יומיות 16.08.2018: השערוריה האחרונה בפיזיקה והנהירה הגדולה למסטודון: תחליף מבוזר לטוויטר

חג כפול היה אתמול בוורשה, חג עליית מרים לשמיים ויום הצבא.

1. איזה יופי שמקבלים את השערויות האחרונות בפיזיקה בעברית בטוויטר ממקור ראשון. הטוויט הראשון בסדרה אומר:

"אז לפני כמה ימים שני מדענים הודים פרסמו בארכיב (כלומר לפני peer review) מאמר שטוען שהם הצליחו לייצר מוליך על בטמפרטורות החדר. קשה לתאר את החשיבות של דבר כזה, אז רק נגיד שאם זה נכון מדובר בפריצת דרך מסדר הגודל של המצאת הטרנזיסטור. זה יאפשר, נגיד, לבנות מכשירי MRI שולחניים."

את שאר סיפור תמצאו בשרשור שמתחיל בטוויט הזה:

2. קהילת הביטקוין היא מהסוג שרק מחפש תירוץ להתהפך עליך. השבוע טוויטר נתנה להם תירוץ כזה: הם חסמו, לזמן קצר וכנראה בטעות, את חשבון הטוויטר של ג'יאקומו זוקו. אחד המנהיגים הקולניים והלוחמניים של הקהילה.

זה התחיל מרד.

תוך זמן קצר עברו מאות אנשי ביטקוין מטוויטר ל-Mastodon.

מסטודון היא רשת חברתית דמויית טוויטר, כשההבדל העיקרי זה שהיא מבוזרת.

מסטודון תמונה

מה זה אומר שמסטודון מבוזרת?

אז ככה: בטוויטר אתם חייבים לפתוח חשבון אצל טוויטר. אחרי זה כל המידע שלכם נשמר אצל טוויטר, והם יכולים לחסום אתכם, למחוק טוויטים שלכם, או להחליט איזה טוויטים אתם רואים בפיד שלכם.

טראמפ, למשל, האשים את טוויטר בכך שהיא עושה shadow banning לפוליטיקאיים מהצד שלו – שזה אומר, אנשים אחרים לא ראו את הטוויטים של הפוליטיקאיים האלה.

במסטודון המצב שונה. אין ספק אחד, אלא יש המון ספקים. אתם יכולים לבחור עם איזה ספק לפתוח חשבון. יותר מזה, אתם יכולים להיות ספק בעצמכם – לא צריך להירשם או משהו, כל אחד יכול – ואז אתם אדונים למידע של עצמכם ולאיך שאתם מתמשקים עם המערכת.

אופציה אחת היא לפתוח משתמש אצל אחד הספקים העיקריים של מסטודון: mastodon.social. הביטקוינרים למשל הקימו ספק משלהם: bitcoinhackers.org.

מסטודון הוא רעיון נחמד, אבל עם כמה דברים מעצבנים. ראשית – השפה. במקום "טוויט" הם אומרים Toot, במקום retweet? הם אומרים Boost. העיצוב בגירסת המחשב לוקה בחסר, למרות שלאנדרואיד יש אחלה תוכנות: Mastalab או Tusky.

יש לי חשבון מסטודון כבר יותר משנה, אבל אני לא משתמש בו. למה? כי טוויטר הם אחלה, הם מהחברות הטובות. מצד שני, אני כן עקרונית בעד פלטפורמות מבוזרות, ומסטודון בטח עדיף על פייסבוק.

אז בואו נעשה ככה: אתם מוזמנים להצטרף למסטודון – או אולי אתם כבר שם – ולעקוב אחרי. מבטיח לעקוב אחריכם בחזרה. החשבון שלי: @neiman@bitcoinhackers.org .

אין לי שם כרגע המון קשרים, ודי אפס פעילות. אבל אולי נוכחות של חבר'ה מהבלוג, תתחיל שם קצת פעילות בעברית.

3. במשך שנים שימרו אתרים abandon warez מאות משחקים אבודים של נינטנדו. עכשיו, כשנינטנדו השיקה מחדש את המשחקים הנוסטלגיים מהאייטיז, כבר לא צריך את האתרים האלה. החברה תבעה בבקשה להוריד אותם מהרשת.

פתיל נהדר בטוויטר על חשיבות האתרים הנוסטלגיים בשימור התרבות.

4. צמחיית לוגו שעשויה מאבני לגו שעשויים מצמחים. אדיר, לא?

5. גירסת קלווין והובס מבוססת על דונאלד טרמפ. בלי צחוק.

6. ראיון עם אורי פינק לרגל גליון 170 של עיתון זבנג והתמזגות עם מעריב לנוער. אח, הנוסטלגיה.

מעניינת התשובה של פינק ללמה אין סקס יותר בזבנג. לטענו, בני הנוער של היום קצו בזה. יש להם סקס כל הזמן בכל מקום. זה לא מסתורי וקסום כמו לפני 20-30 שנה, אלא משהו מאוס וקצת דוחה. אז הוא מעניק להם פינה בלי סקס. השקפה מעניינת.

4 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מהיומיות הטובות שקראתי. פינק מעניין, והפיזיקה מטורף.

  2. Shmuel הגיב:

    Lots of people are noving nowadays from Twitter to mastodon. still alive there?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting