מועדון הקריאה מפגש 21: Welcome to Night Vale – ג'פרי קרנור וג'וזף פינק

המפגש העשרים ואחד של מועדון הקריאה של הבלוג.

הפעם, יש לנו כותב אורח: ארז רונן הנהדר, שכבר כתב ביקורת למועדון הקריאה לפני כמה עידנים.  קבלו אותו במחיאות כפיים או, לחובבי הז'אנר, מטר עגבניות.

הביקורת חפה מספויילרים. התגובות לא – ראו הוזהרתם!

Night Vale, עיירה מדברית אמריקאית, היא מקום מוזר.

כל קונספירציה שאי פעם שמעתם עליה, וגם כמה שלא (נניח, קיומם של דברים מוזרים כמו "הרים"), תקפה ב-Night Vale. סוכני ממשל מרגלים אחרי התושבים 24-7, אנשים נחטפים על ידי חייזרים על בסיס שבועי, מלאכים מסתובבים חופשי ברחובות (אבל אסור להכיר בקיומם. זה לא חוקי) וכו' וגו'.

כספר שעוסק במקום כל כך מוזר, Welcome to the Night Vale הוא ספר מוזר. ממש ממש מוזר.

בתחילת הקריאה חששתי שהמוזרות שלו תעיב על החוויה הכללית. בסופה שמחתי לגלות שזה ממש לא היה המצב, ושבין כל הרגעים הביזאריים שגרמו לי לתהות מה ג'וזף פינק וג'פרי קרנור עישנו בזמן הכתיבה יש המון רגעים מעוררי מחשבה ואפילו כמה כאלה שממש ריגשו אותי.

מועדון הקריאה מפגש 21: Welcome to Night Vale – ג’פרי קרנור וג’וזף פינק

נתחיל בתאור היבש: העלילה עוסקת בשתי נשים, שתיהן תושבות נייט וויל.

הראשונה היא ג'קי, בת 19 נצחית (טוב נו, לא נצחית, אבל היא כן בת 19 כבר כמה עשרות שנים) שמנהלת את בית העבוט של העיירה.

ג'קי מכורה לשגרה שלה, עד שיום אחד היא מוצאת חתיכת נייר מסתורית עם הכיתוב KING CITY דבוקה לה ליד ולא מוכנה לעזוב. זה משגע אותה, ומוציא אותה למסע להבין מה זה בדיוק KING CITY ואיך נפטרים מהמטרד.

השניה היא דיאן. דיאן עובדת במשרד, אך ההגדרה היותר מדוייקת לתאר אותה תהיה "אמא של ג'וש". ג'וש הוא משנה-צורה מתבגר, וכמו כל נער מתבגר הוא מתחיל למרוד. ודיאן, שאוהבת את ג'וש אהבת נפש אבל לא יודעת איך להגיד לו את זה, מרגישה שהיא מאבדת אותו.

יום אחד מופיע בעיירה טרוי, אביו של ג'וש שנטש את דיאן ברגע ששמע שהיא נכנסה להריון. זה בכלל מכניס את דיאן לסרט (חלק מהסיבה היא שטרוי עובד, בין השאר, כסדרן בבית הקולנוע בעיירה), וגם היא יוצאת למסע לגלות לאן טרוי נעלם ומה גרם לו לחזור.

כמו בכל ספר שמכבד את עצמו, שתי הדמויות יגלו במהרה שהמסעות שלהן מתחברים למסע אחד משותף, יתגברו על קשיים, יעקפו מכשולים ויבינו דברים חדשים על עצמן. סטנדטי, לא?

לא. ממש לא. כי למרות שהעלילה הראשית של הספר הזה בנויה במבנה קלאסי לגמרי, כל המסביב דפוק לגמרי. לזה אחראית Night Vale, העיירה עצמה.

המוזרות של נייט וויל משתלטת כל הזמן על הפרוזה של הספר, ומלאכת הקריאה הופכת לסוג של ליקוט מידע. כמעט כל משפט חדש מלא בכל כך הרבה פרטים ביזאריים, שהקורא שמנסה לבנות עולם בראש שלו, מוצא את עצמו מנסה להבין מה חשוב ומה לא, מה לזכור להמשך ומה אפשר לפטור כבדיחה חביבה ולא חשובה.

בהתחלה הקריאה הזו מעיקה. היא גם גרמה לי, ב-20% הראשונים של הספר בערך, לחשוש לגבי ההמשך. הרגשתי שפינק וקרנור עסוקים בלהיות מאגניבים-ספרותית, ושההשקעה בפרוזה המעניינת הזו תבוא על חשבון הרגש. ועם כל הכבוד למאגניבות – כשאני קורא ספרים אני רוצה שהם ירגשו אותי. או כפי שנכתב בספר עצמו, ברגע של רפלקציה ומודעות עצמית:

Maybe the world wasn’t smart enough to put together a story that made sense. Maybe it could only stick together random elements randomly, forming, as Shakespeare had famously written, a show of senseless movement and circumstance that ultimately doesn’t amount to much at all

אבל אז, לאט לאט, הרגש התחיל לטפטף.

בהתחלה הוא בא במנות קטנות. משפט יפה על התבגרות פה, פיסקה יפה על הורות שם.

ככל שהספר המשיך זה הלך והתגבר, עד שבשיאו (בערך בקו ה-60-70%) שכחתי מכל הביזאריות שמסביב ופשוט נישבתי בסיפורן של ג'קי ודיאן (ובמידה מסויימת – גם של ג'וש וטרוי. וגם של הבחור המוזר מ-KING CITY שהצית את כל הבלגאן).

בסופו של הספר הזה הרגשתי שקראתי ספר נהדר על התבגרות והורות. הביזאריות שלו תזכר לי רק כאלמנט משני. וכשמדובר בספר כל כך ביזארי – זה חתיכת הישג.

אז נכון, היה אפשר לוותר על איזה 50 עמודים ולהדק קצת את חווית הקריאה (ההתחלה היתה איטית מדי). היו רגעים שהמאגניבות זלגה קצת למחוזות ילדותיים (הסצנה הארוכה בספרייה למשל). זה לא ספר מושלם. ולמרות זאת – זה ספר מיוחד מאוד, ואם מתרגלים לסגנון הכתיבה הפרוע שלו הוא גם יפה מאוד מאוד.

10 תגובות

  1. ניימן הגיב:

    לג'קי מלאו לא מזמן תשע עשרה שנים.

    לג'קי מלאו לא מזמן תשע עשרה שנים מאז שהיא זוכרת את עצמה. עשרות שנים כבר, אולי בעצם מאות. 'אוי ג'קי', אמרו לה החברים, 'אולי סוף סוף תתבגרי ותהיה בת עשרים?'

    ואז יש את ג'וש. ג'וש הוא נער בן 15, וגם משנה צורה. לעיתים משנה ג'וש צורתו לקונטיינר אשפה מעוגל. לעיתים משנה ג'וש צורתו לקנגורו או לארון בגדים מהתקופה הויקטוריאנית.

    'השתנית כל כך הרבה מאז הפעם האחרונה שראיתי אותך!' אנשים אומרים לו לעיתים קרובות. אנשים אומרים את זה לכל בני הנוער בעולם, אבל במקרה של ג'וש הם מתכוונים לזה יותר.
    ————————

    אלו משפטים רנדומליים מתחילת הספר. הם מראים משהו מהרוח שלו. כי 'ברוכים הבאים לנייט וויל' הוא ספר מלא דמיון לאנשים מלאי דמיון שמסוגלים, בעזרת הרבה דמיון ופרשנות חופשית, לתרגם את האמירות שלו למציאות שלנו.

    בתת הז'אנר הלא-פופולרי הזה, שגם כנס העתידנים משתייך אליו, נייט וויל פשוט מעולה.

    אהבתי את נייט וויל מהשניה הראשונה. זאת פשוט אהבה לצורת הכתיבה. מצאתי עצמי מסמן משפטים על גבי משפטים בתור דברים שאני רוצה לזכור אח"כ. כשהעלילה התגברה, הדברים רק השתפרו.

    אני יכול להבין את מי שנטש את נייט וויל אחרי עשירית ספר. הוא קשה לעיכול ולא לכל אחד יש סבלנות. אני גם מבין את מי שקרא אותו עד הסוף ולא התחבר. הוא בהחלט טעם נרכש, ולא מתאים לכל אחד.

    אבל אני.. התענגתי עליו. שירה בתנועה פשוט. מבחינת ליריות הכתיבה, הוא הספר הכי יפה (ספרותית) שקראתי מאז Station Eleven .

    מה שאין לספר בעיני, וזה בסדר, זאת אמירה אחת. הוא כמו פאזל של חלקים שלא מתחברים ביחד לכלום. כל חלק יפה כמו פנינה, אבל אין הרכבה של תמונה גדולה.

    הזכרתי בפוסט שהציג את הספר (לפני שקראתי אותו) שפטריק רות'פוס עף על הספר כאילו מדובר בביאה השניה של שייקספיר. שזה די הגיוני לסופר שכתב את The Slow Regard of Silent Things . אבל בעוד ש-The Slow Regard of Silent Things משעמם וחסר אמירה, נייט וויל עשיר כמו רימון.

    חששתי לבחור בספר למועדון הקריאה. אין לי מושג כמה אנשים התחילו איתו, כמה פרשו אחרי כמה עמודים, כמה המשיכו עד הסוף אבל עכשיו שוקלים את המשך דרכם במועדון כי 'מה זה לכל הרוחות היצירה המוזרה הזאת? בשביל זה אני משלם\ת דמי מנוי?!'.

    אבל אני די מרוצה מהבחירה בנייט וויל. בין כל הבחירות הסוחפות הרגילות שאני מנסה להביא בדר"כ לרשימת הקריאה, טוב שיש מדי פעם משהו שונה. להרחיב אופקים.

    • ניימן הגיב:

      אגב, חובה להדגיש שהספר מבוסס על פודקאסט מגה-פופולרי. מהביקורות ב-Goodreads עושה רושם שבעיקר מאזיני הפודקאסט נהנו מהספר. אני, לצערי, חסר סבלנות להאזין לפודקאסטים, ולכן לא אוכל להיווכח אם הוא מוצלח כמו שכולם טוענים.

  2. ארני הגיב:

    אני התחלתי, כמעט התייאשתי אחרי 30%, עשיתי הפסקה ארוכה וחזרתי שוב רק כדי להצטער שלא התייאשתי מספיק בהתחלה.
    במילה אחת – מעייף. ביותר ממילה אחת – מתחכם יתר על המידה ומנסה לייצר אמירה שתהיה יפה ומרגשת אבל המסר כל כך לא עובר – לדעתי – שבפרקים האחרונים נאלצים הכותבים לכתוב את המסר, לפרש את הספר ולספק את המשמעות שכל כך חסרה בעשרות פרקים מבולבלים וחסרי כל טעם. וכן, הבנתי שזה הקטע שלו.
    בוא נראה מה היה לנו-
    בני נוער מחליפי צורה שאמא שלהם תזהה אותם בכל מצב – כן, כך כל בני הנוער בעולם וככה זה אמהות.
    סוכני מכירות הם כלבי צייד שמייללים על גגות רכבים.
    נותני שירות הם יצורים חסרי צורה שיעשו הכל למען מי שיקדיש להם קצת תשומת לב.
    עובדי סיעוד הם מלאכים חסרי כסף שנראים כולם אותו דבר.
    ועוד פעם רואים מישהו ומייד שוכחים אותו ועוד מישהו מופיע ונעלם.
    וטרנטולה. למה? ככה.
    הכל קורה במקום שהוא ספק חלום, ספק סיוט, ספק העולם הבא עם משחקי זמן ואלגוריות על הורות ועל זוגיות ועל זכרון (כל כך הרבה על זכרון) ועל החיים ועל ספרניות (אין לי מושג מה הקטע עם הספריה ולמה הוא משחק קטע כל כך מהותי בספר).
    חידודים קטנים שנחמדים בפעם הראשונה (הם היו מאוהבים תמיד ואז לא היו מאוהבים אף פעם) חוזרים על עצמם שוב ושוב ואז הם כבר לא נחמדים אף פעם.
    המקהלה – הרדיו המקומי – פרקים שגרמו לי לתלוש שערות.
    דעתי היא שהדברים האלה עוברים מעולה בפודקאסט לחובבי הז'אנר. קראתי ביקורת שאמרה שהספר מרגיש כמו פרק בפודקאסט, רק שבפודקאסט יש פאנצ' ליין בשתי דקות האחרונות והוא נמשך סה"כ חצי שעה. הספר הזה נמרח לי על חודשיים.
    בקיצור, אני אוהב ספרים מרגשים, אני לא אוהב ספרים שהם גימיק וככה הספר הזה הרגיש עבורי. לא הייתי שם אותו בשום מקום באיזור של station 11.

    • ניימן הגיב:

      מה אתה מתכוון שהגימיק שם? המוזרות?

      אגב, אתה חייב לקבל את ח"ח הבלוג על זה שהצלחת לסחוב עם הספר למשך חודשיים לאור הסבל שלך!

      • ארני הגיב:

        כשכותב נותן כמה הברקות בספר, זו שנינות, זה מבט מיוחד, זו הפתעה.
        כשבכל עמוד שני יש את אותה תבנית וכל כך הרבה אומרים שהצליחו לקרוא למרות ש- (מי שאהב יותר ומי שפחות), זה יותר סימן לכותב שהתאהב בשטיק של עצמו או עורך גרוע.
        דוגמא טובה זה מאיר שלו. מה שנראה כמו עברית יפה ונושא יחודי בספר הראשון חוזר על עצמו בכל הספרים. קראת ספר אחד, קראת את כולם.

        אבל שוב, לדעתי בצורה מילולית, בפוד קאסט זה יכול לעבור.

        תודה על הח"ח, הייתי סקרן לראות אם יש פאנצ'.

        • ניימן הגיב:

          יש קומיקאים, רובין ויליאמס נגיד, שמספרים מליון בדיחות בדקה. בגלל שיש כמה (ממש) מוצלחות ביניהן, הם נחשבים לגאונים.

          אותו המקרה פה עם מוזרות מבריקה.

          (קראתי שני ספרים של מאיר שליו עם 15 שנה ביניהם. למזלי כנראה, הספקתי לשכוח את הראשון עד שהגעתי לשני:))

          • ארני הגיב:

            אם רובין וויליאמס היה כותב את כולן בספר אז זה היה עובד באופן דומה. המוזרות היא בכלל לא הבעיה.
            אם כבר הייתי משווה אותו לספר אחר שהוא מוצלח יותר, לא קל לקריאה ומוזר לא פחות, הייתי הולך על בית מטבחיים 5.

  3. Kotz הגיב:

    הפסקתי באמצע, לא יכלתי לשאת את זה.
    לא שוקל את המשך דרכי במועדון, באתי לחוות, לא רק להנות. (חוויה חופרת אבל עדיין חוויה)

    • ניימן הגיב:

      אכן, זה טוב מדי פעם לחוות דברים מחוץ ל-comfort zone. היה לנו גם ספר פנטזיה אירוטית באיזשהו שלב. כל כך הדגשתי את מוזרות הספר בפוסטים שקדמו למפגש, עד שחששתי שאף אחד לא יעז לגשת אליו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting