המדף הז'אנרי: מלחמת העולם Z – מקס ברוקס

כדי להסביר מה זה מלחמת העולם Z, צריך קודם להסביר מהי 'היסטוריה שבעל פה', או באנגלית: Oral history. בגדול? תיעוד היסטורי דרך ראיונות. למשל: מראיינים את הלוחמים בחזיתות השונות כדי לקבל תמונה על המלחמה.

התוצאה היא משהו שמזכיר גליון ספיישל של הארץ. אבל אנשים עשו עם השיטה הזאת דברים רציניים ביותר, כמו סיכום מלחמת העולם השנייה או היסטוריה שבעל פה של ארה"ב. לא צחוק.

ואז בא מקס ברוקס. אדם די אובססיבי לזומבים, שכבר כתב בעבר את 'מדריך ההשרדות לזומבים'. השלב הבא הטבעי עבורו היה סיפור מלחמת העולם נגד זומבים. והאם יש דרך יותר טובה לסופר לעשות זאת מאשר ע"י היסטוריה שבעל פה?

'מלחמת העולם Z' מורכב מסדרת ראיונות עם גיבורי המלחמה נגד הזומבים. זה מתחיל מהרופא שגילה את החולה הראשון, רוצה לאמר: הזומבי הראשון. ממשיך בראשי ממשלה, מדענים, גנרלים, אזרחים פשוטים שעשו מעשי גבורה וכו'.

ברוקס לקח את המילה 'העולם' בשיא הרצינות, וכתב ספר חובק עולם. העלילה מתרחשת בכל היבשות, לא רק בארה"ב. הוא מתייחס לשלל נושאים פוליטיים – כן, גם ישראל והקונפליקט – ובכל אחד ואחד מהם רואים שהאדם עשה את שיעורי הבית. התרשמתי עמוקות.

בתכל'ס הספר הוא אוסף עצום של סיפורים קצרים. חלקם עשרים עמודים וחלקם כמה פסקאות. יש לי בעיה עם זה: אני לא סובל סיפורים קצרים. לא משנה עד כמה הם כתובים טוב – ואלו פה כתובים מעולה.

כך יצא שלא ממש נדבקתי לספר. היו כמובן כמה סיפורים שסחפו אותי, אבל מיד התחיל אחריהם עוד סיפור שפחות התחברתי אליו ומצאתי עצמי מדלג על שורות.

אפשר היה לקרוא ל'מלחמת העולם Z' גם 'וריאציות על סיפורי זומבים'. יש זומבים בשלג, וזומבים במדבר ואפילו זומבים בחלל ומתחת לפני הים! לתחושתי אחרי הספר הזה וסדרת הקומיקס The walking dead נשארו מעט מאד רעיונות זומבים שטרם נחקרו. יש מצב שמיצינו.

קצת בעסה לקרוא ספר מהולל שכולם חושבים שהוא יצירת מופת ולא להתחבר אליו. אז כן, אני מבין על מה המהומה: זוהי יצירה מקורית, יצירתית כתובה מעולה. אבל – לא ממש נפלתי מהרגליים.

[מלחמת העולם Z. ציון 7.5 בסולם ההנאה של ניימן. נקרא באנגלית, 342 עמודים]

4 תגובות

  1. ניצן הגיב:

    שמעתי את הספר כאודיובוק וממש נהניתי, אבל אני מאוד מבין מה הפריע לך בו. נראה שהאדפטציה החדשה לקולנוע לא תשמר את המבנה המקורי של הספר, אז יכול להיות שעבורך זה יהיה יתרון.
    הערה קטנה: אתה מתכוון לקומיקס/סידרת טלויזיה Walking Dead, נכון?

    • ניימן הגיב:

      כן, בדיוק. תיקנתי.

      נראה מהטריילר שהם הופכים את זה לסרט אסונות, שזה ז'אנר נוסף שאני לא סובל. אבל נחכה ונראה.

  2. פאזי הגיב:

    בהמלצתך -נגיד- אני עומד לסיים אותו. וממש נהניתי. אז שוב תודה. אתה הופך להשפעה רצינית על רשימת הקריאה שלי.

    • ניימן הגיב:

      שמח לשמוע.

      אני חושב לעשות פה מועדון קריאה בבלוג: פעם בחודשיים, על איזה ספר מד"ב\פנטזיה מדובר שייבחר הרבה זמן מראש. אתה מוזמן להצטרף : ) (פרטים בפוסט בקרוב).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting