטרתכם? לעזור לה. כלומר, לעזור לה להיהרג כמה שיותר פעמים – עד שתצליח בסוף להינצל. איפה כל זה מתרחש? בטרילוגיית משחקי-ההרפתקאה קריפיים (פעם קראו לזה קווסטים) ברשת. אגב, אם זה נשמע לכם מגניב עד עכשיו, חכו עד שתגיעו לגראפיקה. ממש כאילו יצאה ממוזיאון לאמנות פופ עכשווי.

שניים מתוך שלושת חלקי הטרילוגיה כבר יצאו. השלישי בדרך. ובינתיים כדאי לשחק בחינם ולשרוף שעתיים פנויות. כמו שאני הרגע עשיתי. (חלק ראשון, חלק שני)

5. Iotacons הם פורטרטים ברזולוציה נמוכה. כמו של אייקונים נמוכה. מה שלא מפריע לאמן אנדי ראש לעשות עימם פלאים. הנה, בעבודה אחת הוא מספר את כל טרילוגיית מלחמת הכוכבים ברזולוצית קרקע, ובאחרת מציג את חברי הסנאט. זה פשוט, וזה מקסים.


[ארבעה אייטאקונס בתמונה אחת: משפחת קדמוני לצד סקובי דו, עם מלחמת הכוכבים ואינדיאנה ג'ונס משקיפים מלמטה]

6. הדומיינים בעברית יצאו לדרך ואיתם כבר הופיעו בעיות ומחלוקות ראשונות. הנה לדוגמא, האתר co.il.סוסים.www – שלמען הגילוי הנאות נציין ששייך לאח של חבר שלי. הבחור עוסק ברכיבת סוסים, עובד בחווה ונמצא עמוק בעסק, ולכן שמח לרכוש את כתובת הדומיין למען פורום הסוסים שלו. מה שממש, אבל ממש ממש, לא שימח את בעלי www.susim.co.il. הוא טען על זכותו הטבעית להחזיק בגירסא העברית של האתר (בניגוד נגיד, לבעלי www.soosim.co.il או www.horses.co.il) ואף מאיים בתביעה משפטית בנושא (הסיפור מפורט פה)

אני? נגד התביעה – עם הסתייגות קטנה. למה נגד? כי כל המטרה של הוספת הדומיינים בעברית הייתה להגדיל את מאגר השמות – ולא, אני מקווה, לסחוט מאנשים עוד כסף תמורת הזכות להחזיק באותו השם בשתי שפות שונות. ולמה הסתייגות? כי לא בטוח איך הייתי מגיב לו היו מקדימים אותי ורוכשים את co.il.ניימן.www. לפני. בעצם – טרם רכשתי את הכתובת הזאת בכלל! גם בגלל שאני עצלן, וגם היות וכרגע כל הדומיינים האלה בעברית מרגישים לי מסורבלים לגמרי בעקבות הצורך לשנות שפה באמצע כתיבת השם. בטח ארכוש אותו בעתיד. מתישהו. כשאחזור לעבוד ולקבל משכורת סדירה.

7. הרשת כולה דיברה בחודשים האחרונים על Pioneer One. סידרת מד"ב עצמאית, ברשיון Creative Commons, שהופקה ומומנה ע"י נדבנים ברשת. לא יודע. לא ראיתי. אין לי דעה לחוות. אחכה שמישהו יספר שזה טוב לפני שאשרוף על זה את זמני המשועמם.

מצד שני, את זמני המשועמם תמיד אשמח לשרוף על סלאשדוט. שם דנים, הפעם, על סדרות טלוויזיה בהפקה עצמית. שמעתם על Batman: City of Scars? או Star Wreck? ומה לגבי Frontier Guard? נופ? גם אני לא. כל אלו, ועוד רבים אחרים מהדיון המדובר מראים שלא צריך כיום אולפן גדול כדי להרים סידרה. יש למישהו סבלנות לראות? ואז אפילו יותר סבלנות לכתוב פוסט אורח מפורט?

8. הידעתם? אתם מאבדים יותר חום מאיזור הראש מאשר מכל איזור אחר בגוף! לכן חבישת כובע חשובה אף מחבישת קסדה (כי חום מאבדים תמיד. ותאונות, בתקווה, לא עושים אף פעם :p). ב – 15 לינואר צויין יום הכובע, ואני חגגתי אותו ע"י רכישת כובע חדש. לא באמת בגלל החג, אלא בגלל שזה היה יום שבת. אבל זה נחמד כשדברים מותאמים במקריות. מי שלא מכיר אותי עשוי לחשוב שביתי מלא בכובעים מוזרים. אבל זה שגוי, ועל כך יעידו המון כובעים שמסתובבים אבודים על ספסלי הרכבת התחתית.


[כובע סטים פאנק. סוג של. כזה עוד אין לי. מפה]

9. רציתי לכתוב פוסט על קפה. או ספציפית, על מאמרי הקפה המקצועיים לאילע של Serious Eats (איפה עוד תקראו על קפה דובדנים? בעצם, מה שיותר מעניין אותי – יעניין מישהו לקרוא על בתי קפה שמוזגים כוסות מיוחדות של קפה כמו אלו בברלין?). אבל האייטם נפל ברגע שגיליתי את הבלוג AnimeO העברי.

לכבוד תחילת השנה עלתה שם סידרה בת שלושה פוסטים הסוקרים את סדרות האנימה\אנימציה החדשות של ינואר 2011. חמש עשרה סדרות, ולפחות שלוש המלצות שגרמו לי להצטער על כך שאין לי, וכבר לא בטוח מתי יהיה לי, את הזמן לשלוט באמת בז'אנר האנימה. במה אולי כן אשקול לצפות? ב – Beelzebub. סיפור על פרחח צעיר שמוצא תינוק (שהוא לא משה רבינו) חבוי בתוך גופת אדם (שהיא לא תיבה) בנהר (שהוא לא הנילוס). התינוק מתגלה כבעל זבוב – בנו של מלך-השדים של <שקר כלשהו>. נשמע מעניין. נשמע יפני.

[שלושת חלקי הסקירה: א', ב', ג']

10. אז חוקרים, לא משנה מאיזה פקולטה, ערכו את הניסוי הבא: יצרו סידרת תמונות שהופכת, בפריימים איטיים ביותר, אדם לבובה. וכך הם קבעו את הרגע בו אנו מבדילים בין אדם אמיתי לאדם מדומה. הם טענו, מה שקצת מתקשר פה לסעיף הראשון, שהסוד הוא בעיניים. בסלאשדוט טוענים שזה עלול להסביר למה אנשים רבים (כולל כותב פוסט זה) מצאו את הסרט 'רכבת לקוטב' של זמקיס כל כך קריפי. אבל זה לא מסביר למה אני מוצא את ניקולאס קייג' קריפי באותה המידה.

11. תוסיפו את פסטיבל הקרח והשלג ב – Harbin לרשימת החלומות שלי. הפסטיבל, שמתקיים בדצמבר וגולש לשבוע הראשון של ינואר, מציג אירועי קרח שונים ומשונים. אבל בלי ספק ממתק העין הגדול הוא פסלי הקרח המרהיבים עם התאורה האפילו עוד יותר מרהיבה שלהם. זה לא טוב להתחממות הגלובלית. אבל זה מאד טוב בתור ממתק עיניים. המון תמונות יש פה. הנה אחת ששאלתי לבלוג לצורכי התרשמות בלבד.

12. בבוינגבוינג סיפרו איך טכנולוגיה משפרת את יכולות האימון בכדורסל, וזה מהווה עילה מצויינת לספר סיפור קטן מהשבועיים האחרונים. מכר מקומי הזמינני לשחק כדורסל עם חברים שלו. הם עושים את זה כבר כמה חודשים – בצורה "חובבנית ולא מחייבת" לדבריו. הסכמתי. והוא שלח לי את האתר, ה"חובבני ולא מחייב" שהם יצרו. שם מצויינים זמני המפגש שלהם, ומה עושים כל מפגש. באחד עובדים על הגנה אישית, באחר על קבוצתית, אחר מוקדש למשחק 3 על 3, 4 על 4 או 5 על 5. כמובן שחייבים להירשם לפני שמגיעים, כי זה חלק מה"חובבני ולא מחייב" שהוא כל כך הדגיש. הם גם קבעו כבר שורת משחקים נגד קבוצות חובבניות ולא מחייבות אחרות (עם לו"ז לשלושה חודשים קדימה). בלב כבד ויתרתי על החוויה.

למי שתהה מה ההבדל בין מנטליות ישראלית לגרמנית.

13. אף אחד לא ערך סיכום עשרת אירועי השח הגדולים של השנה. אבל אם מישהו היה עושה, הוא היה נאלץ להכניס, ברגע האחרון ככה, את זכייתה של Hou Yifan באליפות העולם בשח בסוף דצמבר. בעודה בת 16 אביבים בלבד. מה שעושה אותה אלופת השח הצעירה בהיסטוריה – נשים וגברים כאחד. אצל הגברים, אגב, מחזיק בשיא גארי קספרוב האלמותי. הוא היה בן 22 בעת זכייתו הראשונה.

מה שמעלה לדיון שני סעיפים. הראשון הוא ההצלחה חסרת התקדים של שחקני שח צעירים השנה. בארה"ב זכה ילד בן 9(!) בתואר המאסטר הצעיר בהיסטוריה. בעוד שאצל הבוגרים יותר, הפך מאגנוס קרלסן הנורבגי למדורג הראשון הצעיר בהיסטוריה. זה רצף אירועים נדיר מדי בכדי להיות מקרי. אני מאשים בכך את האינטרנט ועידן המידע.

הנקודה השניה, פרובוקטיבית בהרבה ולא פוליטקלי קורקט לאללה, היא המיקום של Hou Yifan לעומת גברי העולם. או במילים אחרות: מדוע לכל הרוחות יש בשח סבבים נפרדים לגברים ונשים?! למעשה, אצל הגברים יש רק את יהודית פולגאר, שמוערכת כשמינית בעולם כיום בשח, ובכלל הפסיקה (בגישה סנובית משהו) להתחרות מול נשים. הדיון בסלאשדוט התמקד בתופעה הזאת וניסה להסביר אותה. ובין שלל התגובות החצי-שוביניסטיות שם יש גם כמה הערות מאירות עיניים. יופי טופי של דיון.

14. טרם קראתי את Wormworld Saga. אבל אני מקשר אליו כי הוא אחד מקומיקסי הרשת המרהיבים שיצא לי לראות. בלי קשר לעלילה.


[פריים אחד לא משקף את יופי היצירה. לא מאמינים לי? לחצו על הלינק באייטם ותראו בעצמכם]

15. אנו מאבדים את הקוטב. ב – 1831 קבע החוקר הסקוטי, ג'יימס קלארק, את הקוטב המגנטי. הנקודה על כדור הארץ בה השדה המגנטי מצביע כלפי מטה במקום צפונה. מאז גילו תופעה מעניינת: הנקודה זזה! כל שנה נודדת הנקודה בערך כ – 15 קילומטר. שזה לא מעט אבל גם לא נורא. עד שבשנות התשעים חל שינוי חד בקצב הנדידה השנתי שלה, שמגיע כיום לכ – 55 קילומטר בשנה! למה? מי? מו? מה? לתיאוריות המדעיות החמות בנושא כנסו נא לפוסט של Scientific American בנושא.

11 תגובות

  1. ניימן הגיב:

    כבר העירו לי על זה במייל :] אבל אני אשמור, ברשותך, על ההערה המקורית לצורך שלמות-הכתיבה, ואנצל את ההזדמנות כדי לציין שעצות-רפואיות שניתנות בבלוג אינן עצות-רפואיות טובות.

  2. רחלי הגיב:

    הקומיקס יפיפה – אם כי בינתיים המדובר בקריאה של חמש דקות בלבד. מעלה ציפיות, בכל אופן

  3. ניימן הגיב:

    התחלה טובה. את מוזמנת לדווח אחרי שתעברי עוד כמה עשרות דקות שם. קשה לי לראות את עצמי מפנה זמן לקרוא אותו בקרוב..

  4. יעל ר. הגיב:

    ביג בירד צריך לסדר גבות דחוף.

    בנוסף לפסטיבל בחרבין, יש כמה אירועים של הקמת מלון שכולו עשוי מקרח (שבאמת אפשר ללון בו ואפילו לשתות בבר קרח מכוסות עשויות קרח!) בלוויית תחרות פיסול בקרח – למשל בפינלנד ובקנדה.

    הקוטב המגנטי הצפוני (יש גם דרומי) אכן זז משנה לשנה, אבל הבעיה הקשה יותר היא שהקוטב עצמו הולך ונעלם – הקרח, זאת אומרת, ואיתו צפויה גם ירידה חדה בכמות דובי הקוטב והניבתנים בעתיד.

  5. ניימן הגיב:

    היית בחרבין??

    אגב, אין לי מושג מה ההשלכות של נדידת הקוטב המגנטי. אבל בטח יש כאלה :]

  6. יעל ר. הגיב:

    הלוואי והייתי.
    תיקון: המלון הוא בשבדיה ולא בפינלנד. ויש לו סוויטות עם שמות ממש מעולים!
    http://www.icehotel.com/uk/ICEHOTEL/Art-design/2010/Free-Falling-Suite/
    http://www.icehotel.com/uk/ICEHOTEL/Art-design/2008/The-Banished-Dragon-Suite/
    אני חייבת להגיע לשם יום אחד.

  7. CrazyVet הגיב:

    לגבי כובע, אני עדיין מחכה להשראה שתגיע לך לכובע שהבטחתי לסרוג לך.

    וגם אני חושבת שניקולס קייג' קריפי בטירוף . וגם מייקל דאגלס.

  8. ניימן הגיב:

    ואלייז'ה ווד. ואני עדיין צריך השראה בעצמי…

  9. גיאחה הגיב:

    גיקדום מעולה!!!! תודה מר חבר.

  10. רחלי הגיב:

    מדובר בקומיקס קצר מאד – רק הפרק הראשון פורסם עד כה. לפחות כך הבנתי מהבלוג של היוצר (http://www.daniellieske.com/exhibitions/wormworld_saga/exh_wormworld_saga.php), זה אמור להיות Work in Progress במהלך השנים הבאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting