מה עובר על עולם שיאי משחקי הרטרו?

בקיץ האחרון הוציאו Twin Galaxies (הארגון האמריקאי לשיאי משחקי מחשב) מערכת לערעור על שיאים.

עולם שיאי משחקי הרטרו נכנס לטלטלה.

מה עובר על עולם שיאי משחקי הרטרו?

למה טלטלה? כי בתחילת הדרך שיאי משחקי מחשב לא נבדקו בדיוק בסטנדרטים הקפדניים של בית משפט גבוה לצדק. קחו למשל את השיא של טוד רוג'רס ב-Dragster.

ב-1982 שלח רוג'רס, אז בן 18, מכתב לחברת Activision, בו הוא טען שסיים את המשחק ב-5.51 שניות. המערכת של Activision הייתה בנויה על אמון, ומכתב הצהרה הספיק בתור עדות לשיא. רק שנערים בני 18, אפילו אם יש להם כוונות טובות, לפעמים משלים ומרמים את עצמם בלי מזיד. אבל מי חשב על זה אז? זה היה שוק קטן ומתחיל. שיאים היו קוריוז חמוד.

הבעיה החלה כשהשוק גדל. תהליך ההכרה בשיאים התשכלל. פתאום היה צריך עדים, ובמקרים רבים אפילו להוכיח שהמחשב עליו שיחקתם לא "שונתה" כדי לעזור לשחקן לקבוע שיא.

למרות השתכללות התהליך, הקהילה עדיין הכירה בשיאים הישנים שהתקבלו על בסיס אמון. האמונה הייתה כל כך חזקה, עד שאפילו ספר השיאים של גינס נפל בפח, והכיר בשיא של טוד רוג'רס בתור "שיא משחקי המחשב הותיק ביותר בעולם".

השיא של רוג'רס היה אחד הדברים הראשונים שאנשים בדקו עם מערכת הערעורים החדשה של Twin Galaxies. פוסט הערעורים על השיא של רוג'רס הגיע ל-300 עמודים ו-3000 תגובות. הטענה העיקרית הייתה ש-5.51 שניות זה בלתי אפשרי טכנית. אנשים ניתחו טכנית את קוד המשחק כדי להוכיח זאת.

בצער רב הודיעה Twin Galaxies על ביטול השיא של טוד רוג'רס. בשיא החדש, 5.57 שניות, מחזיקים כמה אנשים, כולל אחד המערערים העיקריים, משתמש בשם Omnigamer.

Twin Galaxies לא הסתפקו בביטול השיא. הם גם ביטלו את כל שאר השיאים של טוד רוג'רס ונידו אותו מהארגון לנצח. החלטה קצת קיצונית לגבי אדם שספק רימה ספק שגה (קל להתבלבל בין 5.57 ל-5.51) בגיל 18.

מצד שני, אני לא בקיא בתמונה המלאה כדי לשפוט את ההחלטה באמת.

דונקי קונג

מחזיק שיאי מחשב אגדי שהרבה יותר מוכר לציבור הוא בילי מיצ'ל. מיצ'ל היה הראשון שהשיג תוצאה מושלמת בפקמן ב-1999, אבל עיקר פירסומו היה במשחק דונקי קונג. מיצ'ל החזיק בשיא העולם בדונקי קונג במשך שנים, עד שהגיע סטיב וויבי.

וויבי היה תופעה חדשה בעולם משחקי הרטרו. כי רוב מחזיקי השיאים הם אנשים כמו בילי מיצ'ל: אנשים שהגיעו לאירועי קהילת השחקנים במשך שנים, ופיתחו לעצמם שם לפני שקבעו שיאים אגדיים. וויבי, לעומת זאת, התאהב בדונקי קונג לבד בביתו. קהילת השחקנים קיבלה בחשדנות רבה את השיאים שלו, שהגיעו די משום מקום.

התחרות בין מיצ'ל לוויבי מתוארת בסרט התעודה המצוין The King of Kong A Fistful of Quarters. הוא מומלץ לכל גיקית וגיק בעולם. יש אותו במלואו ביוטיוב:

הסרט מוציא את בילי מיצ'ל רע, בלשון המעטה. הוא מצטייר כאדם תככן ורמאי. אני לא מתכוון להתיימר לשפוט אדם ע"פ סרט תעודה, אז רק אשים פה ציטוט של סת' גורדון, במאי הסרט, שאמר על בילי מיצ'ל:

"[He] is a true puppet-master", "a master of information-control" and that there was a lot of "stuff we couldn't include because of inter-state telephone rules."

אחת הסצינות המקוממות בסרט היא אירוע בו סטיב וויבי סוף סוף מצליח לשבור את שיא העולם באירוע רשמי, רק כדי לגלות שבילי מיצ'ל שלח לאירוע קלטת וידאו שמראה אותו קובע שיא גבוה יותר בבית.

הסצינה הזאת קוממה לא רק אותי, אלא גם כמה מהאנשים הקנאיים ביותר לתחום. ברגע שהתאפשר לערער על התוצאה, הם ניגשו לחקור את הקלטת והתקרית.

הם גילו שמיצ'ל לא השתמש במכונה "תקינה" של דונקי קונג, אלא במכונה שמדמה את המשחק. כל מי שמכיר את חוקי התחרות, ובטח מיצ'ל עצמו, יודעים שזה שקול לשימוש בסמים באולימפיאדה.

כמו במקרה Dragster, גם הפעם החליטו Twin Galaxies וספר השיאים של גינס, לא רק לקחת את השיא הזה ממיצ'ל, אלא גם את כל השיאים שהוא קבע אי פעם. כולל המשחק המושלם בפקמן. קיצוני מדי? ייתכן שכן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting